Reklama

Ważny element do Borsuka zamówiony

Pływający bojowy wóz piechoty Borsuk.
Pływający bojowy wóz piechoty Borsuk.
Autor. Polska Grupa Zbrojeniowa/Facebook

Jak donosi firma Allison Transmission, producent przekładni dla pojazdów cywilnych i wojskowych, jej przekładnia została wybrana dla bojowego wozu piechoty Borsuk.

Reklama

W maju 2025 podpisane zostało porozumienie między Allison Transmission a Polską Grupą Zbrojeniową, dotyczące współpracy przy napędach dla gąsienicowych pojazdach bojowych oraz rozbudowy autoryzowanego serwisu przekładni firmy Allison w Polsce. Teraz firma Allison zabezpieczyła dostawy swoich przekładni dla bojowych wozów piechoty Borsuk, będą to przekładnie modelu 3040 MX, przekładnia ta jest nowoczesną wersją rozwojową przekładni X300, która wcześniej była testowana na Borsuku oraz wykorzystywana jest w takich konstrukcjach jak Warrior i CV90.

Przekładnia Allison 3040 MX stosowana w bojowym wozie piechoty Borsuk.
Przekładnia Allison 3040 MX stosowana w bojowym wozie piechoty Borsuk.
Autor. Allison Transmission

Nie podano wartości umowy oraz liczby przekładni, które mają zostać dostarczone do Polski, można jednak przypuszczać, że będzie to liczba zbliżona do liczby pojazdów zamówionych w ramach pierwszej umowy wykonawczej, choć należy pamiętać, że HSW dysponowała wcześniej pewnym zapasem przekładni dla pierwszych egzemplarzy.

Przekładnia Allison 3040 MX stosowana w bojowym wozie piechoty Borsuk.
Przekładnia Allison 3040 MX stosowana w bojowym wozie piechoty Borsuk.
Autor. Allison Transmission

Warto zaznaczyć, że rozbudowa zdolności serwisowych dla przekładni firmy Allison w Polsce jest dobrą inicjatywą ze względu na rosnącą liczbę pojazdów w Wojsku Polskim, wykorzystujących te przekładnie, jak np. czołgi podstawowe M1A1FEP i M1A2SEPv3, mosty szturmowe M1110, wozy zabezpieczenia M88A2. Do tego dochodzą AHS Krab i K9A1, wykorzystujące produkowane w Korei na licencji przekładnie X1100-5A3, które również są konstrukcją firmy Allison. Teraz przekładnie Allison znajdą się na wyposażeniu BWP Borsuk, a możliwe, że przekładnia tej firmy znajdzie się na wyposażeniu nowego ciężkiego bojowego wozu piechoty oraz innych pojazdów.

Reklama
WIDEO: Czołgi na ulicach Warszawy! Nocna próba do defilady
Reklama

Komentarze (15)

  1. XXL

    To dotychczasowe rekordowe 116 szt. było zamówione bez przekładni. ?

    1. MaroNegro

      Poprzednie byly niemieckie i sie przegrzewaly.

    2. Remov

      Z przekładniami Perkins

    3. Boczek

      MaroNegro, 22 lipiec (14:25) ### Nie, Perkins. Z niemieckimi by tego nie było, bo nigdy nie było i to w dziesiątkach typów czołgów i pojazdów. opancerzonych.

  2. doc_doc

    Taki pojazd powinien mieć przekładnię elektryczną (jak lokomotywy spalinowe). Byłaby to hybryda szeregowa z niewielkim akumulatorem do krótkiej cichej akcji.

    1. Extern.

      Ale w sprzęcie wojskowym nikt takiego rozwiązania z jakiegoś powodu jednak nie stosuje. Niemcy w czasie WWII coś próbowali z takim napędem w Tygrysie, ale nawet oni dali sobie spokój.

    2. w-t

      Takie zabawy se możesz w swoim kompakcie. Tu jest mowa o wozie ważącym grubo ponad 30 ton. Nie istnieją baterie ani żadne inne źródła zdolne zapewnić prąd w ilości niezbędnej dla lokomotywy, a o tym realnie mówimy.

    3. Boczek

      Extern, 22 lipiec (11:06) ### oczywiscie że jest rozważane/planowane. Np. Abrams.

  3. Szwejk85/87

    Do momentu kiedy wyjdą wszystkie choroby wieku dziecięcego nie ma sensu zamawiać dużych ilości. Po roku docierania Borsuka na poligonach musi coś wyjść, dlatego dopiero następne zamówienie będzie w konkretnej ilości. Wszystkie drobiazgi będą ujawnione i poprawione. Tak było z Krabem, tak będzie z Borsukiem.

    1. Remov

      Produkcja Kraba leży i kwiczy, HSW nie zrealizowała jeszcze zamówień z 2016 roku.

    2. w-t

      Ten etap mamy za sobą - HSW dostała kasę na 4 sztuki jeszcze w 2023, a ze środków własnych zrobiła ich sporo więcej. Były testowane od prawie 2 lat w jednostkach i na wszystkich kolejnych poligonach, z tymi NATOwskimi włącznie.

  4. slykov

    cale szczescie ze nie niemieckie - bylyby problemy jak z leopardami

    1. Remov

      Niezbyt szczęśliwie bo z niemieckimi przekladniami można by się starać o finansowanie SAFE

  5. kd12

    Krok w dobrym kierunku, unifikacja części dla Borsuka i posiadanych czołgów Abrams. Kompaktowa przekładnia jakiej potrzebujemy.

    1. Remov

      A jakiej unifikacji piszesz skoro zamówione jeż Borsuki mają być z przekładniami Perkins

  6. rwd

    Szans na załapanie się na najbliższą wojnę nie ma, no ale muszą coś klepać żeby młotki nie rdzewiały więc klepią Borsuka. Przyjdzie nowa ekipa i zada fundamentalne pytanie - ale dlaczego on nie pływa?

    1. Adamus13

      Chyba odwrotnie? Pytanie będzie brzmiało - po co on pływa. I to będzie słuszne pytanie.

    2. wawelberg

      Pływa dlatego, że M.W. nie ma okrętów , ..chyba ?

    3. Extern.

      @Adamus13: Jak nie rozumiesz po co Borsuk pływa, to może spytaj się Amerykanów którzy niedawno stracili całą załogę Herkulesa który utopił się w bagnie na Litwie.

  7. Starszy Nadszyszkownik Sztabowy

    To jeszcze powinniśmy obserwować rozwój silników Achates Power. To cała rodzina dwusuwowych dieslowskich silników, które standardowego silnika Diesla, to ma też inne zalety. pozbawione są zaworów i głowicy. Wariant dla wojska to 14,3-litrowy silnik 4-cylindrowym o mocy przekraczającej 1000 KM, ale są też mniejsze do ciężarówek i transporterów kołowych.

  8. szczebelek

    Spokojnie nam się nie spieszy😎

  9. Paszczur Maruda

    Dopiero zamówili te przekładnie? Nic dziwnego, że produkcja Borsuków ma iść w takim żółwim tempie.

    1. Adamus13

      Czytałeś tekst, napisano w nim, że mieli zapasy

    2. Archie51

      Pisze jak byk, że mieliśmy na stanie zabezpieczony zapas tych przekładni (także pod produkcję początkowej partii Borsuków).

    3. Paszczur Maruda

      Mieliśmy takie zapasy, że będą produkować po około 40 Borsuków rocznie. To jest śmiech na sali przy skali potrzeb Wojska Polskiego.

  10. Thorgal

    Szkoda że tylko serwisowanie w PL. Wiem czepiam się ale......

    1. Takijeden

      Ma być produkcja licencyjna.

    2. Essex

      Fakt, trafil...szokujace 100 sztuk bez asop za 5 lat....potega

    3. Takijeden

      @Essex Kolejna umowa wykonawcza na Borsuki może być w tym lub przyszłym roku, a asop można po prostu dokupić.

  11. Kong

    Czy nie moglibyśmy produkować tego na licencji? To miałoby w sumie sens, jeśli mają zamówić ponad 1000 Borsuków, a do tego jeszcze ciężki BWP. Pewnie politycy i MON zorientują się dopiero za dwa lata.

    1. Takijeden

      Tak, planujemy produkować te przekładnie na licencji, była o tym informacja jakiś czas temu.

    2. Essex

      Planujemy od 700 egzemplarza czyli za 50 lat

    3. Takijeden

      @Essex Nie, produkcja ruszy dużo szybciej.

  12. Zenek2

    Centrum serwisowe? A nie miała być produkcja licencyjna?

    1. Takijeden

      Zgadza się, ma być.

    2. Essex

      Za 50 lat

    3. Takijeden

      @Essex Nie, dużo szybciej.

  13. Nordx

    Niezła ta borsukowa telenowela. Tak nie za krótka.

    1. Pegaz

      Nordx- spokojnie, jesteśmy dopiero w połowie,

    2. Takijeden

      @Nordx ale o co w ogóle chodzi? przecież Borsuk już trafił do produkcji.

    3. Essex

      W jakiej polowie? Te 100 sztuk za 5 lat to polowa????

  14. Grom2137

    Im szybciej pozwoli to klepać Borsuki, tym lepiej

  15. Remov

    A co z przekładniami Perkins?

Reklama