Reklama
  • Wiadomości

NATO Days w Ostrawie 2015: AW139M - oferta AgustaWestland dla armii Czech

W przetargu na dwanaście lekkich śmigłowców wielozadaniowych dla Czeskich Sił Zbrojnych AgustaWestland oferuje maszynę AW139M. Producent zainteresowany jest również współpracą z czeskim przemysłem i w tym celu podpisał już stosowną umowę, która obejmuje wsparcie, serwis, szkolenie załóg i adaptację konstrukcji  do wymagań przyszłego użytkownika z firmą LOM Praha. 

  • Fot. A.Hładij/Defence24.pl
    Fot. A.Hładij/Defence24.pl
  • Fot. A.Hładij/Defence24.pl
    Fot. A.Hładij/Defence24.pl
  • Fot. A.Hładij/Defence24.pl
    Fot. A.Hładij/Defence24.pl
  • Fot. A.Hładij/Defence24.pl
    Fot. A.Hładij/Defence24.pl
  • Fot. A.Hładij/Defence24.pl
    Fot. A.Hładij/Defence24.pl
  • Fot. A.Hładij/Defence24.pl
    Fot. A.Hładij/Defence24.pl
  • Fot. A.Hładij/Defence24.pl
    Fot. A.Hładij/Defence24.pl

W przetargu na śmigłowce wielozadaniowe dla Czeskich Sił Zbrojnych AgustaWestland proponuje maszynę AW139M, która zdaniem producenta wpasowuje się w wymagania czeskiego Ministerstwa Obrony. Celem postępowania jest pozyskanie 12 lekkich śmigłowców wielozadaniowych. Docelowo Praga jest jednak zainteresowana zakupem od 30 do 35 wiropłatów, których zakup pozwoli wycofać rosyjskie maszyny Mi-8, Mi-17 i Mi-24/35.

Czytaj więcejCzesi kupią nowe śmigłowce. Więcej niż planowano

Fot. A.Hładij/Defence24.pl

AgustaWestland koncentruje swoje wysiłki na pierwszym przetargu, którego celem jest zakup lekkich maszyn wielozadaniowych i proponuje Pradze pozyskanie sprawdzonych oraz popularnych śmigłowców typu AW139. Maszyny tego typu weszły do służby w 2003 roku i od tego czasu włosko-brytyjski koncern zebrał zamówienia na ponad 800 maszyn, a dostarczył już do użytkowników ponad 700 śmigłowców. Helikoptery trafiły do sił powietrznych 15 krajów, w tym kilku krajów NATO, a także do służb państwowych i licznych użytkowników cywilnych.

Fot. A.Hładij/Defence24.pl

Oferowana Czeskim Siłom Zbrojnym wersja AW139M to zmilitaryzowany wariant AW139. Helikopter może być łatwo skonfigurowany do różnego rodzaju działań - od transportu wojsk i operacji wspierających służby państwowe przez zadania rozpoznawcze, po misje bliskiego wsparcia powietrznego i CSAR (poszukiwawczo-ratownicze w warunkach bojowych). Maszyna może przewozić 15 pasażerów albo 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub operatorów sił specjalnych.

Napęd śmigłowca stanowią silniki Pratt & Whitney Canada PT6C-67C o mocy 1531 KM każdy, wspierane przez autonomiczny cyfrowy, elektroniczny system sterowania FADEC. W połączeniu z lekkim, częściowo wykonanym z kompozytów płatowcem i wirnikiem głównym z kompozytowymi śmigłami zapewniają konstrukcji wysoką prędkość przelotową (ponad 300 km/h) i korzystny stosunek mocy do wagi. Dzięki temu śmigłowiec dysponuje znaczną rezerwą mocy, co jak podkreślają przedstawiciele AgustaWestland umożliwia bezpieczne latanie, także w niekorzystnych warunkach pogodowych i klimatycznych.

Fot. A.Hładij/Defence24.pl

AW139M wyposażono w zaawansowaną awionikę, która umożliwia odciążenie pilotów w wielu zadaniach. W kabinie załogi zamontowano szklany kokpit Honeywell Primus Epic z czterema wyświetlaczami LCD, a także ekran do pokazywania obrazu z zewnętrznej kamery video lub termowizyjnej oraz konsolę misji. Helikopter posiada także czteroosiowego autopilota. Załodze pomaga również zamontowany w przedniej części kadłuba maszyny radar obserwacyjno-pogodowy.

Maszyna posiada szereg rozwiązań wdrożonych w celu zwiększenia przeżywalności: począwszy od kadłuba i łopat wirnika odpornych na ogień z broni maszynowej i samouszczelniających zbiorników paliwa, przez systemy obrony przed rakietami kierowanymi, po system ostrzegający o oświetleniu promieniowaniem laserowym.

W wykonywaniu zadań ma także pomóc konstrukcja helikoptera, której projektanci postawili na obniżenie emisji promieniowania cieplnego i skutecznej powierzchni odbicia fal radarowych. AW139M może zostać uzbrojony. Oprócz karabinów maszynowych montowanych w drzwiach maszyny, śmigłowiec może przenosić zasobniki strzeleckie, a także kierowane i niekierowane pociski rakietowe na zewnętrznych pylonach.

Producent zainteresowany jest  współpracą z czeskim przemysłem i w tym celu podpisał już stosowną umowę, na mocy której firma LOM Praha może być odpowiedzialna za wsparcie, serwis, szkolenie załóg i adaptacje konstrukcji do wymagań przyszłego użytkownika. AgustaWestland podkreśla przy tym, że liczba 12 zamawianych śmigłowców to zbyt mało, by opłacalny był montaż AW139M na terenie Republiki Czeskiej.

Fot. A.Hładij/Defence24.pl

Załogi Czeskich Sił Powietrznych mogły zapoznać się z możliwościami śmigłowca podczas NATO Days w Ostrawie. Podczas lotu należącym do Włoskich Sił Powietrznych HH-139A (wersja poszukiwawczo-ratownicza AW139M) piloci zademonstrowali szeroki wachlarz manewrów, do których przystosowana jest ta konstrukcja, w tym próby lądowania w przygodnym terenie oraz zawisu.

Przelot HH-139A był także okazją do pokazania funkcjonowania aparatury pokładowej, w tym wyświetlaczy ciekłokrystalicznych, systemów komunikacyjnych  oraz  zewnętrznej kamery. Maszyna, która przyleciała do Ostrawy, wyposażona była w szeroki wachlarz oprzyrządowania do misji SAR, w tym dodatkowy reflektor oraz wyciągarkę ratowniczą. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama