Reklama
  • Wiadomości

FA-50 zwycięża w Malezji. Pokonuje lekkie myśliwce

Firma Korea Aerospace Industries (KAI) wygrała przetarg w Malezji na samolot szkolnia zaawansowanego i bojowy (FLIR-LCA, Fighter Lead In Trainer-Light Combat Aircraft). Zwycięską konstrukcją okazał się wybrany niedawno w Polsce FA-50.

FA-50
FA-50
Autor. ROKAF (CC BY-SA 2.0)
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Zgodnie z postanowieniami umowy Malezyjczycy kupią 18 samolotów FA-50 za 920 mln USD. Ich dostawy rozpoczną się w 2026 roku, a docelowo liczba zamówionych egzemplarzy może wzrosnąć do 36 sztuk. Koreański samolot rywalizował w Malezji z tureckim Hurjetem, ale także z typowymi maszynami bojowymi jak MiG-35, JF-17 i indyjskim Tejasem. Jego zwycięstwo dobrze świadczy więc o potencjalnych możliwościach i dojrzałości konstrukcji, a przynajmniej stosunku koszt-efekt.

Maszyna dla Malezyjczyków ma posiadać kilka ulepszeń w stosunku do obecnie eksploatowanego w Republice Korei wariantu Block 10. Rozszerzony ma być wachlarz dostępnego dla niego uzbrojenia (Block 10 może używac jedynie bomb klasycznych, naprowadzanych, pocisków Maverick i naprowadzanych termicznie pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9 Sidewinder), a także ma zostać dodana zdolność do tankowania w powietrzu.

Reklama

Innymi słowy Malezja chce podobnych ulepszeń jak w ubiegłym roku Polska, i podobnie jak Warszawa, Kuala Lumpur uwierzyła, że zmiany konstrukcyjne są możliwe do wprowadzenia.

Zobacz też

Jednocześnie nie jest jasne czy malezyjski standard będzie w pełni pokrywał się z polskim FA-50PL, czy planowanym w Korei Block 20. Polska maszyna ma mieć radar AESA, a docelowo także zdolność do przenoszenia rakiet AIM-120 AMRAAM.

Reklama

Obecnie malezyjskie siły zbrojne dysponują dość kuriozalną mieszanką samolotów bojowych: eskadrą 18 Su-30, ośmioma F-18D Hornet i 12 lekkimi samolotami Hawk 208. Nie lepiej jest z fotą maszyn szkolno bojowych, na którą składa się siedem włoskich MBB-339 i pięć kolejnych Hawków 108.

Kupno FA-50 w ramach długofalowego partnerstwa z Koreą Południową jest zapowiedzią długofalowej współpracy, która ma uporządkować obecny stan rzeczy. Malezja staje się tym samym czwartym państwem w rejonie Azji i Pacyfiku, które zakupiło samoloty rodziny T-50. Wcześniej wybrały je Filipiny (12 FA-50), Indonezja (20 T-50), Tajlandia (12 T-50) i oczywiście Republika Korei (60 FA-50, 60 T-50, 42 TA-50). Oprócz tego na świecie wybrały je też Irak (24 TA-50IQ, które realnie są w wersji FA-50) i Polska (12 FA-50 i 36 FA-50PL).

Reklama

Zobacz też

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama