Przemysł Zbrojeniowy

Drugi Saab GlobalEye już w powietrzu

Fot. Saab
Fot. Saab

Koncern Saab poinformował o oblataniu drugiego prototypu samolotu Saab GlobalEye. Zbudowany na zmodyfikowanej platformie odrzutowca Bombardier Global 6000, ten samolot wczesnego ostrzegania i kontroli wyposażony jest w zestaw zaawansowanych czujników, w tym radar o poszerzonym zasięgu Erieye ER.

Drugi samolot GlobalEye wystartował po raz pierwszy 3 stycznia o godzinie 11.00 z lotniska Saaba w Linköping. Lot trwał 2 godziny i 54 minuty a jego cele było przede wszystkim zebranie danych o zachowaniu się maszyny w powietrzu i funkcjonowaniu struktury płatowca. Została ona zmodyfikowana m. in. w celu instalacji ponad kadłubem podłużnej anteny radaru Erieye ER.

Dzisiejszy udany pierwszy lot jest kolejnym ważnym krokiem dla GlobalEye. Otrzymaliśmy pierwszy kontrakt na GlobalEye pod koniec 2015 roku, odbyliśmy dziewiczy lot pierwszego samolotu w marcu 2018 roku, a dzisiaj, dziewięć miesięcy później, mamy już drugi samolot w powietrzu. To doskonały przykład efektywności, która wyróżnia Saaba.

Anders Carp, szef działu Saab Surveillance

Maszyna GlobalEye posiada nowy, zaawansowany system analizy i wymiany informacji pochodzących z sensorów oraz źródeł zewnętrzych.  Samolot może być wykorzystana m.in. do misji poszukiwawczo-ratowniczych, dozoru granic oraz operacji wojskowych. Klientem, który jako pierwszy zdecydował się na zakup GlobalEye już w 2015 roku są siły zbrojne Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gdzie maszyna jest znana jako SwingRole Surveillance System (SRSS).

Globaleye jest pierwszym z planowanej rodziny samolotów wojskowych firmy Saab opartych na płatowcu Bombardier Global 6000. Na tej samej bazie powstaną patrolowe maszyny morskie Swordfish MPA przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych oraz samoloty rozpoznania radioelektronicznego Swordfish ISR. Oba typy są oferowane Polsce w programach Rybitwa i Płomykówka.

Komentarze