Reklama

Polityka obronna

Koniec niemieckiego embarga na brazylijskie transportery

Guarani 6x6 w wariancie transportera opancerzonego.
Guarani 6x6 w wariancie transportera opancerzonego.
Autor. IDV

Federalny Urząd Kontroli Eksportu Niemiec zdecydował o zniesieniu embarga na sprzedaż podzespołów i elementów pochodzenia niemieckiego, które weszły w skład brazylijskiej produkcji kołowych transporterów opancerzonych Guarani 6x6, jakie zostały nabyte przez Filipiny.

Reklama

Informacja o niemieckiej blokadzie eksportu brazylijskich transporterów Guarani na Filipiny pojawiła się na początku marca. Według niemieckich mediów powodem tej decyzji miała być chęć wywarcia presji na Brazylię, by rozpoczęła dostawy amunicji kalibru 35 mm do systemów Gepard oraz 105 mm amunicji czołgowej do Leopardów 1 z zasobów własnych do Niemiec w celu przekazania Ukrainie. Rodzi się zatem pytanie, czym Brasilia przekonała Berlin do zdjęcia blokady. Wśród elementów objętych embargiem można wymienić m.in. skrzynię biegów, stal pancerną wykorzystaną do budowy kadłuba czy osłony przeciwminowe. Sytuacja ta wymusiła na producencie Guarani (Iveco Defence Vehicles) zastąpienie części elementów pochodzenia niemieckiego. Co więcej, konstruktorzy rozpoczęli już prace nad nowszym wariantem pojazdu, ze znacznie większym udziałem samodzielnie opracowanych podzespołów.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Co do samego filipińskiego zamówienia, dotyczy ono łącznie 28 pojazdów, które będą dostarczane przez pośrednika w postaci izraelskiego Elbit Systems. Zintegruje on z pojazdami m.in. swoje zdalnie sterowane moduły uzbrojenia SARC, system zarządzania polem walki TORCH-X TM oraz programowalne radio E-LynX TM. W najbliższym czasie do zamawiającego ma trafić 5 pierwszych egzemplarzy, które dotychczas znajdowały się w terenie zakładów Iveco Defense Vehicles (IDV) w Sete Lagoas. Pozostałe 23 pojazdy mają znajdować się na różnym etapie prac. Co ciekawe, zamówienie na Guarani ze strony filipińskiej armii może wzrosnąć nawet do 114 egzemplarzy w przypadku wyrażenia takiej chęci przez zamawiającego.

Czytaj też

Guarani 6×6 to brazylijski kołowy transporter opancerzony opracowany i produkowany przez koncern Iveco Defence Vehicles we współpracy z brazylijskim przemysłem zbrojeniowym. Powstał na bazie KTO Iveco SuperAV. Jego załoga składa się z dwóch osób: kierowcy i operatora uzbrojenia. Może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM, który sprzęgnięto z automatyczną skrzynią biegów, zapewnia prędkość maksymalną do 110 km/h i maksymalny zasięg 600 km przy masie bazowej ok. 16,7 tony.

Czytaj też

Ponadto pojazd dysponuje także zdolnością do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem z prędkością do 10 km/h, a także przerzutu drogą powietrzną na pokładzie średnich samolotów transportowych takich jak C-130 Hercules czy C-390 Millenium. Wóz występuje w wielu różnych wariantach, które mogą być dostosowane do wymagań zamawiającego. Poziom ochrony załogi może zostać zwiększony za pomocą dodatkowych pakietów pancerza.

Czytaj też

Autor. IDV
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Monkey

    Znowu ci Niemcy. Blokują modernizację sił zbrojnych Filipin, biednego kraju któremu ChRL wisi nad głową jak miecz Damoklesa. Kraju, który nie ma nic wspólnego z wojną na Ukrainie. Brazylijczycy przy udziale IVECO muszą opracować jak najwięcej komponentów własnym sumptem. A na Niemcach można polegać w jednej sprawie: ich interes ueber alles. Fuer Deutschland.

    1. kowalsky

      To i tak lepiej niż interes jednej partii ponad interes kraju. Zdrowy pragmatyzm z niefajnym dla Niemców zakończeniem bo brazylijscy inżynierowie nie raz zaskoczyli szybkimi wdrożeniami nowatorskich konstrukcji. To nie spece "na etatach" lecz świetni pragmatycy.

    2. kaczkodan

      @kowalsky Generalnie bardzo nie doceniamy Brazylii. To kraj wysoce rozwinięty wyspowo.

  2. Chyżwar

    Czytałem o tym wcześniej. Sprawa jest prosta. Filipiny to amerykański sojusznik. Zatem Niemiaszki kolejny raz dostały od USA w łeb z liścia. Im więcej od nich oberwą, tym lepiej.

    1. DBA

      Chyżwar@ Widac z tego, że trzeba reaktywować Międzysojuszniczą Komisję Kontroli.

    2. xdx

      Taaa ale to nie Filipiny były blokowane tylko Brazylia . Myślisz źe Niemcy - reńscy - zrobili to bez wiedzy USA ? Lol 🤣

    3. Chyżwar

      @DBA NATO i AUKUS powinno dążyć do tego, żeby się zmienić w działający razem "Szwajcarski Zegarek". Jeśli pójdziemy drogą starożytnej Hellady będzie nieciekawie. Demokracja demokracją. Ale nie można pozwolić, żeby państwa o średniej wielkości, którym się wydaje, że są mocarstwami robiły burdel w systemie istotnym dla zbiorowego bezpieczeństwa.

Reklama