- Wiadomości
NATO Days w Ostrawie 2015: AW139M - oferta AgustaWestland dla armii Czech
W przetargu na dwanaście lekkich śmigłowców wielozadaniowych dla Czeskich Sił Zbrojnych AgustaWestland oferuje maszynę AW139M. Producent zainteresowany jest również współpracą z czeskim przemysłem i w tym celu podpisał już stosowną umowę, która obejmuje wsparcie, serwis, szkolenie załóg i adaptację konstrukcji do wymagań przyszłego użytkownika z firmą LOM Praha.
W przetargu na śmigłowce wielozadaniowe dla Czeskich Sił Zbrojnych AgustaWestland proponuje maszynę AW139M, która zdaniem producenta wpasowuje się w wymagania czeskiego Ministerstwa Obrony. Celem postępowania jest pozyskanie 12 lekkich śmigłowców wielozadaniowych. Docelowo Praga jest jednak zainteresowana zakupem od 30 do 35 wiropłatów, których zakup pozwoli wycofać rosyjskie maszyny Mi-8, Mi-17 i Mi-24/35.
Czytaj więcej: Czesi kupią nowe śmigłowce. Więcej niż planowano
AgustaWestland koncentruje swoje wysiłki na pierwszym przetargu, którego celem jest zakup lekkich maszyn wielozadaniowych i proponuje Pradze pozyskanie sprawdzonych oraz popularnych śmigłowców typu AW139. Maszyny tego typu weszły do służby w 2003 roku i od tego czasu włosko-brytyjski koncern zebrał zamówienia na ponad 800 maszyn, a dostarczył już do użytkowników ponad 700 śmigłowców. Helikoptery trafiły do sił powietrznych 15 krajów, w tym kilku krajów NATO, a także do służb państwowych i licznych użytkowników cywilnych.
Oferowana Czeskim Siłom Zbrojnym wersja AW139M to zmilitaryzowany wariant AW139. Helikopter może być łatwo skonfigurowany do różnego rodzaju działań - od transportu wojsk i operacji wspierających służby państwowe przez zadania rozpoznawcze, po misje bliskiego wsparcia powietrznego i CSAR (poszukiwawczo-ratownicze w warunkach bojowych). Maszyna może przewozić 15 pasażerów albo 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub operatorów sił specjalnych.
Napęd śmigłowca stanowią silniki Pratt & Whitney Canada PT6C-67C o mocy 1531 KM każdy, wspierane przez autonomiczny cyfrowy, elektroniczny system sterowania FADEC. W połączeniu z lekkim, częściowo wykonanym z kompozytów płatowcem i wirnikiem głównym z kompozytowymi śmigłami zapewniają konstrukcji wysoką prędkość przelotową (ponad 300 km/h) i korzystny stosunek mocy do wagi. Dzięki temu śmigłowiec dysponuje znaczną rezerwą mocy, co jak podkreślają przedstawiciele AgustaWestland umożliwia bezpieczne latanie, także w niekorzystnych warunkach pogodowych i klimatycznych.
AW139M wyposażono w zaawansowaną awionikę, która umożliwia odciążenie pilotów w wielu zadaniach. W kabinie załogi zamontowano szklany kokpit Honeywell Primus Epic z czterema wyświetlaczami LCD, a także ekran do pokazywania obrazu z zewnętrznej kamery video lub termowizyjnej oraz konsolę misji. Helikopter posiada także czteroosiowego autopilota. Załodze pomaga również zamontowany w przedniej części kadłuba maszyny radar obserwacyjno-pogodowy.
Maszyna posiada szereg rozwiązań wdrożonych w celu zwiększenia przeżywalności: począwszy od kadłuba i łopat wirnika odpornych na ogień z broni maszynowej i samouszczelniających zbiorników paliwa, przez systemy obrony przed rakietami kierowanymi, po system ostrzegający o oświetleniu promieniowaniem laserowym.
W wykonywaniu zadań ma także pomóc konstrukcja helikoptera, której projektanci postawili na obniżenie emisji promieniowania cieplnego i skutecznej powierzchni odbicia fal radarowych. AW139M może zostać uzbrojony. Oprócz karabinów maszynowych montowanych w drzwiach maszyny, śmigłowiec może przenosić zasobniki strzeleckie, a także kierowane i niekierowane pociski rakietowe na zewnętrznych pylonach.
Producent zainteresowany jest współpracą z czeskim przemysłem i w tym celu podpisał już stosowną umowę, na mocy której firma LOM Praha może być odpowiedzialna za wsparcie, serwis, szkolenie załóg i adaptacje konstrukcji do wymagań przyszłego użytkownika. AgustaWestland podkreśla przy tym, że liczba 12 zamawianych śmigłowców to zbyt mało, by opłacalny był montaż AW139M na terenie Republiki Czeskiej.
Załogi Czeskich Sił Powietrznych mogły zapoznać się z możliwościami śmigłowca podczas NATO Days w Ostrawie. Podczas lotu należącym do Włoskich Sił Powietrznych HH-139A (wersja poszukiwawczo-ratownicza AW139M) piloci zademonstrowali szeroki wachlarz manewrów, do których przystosowana jest ta konstrukcja, w tym próby lądowania w przygodnym terenie oraz zawisu.
Przelot HH-139A był także okazją do pokazania funkcjonowania aparatury pokładowej, w tym wyświetlaczy ciekłokrystalicznych, systemów komunikacyjnych oraz zewnętrznej kamery. Maszyna, która przyleciała do Ostrawy, wyposażona była w szeroki wachlarz oprzyrządowania do misji SAR, w tym dodatkowy reflektor oraz wyciągarkę ratowniczą.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS