- Wiadomości
Chińskie komponenty w samolotach F-35
Aby nie hamować prac nad wartym 392 mld dolarów programem F-35 Pentagon uchylił warunkowo embargo na użycie komponentów produkcji chińskiej w sprzęcie wojskowym. Kongres zarządził analizę tej sytuacji, obawiając się uzależnienia najnowszych amerykańskich maszyn od podzespołów z niepewnych źródeł.  

Gdyby Pentagon nie uchylił warunkowo embarga koncerny Northrop Grumman i Honeywell mogłyby odpowiadać za naruszenie prawa federalnego, a cały program nowego myśliwca byłby zagrożony dalszymi opóźnieniami. Podczas produkcji radarów, elementów podwozia i kilku innych podzespołów wykorzystywano miedzy innymi magnesy pochodzące z Chin.
Government Accountability Office, jedna ze specjalistycznych agend Kongresu, bada trzy takie przypadki. Raport ma być gotowy 1 marca bieżącego roku. Zgodnie z danymi do których dotarła agencja Reuters części znajdują się w 114 spośród wyprodukowanych dotąd F-35. Wymiana chińskich części na produkowane w USA miałaby kosztować miliony dolarów i opóźnić wprowadzenie maszyn do linii.
W jednym tylko ze wspomnianych wypadków usunięcie chińskich magnesów i wymiana na amerykańskie kosztowałaby 10,8 mln dolarów.
Pentagon po raz pierwszy poinformował o użyciu w F-35 "nielegalnych" komponentów w niemal niezauważonym dokumencie przedstawionym Kongresowi wiosną 2013. Nie wspomniano w nim jednak nazw firm, ani też nie ujawniono że elementy pochodziły z Chin.
Amerykańskie prawo zabrania zakupu materiałów pochodzących spoza USA do wykorzystania w konstrukcjach wojskowych od 1973 roku. Od 2006 roku zakazane jest też użycie podzespołów i elementów zawierających takie materiały. Co ciekawe, chińskie magnesy wykorzystane w konstrukcji F-35 posiadają też odpowiedniki produkcji amerykańskiej.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS