- Wiadomości
Niemcy blokują brazylijskie transportery. W tle amunicja dla Ukrainy
W niemieckich mediach pojawiła się informacja, według której tamtejszy urząd do spraw eksportu BAFA (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle) zablokował sprzedaż brazylijskich transporterów opancerzonych Guarani 6x6 do Filipin. Mowa tutaj o 28 pojazdach zamówionych w 2020 roku przez Filipiny. Niemcy mają w tej kwestii prawo veta z racji na to, że część podzespołów w tych wozach pochodzi z tego kraju.

Decyzja ta zastopowała przekazanie Filipinom pierwszych pięciu transporterów, które pozostają na terenie zakładów Iveco Defense Vehicles (IDV) w Sete Lagoas. Jest to o tyle zaskakująca informacja, że już pojawiły się znacznie wcześniej przesłanki sugerujące dostarczenia zamówionych Guarani do użytkownika końcowego. Niemniej, oznacza to zatrzymanie procesu dostawy, który zapewne będzie uzależniony od decyzji Brazylii. Argentyna obecnie chce włączyć się w cały proces produkcji Guarani 6 × 6 i przyjąć je na stan swoich wojsk lądowych, zatem tego typu wstrzymania dostaw mogą oznaczać znaczne utrudnienie w całym przedsięwzięciu.
Zobacz też
Powodem tej decyzji według niemieckich mediów ma być chęć wywarcia presji na Brazylię co do dostarczenia amunicji kal. 35 mm do systemów Gepard oraz 105 mm amunicji czołgowej do Leopardów 1 z zasobów własnych do Niemiec. Byłaby ona następnie przekazana Ukrainie, która otrzyma w najbliższych miesiącach kilkanaście lub kilkadziesiąt Leopardów 1 różnych wariantów oraz możliwe, że dostarczone będą kolejne Gepardy. Problemem jest jednak kwestia dostatecznych dostaw amunicji do wspomnianych typów uzbrojenia, które są bardzo ograniczone poprzez przepustowość linii produkcyjnych. O ile, w przypadku zestawów Gepard sprawa za kilka miesięcy może być częściowo rozwiązana, o tyle zapasy amunicji kal. 105 mm dla Leopardów 1 są ograniczone praktycznie do rezerw jego byłych/obecnych użytkowników.
Zobacz też
Guarani 6 × 6 to brazylijski kołowy transporter opancerzony opracowany i produkowany przez koncern Iveco Defence Vehicles w kooperacji z brazylijskim przemysłem zbrojeniowym na podstawie KTO Iveco SuperAV. Jego załoga składa się z dwóch osób (kierowcy i operatora uzbrojenia) i może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM z automatyczną skrzynią biegów zapewnia przy masie bazowej ok. 16,7 tony maksymalną prędkość do 110 km/h i maksymalny zasięg 600 km. Dodatkowo pojazd dysponuje także zdolnością do samodzielnego pływania z prędkością do 10 km/h, oraz przerzutu drogą powietrzną w wojskowych samolotach transportowych takich jak C-130 Hercules czy KC-390. Wóz występuje w wielu różnych wariantach, które mogą być dostosowane do wymagań zamawiającego.
Zobacz też

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS