Przemysł Zbrojeniowy

Wojsko szuka bomb do FA-50

FA-50. Fot. Korean Armed Forces

Agencja Uzbrojenia opublikowała ogłoszenie o zamówieniu dotyczącym bomb ćwiczebnych BDU-33 B/D do eksploatacji na samolotach F-16 C/D Block 52+ oraz FA-50. Postępowanie ofertowe trwa do 12 grudnia br.

W ostatnich dniach, a dokładniej 15 listopada br. Agencja Uzbrojenia za pośrednictwem Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej opublikowała ogłoszenie o zamówieniu dotyczącym dostawy 13000 sztuk bomb ćwiczebnych BDU-33 B/D lub wyrobów równoważnych dopuszczonych do eksploatacji na samolotach F-16 C/D Block 52+ oraz FA-50 użytkowanych w Siłach Zbrojnych RP. Czas na składanie ofert trwa do 12 grudnia br. do godz. 11:00.

Postępowanie jest prowadzone w formie procedury ograniczonej, a dokonanie wyboru wykonawcy zamówienia zostanie przeprowadzone na podstawie oferty najkorzystniejszej ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów, które zostały określone w specyfikacjach warunków zamówienia (SWZ). Wszystkie rozliczenia związane z realizacją przedmiotu zamówienia dokonywane będą w PLN.

Czytaj też

W ogłoszeniu czytamy, że wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o realizację zamówienia. Przedmiot umowy będzie podlegał nadzorowaniu jakości realizowanemu przez Rejonowe Przedstawicielstwo Wojskowe. Zamawiający wymaga również, aby wykonawca wykazał, że w ciągu ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia wykonał w sposób należyty minimum jedną dostawę, odpowiadającą swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia, tj. dostawę środków bojowych lub bomb ćwiczebnych lub środków pirotechnicznych o wartości nie mniejszej niż 1 000.000 PLN.

Szczegółowe informacje na temat ilości zamawianych wyrobów w danym roku, terminów dostaw, wymagania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dostaw oraz na temat wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy zostaną określone w SWZ.

Czytaj też

Dnia 16 września 2022 r. w Mińsku Mazowieckim, w obecności Prezydenta RP Andrzeja Dudy, wicepremier Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę na dostawy lekkich samolotów bojowych FA–50. Dostawy dwunastu samolotów w pierwszej wersji FA-50 Block 10, używanej przez Siły Powietrzne Republiki Korei, odbędą się w drugiej połowie 2023 r. Z kolei w latach 2025-2028 dostarczonych zostanie kolejnych 36 samolotów w docelowej wersji FA-50PL w pełni dostosowanej do wymogów Sił Powietrznych RP, zbliżonej do wersji FA-50 Block 20.

Wspomniane bomby to standardowe uzbrojenie ćwiczebne i ich zakup w żadnym wypadku nie powinien dziwić. Pojawienie się w specyfikacji zamówienia samolotu FA-50 jako nosiciela jest jednak dowodem, że ta zakupiona niedawno maszyna została włączona do planowania rozwoju Sił Powietrznych.

Komentarze (7)

  1. Filemon19

    podsumowując agm88 HARM to najlepsza opcja dlaczego? ponieważ wybija korytarze A2/AD

  2. Esteban

    Bomby ćwiczebne sztuk 13000. Drony od Asseco sztuk 24. Gdzie tu logika?

    1. bc

      W cyrku nie awansuje się za logikę.

  3. rwd

    Zachowują się tak, jakby wojna na Ukrainie nic ich nie nauczyła.

    1. Pirat

      NATO będzie miało przewagę lotniczą. To nie będzie jak Ukrainie.

    2. wert

      wiesz cokolwiek jak wygląda planowanie i wykonanie operacji lotniczej NATO?

  4. ziemomysl

    Aż się zarejestrowałem żeby skomentować ten kretynizm (w mojej ocenie). Po jakiego ciężkiego groma taka ilość wariantu ĆWICZEBNEGO??? Co z właściwymi efektorami?? Dobry wieczór wszystkim czytelnikom Defence24 by the way :)

    1. Alaris

      To amy wystawić armię hak rosjanie, przeszkoloną w 2 dni na plastikowych samolotach?

  5. Eee tam

    Co prawda w obecnym konflikcie na Wschodzie lotnictwo obu stron od dawna już nie odgrywa ŻADNEJ roli na polu walki ale jakby co to bombki spoko

  6. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Kluczem dla uzyskania PRZEWAGI F-16 i FA-50 i dla efektywnego operowania są efektory precyzyjne dalekiego zasięgu powietrze-powietrze i powietrze-powierzchnia - nie zaś bomby grawitacyjne. Swoją drogą WZL-2 prowadzi modernizację amerykańskich F-16 Block 50. Nie tylko powiększenie resursu z 8 do 12 tys godzin, ale też montaż nowego wyposażenia pokładowego, które obejmuje stację radiolokacyjną oraz awionikę pokładową. Jak rozumiem - radar AESA jak dla Vipera? Ciekawe, kiedy nasze Block52+ będą modernizowane co do radaru i awioniki?

    1. Pseudonim

      Ćwiczebne

  7. Bukowski 22

    13000 noooo jakaś sensowna ilość :-)

    1. Zenek2

      ćwiczebnych...