Reklama

Polityka obronna

Brytyjski pancerz dla Ukrainy w czterech wersjach

CVR-T Spartan
Autor. Brytyjskie Ministerstwo Obrony

Kilka dni temu informowaliśmy, że brytyjski rząd przekaże Ukrainie nieokreśloną ilość pojazdów typu MRAP Mastiff 6x6. Dzisiaj już wiemy z informacji opublikowanych przez portal „Independent” w dniu 10 kwietnia 2022 r., że Wielka Brytania zatwierdziła dostawę 120 pojazdów opancerzonych różnego typu na Ukrainę.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Według informacji opublikowanych na Twitterze przez redaktorkę ds. bezpieczeństwa i obrony w Sky News Deborah Haynes, pojazdy opancerzone, które Wielka Brytania przekazuje Ukrainie, to kołowe transportery opancerzone MRAP typu Mastiff i Wolfhound, kołowe wozy wsparcia taktycznego Husky TSV i gąsienicowe transportery opancerzone Spartan.

Spartan (widoczny na zdjęciu powyżej) to gąsienicowy transporter opancerzony z rodziny lekkich opancerzonych pojazdów rozpoznawczych CVRT, które weszły do służby w armii brytyjskiej w 1978 roku. Kadłub Spartana jest wykonany ze spawanego aluminium, zapewnia załodze ochronę przed pociskami kal. do 14,5 mm w jego przedniej części i przeciwko pociskom przeciwpancernym 7,62 mm z pozostałych stron. Spartan ma trzyosobową załogę (kierowca, dowódca i strzelec) i może przewozić czterech żołnierzy piechoty. Jednostkę napędową stanowi sześciocylindrowy silnik benzynowy Jaguar J60 No 1 Mk 100B o pojemności 4,2 litra i mocy 190 KM. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 72 km/h przy maksymalnym zasięgu 480 km.

Reklama

Czytaj też

Mastiff to brytyjska wersja Cougara 6×6, która może być wyposażona w wiele rodzajów uzbrojenia m.in. karabiny maszynowe 7,62 mm, wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm lub granatniki automatyczne 40 mm. Zdolny jest wytrzymać eksplozję ładunków wybuchowych o masie do 15 kg pod kadłubem. Pojazd opracowano w 2005 roku, w związku z sukcesem jego dwuosiowego odpowiednika. Z racji na dodatkową oś Mastiff jest dłuższy od swojego pierwowzoru o 2 metry (7,9 metra), zachowując jednak, tę samą szerokość i wysokość. Masa własna pojazdu wzrosła do 19 t, zaś jego dopuszczalna masa całkowita wynosi 29,2 t. Ładowność wozu określono na 7,2 t.

Obecnie brytyjska armia używa w zmechanizowanych brygadach pojazdów Mastiff, z braku transporterów klasy Rosomaka czy Boxera. Fot. MoD UK.

Wolfhound to wersja rozwojowa Mastiffa. W odróżnieniu od protoplasty jest on przeznaczony głównie do zadań logistycznych, takich jak przewożenie materiałów budowlanych, żywności, amunicji czy jako ciagnik dla dział holowanych.

Czytaj też

Podobnie jak Wolfhound, Husky to opancerzony pojazd wsparcia taktycznego o wysokiej mobilności klasy MRAP, służący do dostarczania wojskom zaopatrzenia. Produkowany jest przez amerykańską firmę Navistar Defense. Opiera się na podwoziu lekkich samochodów ciężarowych International MXT 4x4. W armii brytyjskiej wozy te pełnią funkcję opancerzonego pojazdu taktycznego/łącznikowego, stanowiska dowodzenia i wozu ewakuacji medycznej.

Autor. Andrew Linnett
Reklama

Komentarze (2)

  1. Darek S.

    To już nasze BWP-1 są lepsze.

  2. Laky

    I super😉👏💪

Reklama