Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Drony Camcopter z systemem antykolizyjnym

Fot. Schiebel
Fot. Schiebel

Firma Schiebel poinformowała o przeprowadzonych testach systemu antykolizyjnego AIRICA, który ma poprawić bezpieczeństwo wykorzystania bezzałogowych systemów latających w zatłoczonej przestrzeni powietrznej krajów europejskich.

System AIRICA (ATM Innovative RPAS Integration for Coastguard Applications) zamontowano na małym bezzałogowym śmigłowcu Camcopter S-100, po czym poddano go testom na holenderskim lotnisku Der Helder w grudniu 2015 r. W próbach systemu wykrywania i unikania przeszkód wzięły udział firma Schiebel, holenderskie narodowe laboratorium lotnicze NLR (które opracowało system AIRICA), holenderska straż przybrzeżna i holenderskie siły powietrzne.

Celem badań było przyśpieszenie integracji bezzałogowych aparatów latających w kontrolowanej przestrzeni powietrznej Holandii. System wykazał skuteczność, wykrywając zagrożenie i wypracowując w czasie rzeczywistym komendy pozwalając na i ominięcie nadlatujących statków powietrznych (symulowanych przez samolot Dornier Do-228 holenderskiej straży przybrzeżnej i śmigłowiec SA316B Alouette III holenderskich sił powietrznych). Przebieg testów nadzorowała również służba kontroli ruchu lotniczego ATC (Air Traffic Control).

Projekt AIRICA jest finansowany przez europejski program SESAR, który jest częścią inicjatywy: Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna (Single European Sky initiative). Być może przyśpieszy on m.in. wykorzystanie dronów w prowadzeniu operacji poszukiwawczo–ratowniczych na morzu.

Bezzałogowce Camcopter S-100 zostały wprowadzone do użycia misji OBWE na Ukrainie, były niejednokrotnie ostrzeliwane przez siły prorosyjskie.

Reklama
Reklama

Komentarze