FA-50 z opóźnieniem? Wojsko tłumaczy

Autor. Maciej Szopa/Defence24
Koreański producent lekkich samolotów bojowych FA-50 negocjuje ze stroną polską zmianę umowy na terminy dostaw tych maszyn w wersji PL. Może chodzić nawet o 1,5 roczne opóźnienie – informują media koreańskie. Strona polska ma inne zdanie.
O problemie poinformował południowokoreański SBS News w artykule z 16 maja br. Jego autor podkreśla, że koreańskie firmy sektora obronnego zawsze były znane ze swojej terminowości, jednak w przypadku dostaw samolotów FA-50 wersji PL pojawił się problem niezależny od producenta FA-50 (Korean Aerospace Industries, KAI). Chodzi o opóźnienia wydania przez Stany Zjednoczone zgód na integracją FA-50 z amerykańskiej produkcji rozwiązaniami z zakresu uzbrojenia i elektroniki pokładowej.
„Opóźnienie jest spowodowane brakiem amerykańskich licencji eksportowych na wojskowy GPS, radar, pociski rakietowe, oprogramowanie komputerowe misji itp.” – podaje SBS News. FA-50 wersji PL miał być dostarczany począwszy od listopada 2025 roku (była także mowa o IV kwartale 2025 r.).
Czytaj też
Cała informacja nie jest jednak aż tak szokująca i tak hiobowa, jak mogłoby się w pierwszej chwili wydawać. Po pierwsze, w czasie naszej wizyty w Korei w październiku 2024 roku rozmawialiśmy z Cha Jae Byoungiem, szefem zespołu konstruktorskiego KAI. Już wtedy przyznał on, że dostawy FA-50 wersji PL prawdopodobnie ulegną opóźnieniu. Wówczas pojawiała się informacja, że może to być dodatkowe 9 miesięcy.
Cha Jae Byoung powiedział jednak wtedy, że nie koniecznie musi to być aż tak długi termin i że strona koreańska zrobi wszystko aby to było krócej. Wtedy również jako przyczynę podawano amerykańskie zgody na integrację z pociskami AIM-9X Sidewinder, datalinkami, systemami nawigacyjny i urządzeniami łączności. Zgody na eksport tych systemów i integrację z FA-50 uzyskuje rząd polski wspierany przez Republikę Korei i rządy innych krajów zainteresowanych FA-50 w zaawansowanej wersji.
Obecnie jedyną zmianą w stosunku do tamtych deklaracji jest wydłużenie maksymalnego terminu opóźnienia z 9 miesięcy, na 1,5 roku. Sytuacja nie musi być jednak aż taka zła. O komentarz w tej sprawie poprosiłem rzecznika Agencji Uzbrojenia, płk Grzegorza Polaka.
Rzecznik nie chciał odnosić się do kwestii tego jakie systemy amerykańskie do FA-50 notują opóźnienia jeżeli chodzi o potrzebę uzyskania zgód. Dowiedzieliśmy się, że nie chodzi o wszystkie, wymienione w koreańskiej publikacji. Skądinąd wiemy, że Koreańczycy nigdy nie przewidywali problemów z integracją z FA-50PL radiolokatorów Raytheon PhantomStrike, ponieważ jest dostępny w formie bezpośredniej sprzedaży komercyjnej (DCS), a nie w trybie międzyrządowym (FMS).
Czytaj też
Z kolei w kwietniu 2025 roku Michał Górski, dziennikarz Defence24.pl przeprowadził wywiad z Hyunki Cho, południowokoreańskim wiceministrem ds. zarządzania zasobami obronnymi. Zdradził on wówczas, że Korea (KAI) otrzymała zgodę na dokumentację techniczną umożliwiającą integrację FA-50 z pociskami powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder. „Pozostaje nam tylko przejść przez rozwój techniczny, aby ta integracja mogła nastąpić i już teraz mogę powiedzieć, że nastąpi to wkrótce.” – komentował wiceminister. Wydaje się więc, że przynajmniej te dwa systemy nie notują istotnych opóźnień.
Płk Polak jest zdziwiony pojawiającym się w koreańskiej prasie czasem opóźnienia dostaw określonym na 1,5 roku. Jak powiedział, o żadnym terminie opóźnienia nie można na razie mówić. Rozmowy na ten temat bowiem dopiero trwają i zmiana terminu dostaw ma zostać dopiero ustalona.
Nawet kiedy to się stanie, to nowy termin ma być ostateczną datą graniczną, kiedy najpóźniej rozpocznie się dostawa samolotów. I zarówno strona polska jak i koreańska będą dokładały starań, aby dostawy te odbyły się przed nowo wyznaczonym czasem.
Jak poinformował nas rzecznik AU, nie ma obecnie obawy że Amerykanie nie wydadzą zgody na któryś z systemów do FA-50. Opóźnienia mają być częściowo związane ze zmianami politycznymi w Korei i USA. Wszystkie procesy decyzyjne w tym kierunku są obecnie w toku i wiele zgód jest tu wydanych. Czas opóźnienia będzie wykorzystywany już nie na ubieganie się o zgody ale na sprawy czysto techniczne: przeprowadzanie integracji a następnie ich testowanie. To ostatnie – jak podaje SBS – ma odbywać się w Stanach Zjednoczonych może trwać nawet ponad pół roku.
szczebelek
Przecież za główne opóźnienie odpowiada producent radaru Phantom Strike skoro jego pierwsze testy odbyły się na początku maja, więc żeby przeprowadzić zintegrowanie samolotu, radaru i uzbrojenia to wszystkie klocki muszą być gotowe.
mick8791
szczebelek, a kto podawał takie, a nie inne terminy dostaw samolotów? Dlaczego Koreańczycy nie uwzględnili w swojej ofercie harmonogramu rozwoju radaru? Bo gdyby nie podali bardzo krótkich terminów dostaw to Polska by nie kupiła ich samolotów! Bo jedynym argumentem, który w tym okresie przemawiał za kupieniem fafików były deklarowane szybkie terminy dostaw!
Remov
@mick - a po co mieliby uwzględniać skoro to polska strona odpowiada za zgody i integrację.
Davien3
@remov za wszelkie zgody i integracje odpowiada PRODUCENT FA-50 czyli Korea/
Archie51
Ja bym z tego kukułczego jaja podrzucinego przez Błaszczaka na miejscu obecnego rządu zrezygnował.
Remov
I został bez samolotów szkolnych
Davien3
@remov FA-50 nie jest maszyną szkolna i nigdy nią nie był i nie będzie.
Kong
Podejrzewam, że umowa z Koreą raczej nie przewiduje kar umownych za opóźnienia. Gdybyśmy jednak wycofali się z umowy, to na pewno bardzo byśmy to odczuli. Negocjacje nie są naszą mocną stroną. Ale ten temat poruszaliśmy już tak wiele razy.
Remov
Przewiduje, przy czym za zgody i integrację odpowiada Polska
tkin ważny
Kto wierzy, że Amerykanom zależy aby Polska miała uzbrojenie inne niż amerykańskie z półki? Albo Europa??
Remov
A dlaczego miałoby nie zależeć?
Granat
Ameryka ma swoje samoloty które chętnie sprzeda z rakietami więc dlaczego mieliby ułatwiać życie konkurencji. Po drugie gdyby USA chciała to zrobić to już by to zrobili. Dalsze przedłużanie tego zakupu nie ma sensu, trzeba spojrzeć prawdzie w oczy i podjąć męską decyzję.
Remov
Jaka decyzję proponujesz?
StrateG
Jak USA robi problemy (?), to przecież są europejskie i koreańskie odpowiedniki (Meteor, radar LIG Nex1,....). KAI już ma doświadczenie przy integrowaniu europejskiego uzbrj.
Davien3
@StrateG tyle ze na coś takiego też musi się zgodzić USA bo w tym samolocie są kluczowe podzespoły ze Stanów No nie na radar bo to ciągle konstrukcja koreańska ale na Meteory już tak A KAI nie ma zamiary integrowac Meteorów z FA-50 bedzie je miał jedynie KF-21 fafik dostaje IRIS-T plus wzmocnienie zdolności uderzeniowych bo tym jest ta maszyna a nie mysliwcem.
Remov
Chcesz płacić kary umowne za zmianę radaru i uzbrojenia?
Orel
Ale co oni chcą negocjować? za każde opóźnienie powinny być kary umowne i tyle, ew. marchewka w postaci bonusu za dostawy przed terminem
Remov
Wg umowy za integrację odpowiada Polska.
Był czas_3 dekady
Trzeba było brać najnowszą wersję GRIPENa. To całkiem niezły samolot. Byłby na pewno wcześniej niż FA-50 PL.
Davien3
Nie, nie byłby bo Gripen E dopiero powstaje dla Szwecji a zanim go wyprodukują........
ANDY
powinniśmy zerwać kontrakt z Koreańczykami ... i spróbowali wejść do konsorcjum produkującym Gripeny ...
Remov
ANDY jaki sens kupować Gripeny jako samoloty szkolne?
ANDY
: czyli wyszło jak zawsze ... ile było ochów i achów wszelkiej maści zawców ... jaki to super zakup ... że za chwilę odbudujemy zdolności budowy samolotów szkolno-bojowych w Polsce ... i że samoloty będą gotowe na wczoraj ... a tu co ... naprawdę nie będę pastwił się nad kompetencjami,. szkoda że z przekonywania opinii publicznej o jedynie słusznym zakupie i korzyści z tego dealu z dalekim azjatyckim krajem nic nie wyszło - a teraz pospekulujmy co by się stało gdybyśmy zarwali kontakt i na spokojnie wynegocjowali zakup szwedzkich Gripenów ... !!! mielibyśmy pełnowartościowy samolot wielozadaniowy w dodatku moglibyśmy grać na mocne wejście w łańcuch dostaw i autentyczną odbudowę przemysłu lotniczego w POlsce ...
Remov
Gripeny są dwa razy droższe i kompletnie się nie nadają do szkolenia pilotów
Al.S.
Opóźnienie Fafików wynika głównie z problemów RTX z wdrożeniem radaru Phantom Strike. Skoro jego pierwsze próby w locie odbyły się dopiero parę dni temu, to jasne jest że trochę wody w Potomacu jeszcze upłynie, zanim będzie gotowy do integracji na FA50. Dopiero oblot radaru umożliwia dopracowanie jego oprogramowania, więc nie zdziwmy się, jak będą z nim gotowi tak circa w okolicach Nowego Roku, a później jeszcze trzeba będzie to wszystko zintegrować na Fafikach, co znów wymaga kilku lotów i więcej niż kilku linijek programu w komputerze misji samolot.u.
Davien3
@AIS Radar Phantom Strike powstał celowo pod FA-50 i drony Korea już dostała zgodę od Kongresu USA na zakup tych radarów ale jedynie dla koreańskich FA-50 Dla Polski ciągle nie ma takiej zgody jak i dla nikogo innego. A tak z innej beczki: Juz radar z FA-50GF jest spokojnie wystarczający dla wszystkiego co ten samolot może przenosić łacznie z AIM-120 jak USa się zgodza na ten pocisk.
ANDY
jeżeli jakiekolwiek powody "winy" za opóźnienie realizacji kontraktu powinniśmy twardo !!! domagać się kompensat ... ale nie w formie udobruchania decydentów ... tylko w formie ulokowania w Polsce realnych poddostawców albo udziałów w perspektywicznych projektach ...
Al.S.
Davien, z tego co wiadomo, to radar dopiero powstaje, bo właśnie co został oblatany i w tym cały ambaras. Z izraelskim radarem masz rację, ale jeśli chce się z tego samolotu zrobić w miarę wartościowy sprzęt latający, musi on mieć rozwiązania górujące nad możliwościami naszych ewentualnych adwersarzy. Tylko ten nowy AESA daje taką przewagę, bowiem wykryje klony Su27 na zasięgu przekraczającym zasięg jego wykrycia na ich radarach, np Irbis E W połączeniu z AIM120C8 lub D dałoby to fafikom sporą przewagę w BVR.
tkin ważny
Zrezygnować z FA-50PL - kupić Szwedzkie Grippeny, odejść od całowania w ... wiadomo w co i kogo. Zbroić się w Europie. Wyjście z uzależnienia kosztuje jednak im szybciej tym jest taniej. Może być już tylko gorzej. Następne samoloty 6 generacji tylko Europa. I to nie pisało żadne wojsko. Zgadnijcie kto tłumaczy, że słowa są inne a myśli inne. No kto? Tu fakty mówią, a lać wodę to my a nie nam.
Wuc Naczelny
Nie ma żadnych Szwedzkich griepenów, są zużyte szroty co pójdą na Ukrainę
Davien3
Gripen to taki sam skłądak jak FA-50 czy KF-21 do tego to najgorsza maszyna gen 4+ na Zachodzie. Więc po kiego nam ten samolot jak taniej i szybciej mozna mieć kolejne F-35.
Chyżwar
Czyli żeby nie całować nikogo w tyłek należy kupić najgorszy dostępny na zachodzie myśliwiec generacji czwartej a do tego jeszcze wyjść z uzależnienia się o USA po to tylko, żeby uzależnić się od europejskich sojuszników którzy sami nie potrafią i długo nie będą potrafili się obronić? Wypada jeno "pogratulować" takich "genialnych" pomysłów.
Marian Paździoch syn Józefa
FA-50 to jeden z najgłupszych zakupów polskiego wojska.
Wuc Naczelny
A niby jak? Jest do szkolenia pilotów w lotach naddźwiękowych i loty treningowo bojowe z uzbrojeniem.
Chyżwar
Oficerowie sił powietrznych uważają inaczej. A przekonany jestem, że oni się znają na tym dużo lepiej od ciebie.
Davien3
@Wuc FA-50 NIE JEST maszyną szkolną i do zadnych takich lotów jak podajesz się nie nadaje I tak to najgłupszy chyba zakup Polski po 1990r.
radziomb
Lokheed Martin produkuje się grubo ponad 100 F35 rocznie, w przyszłym roku dostaniemy te F35 do Polski więc nie panikujmy one są dużo lepsze od fafików . Jedynym który ma prawo panikować to Putler bo chyba pierwszy raz Polska bedzie mieć lepsze samoloty bojowe od niego. Poza tym zamówimy pewnie niedługo te 32 szt Eurofighterów i może cześc dostaniemy jako gap filler (idealne na Air policing i do szkolenia podobnie jak fafik gf, bo Włochy, Anglia, Niemcy wycofują Tranche 1.
Chyżwar
EFy to samoloty poprzedniej generacji, które są drogie w zakupie i jeszcze droższe w eksploatacji. Kolejne samoloty powinniśmy dokupić ale na razie samodzielnie nikt w Europie nie produkuje samolotów V generacji i długo nie będzie tutaj jeszcze produkował takich nie mówiąc o VI generacji. Dlatego powinniśmy pogodzić się ze staniem w ogonku kolejki i dokupić kolejne F-35, Wielbicieli ojropki, przynajmniej tych mądrzejszych nie powinno to martwić szczególnie bo ojropka ma swój udział w produkcji tego samolotu. Można także kolejny raz postawić na Republikę Korei. Niebawem pojawi się KF-21 Bblock 2 już w pełni stealth bo przenoszący amunicję w komorach. A nieco później Block 3, który będzie posiadał supercruise i pewne cechy samolotu generacji VI. Miłośników ojropki, przynajmniej tych rozsądniejszych pocieszyć powinno, że ten samolot będzie zintegrowany z europejskim uzbrojeniem.
Davien3
Chyzwar KF-21 block 2 nie będzie miał komór na uzbrojenie bo te pojawią sie dopiero( może) w block 3 Dopóki nie wymienią silników to żadna wersja KF-21 nie będzie miałą supercruise a taka wymiana jest na razie niemożliwa. Wiec skończ już z tym KF-21 bo Polsce jest on równie zbędny co FA-50
user_1050711
Radziu, nie szalej, chcesz zarzynać F-35 w najgłupszych partolach czy misjach ? Ale za jaką kasę oraz po jakiego grzyba ?
radziomb
trzeba było wybrać Izraelski radar + Meteory i IRIS T zamiast amraamów, sidewinderów i byśmy zrobili z fafika gwiazdę śmierci ;-) takiego mini KF21 Boromae
Wuc Naczelny
Z tego wszystkiego IRIS-T niemiaszki nie sprzedadzą szybko a Meteora sprzedadzą superdrogo. I tyle zabawy.
Davien3
Kolejny co chce z kiepskiego samolotu szturmowego zrobić mysliwiec przechwytujący.
xdx
Leoanardo chyba też mogło by radar zrobić , meteor to trochę przesada ale IRIS bez problemu, Fa50 ma podobno w standardzie aim9 m/l czy coś a IRIS był ekstra robiony pod pełna zgodność z aim9 m/l Oczywiście nie wykorzysta w 100% IRIS możliwości ale użycie bez problemu. Można by się ewentualnie ze 2-3x bujnąć i uwolnić IRIS na różnych wysokościach/ prędkościach. Nie wie jaki system tam jest ale pewnie parę rzeczy dałoby radę użyć na upartego. Np Diehl ma przeróbkę aim9 na naprowadzenie laserowe do niszczenia celów naziemnych. Tylko do tego trzeba mieć mózg i chęci - nic co można w MON spotkać.
Gen X
podobają mi się te zmiany w tym pół-samolocie ( nie wiem jak go nazwać, lekki myśliwiec , samolot szkolno - bojowy ) mam tylko nadzieję że wpasuje się jako system , ale ubolewam że nie zakupiliśmy większej platformy - mam tylko nadzieje że strona Polska wykorzysta ten moment na podpisanie korzystniejszej umowy !
Davien3
FA-50 to lekki samolot uderzeniowy nie żaden myśliwiec czy maszyna szkolna Do szkolenia słuza T-50 i TA-50
Pucin:)
USA-nom rynek się kurczy i boją się konkurencji do przygotowywanej wersji bojowej Boeing T-7A Red Hawk (rok oblotu to 2029) - konkurencja już jest o krok dalej SAAB Gripen E/F (brużdżenie przy kontrakcie Brazylii) oraz Leonardo M-346 FA (Fighter Attack) Master (najnowsza wersja M-346F Blok 20). :) >> Tak jak pobłażanie Putinowi przez kolorowego prezydenta DT na atak w kierunku Bałtów by nakręcić zyski zbrojeniowe. Taka tam ustawka NATO v. Rosja w której USA wcale nie musi uczestniczyć. :)
Davien3
Pucin Tyle że F-7 o ile powstanie to będzie typowy lekki mysliwiec a nie przerobiona maszyna szkolna jak przy M346FA Gripen E/F jest obecnie najgorszym nowoczesnym mysliwcem na Zachodzie Do tego w Gripenie jest masa podzespołów z różnych państw co blokuje jego eksport bez ich zgody o czym juz sie przekonała Argentyna, tak samo zresztą jak przy FA-50 czy KF-21.
Essex
Czy ktos poniesie dodpowiedzialność za ten pseudo zakup?????
Chyżwar
Nie. Tak samo jak nie ponoszą jej ludzie za wypisywanie głupot.
Granat
To jest po prostu skandal, sama decyzja zakupu przez jednego człowieka na miliardy dolarów słusznie podejrzana, bez przetargu. Ale przedłużanie tego kontraktu to już odpowiedzialność obecnego rządu. Tak się kariery polityków kończą.
Davien3
@Chyżwar I z tego sie powinieneś bardzo cieszyć:)
radziomb
szacun dla Korei ze nam oddali te 12 szt swoich slotów produkcyjnych fa 50, Do air policing sa idealne. Po co zuzywac resurs droższych f16, F35 na tak banalne misje. Podobnie do zrzucania bomb JDAM są wystarczające, powstanie taki koń (osiołek) roboczy kazdej wojny. Niedoceniony aczkolwiek robote swoją robi, a jak zestrzelą to nie będzie takiego lamentu jakby spadł F35.
GB
Jaki szacun.... jaki air policing??? Przeciez te samoloty nawet rakiet krotkiego zasiegu nie mają, ba nawet nie maja amunicji do działka....one to sie jedynie nadaja do parady i zeby sobie zdjecia mogli zrobic politycy.
Chyżwar
Słusznie prawisz.
Wuc Naczelny
@GB "rzeciez te samoloty nawet rakiet krotkiego zasiegu nie mają, ba nawet nie maja amunicji do działka" Bredzisz,m siejesz prpagandę. Amunicja jest tożsama z F-16 a starsze AIM9 mamy w leasingu a na dodatek, AIM-9x to one mogą odpalać, a le w trybie głupim i nie o 180 stopni.
Flaczki
Trzeba zakupic F15EX lube euro fighter, jak narazie SP RP sa w krytycnym stanie bo zamiast 160 mysliwcuw posiadamy tylko 48 a 30 tylko lata! F35 bedzie w 2032 FA50 2028 ale to jest maly I slaby samolot, Polska potrzebuje F15EX, MRTT, P8, E7, A400 I C390!