- Wiadomości
- Komentarz
Fińskie transportery będą produkowane na Ukrainie? [KOMENTARZ]
Fiński premier Petteri Orpo podczas swojej wizyty w Kijowie poinformował o trwających pracach analitycznych prowadzonych przez fińskie firmy zbrojeniowe dotyczących możliwości produkcji na Ukrainie różnego rodzaju sprzętu wojskowego w tym kołowych transporterów opancerzonych dobrze znanej Patrii.

Ukraina w ostatnim czasie zadeklarowała chęć produkcji szwedzkich bojowych wozów piechoty (oraz zapewne pojazdów specjalistycznych bazujących na nich) CV90 na swoim terenie. Tym samym BAE Systems może liczyć się z rekordowym i zamówieniem na swój produkt, jeśli dojdzie do podpisania umowy. Podobną drogą chce iść Finlandia, która słynie z produkcji, chociażby kołowych transporterów opancerzonych firmy Patria. Ukraina obecnie używa nieokreślonej liczby pojazdów fińskiej produkcji jak choćby KTO Sisu XA-180/185, które cieszą się uznaniem ukraińskich żołnierzy choćby z uwagi na poziom ochrony, jaki wóz zapewnia przewożonym żołnierzom. Jeden z tego typu transporterów miał wytrzymać trzy wybuchy min podczas jednej misji, chroniąc w 100% przewożoną załogę. Tym samym nie dziwi fakt, że Ukraińcy chcą pozyskać nowsze warianty tego pojazdu.
Zobacz też
Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski powiedział w minioną środę, że liczy szczególnie na fińskie know-how w produkcji wozów opancerzonych. Fiński premier wskazał z kolei, że kwestia współpraca fińskiego przemysłu zbrojeniowego ze stroną ukraińską będzie „wyzwaniem", szczególnie że kraj jest ogarnięty konfliktem zbrojnym. Najszybciej Ukraina mogłaby otrzymać fińskie wozy, korzystając z zapasów innych krajów, dodał. Na ten temat wypowiedziała się także fińska minister spraw zagranicznych Elina Valtonen, podając przykład Polski, jako rozwiązania, którego schemat mógłby zostać zastosowany w przypadku produkcji fińskiego uzbrojenia na Ukrainie.
„Jeśli spojrzymy na to w perspektywie długoterminowej, w Europie mamy żywotny interes we wzmacnianiu przemysłu obronnego, a my w Finlandii oczywiście posiadamy ogromną wiedzę specjalistyczną w tej dziedzinie”
Elina Valtonen
Zobacz też
Prawdooodobnie cgodzi tu o produkcję na Ukrainie dwóch typów pojazdów- kołowych transporterów opancerzonych Patria AMV 8x8 oraz niedawno zamówionego przez fińską armię Patria 6x6 . Zważywszy na liczbę samych pojazdów rodziny BTR-60/70/80, jakie byłyby w pierwszej kolejności zastąpione nową konstrukcją, mówimy tutaj o zamówieniu przynajmniej 500 nowych KTO 8x8 plus kolejne kilkaset jako bazy pod wersje specjalistyczne. Licząc BTR-3/4 mówimy o kolejnych przynajmniej stu pojazdach . Zapewne część używanych transporterów gąsienicowych rodziny MT-LB także będzie zastępowana KTO 6x6, zatem tutaj także jest potencjał na "niemałe" zamówienie. Sprawa jednak jest ciekawa z racji na produkcję na terenie Ukrainie KTO 6x6, którym może być Patria 6x6. W kwestii tej ciągle widzimy mocną sygnalizację niemieckiego Rheinmetalla, który chce sprzedać Ukrainie licencję na swoje kołowe transportery Fuchs 6x6. Tym samym widzimy tutaj konflikt interesów dwóch dużych firm zbrojeniowych, dla których ukraińskie zamówienie będzie bardzo cenne, zważywszy na perspektywę całkowitego przezbrojenia ukraińskiej armii w nowy typ KTO. Co z tego końcowo wyjdzie? Czas pokaże.
Zobacz też

Autor. Ex13/Wikipedia
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]