Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Czy koreański bojowy wóz piechoty podbił Antypody?

Prototypy bojowych wozów piechoty AS21 Redback (po lewej) i KF41 Lynx na testach w Australii.
Prototypy bojowych wozów piechoty AS21 Redback (po lewej) i KF41 Lynx na testach w Australii.
Autor. Ministerstwo Obrony Australii

Pojawiły się pogłoski o wyborze zwycięzcy w australijskim programie Land 400 Phase 3, który prowadzony jest przez tamtejsze siły zbrojne w celu znalezienia następcy wysłużonych transporterów opancerzonych M113. Według nieoficjalnych informacji postępowanie wygrał bojowy wóz piechoty AS21 Redback produkcji koreańskiego koncernu Hanwha Aerospace.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Jak informuje dziennik Financial Review, rząd Australii podjął decyzję w sprawie rozstrzygnięcia programu Land 400 Phase 3. W ramach tej inicjatywy miał zostać zakupiony nowy bojowy wóz piechoty, którego zadaniem byłoby zastąpienie wysłużonych transporterów opancerzonych M113.

Czytaj też

Zwycięzcą trwającego 5 lat programu ma być zaprojektowany w Republice Korei przez firmę Hanwha Aerospace bojowy wóz piechoty AS21 Redback, który pokonał skonstruowany przez niemiecki Rheinmetall wóz KF41 Lynx. Rząd Australii miał podjąć decyzję we wtorek, natomiast przedstawiciele rządów Republiki Korei i Republiki Federalnej Niemiec otrzymali stosowne informacje w środę. Oficjalna decyzja ma zostać ogłoszona w czwartek.

Reklama

Czytaj też

W związku ze zmianą priorytetów sił zbrojnych Australii program Land 400 Phase 3 został znacząco zredukowany w stosunku do założeń. Pierwotnie planowano zakup 450 pojazdów, lecz obecnie mówi się o jedynie 129.

Czytaj też

W toku testów AS21 Redback miał okazać się preferowaną konstrukcją przez Wojska Lądowe Australii. Całkowity koszt programu ma wynieść około 27 mld dolarów. Wozy mają powstawać w fabryce w portowym mieście Geelong w stanie Victoria, gdzie Hanwha Aerospace buduje zakłady do produkcji opancerzonych wozów bojowych, w tym haubic samobieżnych AS9 Huntsman i artyleryjskich wozów amunicyjnych AS10.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (8)

  1. Odyseus

    AS21 to cięzki BWP a Borsuk to letki BWP pływający , to są różne kategorię i niema co tu porównywać , dopiero jak zbudujemy tego naszego ciężkiego Borsuka którego demonstrator ma być ponoć do końca roku to będzie coś można wstępnie weryfikować , Redback to dobry BWP tylko nie poradził sobie z Naszymi wschodnimi błotami a czy dobór sprzętu u Nas na podstawie warunków które panują tylko na Bugiem a już za nim czy w innych regionach nie licząc Polesia są inne to dobry pomysł jest już sprawą inną , w mojej ocenie jest co najmniej bardzo krótkowzroczny , jak jest wojna front jest ruchomy i się walczy w różnych warunkach ale to tylko moje zdanie na ten temat

    1. QVX

      Akurat AS21 poległ nie na dzielności terenowej, bo jeździł dobrze, lecz tym, że wieża zawiodła w niskich temperaturach. Ponadto AS21 nie miał chłodzenia spalin.

    2. ALBERTk

      QVX@ nie ma żadnego dowodu na twoje rewelacje że Redback poległ na polskim poligonie.

    3. rED

      To trzeba było czytać D24 przed 16. urodzinami. Rzutem na taśmę był pomysł "Koreański BWP PL21 z polską wieżą" Ciekawe dlaczego...?

  2. Szwejk85/87

    Podejrzewam, że kluczowe okazało się podobieństwo konstrukcji AS21 do podwozia K9. Nigdzie nie jest napisane, że obydwie konstrukcje są podobne, ale zapewne AS21 powstał z wykorzystaniem doświadczeń przy produkcji i eksploatacji podwozia do K9. Nasi decydenci i konstruktorzy powinni podążać dokładnie tym samym tropem.

  3. Chyżwar

    Czyli w Australii KF41 Lynx przegrał z AS21, który po krótkich testach na naszym poligonie został odprawiany z kwitkiem ponieważ okazał się gorszy od Borsuka? Ciekawe. Powiedziałbym nawet, że arcyciekawe...

    1. QVX

      AS21 na Oustyni Błędowskiej w lipcu wypadłby znakomicie. KF41 natomiast zaszkodziło to, że choć reńscy mają filię w AUS, to i tak pewnie okazałoby się, że centrala nie dostarczy czegoś istotnego, bo jakaś niemiecka Jachirochojska narobi rabanu, że rasiści z antypodów są niedobrzy dla Chin, a na głosach jej frakcji zależy.

    2. Davien3

      @Chyzwar akurat Borsuk i AS21 to dwa rózne BWP równie dobrze mozesz porównywac F-16 i F-22 bo i to i to mysliwiec.

    3. RAF

      Davien3@ Co nie zmienia faktu, że polskie wojsko uznało, iż AS21 nie nadaje się na ciężkiego bwp dla naszej armii. Logicznym wnioskiem jest stwierdzenie, że niemieckie wozidło jest jeszcze gorsze.

  4. RGB

    129 egzemplarzy, to jak seria przedprodukcyjna, szanse że na tym coś zarobią są raczej niewielkie. W przypadku Borsuka mówiło się że wprowadzanie nowej konstrukcji przy zamówieniu poniżej 200 sztuk nie ma sensu ekonomicznego. Z drugiej strony nawet jak wyprodukują to po kosztach i wszystkie choroby wieku dziecięcego usuną na koszt Australijczyków, to i tak wyjdą na swoje, bo armia koreańska szuka następcy K21. Będzie jak znalazł, a koreańska armia ma duże potrzeby.

  5. Golf

    No, jeśli jakość dostarczonego AS21 Redback była taka jak egzemplarza wysłanego do Polski to...łapówki koreańskie muszą być faktycznie takie jak się je ocenia na świecie - najwyższe !! Z drugiej strony Australijczycy maja je produkować u siebie. Może liczą, że podkręcą jakość ?

    1. QVX

      Jakość AS21 jako zgodność z parametrami była dobra. Natomiast AS21 nie poradził sobie z polskimi warunkami nad Biebrzą w listopadzie. Na pustyni Błędowskiej w lipcu pewnie wypadłby idealnie.

  6. rED

    No proszę a u nas okazał się beznadziejny.

  7. QVX

    AS21 nie jest taki zły na pustyniach Australii. Natomiast u nas w listopadzie nie poradził sobie...

  8. szczebelek

    27 mld dolarów za ponad 200 pojazdów opancerzonych plus licencje i fabryka?

Reklama