Reklama
  • Wywiady

Czołgi K2 z Polski także na eksport [WYWIAD]

„Dostrzegamy, że pewna liczba krajów w Europie rozważa K2 jako możliwą opcję nowego czołgu podstawowego” - mówi w rozmowie z Defence24.pl Jun-Mo Seo, Wiceprezes Hyundai Rotem Company, i dodaje: „HRC chce współpracować z Grupą PGZ w tym obszarze, za pośrednictwem partnerstwa ustanowionego w ramach konsorcjum K2PL”.

Autor. mł. chor. Daniel Wójcik, 16. Dywizja Zmechanizowana
Reklama

Jędrzej Graf: Hyundai Rotem podpisało niedawno umowę konsorcyjną z PGZ i WZM dotyczącą produkcji czołgu podstawowego K2PL. Jakie znaczenie ma ta umowa, jakie są jej kluczowe elementy?

Reklama

Jun-Mo Seo, Wiceprezes Hyundai Rotem Company (HRC): HRC, PGZ i WZM podpisały umowę o warunkach współpracy (Term Sheet Agreement) 23 lutego, natomiast umowa konsorcjum została podpisana 31 marca. Umowy te definiują i opisują bazowe ramy współpracy pomiędzy członkami konsorcjum, a także rolę każdego z członków w realizacji programu K2PL. Wraz z założeniem konsorcjum możemy rozpocząć negocjacje z Agencją Uzbrojenia w zakresie umowy wykonawczej dotyczącej programu K2PL. W ramach porozumienia o ustanowieniu konsorcjum HRC i grupa PGZ dzielą wspólne cele oraz zrozumienie natury naszego długoletniego partnerstwa.

Kluczowe elementy umowy konsorcjum obejmują: zakres prac wykonywanych przez każdego z członków, role i odpowiedzialność za wytwarzanie i dostawę produktów, procedury podejmowania decyzji, współpracę w zakresie transferu technologii, a także ustalenia finansowe.

Reklama

Kiedy mogłyby rozpocząć się dostawy czołgów K2PL produkowanych lub montowanych w Polsce? Zgodnie z informacjami przedstawianymi w ubiegłym roku produkcja K2PL miała być dzielona między Polską i Koreą. Ile czołgów w planie ma zostać wyprodukowanych w Polsce?

Zgodnie z Umową Ramową podpisaną 27 lipca ubiegłego roku 500 czołgów K2PL zostanie wyprodukowanych w Polsce, a 320 w Korei. Pierwsze dostawy czołgów podstawowych K2PL zaplanowano na rok 2026. Członkowie konsorcjum powinni być bardzo wydajni we współpracy w celu skutecznego dochowania terminów określonych w harmonogramie dostaw.

Reklama

Jak Hyundai Rotem ocenia gotowość polskiego przemysłu na przyjęcie transferu technologii? Czy uzgodniono już zakres niezbędnych inwestycji potrzebnych, by wdrożyć produkcję K2PL w Polsce? Czy będą inwestycje w powstanie nowych zakładów w Polsce (greenfield), czy też preferowane jest korzystanie z istniejącej infrastruktury?

HRC oczekuje, że polski przemysł zbrojeniowy będzie w stanie z powodzeniem poradzić sobie z transferem technologii czołgów podstawowych. Wiemy, że spółki PGZ mają doświadczenie. HRC będzie wspierać polski przemysł w celu zapewnienia powodzenia transferu technologii i produkcji 500 czołgów podstawowych K2PL w Polsce w wymaganym czasie.

Reklama

Członkowie HRC zbadali zdolności produkcyjne polskich firm i dyskutowali z PGZ o inwestycjach niezbędnych do podjęcia produkcji czołgów K2PL w Polsce. Biorąc pod uwagę napięty harmonogram programu K2PL, pożądane byłoby wykorzystanie istniejących zakładów produkcyjnych w Polsce i zaoszczędzenie czasu. Jednakże zakładamy, że do wytwarzania K2PL w Polsce potrzebne będą jakieś dodatkowe instalacje. HRC będzie prowadził rozmowy z polskimi partnerami, by wypracować najlepsze rozwiązania w zakresie inwestycji w zakłady produkcyjne.

YouTube cover video

Kiedy spodziewana jest finalizacja konfiguracji czołgu podstawowego K2PL? Co można dziś powiedzieć na temat konfiguracji K2PL i tego w jakim stopniu będzie ona różnić się od czołgu K2 pozyskanego jako Gap FIller?

Reklama

Oczekujemy, że decyzja w sprawie konfiguracji czołgu K2PL zostanie podjęta przez Agencję Uzbrojenia przed lub w trakcie negocjacji umowy wykonawczej na czołgi K2PL. Firma HRC omawiała z Agencją Uzbrojenia kwestie techniczne w tym zakresie. Dyskusja dotyczyła kilku kwestii, w tym między innymi Zdalnie Sterowanego Modułu Uzbrojenia (ZSMU), jak i wzmocnionej ochrony dla czołgów K2PL, bazującej na Aktywnym Systemie Ochrony Pojazdu (ASOP).

Jakie znaczenie ma umowa konsorcjum, biorąc pod uwagę działalność Hyundai Rotem w zakresie wozów opancerzonych, w Europie i na świecie? Czy Hyundai Rotem widzi konkretne potencjalne rynki zbytu dla K2 w Europie? W jakim zakresie Polska mogłaby brać udział w produkcji tych czołgów?

Reklama

W Europie jest sporo starych czołgów podstawowych, jakie powinny być zastąpione nowymi wozami. HRC ma nadzieję na to, że będzie w stanie dostarczać K2 do użytkowników europejskich, tym samym dokonując wkładu w utrzymanie pokoju w Europie.

HRC chce współpracować z Grupą PGZ w tym obszarze, za pośrednictwem partnerstwa ustanowionego w ramach konsorcjum K2PL. HRC i PGZ będą razem produkować czołgi K2 i eksportować je do państw trzecich w Europie. Możemy także współpracować w zakresie napraw, konserwacji i wsparcia eksploatacyjnego (MRO - Maintenance, Repair and Operation). Dostrzegamy, że pewna liczba krajów w Europie rozważa K2 jako możliwą opcję nowego czołgu podstawowego.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Czy jest potencjał dla K2 w Rumunii, w kontekście potrzeb, jakie Bukareszt sygnalizował w zakresie czołgów podstawowych? Jak postępują negocjacje?

Rumunia używała starszych czołgów podstawowych, a część z nich ostatnio dostarczono na Ukrainę. Wiemy, że Rumunia planuje pozyskanie czołgów M1A2 z USA. Negocjacje w zakresie pozyskania czołgów podstawowych K2 jeszcze się nie rozpoczęły. HRC będzie współpracować z PGZ w zakresie eksportu K2 w Europie.

Reklama

Hyundai Rotem zaznaczył swoją obecność na targach IDEX 2023, wraz z konkretną konfiguracją czołgu K2, przeznaczoną dla klienta bliskowschodniego. Czy mógłby Pan omówić szanse rynkowe dla czołgu K2, a także to co osiągnięto w trakcie wystawy IDEX 2023?

Większość państw na Bliskim Wschodzie nadal wykorzystuje starsze czołgi podstawowe, kraje te zamierzają wymienić je na nowe MBT.

Reklama

Kilka krajów bliskowschodnich wyraziło swoje duże zainteresowanie K2 w trakcie targów IDEX 2023. W miarę jak koreańskie firmy osiągają większe powodzenie, na przykład rozwijając rodzimy, koreański powerpack (silnik i przekładnię), spodziewamy się uzyskania większej liczby szans marketingowych dla K2 na Bliskim Wschodzie.

Norwegia zdecydowała się na pozyskanie niemieckich czołgów Leopard 2A7, konkurujących w postępowaniu zakupowym z K2. Doniesienia medialne sugerują, że decyzja mogła być podjęta na tle politycznym, a oficjalnie norweski MON obie konstrukcje ocenił bardzo wysoko. Jak Państwo odniosą się do powyższego, jakie są doświadczenia w tym zakresie?

Reklama

HRC jest wdzięczne za szansę na udział w postępowaniu konkurencyjnym na wybór czołgu podstawowego w Norwegii. Spółki HRC bardzo ciężko pracowały w zakresie tego postępowania, a w rezultacie wykazano, że osiągi oferowane przez K2 dorównują Leopardowi 2A7. Po dokładnych próbach i ocenie agencja NDMA (Norwegian Defence Materials Agency) zarekomendowała norweskiemu ministerstwu obrony pozyskanie K2.

Światowej klasy osiągi K2 to między innymi niezrównana wręcz mobilność i zaawansowany, ucyfrowiony system walki, który jest w stanie wyprzedzić w zakresie oferowanych możliwości inne dostępne na świecie czołgi podstawowe. Co więcej, HRC zaoferowało NDMA również lepsze warunki cenowe. Jednak norweski rząd zdecydował się na pozyskanie Leoparda 2A7.  HRC respektuje decyzję podjętą przez Norwegów. Sądzę, że postępowanie konkurencyjne w Norwegii dało HRC szansę na udowodnienie doskonałych zdolności, oraz kompetencji czołgu K2 na świecie.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Norwegia, podobnie jak Polska, uzyskała ofertę, jak donoszą media, szybkiej dostawy 24 K2 jako gap-fillerów. Czy czołgi te można dostarczyć innym państwom, w tym Polsce?

Czołg K2 produkowany jest dla armii koreańskiej, a HRC zwiększa swoje możliwości produkcji K2. HRC będzie w stanie dostarczyć czołgi K2 jako gap-filler do państw-użytkowników zagranicznych.

Reklama

No i ostatnie - ale istotne pytanie. Jakie są plany Armii Republiki Korei w zakresie rozwoju czołgu K2? Czy istnieje Pana zdaniem szansa na uzyskanie zamówień krajowych na te czołgi, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że część wozów z trzeciej partii dostarczono Polsce jako gap-fillery? W jaki sposób koreański wariant K2 będzie modernizowany? W jakim stopniu są te czołgi podobne do K2PL?

Od 2014 roku HRC wyprodukowało ponad 200 czołgów K2, dostarczając je na ręce Armii Republiki Korei. Oczekujemy, że Armia Republiki Korei zastąpi więcej swoich starych czołgów podstawowych setkami K2 w nadchodzących latach.

Reklama

Firma HRC systematycznie podnosi i będzie ciągle podnosić osiągi K2, w szczególności w obszarze ochrony i możliwości ogniowych. Będzie się to także odniosić do modyfikacji K2 do standardu K2PL, czyli integracji Aktywnego Systemu Ochrony Pojazdu i Zdalnie Sterowanego Modułu Uzbrojenia.

Dziękuję za rozmowę.

Reklama

Zobacz też

Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama