Jak dotąd brazylijskie Wojska Lądowe (Exército Brasileiro) przyjęły do służby ponad 650 pojazdów z rodziny Guarani 6x6. Wozy te są podstawą tamtejszych jednostek zmotoryzowanych. Jednak istnieje ryzyko znacznego ograniczenia zamówienia z racji na niedostateczny budżet MON.
Według pierwotnych planów Brazylia miała pozyskać łącznie 1580 pojazdów Guarani 6x6 w kilku wariantach. Jednak jak podawał w marcu serwis InfoDefensa, rozważane jest zmniejszenie tej liczby do 900. Powodem ma być brak dostatecznych środków na inne programy modernizacji technicznej Exército Brasileiro. Wśród nich wymieniono między innymi zakup kołowych czołgów (wozów wsparcia ogniowego) Centauro 2.
Niespełna 300 egzemplarzy, których wojsku brakuje do zrealizowania ograniczonego planu, mogłyby powstać w ciągu najbliższych 5-6 lat, po spowolnieniu produkcji. Jednak nawet redukcja zamówienia może nie dać wystarczających oszczędności. Choć propozycję zmiany planów zakupowych ogłoszono pół roku temu, od tamtej pory nie pojawiły się żadne nowe informacje w tej sprawie. Jedynym pozytywem dla zakładów produkujących Guarani jest zniesienie niemieckiego embarga na sprzedaż tych pojazdów na Filipiny,o czym napiszemy w innym artykule.
Czytaj też
O 🇧🇷 @exercitooficial já recebeu mais de 650 viaturas blindadas de rodas anfíbias 6x6 @ivecobrasil VBTP-MSR Guarani. pic.twitter.com/IMeeQjpeED
— Defence 360° (@Defence360) August 27, 2023
Guarani 6×6 to brazylijski kołowy transporter opancerzony opracowany i produkowany przez koncern Iveco Defence Vehicles we współpracy z brazylijskim przemysłem zbrojeniowym. Powstał na bazie KTO Iveco SuperAV. Jego załoga składa się z dwóch osób: kierowcy i operatora uzbrojenia. Może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM, który sprzęgnięto z automatyczną skrzynią biegów, zapewnia prędkość maksymalną do 110 km/h i maksymalny zasięg 600 km przy masie bazowej ok. 16,7 tony.
Ponadto pojazd dysponuje także zdolnością do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem z prędkością do 10 km/h, a także przerzutu drogą powietrzną na pokładzie średnich samolotów transportowych takich jak C-130 Hercules czy C-390 Millenium. Wóz występuje w wielu różnych wariantach, które mogą być dostosowane do wymagań zamawiającego.
KAR
Brazylijczycy zbroją się mimo, że nie mają aż tak potężnych sąsiadów, więc bardziej robią to ze strachu przed wizytą Amerykanów. USA zawsze mogą "zakwestionować demokrację" w Brazylii... :)
szczebelek
Niemcy mają swój interes jeśli chodzi o transportery opancerzonego 6x6 w końcu są członkiem konsorcjum.