- Wiadomości
Czesi oferują Słowacji szkolenie dla pilotów F-16
Jak poinformowała czeska spółka Aero Vodochody, we współpracy z Ministerstwem Obrony Republiki Czeskiej zaoferowała ona Słowackim Siłom Powietrznym długoterminową współpracę w zakresie szkolenia i treningu słowackich pilotów myśliwskich z wykorzystaniem samolotów szkolno-treningowych L-39NG.

Propozycje czeskiego resortu obrony i czeskiego przedsiębiorstwa lotniczego oficjalnie zaprezentowano słowackiej delegacji pod przewodnictwem nowego ministra obrony narodowej Jaroslava Nad'a i szefa sztabu generalnego Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej gen. Daniela Zmka. Zapewnienie nowoczesnego zabezpieczenia szkolno-treningowego dla pilotów słowackiego lotnictwa ma na celu ich kompleksowe przygotowanie do służby na nowych amerykańskich myśliwcach wielozadaniowych F-16V Block 70/72 Viper, które już wkrótce mają zastąpić obecnie używane posowieckie MiGi-29.
Aero Vodochody, jako tradycyjny partner słowackich sił powietrznych, przedstawił ofertę dostawy ośmiu nowoczesnych odrzutowych samolotów treningowych L-39NG. Oferta obejmuje znaczącą współpracę przemysłową przy silnym zaangażowaniu słowackich firm w produkcję elementów konstrukcyjnych nowego samolotu, dalszy rozwój projektu L-39NG, wsparcie logistyczne i budowę naziemnego systemu szkoleniowego
Czytaj też: Czeskie transportery jadą do Azji
Kluczowym elementem długoterminowej współpracy dwustronnej pomiędzy Czechami i Słowacją ma być przygotowanie zaawansowanej koncepcji szkolenia pilotów Sił Powietrznych Słowackich Sil Zbrojnych na maszynach L-39NG, a w tym kompleksowego systemu szkolenia naziemnego. Strona czeska miałaby zapewnić szkolenie z symulacji taktycznej na maszynach L-39 i F-16 w Centrum Taktycznej Symulacji w Pardubicach, gdzie obecnie szkolenie przechodzą piloci Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej i innych państw sojuszniczych.
Według deklaracji Aero Vodochody wybór tej oferty przez słowackie lotnictwo ma pozwolić na utrzymanie zdolności do szkolenia w locie i zbudowanie nowego, nowoczesnego systemu szkoleniowego oraz eskadry szkoleniowej do prowadzenia szkolenia podstawowego i zaawansowanego przez słowackich instruktorów na maszynach L-39NG bezpośrednio na Słowacji. Dodatkową korzyścią ma być także radykalne obniżenie kosztów w stosunku do alternatywnej możliwości prowadzenia takiego szkolenia w USA.
Czytaj też: Słowacja stawia na Spike LR2
L-39NG to unowocześniona wersja sprawdzonego i popularnego modelu L-39 Albatros. Wersja New Generation (NG) wyposażona jest w silnik Williams International FJ44-4M, który zastąpił radziecką jednostkę napędową AI-25TL. Maszyna otrzymała również awionikę Genesys Aerosystems oraz wyświetlacze wielofunkcyjne i nahełmowe produkowane przez firmę Speel Praha.
Widoczną zmianą kształtu L-39NG w stosunku do L-39 jest zastąpienie przez kompozytowe końcówki skrzydeł charakterystycznych zbiorników paliwa. Fabrycznie nowa maszyna ma charakteryzować się przeprojektowanym kadłubem, który jest lżejszy, trwalszy i doskonalszy aerodynamicznie od tego stosowanego w L-39. Samolot ma otrzymać pięć pylonów na uzbrojenie. Docelowo ma służyć do szkolenia pilotów maszyn myśliwskich 4. i 5. generacji.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS