Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

AugustaWestland dąży do zmiany wymagań na lotniczy system MCM dla Południowej Korei

Artystyczna wizja śmigłowca AW101 opuszczającego  system holowany przez tylną rampę – fot. AgustaWestland
Artystyczna wizja śmigłowca AW101 opuszczającego system holowany przez tylną rampę – fot. AgustaWestland

Koncern AgustaWestland naciska na rząd Korei Południowej by ten opracował nowe wymagania taktyczne na śmigłowcowy system zwalczania min, co pozwoli uczestniczyć helkopterom AW w zatrzymanym programie AMCM (airborne mine-countermeasures).

Jak tłumaczy AugustaWestland program AMCM został przerwany dwa lata temu ponieważ wymagania były nieosiągalne. Stany Zjednoczone są bowiem w stanie dostarczyć pięć wykonanych na zamówienie systemów, ale dwa z nich nie mogą być zamontowane na śmigłowcach UH-60 Seahawk, wykorzystywanych przez siły morskie Korei Południowej.

Amerykańskie, holowane systemy przeciwminowe są bowiem podczepiane do zaczepów z tylnej, otwieranej rampy, jaką posiadały m.in. wycofane śmigłowce Sikorsky MH-53. Nie można ich natomiast podłączać do włazów bocznych na UH-60 ponieważ na niskiej wysokości i przy niewielkiej prędkości (poniżej 50 w) ten helikopter może mieć problemy z zachowaniem stabilności.

Wzorem dla południowokoreańskiej marynarki mogłyby być japońskie śmigłowce AW101 z systemem przeciwminowym opracowywanym przez Amerykanów i koncern Kawasaki Heavy Industries. Jednak ze względu na historyczne animozje, jakie nadal istnieją pomiędzy Koreą Południową i Japonią – współpraca w tej dziedzinie pomiędzy tymi państwami jest mało prawdopodobna. Pomimo tego koncern AugustaWestland chciałby uczestniczyć w koreańskim programie AMCM, chociaż w japońskim programie miał on jedynie głos doradczy jeżeli chodzi o samą platformę, a nie uczestniczył w opracowaniu systemu przeciwminowego.

Po cichu AugustaWestland marzy o zaoferowaniu AW101 w wersji MCM dla amerykańskiej marynarki, a na pewno dla już wykorzystującej te śmigłowce Royal Navy.

Reklama
Reklama

Komentarze