Reklama
  • Wiadomości

Koniec niemieckiego embarga na brazylijskie transportery

Federalny Urząd Kontroli Eksportu Niemiec zdecydował o zniesieniu embarga na sprzedaż podzespołów i elementów pochodzenia niemieckiego, które weszły w skład brazylijskiej produkcji kołowych transporterów opancerzonych Guarani 6x6, jakie zostały nabyte przez Filipiny.

Guarani 6x6 w wariancie transportera opancerzonego.
Guarani 6x6 w wariancie transportera opancerzonego.
Autor. IDV
Reklama

Informacja o niemieckiej blokadzie eksportu brazylijskich transporterów Guarani na Filipiny pojawiła się na początku marca. Według niemieckich mediów powodem tej decyzji miała być chęć wywarcia presji na Brazylię, by rozpoczęła dostawy amunicji kalibru 35 mm do systemów Gepard oraz 105 mm amunicji czołgowej do Leopardów 1 z zasobów własnych do Niemiec w celu przekazania Ukrainie. Rodzi się zatem pytanie, czym Brasilia przekonała Berlin do zdjęcia blokady. Wśród elementów objętych embargiem można wymienić m.in. skrzynię biegów, stal pancerną wykorzystaną do budowy kadłuba czy osłony przeciwminowe. Sytuacja ta wymusiła na producencie Guarani (Iveco Defence Vehicles) zastąpienie części elementów pochodzenia niemieckiego. Co więcej, konstruktorzy rozpoczęli już prace nad nowszym wariantem pojazdu, ze znacznie większym udziałem samodzielnie opracowanych podzespołów.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Reklama

Co do samego filipińskiego zamówienia, dotyczy ono łącznie 28 pojazdów, które będą dostarczane przez pośrednika w postaci izraelskiego Elbit Systems. Zintegruje on z pojazdami m.in. swoje zdalnie sterowane moduły uzbrojenia SARC, system zarządzania polem walki TORCH-X TM oraz programowalne radio E-LynX TM. W najbliższym czasie do zamawiającego ma trafić 5 pierwszych egzemplarzy, które dotychczas znajdowały się w terenie zakładów Iveco Defense Vehicles (IDV) w Sete Lagoas. Pozostałe 23 pojazdy mają znajdować się na różnym etapie prac. Co ciekawe, zamówienie na Guarani ze strony filipińskiej armii może wzrosnąć nawet do 114 egzemplarzy w przypadku wyrażenia takiej chęci przez zamawiającego.

Zobacz też

Guarani 6×6 to brazylijski kołowy transporter opancerzony opracowany i produkowany przez koncern Iveco Defence Vehicles we współpracy z brazylijskim przemysłem zbrojeniowym. Powstał na bazie KTO Iveco SuperAV. Jego załoga składa się z dwóch osób: kierowcy i operatora uzbrojenia. Może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM, który sprzęgnięto z automatyczną skrzynią biegów, zapewnia prędkość maksymalną do 110 km/h i maksymalny zasięg 600 km przy masie bazowej ok. 16,7 tony.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Ponadto pojazd dysponuje także zdolnością do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem z prędkością do 10 km/h, a także przerzutu drogą powietrzną na pokładzie średnich samolotów transportowych takich jak C-130 Hercules czy C-390 Millenium. Wóz występuje w wielu różnych wariantach, które mogą być dostosowane do wymagań zamawiającego. Poziom ochrony załogi może zostać zwiększony za pomocą dodatkowych pakietów pancerza.

Zobacz też

Autor. IDV
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama