Pancerna baza US Army w Powidzu. Rusza kolejny etap

23 maja 2020, 09:14
Baza_USA Army 5-01
Infografika - Katarzyna Głowacka/Defence24

W Powidzu za dwa lata ukończona zostanie budowa systemu magazynów, mogącego pomieścić wyposażenie pełnej brygady pancernej armii amerykańskiej. Defence24.pl uzyskał szczegółowe informacje od US Army Europe na temat aktualnego stanu prac, planowanego kształtu bazy i tego, co ma się w niej znajdować. 

Z odpowiedzi, które uzyskał Defence24.pl od służb prasowych US Army Europe wynika, że w Powidzu zostanie rozmieszczone wyposażenie dla brygady pancernej. Jej główne uzbrojenie to:

  • ok. 85 czołgów M1A2 Abrams;
  • ok. 130 BWP i BWR M2/M3 Bradley;
  • 18 haubic M109A6/A7 Paladin, stanowiących wyposażenie dywizjonu artylerii samobieżnej.

Oczywiście oprócz nich w Powidzu będzie rozlokowane wyposażenie dla jednostek wsparcia. 

Postęp prac

Służby prasowe US Army Europe przypomniały, że główny kontrakt na realizację prac w Powidzu podpisany został 14 listopada 2019 roku z niemiecko-polskim konsorcjum. Realizacja umowy o wartości 183 mln USD (166 mln euro, ok. 750 mln PLN) pozwoli na stworzenie miejsc pracy w kraju przyjmującym - w Polsce. Inwestycja jest finansowana z funduszy NATO (program NSIP - red.), a sekretarz generalny Jens Stoltenberg mówił, że to największa inwestycja finansowana przez Sojusz Północnoatlantycki od 30 lat. 

Fundusze NATO zostały podzielone na trzy części, obejmujące konkretne obszary prac. Pierwszy – wycinka drzew – została już przeprowadzona. Od 2019 roku trwa czyszczenie terenu, które zostało już ukończone w 80 procentach.

Trzecim etapem będą prace konstrukcyjne. Decyzja o przyznaniu finansowania na prace konstrukcyjne została podjęta niedawno, bo w kwietniu br., i już latem mają się one rozpocząć. Potrwają do letnich miesięcy roku 2022.

US Army Europe nie zidentyfikowało żadnych problemów związanych z pandemią i prace przebiegają zgodnie z planem. 

Jaka infrastruktura będzie w Powidzu?

Jak poinformowały Defence24.pl służby prasowe US Army Europe, w kompleksie ma powstać między innymi:

  • pięć magazynów na pojazdy o łącznej powierzchni 60 tys. metrów z urządzeniami zapewniającymi obniżoną wilgotność;
  • skład amunicji o powierzchni 5400 metrów kwadratowych;
  • warsztaty remontowe o powierzchni 8600 metrów kwadratowych z 20 stanowiskami naprawczymi, w których będzie można dokonywać remontów pojazdów, od najmniejszych aż po czołgi M1A2 Abrams. Będą tam dwie suwnice z możliwością udźwigu do 30 ton zdolne np. do wyjmowania wież z podwozi pojazdów.
  • dwa garaże o łącznej powierzchni 1.650 m2

Z wcześniejszych informacji wiemy, że będą tam także:

- obiekt z platformą do mycia pojazdów i testowania hamulców o powierzchni 1350 m2;
- obiekt administracyjny;
- magazyn operacyjny o powierzchni 5570 m2;
- plac zbiórki pojazdów (Vehicle Assembly Point Pavement) o powierzchni 22550 m2;
- systemy informacji i bezpieczeństwa (czujniki kamery monitoringu, sprzęt audio/video, konsola operacyjna);
- magazyn składowania olejów, paliw, smarów i materiałów niebezpiecznych;
- dźwig samojezdny.

Znaczenie systemu APS

Rozmieszczanie systemu strategicznych magazynów w regionach potencjalnych działań bojowych umożliwia w sytuacji zagrożenia przerzut w wybrany rejon tylko żołnierzy, a nie ich całego ciężkiego wyposażenia. Zdecydowanie skraca to czas i koszty reakcji i przerzutu można dokonać bez konieczności angażowania lotnictwa transportowego np. przy użyciu wyczarterowanych samolotów cywilnych, aczkolwiek równie dobrze mogą to być wojskowe maszyny.

Decyzję o budowie zdolności tzw. Army Prepositioned Stock (APS) w Europie podjęto w 2016 roku, i w tym samym roku rozpoczęto magazynowanie. Wcześniej zakładano, że rozmieszczenie będzie się odbywało w ramach rozproszonego i dość ograniczonego tzw. European Activity Set, przeznaczonego głównie do ćwiczeń. Na początku sprzęt magazynowano w istniejących instalacjach, w Belgii, Niemczech, czy Holandii. Co najmniej, od 2017 roku mówiło się jednak o budowie bazy sprzętowej dla amerykańskiej brygady pancernej w Polsce - w Powidzu, przy czym z oczywistych względów wymagało to większych inwestycji, niż na zachodzie Europy.

Zatwierdzona przez sekretarza generalnego Jensa Stoltenberga w 2019 roku i omawiana w artykule inwestycja jest dobrym przykładem współdziałania Stanów Zjednoczonych oraz innych państw NATO. Z jednej strony bowiem budowa APS będzie sfinansowana z sojuszniczych funduszy, z drugiej - Amerykanie zapewnią zmodernizowany sprzęt, który będzie składowany w Powidzu, a w razie zagrożenia wyślą tam żołnierzy, którzy będą mogli wykorzystać go w krótkim czasie. 

Obecnie w systemie Army Prepositioned Stock w Europie rozmieszczone są już między innymi:

  • sprzęt dla jednej brygady pancernej (analogiczny lub zbliżony do tego, jaki znajdzie się w "polskim" APS)
  • wyposażenie dla dowództwa dywizji
  • wyposażenie dla elementów brygady artylerii (M109, M270 MLRS, M142 HIMARS)
  • sprzęt co najmniej jednego batalionu obrony przeciwlotniczej bardzo krótkiego zasięgu (Avenger)
  • wyposażenie dla jednostek wsparcia, zabezpieczenia, logistycznych, inżynieryjnych itd.

Wraz z "polskim" APS w Powidzu zmagazynowany sprzęt będzie mógł posłużyć do wystawienia dywizji pancernej. Rozlokowanie tego rodzaju instalacji to duże wzmocnienie obrony Europy Środkowo-Wschodniej, bo dzięki niemu obok "rotacyjnej" brygady obecnej cały czas na wschodniej flance w krótkim czasie będzie można przygotować do działań jeszcze jedną taką jednostkę. Bez konieczności przerzutu sprzętu z Niemiec, nie mówiąc już o transporcie transatlantyckim.

Wsparcie, ale i zobowiązanie

Jednocześnie jednak strona polska będzie zapewne zobowiązana do zapewnienia bezpieczeństwa tych instalacji i odpowiedniego przygotowania ich do przyjęcia żołnierzy. Oznacza to m.in. konieczność zapewnienia ochrony bazy, a w sytuacji bezpośredniego zagrożenia - również jej obrony, np. przed środkami napadu powietrznego, choć część wspomnianych zdolności mogą zapewnić również jednostki sojusznicze. Jak na razie, jednak US Army Europe nie ma informacji o planach rozmieszczenia w Powidzu dodatkowych amerykańskich środków obrony powietrznej.

Kluczowe będzie też prowadzenie regularnych ćwiczeń związanych z przerzutem amerykańskich żołnierzy do Polski, tak aby mogli oni szybko (najlepiej w ciągu zaledwie kilku dni od decyzji o "uruchomieniu" APS) pobrać sprzęt i przygotować się do działań. Ukończenie budowy będzie ważnym krokiem w procesie wzmocnienia obecności wojsk USA i NATO w Europie. W kolejnych latach niezbędne będzie jednak utrzymywanie gotowości całego systemu Army Prepositioned Stock.

Maciej Szopa, Jakub Palowski

Czytaj też: Zwiększona obecność USA w Polsce wzmacnia Sojusz. Rzecznik NATO dla Defence24.pl: Baza w Powidzu to jedno z największych przedsięwzięć w ciągu ostatnich 30 lat

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 173
Reklama
M7
sobota, 30 maja 2020, 21:58

A co my jako Polacy mamy tu do powiedzenia? Nic. Jesteśmy dalej pod okupacją wojskową obcych wojsk. A czy one będą należały do USA czy Chin albo jakiś Marsjan, to nie ma znaczenia. Niektórzy się tu bardzo martwią o ochronę tych baz! Niepotrzebnie. To na pewno nie będzie zmartwienie Polaków. Zmartwieniem Polaków będzie na pewno zapewnienie odpowiedniego zaopatrzenia dla tych baz. I tym będziemy obciążeni. Co to nam da? Nic. A co nam dał pobyt wojsk radzieckich? Same straty. I tu będzie to samo. Okazało się, że nie mamy nic do powiedzenia i w dalszym ciągu jesteśmy traktowani jako kraj, który musi skakać jak mu zagrają.

Rhotax
wtorek, 26 maja 2020, 20:24

US zamówiło 955 Abramsów sep v3 w kamuflażu Europa Las . 370 już dostarczono . A reszta gdzie będzie stać skoro w Powidzu 85 ma być za trzy lata ? Oby w Państwach Bałtyckich jak najwięcej i po wschodniej stronie Wisły na szlaku ataku z 1 Pancernej Gwardyjskiej .

Zuczek gnojarek
środa, 27 maja 2020, 15:51

Europa Las to Dawne Ardeny ale nasza puszcza augustowska ma inne kolory

Bolko z Gliwic
środa, 27 maja 2020, 15:44

Czyli sep2 chodzi po dolarze?

Ech
wtorek, 26 maja 2020, 04:41

Polacy po 3 wojnach na ktorych zawiada sie na sojusznikach (tak jak np Kurdowie zawiedli sie na USa) w koncu zrozumiemy ze musimy sami sie budowac a nie za oceanem miec "kumpli" czy raczej oddawac niepodleglosc na rzecz kogos. Jak bedzie im pasowalo to wpaltaja nas w wojne w Iraku Afgastanie Iranie Chiny - a jak nie bedzie pasowalo to sobei pojada jak w Jalcie . Kurcze to takie proste. Ile mozna to tlumaczyc

Ceska Meska
wtorek, 26 maja 2020, 12:15

Czesi wyslali Kurdom 5 mln ,tuk amunicji i czeskie AK

Rain Harper
poniedziałek, 25 maja 2020, 17:27

Sursum corda.

Logistyk z Jastrzębia
poniedziałek, 25 maja 2020, 16:22

TERAZ MON zobaczy jake badziewie jest u nas ile szmelcu i brudu

Leopardzik
poniedziałek, 25 maja 2020, 11:14

Nasze Leopardy juz 2 rok stoją po chmurka w wesołej TAMCI BUDUJĄ HALĘ Z OBNIŻONYM STOPNIEM WILGOTNOŚCI

W.
wtorek, 26 maja 2020, 15:19

Spokojnie. Widzę tam poważne prace budowlane.

Rkrorororo
poniedziałek, 25 maja 2020, 10:01

Trump przegra wybory i Abramsy pojadą do składowiska pustynnego USA. Ale kasa na "roboty" pójdzie- i o to w tym chodzi. Podobnie jak inne przetargi instytucji panstwowych czy międzynarodowych, granty, dofinansowania, kasa ludzi leeeeeci

Franz
poniedziałek, 25 maja 2020, 23:23

te wiadomosci to z pierwszej reki czy tez takie wizje czy marzenia? . Ta niecierpliwosc wypnikaja z tego i z podobnych wpisow, zeby Trump wreszcie odszedl i zeby nareszcie bylo jak za Tuska i Obamy i zeby kupic Crakale i otworzyc granice z Krolewqcem, zasypac przekop mierzei, podniesc wiek emerytalny, zlokwidowac wojska OT, to wszystko jest tak symptomatyczne dla degrengolady moralniej i poziomu wedzy o swiecie wspolczesnym u czytelnikow ze trzeba by sie zastanowic nad wprowadzeniem obowiazkowego "idioten testu" po osiagnieciu 18 roku zycia u rodakow a uprawniajacego do udzialu w wyborach lub uzyskania prawa jazdy.

LMed
środa, 27 maja 2020, 16:15

Otumaniony, sorry sformatowany, naród to jednak solidna baza dla rządących jest, nie przesadzaj.

BUKA
poniedziałek, 25 maja 2020, 12:11

Optymizm Polaka bije od Ciebie że aż trzeba oczy mrużyć !!!

Lekarz
wtorek, 26 maja 2020, 13:15

Trzeba rozróżnić optymizm od głupoty. Niestety historycznie ciągle mamy z tym problem. Ile jest krajów które po wielkiej przyjaźni zostało na lodzie. Ja potrafię wymienić kilka a Ty?

Jan
niedziela, 24 maja 2020, 23:29

Nie wierzę że wszyscy Polacy na tą wiadomość dostają orgazmu. Czy wszyscy tak się cieszą że w Polsce przybywa sprzętu i wojska okupanta. Nic za darmo, szczególnie od USA, i nie nasze bezpieczeństwo jest ich priorytetem, priorytetem jest budowanie napięcia w stosunkach z Rosją i użycia polski jako teatru działań w wojnie USA z Rosją. A ta wojna to nie jest nasza wojna, tak jak w Iraku, Afganistanie, no ale my bardzo chętnie dajemy się wkręcić w brudne amerykańskie wojny. I właśnie przez amerykańską propagande cześć polakow uznaje Rosje za wroga, i pieja z zachwytu że uniezalezniamy się od Rosji i nie zauważają że staliśmy się całkowicie zależni od USA, nawet w podejmowaniu strategicznych inwestycji np 5G, a amerykanska łaska na pstrym koniu jeździ. Albo przenoszenie broni atomowej z Niemiec do Polski, czy to tak bardzo cieszy polakow, zwłaszcza że Trump zrywa wszystkie porozumienia o redukcji zbrojeń z Rosją a to grozi eskslacja zbrojeń i być może wojną, czy to jest powód do radości

Rhotax
wtorek, 26 maja 2020, 20:28

Mnie cieszy . Bez USA wzięliby nas za darmo i skończylibyśmy jak Osetia Płd. {baza wojsk FR } zarządzana tak że maja tam super klęskę humanitarną po 11 latach drenażu kraju przez "wyzwolicieli".

Jan
niedziela, 24 maja 2020, 22:40

Mieszkam 10 kilometrów od Powidza, żadnych dodatkowych miejsc pracy dla lokalnej społeczności z tytułu tej budowy nie utworzono

gaba
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:46

Ale co? Mieli supermarket postawić, albo monopolowy w ramach budowy infrastruktury wojskowej?

Taksówkarz Powidz
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:38

Dlaczego kłamiesz ???

JAW
niedziela, 24 maja 2020, 21:24

Czytam poniższe komentarze i dochodzę do wniosku, że wy jako większość narodu zwanego polskim, nadajecie się tylko do roboty na saksach. Tam wasi przedstawiciele za nędzne grosze, w poniżających warunkach z pokorą, pracują na dobro zachodnich pracodawców. I to im odpowiada. Bo w kraju ich odpowiednikom - wszystko nie pasuje i wszyscy są źli. Ruscy - bo dostarczają węgiel, ropę i gaz oraz są największym wrogiem. Amerykanie i NATO - bo chcą wybudować bazy dla swojego wojska by zabezpieczyć pokojową konsumpcję tych surowców z Rosji i ewentualnie zneutralizować jej wrogie zamiary. Niemcy - bo kupują nasze srebra rodowe i budują fabryki , w których dają zatrudnienie tym najbardziej kwękającym i ich nienawidzącym. Ukraińcy - bo chcą naszego Rzeszowa. Białorusini - bo mają dyktatora. W podsumowaniu - wszyscy dookoła dybią na was - zarówno sojusznicy jak i wrogowie. Wy natomiast pozostajecie święci - na wieki wieków . AMEN.

gaba
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:48

Nie zgodzę sie z Tobą. Wiadomo, że nie jesteśmy święci. Najgorsi są przecież prywaciarze krwiożercy co własny naród wyd.... za parę srebrników.

SZASZA
niedziela, 24 maja 2020, 19:25

Spokojnie spokojnie jest już zaimplementowana w naszych rosyjskich systemach uderzeniowych ..działając z wyprzedzeniem rosyjski pułk rakietowy ... wyzerowuje ją po 2 salwach z prognoz wynika że zdolność bojową po odtworzeniu osiągnie jakieś. ..12-18% całej brygady ...która by zachować resztki zdolnośći bojowych i prestiżu wycofa się na wzgórza Seelow by oczekiwać wsparcia od struktur bojowych NATO i tylko szkoda wojsk NATO na Mazurach bo 8godzin manewrów i 2 godziny walk by być znokautowany i pozbawiony wszelkich zdolności to zbyt szybko a może i dobrze mniej będzie męczenia

gaba
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:49

Czyli zysk jest. Te rakiety polecą na Powidz, a nie tak, że wszystkie polecą na nas.

wert
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:43

W tych bez analogów?

Hhh
niedziela, 24 maja 2020, 18:30

Śmigłowców amerykańskich też tam sporo lata. Nad jeziorem można ich zobaczyć w każdym tygodniu.

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 17:57

Amerykanie jak zobaczą te Pilice do obrony to się zdziwią.

mobilnyPL
poniedziałek, 25 maja 2020, 10:11

Spoko. Lasery sobie postawią do obrony

mobilnyPL
niedziela, 24 maja 2020, 23:27

Obyś się nie zdziwił. Zdają sobie z tego sprawę. Nie wiem też czy mają coś lepszego tego typu. Przyznaje jednak że Opl to jednak nasza pięta achillesowa.

Alfret
niedziela, 24 maja 2020, 16:30

Kiedys sprzet wojskowy posiadal wieksza obsade , poniewaz ludzie padali jak muchy i potrzebne byly rezerwy ludzkie, zastepujace rannych i zabitych. Obecnie jak widac wiecej jest sprzetu niz ludzi w dyspozycji wojska. Coz nierzadko ten sprzet jest rozrywany razem z zaloga. Z pewnoscia taka dyslokacja sprzetu i baz oraniczy koszty transportu i czas akwizycji. Trzeba jednak pamietac, ze taka baze trzeba bedzie caly czas ogrzewac i utrzymywac okreslona wilgotnosc powietrza. To sa dodatkowe koszty. Ponadto wypadaloby, aby akumulatory byly suche do zalania w razie koniecznoci uzycia.

Franz
poniedziałek, 25 maja 2020, 23:52

Koszty utrzymania tej infrastruktury wewnetrznej ponosi USA. Prad, wode, kanalizacje i takze place pracownikow cywilnych zatrudnionych na terenie bazy. Infrastruktura zewnetrzna lezy w gestii gospodarzy. Bocznice kolejowe, drogi oraz rurociagi to sa wydatki polskiego podatnika. Paliwo kupowane przez armie USA takze generuje zysk dla strony gospodarza choc nie w takim wymiarze podatku jak dla polakow. To sa szczeguly umowy miedzy PR i USA , A na pytania odpowie chetnie twoj posel regionu. Lub odpowiednie ministerstwo.

kriss
niedziela, 24 maja 2020, 16:13

Ciekwe kto bedzie ochranial te magazyny pewnie dziadki 65 plus z grupami haha SUFO

Franz
poniedziałek, 25 maja 2020, 23:54

To nie jest tajemnica ze sprzet zmagazynowany w takiej bazie bedzie z cala pewnoscia zabezpieczony nie tylko przed atakiem z powietrza ale i wszelkim innym aktem agresji ze strony bojuwek lewackich czy innej agentury. Sposoby tego zabezpieczenia chyba powinny byc utajnione.

Tiger
niedziela, 24 maja 2020, 15:45

Amerykanie maja taki sprzet o którym nigdy nie syszeliscie

PJ lokalny
niedziela, 24 maja 2020, 15:44

Inwestycja godna pochwały ale... Właśnie to ale. Oprucz Warbudu i polskiego oddziału Menarda(Francja) w budowie nie uczestniczą Polskie firmy na... Polskiej ziemi. Działam w branży geotechnicznej i choć moje usługi są na równym poziomie co zagraniczne to nikt, kompletnie nikt nie chciał z nami rozmawiać na temat współpracy przy budowie bazy. Nasza firma mieści sie dokładnie 6km od lotniska a jednak lepiej jest zatrudnić naszą konkurencję z Berlina która, przejeżdża obok naszego biura jadąc do Powidza. Widok dobijający! I tak praktycznie z każdą branżą, nawet Polacy nie wykonywali wycinki lasu pod bazę.

chateaux
wtorek, 26 maja 2020, 00:13

To ten Warbud to nie polskie przedsiebiorstwo?

Franz
poniedziałek, 25 maja 2020, 23:57

Udzial w przetargach na konkretne tematy byl napewno nie ograniczony. Czy bral pan udzial w takich przetargach?

Fransua kafka
wtorek, 26 maja 2020, 10:31

Przetarg w Polsce, nie rozśmieszaj mnie. Ile masz lat żeby wierzyć w polskie przetargi, 5 czy 10?

PJ lokalny
wtorek, 26 maja 2020, 11:42

Na budowę bazy nie ma przetargów z podwykonawcami poszczególnych branż. Przetarg był wyłącznie na żądanie główne a reszta nie. Tak czy inaczej polscy branzowcy są jakby dość skutecznie omijani i nie wiem jak by się człowiek starał to wszędzie drzwi są zamknięte.

wert
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:47

Geotechnik, rozumiem że po AGH i pisze "oprucz"?

Taksówkarz Powidz
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:41

Kłamiesz w żywe oczy..dlaczego ??

PJ lokalny
wtorek, 26 maja 2020, 11:36

Kto robił wycinkę lasu jeśli kłamie. Potwierdź.

Projektant
poniedziałek, 25 maja 2020, 00:34

Bzdura. Polska firma projektowa pracuje nad amerykańskimi inwestycjami w Poznaniu i Powidzu.

PJ lokalny
wtorek, 26 maja 2020, 11:35

A napisz tą Polską nazwę tego biura w Poznaniu na ul. Chłapowskiego.....

Mieciu
poniedziałek, 25 maja 2020, 00:29

Ale to chyba Amerykanie organizuja. Widocznie maja juz doswiadczenie we wspolprscy z firmami z Berlina

Sierżant
niedziela, 24 maja 2020, 13:27

Potencjalne garaże dla potencjalnymi czołgów. Takie jaja tylko u nas.

wert
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:51

No i wasze T90 na szrot. Bo tu będą SEPv3 a Brady dostaną najnowsze Helfaiery

F-16
niedziela, 24 maja 2020, 12:42

Mam pytanko. W czwartek koło godz 17 na lotnisku w Balicach lądował f-16, nie lądował korzystając ze standardowej ścieżki podejścia tylko przyleciał od pn strony z wysuniętym podwoziem. Czy ktoś ma jakieś info czy to było normalne ładowanie (standardowe). Proszę o poważne odpowiedzi

Grzegorz
wtorek, 26 maja 2020, 13:20

Pisz do Daviena. On wie.

chateaux
wtorek, 26 maja 2020, 00:14

A jak mial ladowac? Bez wysunietego podwozia?

wert
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:54

A kto Ci powie? Wylądował, naprawili, odleciał. W czym problem?

Mariusz
sobota, 23 maja 2020, 22:17

Jedna brygada US.Army ma większy potencjał niż nasz cały WOT na który idą duże pieniądze.

mobilnyPL
niedziela, 24 maja 2020, 23:28

Nie prawda. Złe porównanie kolo

dim
niedziela, 24 maja 2020, 08:59

Powtórz proszę, bo nie dosłyszałem - a ile kosztowałaby 1 brygada pancerna, wyposażona, wyszkolona i doświadczona, jak ta US Army ? W porównaniu do WOT ?

niedziela, 24 maja 2020, 08:57

taaa... a 1 brygadę US Army

dim
sobota, 23 maja 2020, 22:08

Czasem Redakcji udaje się dostarczyć nam naprawdę dobrą wiadomość. Tak jest i teraz :)

Filip
sobota, 23 maja 2020, 21:46

Zakładam że tym sprzętem nie dojadą nawet do Witkowa, pierwsze piętnaście maszyn tak rozpieprzy tę imitacje drogi że nawet ptaki nie przelecą. Przekazanie Powidza to kolejny dowód polskiego wasalstwa względem "sojusznika".

Franz
wtorek, 26 maja 2020, 00:01

Drogi a takze bocznice kolejowe musimy sami zbudowac lub zmodernizowac. raz na rok beda zolnierze USA podejmowac sprzet, pobierac paliwo i amunicje i przez co najmniej miesuíac przebywac na cwiczeniach. Dojazd do poligonow czy miejsc a cwiczen odbywa sie w rozny sposob. Niekoniecznie bez udzoalu srodl´kow transportowych.

wert
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:58

" Wasalem" tego sojusznika była Japonia Niemcy Korea Tajwan nawet Chiny i co wam w tym olgino to przeszkadza?

krasnal
sobota, 23 maja 2020, 20:59

No i jest gdzie schować broń atomową.

Wania
niedziela, 24 maja 2020, 10:14

Oby USA przeniosły do nas trochę tej broni. To zawsze zwiększy nasze bezpieczeństwo.

Bubu
niedziela, 24 maja 2020, 16:30

Great bait mate

beee
sobota, 23 maja 2020, 20:48

Po ukończeniu magazynów dla brygady powinni od razu zacząć budować dla dywizji US Army.

KrzysiekS
sobota, 23 maja 2020, 20:22

Potrzebna będzie ochrona tej bazy OPL może przyśpieszy to program NAREW a może tylko program SONA uznano za wystarczający?

Matnet
niedziela, 24 maja 2020, 04:02

zakładasz że Amerykanie nie mają swojej OPL?

Gts
niedziela, 24 maja 2020, 14:19

Nie bardzo. Dopiero wprowadzają systemy dla ochrony baz. Nawet na Bliskim Wschodzie nie stawiają.

wert
poniedziałek, 25 maja 2020, 16:00

Tu masz inną sytuację, inne zagrożenia. Potrzebują tylko generatora 150kv, próby już za nimi

fifko
sobota, 23 maja 2020, 20:20

elegancko

Dyktatorek
sobota, 23 maja 2020, 19:43

Bardzo dobrze ,że taka baza powstaje ...tylko prawda jest taka..jeżeli nie będziemy w stanie się sami obronić , nie będziemy posiadać konkretnego potęcjału militarnego typu OPL/Narew , Środki dalekiego rozpoznania/Satelity , Artylerie rakietową /Homar ....to żadna Brygada Pacerna USA Nas nie obroni ...bo dzisiaj są a jutro ich nie ma i wtedy co ????

Optymista
niedziela, 24 maja 2020, 16:10

Nie wiem czy nikt nie zauważa że bazy USA w Polsce to element szerszej strategii dla Europy środkowo wschodniej i próba wydarcia z rak Rosji takich krajów jak Białoruś, Serbia i wciąż jeszcze Ukraina. A Polska jest kluczowym elementem. Jeśli połowa granic polski ma ograniczony przepływ to jak chcecie się rozwijać i dorównywać zachodowi.

wert
poniedziałek, 25 maja 2020, 16:05

Dokładnie. Pełna racja. To spore oddziaływanie na sowiecką strefę wpływów. Stąd tak wściekły atak na wszystkie przejawy " podważania roli przewodniej siły". Ukrainę już stracili

Rex
niedziela, 24 maja 2020, 13:14

Nigdy nie będziemy w stanie samodzielnie obronić się przed Rosją. Tak samo jak każde państwo europejskie. Dlatego właśnie powstało NATO

nick
sobota, 23 maja 2020, 19:18

Mam nadzieję ,że nie utknie po zrealizowaniu 90 % prac, jak baza w Redzikowie,której to budowę przerwano ,rzekomo z powodu nie dających sie pokonać problemów.

chateaux
niedziela, 24 maja 2020, 00:57

Nie prxetwano budowy, lecz MDA wstrzymala kej finansowanie, z powodu zaleglosci wykonawcy w procesie budowy. Finansowanie ma zostac wznowione w momencie wywiazania sie wykonawcy z dotychczasowych zobowiazan w budowie.

nick
niedziela, 24 maja 2020, 12:58

Czyli tak jak mówiłem,nie dające sie rozwiązać problemy. Prace się nie posuwają, bo nie ma finansowania a finansowania nie ma ,bo prace sie nie posuwają.Na kilometr śmierdzi to jakąś grą polityczną.Przecież to nie biurowiec tylko baza wojskowa.

ito
sobota, 23 maja 2020, 19:11

Trzeba ich było zainstalować w Legnicy. Tak dla podtrzymania tradycji.

A.
niedziela, 24 maja 2020, 00:58

To miało być śmieszne? Pochodzę z Legnicy, mieszkałem w wieżowcu naprzeciwko pasu startowego lotniska. Jak startował rusłan to wszystkim telepało. Helikoptery podlatywały pod same okna. Wokół lotniska zasieki jak na froncie. Ruskie stali na wieżyczkach z karabinami, zbliżyłeś się na 100 metrów to strzelali. Notorycznie tuszowane wypadki z udziałem gaj i waj. Wypadki lotnicze (strącenie szybowca w 85 na przykład) - oczywiscie zamiecione. Połowa miasta pod okupacją za murem. Ruska gówniażeria, której z całego serca nienawidziliśmy. Malciki k jego mać. Taka to była przyjaźń. Oczywiście ci co handlowali z nimi to płakali w 93. Ale tylko ci.

ito
poniedziałek, 25 maja 2020, 10:32

Dobra, pogadasz z mieszkańcami Powidza za jakieś 20 lat, zobaczymy co ci powiedzą. Nie przypuszczam żeby coś innego niż sąsiedzi amerykańskich baz np. we Włoszech- a oni mówią mniej więcej to samo co ty.

Davien
piątek, 29 maja 2020, 00:43

Ito i dlatego zapewne z tych baz żyje cała okolica?

Taksówkarz Powidz
poniedziałek, 25 maja 2020, 15:43

Nie wymyśkaj bzdur,dają zarobić i są mili.

czytelnik D24
poniedziałek, 25 maja 2020, 14:05

To samo tzn co konkretnie?

Inuit
poniedziałek, 25 maja 2020, 00:54

Pracowałem sezonowo przy skupię zboża w czasie wakacji. 5m od rampy było betonowe ogrodzenie. Za półlitrową butelkę wódki wypełnioną w 1/4 można było dostać wiadro benzyny a elektrody spawalnicze za chleb. Ile było radości z tego po tamtej stronie ogrodzenia...

Obrigado
niedziela, 24 maja 2020, 18:12

Brawo A. Powiedziałeś prawdę z własnego doświadczenia popartą faktami, a nie jak ci rozpisujący się pseudofachowcy z branży wojskowej, tacy z konkursów modelarskich gnuśni rossijafile.

Gts
niedziela, 24 maja 2020, 14:21

Naoczni świadkowie, najwięcej mogą powiedzieć na dany temat. I fajnie, że można takich relacji poczytać.

Christobal
sobota, 23 maja 2020, 19:09

Nasza obrona przeciwrakietowa i jej budowa kuleje. Jeden atak Iskanderów z Kaliningradu, i dwie pieczenie na jednym ogniu. Baza US w Powidzu i baza lotnicza wyeliminowane z gry. Potrzebna głównie NAREW z CAMM i to bezzwłocznie oraz polskie V-SHORAD.

wert
poniedziałek, 25 maja 2020, 16:21

Dwa generatory 150kv i niech "se" Iskandery latają. Próby na morzu niedawno zrobili. SONA uzupełni

kanonier.
sobota, 23 maja 2020, 18:37

I to jest wskazówka jaki czołg podstawowy powinien być w WP. Jedyny wiarygodny sojusznik to USA ,inni to atrapy.

No skąd
niedziela, 24 maja 2020, 05:51

Powiedz to Kurdom

Fort
niedziela, 24 maja 2020, 12:35

Tak czy siak USA to jedyny kraj na pomoc k o tego możemy liczyć

niedziela, 24 maja 2020, 15:57

Już tak było żeśmy liczyli i zostaliśmy pod okupacją sowiecką..

wert
poniedziałek, 25 maja 2020, 16:23

Na Wilsonie się nie przeliczyliśmy. Dopiero rossvelt nami odkupował kolonializm. O zgniłym zachodzie nie warto mówić

Ueue
sobota, 23 maja 2020, 18:35

Czy tam bedzie sprzet, czy tylko puste hangary?

a co im zależy
sobota, 23 maja 2020, 18:29

Mogliby przeszkolić i dać pojeździć naszym żołnierzom na wypadek godz W.

werte
sobota, 23 maja 2020, 17:56

Nawet budować bez Niemców takiej infrastruktury nie dajemy rady? Gratulacje. Jak znamy ich z innych inwestycji w kraju pozostanie jedynie ułamek kwot z dotacji NATO i kasa z pensji robotników. Ale rząd odtrąbi kolejny sukces.

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 17:51

Być może po prostu był przetarg i wygrała firma polsko-niemiecka, a równie dobrze mogła być czysto zagraniczna. Wtedy faktycznie zostałaby kasa za wykopanie dołów.

werte
poniedziałek, 25 maja 2020, 00:15

Orthodoxie, w takie bajki jak przetarg wierzyłem gdy byłem bardzo małym werte. Polska część tej firmy to po prostu zapewne wspólnik z polskim paszportem, który na czas realizacji zarejestrował spółkę nad Wisłą. A w to że jej oferta była tańsza od polskich firm nie wierzyłem nawet wtedy gdy byłem bardzo małym werte. Tak byłoby gdyby jedynym faktycznym celem wygrania takiego przetargu byłoby sprzedanie kompletnych planów zainteresowanym obywatelom WNP. W każdym innym przypadku koszty są większe od polskich firm. Tak w kwestii transportu czy wynajmu maszyn, poprzez materiały aż do zatrudnionych pracowników. I nie miejmy złudzeń zostanie faktycznie jedynie kasa za wykopanie dołów. Jak po poprzednich inwestycjach z udziałem firm niemieckich.

Lewandos
niedziela, 24 maja 2020, 00:17

Nie, no oczywiście, że to slabizna, że z ccudzych pieniędzy pobudują nam jednostkę, zapłacą robotnikom, a i jeszcze swoich żołnierzy przyślą... A my w tym czasie możemy leżeć i pachnieć...

Krystian
wtorek, 26 maja 2020, 12:25

O czym ty piszesz, z jakich cudzych pieniędzy, możesz to wyjasnić.?

werte
niedziela, 24 maja 2020, 13:27

Wspaniały sukces że amerykanie uważają że bez Niemców nie potrafimy postawić kilku budynków według planu. To kwintesencja sojuszniczego zaufania a wam się marzy nuclear sharing? Do kopania dołów to może się wg nich nadajemy ale zbudować bazę to jak widać zadanie zbyt wielkie. Tego nam lepiej nie powierzać. Tu trzeba Niemców. Polacy co najwyżej mogą popracować łopatami i cieszymy się jak dzieci, że choć robotnicy dostaną jakiś grosz. _PS Kasa z funduszu NATO nie bierze się z leżenia tylko trzeba ją wpłacać jak każdy inny kraj NATO. Ale korzystają jak widać najczęściej Niemcy. To prawdziwa słabizna...

Mieciu
poniedziałek, 25 maja 2020, 00:40

Spokojnie, bedzie jeszcze okazja zeby polskie firmy tez sie nauczyly czegos i uzyskaly takie powiazania jak firmy niemieckie. Amerykanie stacjonuja tam ponad 70 lat, znaja niemieckie firmy, ich pieniadze zreszta, wybieraja tych ktorych sa pewni ze zbuduja tak jak trzeba

werte
poniedziałek, 25 maja 2020, 12:27

Po pierwsze - W jaki to niby sposób uzyskamy takie powiązania skoro oni automatycznie wybierają Niemców? Gdyby nawet takie bazy powstawały jak grzyby po deszczu to i tak wybierać będą... Niemców. A zdaje się że takich inwestycji nie będzie wcale tak wiele. Po drugie - nie "ich" pieniądze tylko z funduszu NATO. Zatem i nasze pieniądze. Dobrym zwyczajem byłoby aby w kraju stacjonowania realizowały takie budowy lokalne firmy. Czy w Niemczech przez 70 lat stacjonowania budowali swoje bazy rękami np Francuzów albo Holendrów? Nie sądzę. Po trzecie - Nie uważam, że Polacy nie zbudowaliby tego jak trzeba. Ciekawi mnie tylko dlaczego nawet w takiej sprawie oddajemy pola Niemcom i nikt nie widzi w tym problemu.

Adams
sobota, 23 maja 2020, 17:04

My zapewnimy bezpieczeństwo tej bazie,znaczy się zatrudnimy firmę ochroniarską z niepełnosprawnymi emerytami.I mamy jej bronić np.przed atakiem z powietrza ale czym???? jak nawet nasze jednostki wojskowe nie mają czym się bronić przed atakiem lotniczym bądż rakietowym.Jak pan Trump chce takiej osłony to niech przyśle własne baterie OPL

I wszystko jasne
niedziela, 24 maja 2020, 01:17

No to konkurs, kto zgadnie gdzie zamowione patrioty będą stacjonowac i czego bronić?

kj1981
niedziela, 24 maja 2020, 15:54

Pierwsza bateria: Warszawa + baza w Mińsku Mazowieckim; Druga bateria: Poznań + bazy w Krzesinach i Powidzu. Więcej baterii Patriotów, w dającej się przewidzieć przyszłości, raczej nie będzie.

Box246
poniedziałek, 25 maja 2020, 11:12

Pierwsza bateria: Redzikowo; Druga bateria:Powidz I to na tyle.

Davien
poniedziałek, 25 maja 2020, 12:07

Taak, ale wiesz ze zmyslac tez trzeba umiec a tobie to zdecydowanie nei wychodzi:)

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 22:36

A Redzikowo?

Ech
sobota, 23 maja 2020, 16:26

Nie ma znaczenia. Tak jak ewakucaja Dunkierki tak jak co do czego bedzie ewakuacja Amerykanow. Tak jak Hitrel zatrzmal natarcie na Dunkierke tak Rosjanie sie dogadaja i nie podleca do Powidzia. Waznijsze i to duzo waznijsze jest WLASNY PRZEMYSL wlasna ARMIA. Dobre zarzadzanie i wlasciwa polotyka. Inaczej bedziemy mieli dokadnie co w czasi 2 wojny swiatwej. Licznie na innych

easyrider
sobota, 23 maja 2020, 16:01

Sojusze fajna sprawa ale dzisiaj układy z liberalnymi demokracjami są palcem na wodzie pisane. Jeśli Trump nie wygra wyborów i przyjdzie jakiś pajac-demokrata w stylu Hillary Clinton, to wycofają sprzęt i wojsko z Polski. Wtedy przynajmniej... będziemy mieli bazę.

K.O.
niedziela, 24 maja 2020, 12:31

Urocze. Tak się składa, że i my jesteśmy (jeszcze) liberalną demokracją, i większość państw europejskich również. USA także - niezależnie od tego, kto jest prezydentem. Więc z kim się chcesz "układać"? Z Rosją, Koreą Płn. ? Poza tym, to wyobrażanie sobie, że Trump jest jakimś mężem stanu i ma jakieś wizje strategiczne, a nie patrzy wyłącznie przez pryzmat swoich (swoich, nie amerykańskich) wąsko pojmowanych interesów, jest zaiste urzekające. Co gorsza, czasem nawet całkiem inteligentni ludzie tak mają.

easyrider
niedziela, 24 maja 2020, 15:51

Liberalna demokracja to pojęcie czysto ideologiczne. Analogicznie jak demokracja ludowa. Demokracja z jakimkolwiek przymiotnikiem przestaje być demokracją i takimi stają się dotychczasowe. Na rzecz ideologii przestają wywiązywać się z podstawowego zadania państwa - ochrony własnych obywateli. Rosja nie jest żadną alternatywą. W zasadzie nie ma dobrych rozwiązań. Poza wstrząsem, który obali obowiązującą, zakamuflowaną totalną ideologię.

Danisz
sobota, 23 maja 2020, 15:35

Ale dlaczego najpierw budują pełną infrastrukturę, a dopiero później będą transportować sprzęt? - przecież polski MON pokazał, jak znakomicie można przebazować czołgi nie przejmując się takimi głupotami jak garaże, zaplecze techniczno-serwisowe czy zapasy środków eksploatacyjnych i części zamiennych. No i dlaczego po zachodniej stronie Wisły - czyżby tak jak POprzednicy nie chcieli bronić wschodniej Polski?

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 13:42

Kto rozsądny zbudował by tak potężne magazyny pod nosem wroga, narażone na bezpośredni atak z ograniczoną możliwością obrony. Wojna nie zaczyna się na hura.

Danisz
poniedziałek, 25 maja 2020, 18:59

np. ktoś tak rozsądny, kto najpierw przeniósł Leo do Wesołej by stały pod chmurką, a dopiero 3 lata później wpadł na pomysł, by jednak zbudować dla nich garaże. i ktoś kto przenosi czołgi w miejsca do tego nieprzystosowane przedkładając efekt propagandowy ponad rady generalicji. to było pytanie czemu Amerykanie nie robią tego po naszemu? albo oni są głupi, albo nasi decydenci...

Terytorials
niedziela, 24 maja 2020, 02:14

Wiedza, ze nim siły NATO zaczna dzialac. Wsztstko do Wisły bedzie przeorane gąsiennicami czolgow. Ruskich czolgow. Wisla to chyba jedna z pierwszych linii oporu... No nie oszukujmy się.

Danisz
niedziela, 24 maja 2020, 15:18

Niby to oczywiste, ale przecież MON chciał "zmiany strategii obrony Polski, która polega na tym, żeby nie dopuścić do zajęcia terenu Polski przez przeciwnika, a nie bazować na hipotetycznej możliwości kontrataku." (cyt. za AM) - tymczasem Amerykanie zamiast realizować genialne i głęboko przemyślane plany obecnego MONu, działają wg planów POprzedników - przecież to jest jawne podważanie autorytetu naszych wodzów!

K.
niedziela, 24 maja 2020, 15:12

Rosja nie zaatakuje z zaskoczenia , przy obecnej technologii to niemożliwe . Przenoszenie najlepszych czołgów w miejsce bez zaplecza logistycznego i potrzebnego zaplecza szkoleniowego to nie jest wzmacnianie obronności . Nikt nie trzyma sprzętu w bazach kiedy wzrasta realne zagrożenie , masz wtedy czas na przerzut sprzętu .

Are
sobota, 23 maja 2020, 15:26

Jeżeli roboty ruszają z kopyta, to warto też pomyśleć o pociągnięciu linii kolejowej w okolice Bazy. Do np. Strzałkowa niedaleko, a łatwiej przerzucać ciężki sprzęt czy większe zapasy koleją. Wprawdzie tiry obecnie dojeżdżają wszędzie, ale jak trzeba będzie większą liczbę pojazdów dostarczyć bez niepotrzebnej eksploatacji, np. na ćwiczenia, to lepiej koleją.

slaweknowy
niedziela, 24 maja 2020, 00:42

Od wschodu przez lad do bazy lotniczej dociera przeciez linia kolejowa.

Maras
sobota, 23 maja 2020, 23:33

Linia jest, dochodzi praktycznie pod sam pas startowy.

BUBA
sobota, 23 maja 2020, 20:55

Polaczenie kolejowe to bardzo dobra rzecz

Franz
sobota, 23 maja 2020, 19:41

I Ja mam nadzieje ze ten problem jest doskonale znany i polaczenia kolejowe nie tylko do Powidza beda priorytetem. Chocby na razie byly to polaczenia niezelektryfikowane. Nie tylko dlatego ze przemieszczanie sprzetu ciezkiego stawia infrasrukture drogowa przed ciezka proba takze coraz bardziej intensywny ruch drogowy staje sie dla kolumn wojska problematyczny a dla ludnosci uciazliwy. Kolej jest w tym wzgledzie bezkonkurencyjna pod warunkiem zageszczenia polaczen i reaktywowania jak najwiekszej liczby linii kolejowych. Pochopne sprzedawanie terenow kolejowych i rozbiorki torow miejmy nadziej ze naleza do przeszlosci.

fakir
sobota, 23 maja 2020, 17:09

Are, ale przecież tam już są tory do Strzałkowa. Nie wiem co prawda czy sprawne jest to połączenie.

Jan
niedziela, 24 maja 2020, 22:49

Są sprawne, kilka razy w miesiącu lokomotywa spalinowa holuje kilkanaście cystern paliwa

Tomasz33
sobota, 23 maja 2020, 15:00

Czyli Polska coraz bardziej bezpieczna. I nie ważne czy mówimy o zwiększaniu potencjału własnego wojska, czy coraz większej obecności USA i sojuszników. Powoli, ale bez huraoptymizmu, można się skupić na rozwoju gospodarczym.

NB
sobota, 23 maja 2020, 18:24

Czyli rzecznik rzadu, Tomasz33, Tomasz123, obwieszcza sukces i wygaszanie programow modernizacji... A to tak nie dziala prosze Pana. Zarowno gospodarka jak i obronosc wymaga konsekwencji i spokoju. Polityczna euforia nie pomoga.

Tomasz33
niedziela, 24 maja 2020, 18:28

Żebyś kolego mógł pójść ze mną na wybory i zobaczyć na kogo głosuję to, nie użył byś słowa rzecznik. A wracając do tematu, wyraźnie zaznaczyłem że mówimy zarówno o modernizacji własnej armii która ma miejsce(wbrew narzekaniom, czasem uzasadnionych), i coraz większej obecności naszych sojuszników.

Fak sejk
niedziela, 24 maja 2020, 15:12

"Powoli, ale bez huraoptymizmu, można się skupić na rozwoju gospodarczym." Tzn., czego nie zrozumiałeś w wypowiedzi kolegi? Skąd ten sarkazm?

Maximus
sobota, 23 maja 2020, 14:56

Zastanawiam sie czy to tylko propaganda czy juz nic nie stanowi tajemnicy.. Nawet dla wlasnego bezpieczenstawa

Herr Wolf
sobota, 23 maja 2020, 14:40

Zostaną rozliczeni...

Jan z Krakowa
sobota, 23 maja 2020, 14:14

Bardzo dobra wiadomość. Działa NATO i nasz sojusz ze Stanami. Konkretne działanie, którego efekty będą stałym czynnikiem (bo włożono w to tyle środków materialnych i nikt się już nie wycofa, wbrew politycznym i pożytecznym idiotom i trollom, że wszystko na Daleki Wschód pójdzie bo tam konflikt Chinami) -- i to pozytywnym czynnikiem dla naszego bezpieczeństwa i całej Europy. NATO jest trwałym sojuszem. Już widzę jakie się tu jęki podniosą -- finansowane albo i za darmo (politycznych idiotów).

Davien
sobota, 23 maja 2020, 16:52

Armia Radziecka też miała być w Polsce już na zawsze.

Murf fanem Polski
niedziela, 24 maja 2020, 01:05

Żaden amerykański czołg nie musiał podjechać do budynku stolicy, aby uzyskać polską zgodę na przebywanie w twoim kraju. Wojsko amerykańskie zostało zaproszone przez legalny polski rząd. I odejdziemy, jeśli zostaniesz o to poproszony. Zrobiliśmy to we Francji w latach 60., Filipianie w 8os i Iraku w 2000 roku. W przeciwieństwie do twoich poprzednich „gości”. Dlatego rozumiem twoje obawy. Ale my nie jesteśmy nimi.

Davien
niedziela, 24 maja 2020, 21:01

Murf, twój rozmówca powyżej to akurat podszywacz z Olgino.

Dobromir
sobota, 23 maja 2020, 13:32

Czy ta brygada ma jakieś pojazdy do obrony przeciwlotniczej w ruchu? Turcy swoimi kartonowymi dronami pokazali, jak można dziesiątkować pojazdy pancerne.

H
sobota, 23 maja 2020, 22:46

f15,16, 18, 22, 35

wert
sobota, 23 maja 2020, 22:27

Turcy pokazali w warunkach braku lotnictwa przeciwnika

Franz
sobota, 23 maja 2020, 19:33

Moge cie zapewnic ze armia USA nie pozostawi takiego majatku bez zabezpieczenia. Takze przeciwlotniczego. Stad tez pierwszym krokiem do budowy magazynow uzbrojenia i materialu byla pomoc w rozbudowie polskiego lotnictwa ( kupno najnowszego mysliwca nalezy traktowac jako przywilej i bardzo powazny kredyt zaufania ). O ile pamietam patrioty to zaledwie poczatek a obrona przeciwlotnicza to wlasciwie cala siec roznych srodkow powiazanych ze soba, odporna na zaklocenia komunikacja. niestety my sami nie damy rady chocby i finansowo i w szybkim czasie taki globalny system zbudowac czy kupic. Musimy przynajmniej na poczatku liczyc na pomoc w tym wzgledzie naszych sojusznikow.

Piter
niedziela, 24 maja 2020, 09:10

Pewnie że nie zostawi bez zabezpieczenia. Już za nie płacimy. Taki to nasz przywilej.

Murf fanem Polski
niedziela, 24 maja 2020, 01:16

„pierwszym krokiem do zbudowania magazynu broni i materiałów była pomoc w rozwoju polskiego lotnictwa (zakup najnowszego myśliwca należy traktować jako przywilej i bardzo poważną pożyczkę zaufania”. Jest to coś, czego życzę ludziom, którzy szczerze wątpią w amerykańską szczerość i determinację. Ubój JASSAM, PAC3 Patriots i F-35, nawet Javilens, nie jest decyzją podjętą lekko w USA. Te osoby reprezentują szczególne zaufanie i zaufanie rządu USA do naszych polskich przyjaciół i sojuszników. Dodaj do tego obecność brygady pancernej. Wstępne ustawienie drugiej Brygady i pełna suma dywizji, w tym zapasy w Niemczech. Tylko nasi najbliżsi sojusznicy mają dostęp do naszej najbardziej zaawansowanej broni. Turcja straciła naszą pewność siebie dzięki wojowniczym postawom i nagim imperialistycznym marzeniom. Więc nie ma już F-35 ani heli. Staraj się pamiętać, ile ci powierzamy.

Wawiak
niedziela, 24 maja 2020, 18:17

ok, doceniamy. Doceńcie co macie w zamian: sojusznika, który zwykł dotrzymywać słowa wraz z jego terytorium i życiem jego obywateli, miejsce, które pozwala wam chronić wasze interesy. Miejsce, które miało, ma i mieć będzie bardzo duże znaczenie dla Europy i sporej części świata.

Franz
sobota, 23 maja 2020, 13:27

Swietna wiadomosc. Przypomne tylko ze APS generuje wiele miejsc pracy i podnoszenie kwalifikacji technikow do najwyzszego poziomu techniki wojskowe ale i nowoczesnych systemow organizacji. Poza tym gospodarze musza zatroszczyc sie juz we wlasnym zakresie o infrastrukture drogowa i kolejowa co rowniez przyspieszy rozwoj gospodarczy regionu.

JW1462
sobota, 23 maja 2020, 17:11

To się bardzo przyda temu rejonowi.Miasteczko Powidz i okolice nie są zbyt zamożne (a w latach 80 to była czarna dziura).Ale z drugiej strony jezioro jest przepiękne i wyjątkowo czyste.

ccc
sobota, 23 maja 2020, 13:20

To wszystko to KROPLA w morzu potrzeb na wschodniej flance !

sobota, 23 maja 2020, 19:24

calkowita zgoda. Brakuje nam wszystkiego i nie tylko na wschodniej flance.

As
sobota, 23 maja 2020, 13:00

Ale potrzebny jest jakiś przetarg publiczny żeby było wiadomo potencjalnemu agresorowi w które budynki dokładnie uderzeć i w które biurka.

Okm
sobota, 23 maja 2020, 12:36

Niestety i dlatego powinniśmy kupić wyłącznie abramsy. Nie dlatego że są takie dobre a k2 według mnie dla nas są idealnym obecnie rozwiązaniem. A le wyłącznie dlatego że na pomoc sprzętową możemy liczyć wyłącznie w razie W od USA więc odejdzie czas na szkolenie i zaplecze

Duck
sobota, 23 maja 2020, 20:28

Niestety nie bardzo pasują Abramsy do naszego kraju , z tego względu iż około 80% mostów w Polsce ich nie udźwignie bo nasze mosty konstrukcyjnie nie są przystosowane pod takie cieżkie czołgi ( Dla naszych sił Lądowych bardziej potrzebne sa czołgi które będą warzyć 50-52 ton ) Tak poza tym nie wiem czy wiesz ale US MARINES własnie rezygnują ze swoich ABRAMSÓW na rzecz Lżejszych czołgów które maja w niedalekiej przyszłości otrzymywać wywodzących się z programu MPF ,,Mobile Protected Firepower,,

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 13:28

Jak na razie głównym argumentem przeciw Abramsom u nas są przewidywane wysokie koszty eksploatacji i problemy logistyczne. I powstanie amerykańskich magazynów niewiele w tej materii zmieni. Osobną kwestią jest opór zbrojeniówki.

Franz
niedziela, 24 maja 2020, 11:15

Mysle ze jest to blad w mysleniu. To nie czolgi maja pasowac do drog i mostow tylko odwrotnie. Niestety zbudowanie tysiecy mostow wytrzymujacych takie obciazenie nie jest realne nawet dla niemcow czy holendrow. Dlatego w warunkach pokojowych uzywa sie transportu kolejowego. Przewozenie ladunkow o wiekszym niz 100 ton po drogach zawsze odbywa sie na wielokolowej ( zminiejszajacej nacisk jednostkowy przyczepie niskopodwoziowej. Dodatkowo kazdy batalion czogow juz od dawna posiada na podwoziu czolgowym most rozkladany ze nie wspomne o jednostkach inzynieryjnych. natomiast wycofywanie abramsow z US Mrines jest zwizane z zupelnie innym problemem jak ciezar. Marines maja zupelnie inna strategie dzialania i zupelnie inna od wojsk ladowych potrzebe sprzetowa. Trudno np. wojska powietrzno desatowe wyposazac w czolgi.

clash
niedziela, 24 maja 2020, 11:12

I wlasnie dlatego na poligony amerykanie dostarczja Abramsy helikopterami…..

Davien
niedziela, 24 maja 2020, 02:01

Duck, Marines w ogóle rezygnuja z jakichkolwiek czołgów, bo zmienai się calkowicie profil ich dizałania. A w Polsce jakos i Abramsy i Leopardy radza sobie bez problemu.

Zastanawiający się
niedziela, 24 maja 2020, 01:39

50-52 tony, i jeszcze te 80%, porównanie potrzeb Marines i Polskich Wojsk Lądowych - wniosek z twojej wypowiedzi jest taki, że powinniśmy mieć te Abramsy, skoro używasz tak absurdalnych argumentów.

Duck
niedziela, 24 maja 2020, 12:57

Nie powiedzialem wprost ze ABRAMSY sa niepotrzebne , lecz nie kompatybilne z cała doktryna infrastruktury która panuje w Polsce od czasów Komuny ( chodzi o tok myslenia ,bylismy pod panowaniem Sowietów i mielismy cały arsenał ich wyposarzenia : czołgi , transportery , artylerie mobilną i to wszystko mosty itp bylo w wiekszosci budowane pod takie obciazenie ) jednoczesnie zgadzam sie z tobą ze powinno budowac sie takie zeczy na odwrót . A dlatego napisałem 50-52 ton masa czolgów które wpisuja sie idealnie pod infrastrukture calego kraju jakim jest Polska ,bo chyba przyznasz mi racje ze szybciej i taniej jest kupic 1000 lub nawet 2000 czołgów mieszczacym sie w przedziale wagowym niz przebudowywac wszystkie lub znaczna wiekszość mostów w Polsce .

Railman
niedziela, 24 maja 2020, 20:38

Już nie da się wydzierżyć spokojnie tego pisania głupot o wytrzymałosci mostów,ze niby 55 ton most wytrzyma a przy 60 niechybnie runie.Kazdy most ma pewien zapas nośności i o ile pamiętam to kiedyś wynosił on 6 razy więcej niz nominalne obciążenie.W czasie wojny nikt nie bedzie zwracał sobie głowy tym,czy most ma.60 czy 70 ton nośności.

Franz
sobota, 23 maja 2020, 19:22

Na przyklad Egipt kupil te czolgi i montuje abramsy w Egipcie. Mamy nieco wieksze mozliwosci techniczne jezeli chodzi o motownie ale i nie stanowimy zagrozenia dla egzystencji panstwa Izrael stad tez mielibysmy mozliwosc uzyskania takiego standartu wyposazenia i uzbrojenia jak dunczycy a nie takie jak egipcjanie.. W zadnym wypadku nie kolidowaloby to z eksploatowaniem leopardow pod warunkiem uzyskania mozliwosci modernizacji leopardow do polskiego poziomu wymagan. przy kupnie ilosci takiej jakie nam sa potrzebne mielibysmy doskonale argumenty przetargowe aby tak sie z producentem ulozyc by polska mysl techniczna miala otwarte mozliwosci do uindywidualnienia tego modelu. Takze niemcy musieliby nieco spuscic z tonu w sprawie ceny i ew. licencji wiedzac ze pertraktujemy z USA. Na koniec jeszcze jedno: Abrams jest czolgiem sprawdzonym na polu bitwy. Moze jedynie merkawa moze sie rownac doswiadczeniem bojowym. No i pamietajmy ze mieszkamy miedzy niemcami i rosja. Dunczycy takze posiadaja leopardy i abramsy.

kblomkvist
niedziela, 24 maja 2020, 12:37

Dania nie ma czołgów M1.

Franz
wtorek, 26 maja 2020, 00:04

Prosze nie pisac glupstw. Dania posiada Abramsy ale i leopardy.

bender
czwartek, 4 czerwca 2020, 13:38

Dania nie posiada Abramsów. Posiada Leopardy 2A5, które modernizują do wersji 2A7. Z pojazdów amerykańskich mają M113, MRAPy, HMMWV i haubice M109.

Zbigniew
niedziela, 24 maja 2020, 06:52

Pohamujcie rozpasanie planów inwestycyjnych, nasze przyszłe dochody już będą pokrywać zakup nowych samolotów, okrętów podwodnych, śmigłowców, artylerii, i wielu sprzętów. Czołgów i tak mamy więcej niż inne państwa, a przecież nie szykujemy się do agresji! Abramsów nam nie potrzeba!

Franz
wtorek, 26 maja 2020, 00:11

Tu nie chodzi o ilosc a o jakosc. Niestety nasze wyposazenie niespelnia wymagan wspolczesnej techniki wojskowej, Nie ma sensu soe spierac dlaczego tak jest. Istotne jest ustalenie priorytetow w zakupach sprzetu ktorego nie jestesmy na razie produkowac wlasnym przemyslem i mozliwosciami finansowymi ktorymi mozemy dysponowac. To nie o rozmasanie chodzi. Nie mamy praktycznie nic do swojej obrony wiec majac to co mamy i majac dokladnie tyle pieniedzy ile mamy musimy rozwaza wszystkie mozliwe warianty zakupow czy rozwoju przemyslu obronnego kraju. jestesmy ciagle krajem biednym i nie mozemy sobie pozwolic na to czego potrzebujemy i to nnie na dzis tylko na wczoraj. Tu nie ma dobrej recepty tylko kompromisy.

bender
czwartek, 4 czerwca 2020, 13:31

Znów popłynąłeś. Polska nie jest ani biedna, ani bezbronna. Moim skromnym zdaniem następnym zakupem dla naszej pancernej pięści powinien być BMS. Podobnie zresztą jak dla całych WL.

Lkd
niedziela, 24 maja 2020, 00:57

Dokladnie tak, od dawna o tym mowie. Zwroccie ze przewidziany jest tez dosc duzy magazyn amunicji. W razie problwmow bedziemy mogli z niego skorzystac.

Franz
wtorek, 26 maja 2020, 00:16

Pulapka leopardowa polegala rowniez na braku amunicji do nich. Chcac cwiczy lub zrobic zapas musielismy to kupowac id niemcow. tak jak serwis czy czysci zamienne. mam nadzieje ze ten blod juz nigdy sie nie powtorzy. Oczywiscie jeden kaliber dla wszystkich sojusznikow jest oczywista zaleta. Pytanie czy dostalibysmy licencje na produkcje amunicji.

bender
czwartek, 4 czerwca 2020, 13:18

Mesko produkuje amunicję 120 mm do Leosi. Twoje zmartwienia są kompletnie oderwane od rzeczywistości. Wypowiadając się na bądź co bądź militarnym portalu warto zadbać o minimum wiedzy w poruszanym temacie.

LMed
sobota, 23 maja 2020, 12:28

No tak Patrioty koniecznie. Dobrze się składa, że kupujemy.

Orthodox
sobota, 23 maja 2020, 23:23

Jedna bateria do Powidza, druga do Redzikowa, czy tu przywiozą swoje?

Davien
niedziela, 24 maja 2020, 02:04

Orthodox. patrioty jakei kupujemy sa do obrony polskich jednostek, USA ma własne baterie jak co a Redzikowo przez rakietami balistycznymi samo moze sie obronic znacznei lepiej niz zrobiłby to jakikolwiek Patriot. Aha, pomysl w jakiej sytuacji sie jedynie atakuje bazę ABM.

Gts
niedziela, 24 maja 2020, 14:28

Jesteś pewien, że nie kupiliśmy ich do ochrony ich baz? Bo ja patrząc na dzisiejsza władzę i jej służalczość względem USA, nie bardzo.

Davien
poniedziałek, 25 maja 2020, 12:10

Tak jestem pewien, zwłaszcza jak sie wie cos o obecnym rządzie:))

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 13:11

Być może, ale: Stoi jak byk, że ochrona i ewentualna obrona będzie leżeć w naszej gestii. Pewnie zainstalują tam Pilicę. Czy aby na pewno przeciwrakiety z Redzikowa zdolne będą na zwalczanie jakichkolwiek rakiet zmierzających na nasz kraj. A pociski manewrujące, czy inne Iskandery?

Davien
niedziela, 24 maja 2020, 21:09

Obrona i ochrona to chodzi raczej o jednostki wartownicze i wojsko pilnujace tych magazynów. Pociski manewrujace z Rosji czyli 3M14 maja to do siebie ze leca dość wysoko i łatwo je zestrzelić nawet dla starej Osy czy innem Newy. Redzikowo ma bronic przed pociskami balistycznymi, zreszta bazę ABM atakuje się jedynie w jednym przypadku, a wtedy panei Orthodox obrona tych magazynów będzie na ostatnim miejscu zmartwień.

Lkd
niedziela, 24 maja 2020, 00:55

Nie wiem czy jedna bateria moze objac parasolem Powidz i Poznan, ale te dwie lokalizacje na pewno beda chronione.

Tweets Defence24