Przemysł Zbrojeniowy
Fińskie transportery będą produkowane na Ukrainie? [KOMENTARZ]
Fiński premier Petteri Orpo podczas swojej wizyty w Kijowie poinformował o trwających pracach analitycznych prowadzonych przez fińskie firmy zbrojeniowe dotyczących możliwości produkcji na Ukrainie różnego rodzaju sprzętu wojskowego w tym kołowych transporterów opancerzonych dobrze znanej Patrii.
Ukraina w ostatnim czasie zadeklarowała chęć produkcji szwedzkich bojowych wozów piechoty (oraz zapewne pojazdów specjalistycznych bazujących na nich) CV90 na swoim terenie. Tym samym BAE Systems może liczyć się z rekordowym i zamówieniem na swój produkt, jeśli dojdzie do podpisania umowy. Podobną drogą chce iść Finlandia, która słynie z produkcji, chociażby kołowych transporterów opancerzonych firmy Patria. Ukraina obecnie używa nieokreślonej liczby pojazdów fińskiej produkcji jak choćby KTO Sisu XA-180/185, które cieszą się uznaniem ukraińskich żołnierzy choćby z uwagi na poziom ochrony, jaki wóz zapewnia przewożonym żołnierzom. Jeden z tego typu transporterów miał wytrzymać trzy wybuchy min podczas jednej misji, chroniąc w 100% przewożoną załogę. Tym samym nie dziwi fakt, że Ukraińcy chcą pozyskać nowsze warianty tego pojazdu.
Czytaj też
Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski powiedział w minioną środę, że liczy szczególnie na fińskie know-how w produkcji wozów opancerzonych. Fiński premier wskazał z kolei, że kwestia współpraca fińskiego przemysłu zbrojeniowego ze stroną ukraińską będzie „wyzwaniem", szczególnie że kraj jest ogarnięty konfliktem zbrojnym. Najszybciej Ukraina mogłaby otrzymać fińskie wozy, korzystając z zapasów innych krajów, dodał. Na ten temat wypowiedziała się także fińska minister spraw zagranicznych Elina Valtonen, podając przykład Polski, jako rozwiązania, którego schemat mógłby zostać zastosowany w przypadku produkcji fińskiego uzbrojenia na Ukrainie.
„Jeśli spojrzymy na to w perspektywie długoterminowej, w Europie mamy żywotny interes we wzmacnianiu przemysłu obronnego, a my w Finlandii oczywiście posiadamy ogromną wiedzę specjalistyczną w tej dziedzinie”
Elina Valtonen
Czytaj też
Prawdooodobnie cgodzi tu o produkcję na Ukrainie dwóch typów pojazdów- kołowych transporterów opancerzonych Patria AMV 8x8 oraz niedawno zamówionego przez fińską armię Patria 6x6 . Zważywszy na liczbę samych pojazdów rodziny BTR-60/70/80, jakie byłyby w pierwszej kolejności zastąpione nową konstrukcją, mówimy tutaj o zamówieniu przynajmniej 500 nowych KTO 8x8 plus kolejne kilkaset jako bazy pod wersje specjalistyczne. Licząc BTR-3/4 mówimy o kolejnych przynajmniej stu pojazdach . Zapewne część używanych transporterów gąsienicowych rodziny MT-LB także będzie zastępowana KTO 6x6, zatem tutaj także jest potencjał na "niemałe" zamówienie. Sprawa jednak jest ciekawa z racji na produkcję na terenie Ukrainie KTO 6x6, którym może być Patria 6x6. W kwestii tej ciągle widzimy mocną sygnalizację niemieckiego Rheinmetalla, który chce sprzedać Ukrainie licencję na swoje kołowe transportery Fuchs 6x6. Tym samym widzimy tutaj konflikt interesów dwóch dużych firm zbrojeniowych, dla których ukraińskie zamówienie będzie bardzo cenne, zważywszy na perspektywę całkowitego przezbrojenia ukraińskiej armii w nowy typ KTO. Co z tego końcowo wyjdzie? Czas pokaże.
Alibi
Rosja jest największym eksporterem stali pancernej do Ukrainy.
gnagon
taka to wojna na depopulacji Ukrainy i Rosji się opiera
Davien3
2gnagon na razie na depopulacji Rosji wiec nie zmyslaj:))
bezreklam
Davienku - znowu klamiesz. Z Ukrainy wyjechalo ok 10 Milnow ludzi. PKB spadlo o 33%. 100 tys mlodych chlopkow zginelo. Podbnie w Rosiu ok 100 tys zginelo, wyjechalo 1 milon, a PKB w tym roky wzrosnie o kilka %. Jeden kraj kraci 10 milnow na 40 drugi 1 milion na 150 To jak z Twoja matemtyka? Podstawowka?
Trotlow
@Downien, ukrainców na ukrainie zostało już tylko 20 mln. chcą do NATO ? To niech sie pakują i jadą na przejścia graniczne.
bezreklam
Nie "beda" - tylko jest MOZLIWE ze Beda
Ma_XX
problem widzę gdzie indziej - w finansowaniu tego - nie oszukujmy się Ukraina wyjdzie z tej wojny mocno poobijana ekonomicznie, więc pozostanie liczyć na pieniądze/inwestycje z zewnątrz. A nie bardzo widzę biznesmenów z zachodu nie dostających coś w zamian - pytanie tylko co? Ulgi? Strefy wolnocłowe?
witur
I nie tylko to. Zachodni biznesmeni spotkają się tam też z ukraińską rzeczywistością, gdzie jak nie "posmarujesz" to nie pojedziesz. Za wszystko trzeba "dać w łapę", a to znacząco odbiega od norm do których są przyzwyczajeni. Już nawet w naszych mediach pudrujących rzeczywistość zaczynają się ukazywać o tym artykuły (m.in. wczoraj na wirtualnej), a to oznacza, że problem nie jest mały.
Future
Ze wzg na sytuację ekonomiczną Ukraina chetnie spojrzy na inwestycje sfinansowane przez inwestorów. Polska dosyć mocno przysponsorowała Ukrainę, więc nie będzie mogła wesprzeć polskich producentów/ inwestorów na Ukrainie dużymi finansami. WB electronics ładnie sobie poradziło. Do tego zgrzyty między naszymi państwami o handel graniczny rozdziera naszą przyjaźń. Niemcy i Finlandia oraz inne oddalone kraje mają wolniejszą rękę. Niestety takie plusy i minusy
Ralf_S
Luzik... Finowie tak pogmatwali sobie w tej umowie licencyjnej, że nie mają praw do naszych modyfikacji Rośka. Swojego czasu gdzieś pisali, że Ruski chcieli od Finów AMV, ale w konfiguracji Rośka. A Finowie spuścili wtedy nos na kwintę i z dealu nici :] I bardzo dobrze.
radziomb
Czyli jest konkurencja Fuchs vs Patria. A na serio to w interesie Polski jest aby Ukraina byla jak najsilniejsza aby sama odstraszala agresorow. Ja obstawiam ze KAZDY kraj ktory wspiera Ukraine dostanie kawalek Tortu.obstawiam ze Polska zalozy fabryke na ukrainie lub licencje na Pioruny i Pilice oraz karabiny Grot oraz Kraby. Niemcy wg mnie beda na Ukrainie produkowac czolgi Leoprd 2 lub nowa Pantera a wozy kolowe opancerzone beda finalnie z Patrii i postanowione ze gasienicowe to CV90.
PPPM
Polska nie może udzielić licencji na Kraba z oczywistych względów.
HataKumba
Obym się mylił, ale ja uważam, że jak zwykle to zamiast części tortu najwyżej możemy dostać po mordzie. Jeśli wszyscy krytykują umowę licencyjna na rosomaka jako źle skonstruowaną i niekorzystną dla Polski. czytałem, że każda modernizacja wynikająca z doświadczeń w Afganistanie musiała zostać przedstawiona Finom. Rozumiem, że w ramach licencji jest to standard. Ale skoro takie olbrzymie i korzystne dla nich zamówienie nie dało nam żadnych korzyści to dlaczego mielibyśmy skorzystać tym razem ?W ten sposób oni za darmochę korzystali z polskiej wiedzy przy konstrukcji kolejnej generacji tego wozu. I w a artykule mamy pośrednie potwierdzenie jak to ichniejszy wóz przetrwał trzy wybuchy min. A Irak? Afganistan? Też miało być Eldorado . I co? I jajco.Tam ruscy sprzedawali uzbrojenie
Chyżwar
@PPPM Wręcz przeciwnie. Możemy udzielić licencji na system wieżowy. Na podwozie mogą wsiąść odrębną licencję od Koreańczyków.