Nowe "oczy" dla holenderskich Fennków

3 sierpnia 2021, 13:28
Fennek-highres
Fot. Ministerie van Defensie/Hennie Keeris
Reklama

Jak poinformował niemiecki koncern Rheinmetall Defence, w ramach modernizacji holenderskich Fenneków wyposaży je w nowe urządzenia obserwacyjno-celownicze. Mowa konkretnie o systemie Lafetten-adaptierbares Zielgerät 400 (LaZ400), który ma zastąpić obecny celownik termowizyjny pojazdu, znacząco zwiększając możliwości rozpoznania i zwalczania celów.

Dostawa urządzeń tego typu ma być realizowana w ramach umowy podwykonawczej zawartej przez spółkę Rheinmetall Electronics z koncernem Krauss-Maffei Wegmann, który jest głównym wykonawcą modernizacji holenderskich Fenneków. Łącznie dostarczonych ma zostać 246 egzemplarzy o łącznej wartości 36 mln euro z terminem dostaw do 2027 roku, a ich produkcja będzie realizowana w fabryce Rheinmetall Electronics w Ismaning w Bawarii.

System LaZ400 jest tylko jednym z elementów modernizacji holenderskich Fenneków. Jak dotąd został on zainstalowany w zdalnie sterowanych modułach uzbrojenia FLW200, które są umieszczane na niemieckich kołowych wozach bojowych Boxer i Dingo 2 eksploatowanych w Bundeswehrze. Wraz z zakupionymi przez holenderską armię łącznie w służbie liniowej znajdzie się ponad 2700 egzemplarzy tego systemu. Urządzenie to jest wyposażone w kolorową kamerę dzienną, kamerę termowizyjną i dalmierz laserowy, które umożliwiają całodobowe prowadzenie rozpoznania oraz precyzyjne namierzanie celów.

W grudniu ub.r. koncern Krauss-Maffei Wegmann (KMW), zawarł kontrakt z holenderską agencją zaopatrzeniową Defense Materiel Organisation (DMO) na modernizację floty opancerzonych samochodów rozpoznawczych Fennek eksploatowanych przez holenderską armię. Umowa dotyczy modernizacji 322 egzemplarzy i ma wartość ponad 300 mln euro. Prace zostaną przeprowadzone w latach 2021-2027. W ramach modernizacji środkowym okresie eksploatacji MLU (Mid Life Update) podniesione mają zostać zdolności w zakresie świadomości sytuacyjnej oraz systemu dowodzenia, a same pojazdy mają zostać zintegrowane z nowym systemem obserwacyjno-rozpoznawczym w postaci głowicy optoelektronicznej (BAA II NDL) oraz systemem dowodzenia i kontroli C4I.

Fennek to opancerzony samochód rozpoznawczy 4x4 zaprojektowany przez niemiecki koncern KMW i holenderską spółkę Defence Vehicle Systems na potrzeby holenderskiej i niemieckiej armii. Załoga pojazdu składa się z trzech osób, w tym kierowcy, dowódcy i operatora uzbrojenia/systemów rozpoznawczych. Uzbrojenie składa się z granatnika automatycznego HK GMG kal. 40 mm, uniwersalnego karabinu maszynowego MG3 kal. 7,62 mm (w wersji niemieckiej) lub wielkokalibrowego karabinu maszynowego M2 kal. 12,7 mm (w wersji holenderskiej). Opancerzenie zapewnia ochronę przed ogniem broni małokalibrowej i odłamkami artyleryjskimi. Masa pojazdu wynosi od 9,7 do 10,4 tony, co przy napędzie w postaci silnika wysokoprężnego Deutz o mocy 239 KM zapewnia prędkość maksymalną 115 km/h (i 23 km/h na biegu wstecznym).

Obecnie na uzbrojeniu niderlandzkich wojsk lądowych w służbie liniowej znajduje się 365 egzemplarzy tych wozów. Są używane w wersjach: rozpoznawczej (144 egzemplarze), transportowej (63 egzemplarze), przeciwpancernej (48 egzemplarzy), dalekiego rozpoznania (45 egzemplarzy), transportera moździerza (39 egzemplarzy), przeciwlotniczej (18 egzemplarzy) oraz taktycznej kontroli powietrznej i oznaczania celów (8 egzemplarzy). Ponadto niemieckie wojska lądowe eksploatują równolegle 222 egzemplarze tych wozów, w tym w wersjach: rozpoznawczej (148 egzemplarzy), wsparcia ogniowego (50 egzemplarzy) i wsparcia inżynieryjnego (24 egzemplarze).

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 7
Reklama
fajny
środa, 4 sierpnia 2021, 13:59

na zielone ludziki w onucach i ich zardzewiałe pojazdy przydałby się taki z porządnym systemem celowniczym i jeszcze porządniejszym karabinem np AX50 wpiętym w sieć.

Ryszard 56
środa, 4 sierpnia 2021, 12:51

I takie dla Nas z 500sztuk

asdf
wtorek, 3 sierpnia 2021, 16:05

fajna byłaby dla nas pływająca wersja Fenneka za BRDM2, na sam widok Bobra z AMZ chce się płakać jak bóbr.

Darth Vader Star Wars 20.21 ---- żaba ----- :)
wtorek, 3 sierpnia 2021, 18:50

Tu sądzę najrozsądniejszy program motoryzacji WP to współpraca z Finami i produkcja licencyjna: Rosomak XP 8*8 (licencja dostępna od 2019 - pływa w wersji 26 ton!!!!! (ochrona STANAG 4569 - 4/4a/4b) lub BWP KOT wersja 32 tony - nie pływa ale daje ochronę STANAG 4569 - 5 (balistyczna)/4a/4b (przeciwminowa. ), Patria Pasi XA-200 6*6 (wspólny program Finlandia+Łotwa+Polska - pływa!!!!!) i SISU GPV/GTC 4*4 (zakup licencji) - koszt efekt (wspólne podzespoły pojazdów) sądzę, że najlepszy.

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 15:46

A czemu nie Irbis zamias XA-200? Nasz własny i produkowany praktycznie od podstaw.

Darth Vader Star Wars 20.21 ---- żaba ----- :)
środa, 4 sierpnia 2021, 21:57

Finowie deklarują ze pewne elementy są wspólne dla Patria AMV 8*8 - Rosomak XP - podobno zawieszenie i to przeważa koszta eksploatacji - cytat z artykułu - "Spółka Patria Oyj posiada pewne doświadczenie w produkcji kołowych transporterów opancerzonych, chociażby takich jak Patria Pasi XA-200 czy Patria AMV 8×8. Podczas Eurosatory 2018 zaprezentowano prototyp w układzie 6×6, który ma dziedziczyć wiele cennych funkcji ze wspomnianych poprzedników, przy czym jego konstrukcja ma opierać się na XA-200, a z kolei układ jezdny na AMV 8×8." - D24 - KTO Patria na łotewskim poligonie - 2 czerwca 2021, 07:27.

Davien
czwartek, 5 sierpnia 2021, 13:56

Polska tez posiada pewne doświadczenie w produkcji KTO a Irbis byłby lepszy od XA-200. I juz istnieje.

Tweets Defence24