Marines: Transportery z amunicją krążącą przeciwko czołgom

21 czerwca 2021, 08:41
Hero120_UVision
Fot. UVision
Reklama

Amerykańscy Marines zdecydowali o zamówieniu izraelskiej amunicji krążącej Hero-120, która następnie zostanie zintegrowana na pojazdach lądowych, jak i bezzałogowych jednostkach nawodnych. To element budowy systemu obrony przeciwpancernej dalekiego zasięgu, jaki jest tworzony w US Marines. Nabrał on szczególnego znaczenia po wycofaniu czołgów podstawowych Abrams.

Zgodnie z komunikatem firmy UVision, producenta amunicji Hero-120, jej amerykański partner – Mistral Inc. otrzymał kontrakt na dostawę systemu Hero-120 dla piechoty morskiej w ramach programu Organic Precision Fire – Mounted (OPF-M). System zostanie zintegrowany na trzec typach pojazdów – transporterach opancerzonych 8x8 LAV-M, wielozadaniowych pojazdach opancerzonych 4x4 JLTV oraz bezzałogowych pojazdach nawodnych LRUSV.

Producent podkreśla, że Hero-120 został wybrany po przeprowadzeniu szeregu demonstracji i testów oraz ocen. System ma zapewnić US Marines zdolności zarówno rozpoznawcze, jak i uderzeniowe. Drony będą wystrzeliwane z kontenerowych wyrzutni, umieszczonych na pojazdach. Prawdopodobnie każdy nosiciel będzie miał możliwość wystrzelenia sześciu lub ośmiu maszyn powietrznych.

Producent podkreśla, że Hero-120 to system średniego zasięgu, który może prowadzić zarówno działania rozpoznawcze, jak i uderzeniowe, zwalczając różne rodzaje celów od siły żywej, poprzez pojazdy opancerzone i nieopancerzone, aż do współczesnych czołgów podstawowych. Jeden statek powietrzny waży 12 kg, z czego 4,5 kg to głowica bojowa, a zasięg (LOS) wynosi 40 km.

System OPF-M ma doprowadzić do znaczącego wzmocnienia potencjału batalionów rozpoznawczych piechoty morskiej, dając im zdolności rażenia na celów na dużych odległościach. Program ten stał się jednym z priorytetów piechoty morskiej szczególnie po decyzji o wycofaniu czołgów M1 Abrams (choć został wdrożony już wcześniej).

Marines zakładają bowiem prowadzenie działań rozproszonych i maksymalne nasycenie swoich jednostek środkami rażenia pozwalającymi na zwalczanie przeciwnika bez bezpośredniego kontaktu. Prawdopodobnie więc jednostki wyposażone w system OPF-M będą mogły współdziałać z różnymi środkami rozpoznania, ale też z wysuniętymi pododdziałami lekkiej piechoty Marines, które będą wskazywać cele dla nich, jak i dla innych systemów rażenia wyższego szczebla, włącznie z artylerią rakietową i lotnictwem. Wprowadzenie tej amunicji krążącej, opartej na pojazdach i wystrzeliwanej z kontenerowych wyrzutni (co zapewnia dużą siłę ognia oraz odpowiednią mobilność) wpisuje się więc w koncepcję działań rozproszonych, „mozaikowych”, wprowadzaną przez piechotę morską.

Strzelanie amunicją krążącą Hero 120 z wyrzutni kontenerowej. Fot. UVision
Strzelanie amunicją krążącą Hero 120 z wyrzutni kontenerowej. Fot. UVision
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 55
Reklama
Miodzio
czwartek, 24 czerwca 2021, 10:24

Oni chcą montować po 6 do 8 szt na lekkim JLTV?? A to da się? Bo gdyby kiedykolwiek nasz MON zapałał nagłą żądzą posiadania czegoś takiego, to byłaby to jedna sztuka lub dwie, za to na podwoziu co najmniej K9PL. Tylko, że "zapomnieliby" zakupić do nich SKO, a i tak nie byłby to na pewno TOPAZ. Ps. wiecie oczywiście , że absolutnie n i e do zrealizowania dla "fachowców" z MON jest zakup np. 15 szt opancerzonego pojazdu typu JLTV?

zdrowy_rozsądek
wtorek, 22 czerwca 2021, 22:04

Marines nie są dla nas punktem odniesienia, nie mamy piechoty morskiej i nasze potrzeby są zupełnie inne. Ma rację gen. Mika kiedy twierdzi że czołgi są niezastąpione na polu walki. Ani US Army ani Rosjanie nie wycofują czołgów z linii, wręcz przeciwnie Rosjanie swoje czołgi systematycznie modernizują. Co do użycia dronów, warto zdawać sobie sprawę z tego że nie jest to jakieś cudowne lekarstwo. Rosjanie mają skuteczne systemy antydostępowe, wystarczy że nacierającym czołgom będą towarzyszyć Tunguski, Osy i Pancyry a wtedy użycie dronów nie będzie miało większego sensu.

Van
czwartek, 24 czerwca 2021, 08:02

Czołg dobry jest do ataku ale do obrony duże ilości środków ppanc , amunicja krążąca które są równie efektywne i tańsze ...

Mama Leona
wtorek, 22 czerwca 2021, 11:56

My jednak konsekwentnie przeznaczamy środki na renowację kilkuset czołgów skonstruowanych 50 lat temu. Gdyż prawdopodobnie szykujemy się na powtórkę bitwy wołomińsko/radzymińskiej w jej oryginalnej wersji. Wojna jak wojna, czołg to wow! siła, nie ważne że trochę czasu minęło...

Andrzej
wtorek, 22 czerwca 2021, 06:23

Dzień dobry Panowie. "W ostatnich latach kielecki salon, zgodnie ze światowymi trendami mocno się zrobotyzował. Na zdjęciu dwa mocne punkty: bezzałogowy pojazd UGV z jednostką ognia w postaci Warmate-TL" Mariusz Cielma

wert
środa, 23 czerwca 2021, 00:26

no to może porównaj do kombinowanego przez ukrainę LUACC. Warmate Sramate

Kolo
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 21:35

Ktoś tu kiedyś pisał żeby w nasze drony WB Group uzbroić zwykłego Jelcza. W szczególności w tej nowej wersji rurowej Warmate TL. Pewnie tak ze dwa tuziny by spokojnie ten Jelcz by udźwignął. A wtedy zwykła "bateria" 4 takich Jelczy mogłoby nieźle namieszać.

wert
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 23:35

tylko że wypadałoby mieć opanowaną technikę roju a to sporo wyższa półka. Poza zasięgiem

biały
czwartek, 24 czerwca 2021, 10:28

może nie jest to najwyższa półka ale i tak znacząco podniosła by nasze zdolności , obecnie to nie mamy specjalnych zdolności do zatrzymania jednostek przeciwnika , artyleria która z rozrzutem na max zasięgu 400 metrów . takie drony od WB nie przepuściły by żadnego czołgu ani BWP

LMed
środa, 23 czerwca 2021, 08:25

Szanowny coś nie lubi tego WB. Za dobrzy na Mon? Niesubordynowani?

wert
środa, 23 czerwca 2021, 15:30

nie lubi prostackiego i nachalnego PR-u, zamiast porządnego produktu jak choćby Fonet czy Topaz, jeśli już. A pamięta przechwałki z 2014-2015 jacy to są wiodący, na poziomie USA i izraelitów

Wesołek
wtorek, 22 czerwca 2021, 16:25

WB przecież już pracuje nad tym. Juz przecież zaoferowali MON system "para-roju" SWARM. Dać im parę groszy dofinansowania z NCBR, powiązać grantami z wydziałem cybernetyki jakiejś uczelni np Uniwersytetu Gdańskiego (mają świetny wydział informatyki!) i za dwa lata roje naszych dronów będą patrolować pogranicze z Białą Rusią i obwodem Królewieckim! Wszystko j u ż jest w naszym zasięgu. Tylko k t o przekona "pancerny beton" w MON?

Nemo
czwartek, 24 czerwca 2021, 10:09

Na razie to jest "para-noja". A w kwestii "paru groszy dofinansowania z NCBiR-u" to przypomnę, że w różnej postaci dostali coś około 300 milionów pln, a chcieli tzry miliardy (tak, trzy miliardy) na B+R na 5 lat. Zapłacisz tyle?

wert
środa, 23 czerwca 2021, 15:33

pracują to ukraincy nad LUACC. WB pozoruje i czeka na kasę

asdf
wtorek, 22 czerwca 2021, 15:56

WB Electronics ma system SWARM, moze nie kilkanascie dronow ale dobre i tyle na poczatek

Rychu
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 19:33

Za 15 lat nowoczesne czołgi będą przeżytkiem bo nie przetrwają tygodnia na wojnie jak będzie przeciwnik który będzie miał nowoczesna ppk, drony, itp Polska powinna zrobić głęboka modernizację obecnych czołgów i inwestować w drony, niszczyciele czołgów, ppk, radary i sprzęt do walki elektronicznej....mając nawet 2 tys czołgów to i tak ruskich nie zatrzymamy a mając 20 tys dronów to myślę że już tak

Marek L.
wtorek, 22 czerwca 2021, 02:24

Zapominasz ty tutaj całkowicie o producentach tych OBECNYCH, wciąż i cały czas rozwijanych i ciągle ulepszanych najnowocześniejszych systemów ASOP.... Pracują oni obecnie "pełną parą" nad obroną czołgów podstawowych, oraz IFV / APC, w pełnej "sferze" 360 stopni, czyli RÓWNIEŻ i przed atakami "pionowymi", takimi prosto z góry. Tak więc, absolutnie NIE skreślał bym tych nowoczesnych czołgów, ani teraz, ani też i za 20 lat.......

Extern.
czwartek, 24 czerwca 2021, 17:47

No fakt ASOP to dobry pomysł, jednak jak najbardziej do przeciążenia. Znacznie łatwiej dostarczyć w okolicę czołgu więcej dronów aby w końcu któryś dosięgnął celu gdy ASOP się już wypstryka, niż zapewnić aby systemowi samoobrony czołgu nie zabrakło antypocisków. ASOP to po prostu obrona ostatniej szansy, jak się dopuści aby obce lotnictwo bezkarnie sobie nad nami latało to żaden ASOP czołgów na ziemi długo nie obroni.

Davien
niedziela, 27 czerwca 2021, 12:30

Extern, tki np Trophy może zwalczac 4 ppk na sektor wiec cos ciężko z tym przeciazeniem:) co do dronów to maja jedna ceche negujaca twoje wyobrazenie: albo słabiutka głowicę HEAT albo sa duże i cięzkie wiec rój z takich HAROP-ów nie jest do ukrycia , a drobnica nic czołgom nie zrobi.

Marek L.
poniedziałek, 28 czerwca 2021, 02:33

.... a odnośnie tych IAI Harphy, oraz IAI HAROP, czyli: ciężkich, oraz dalekosiężnych dronów, to są one o wiele za DROGIE, aby używać ich w jakichkolwiek "rojach" przy niszczeniu czołgów. A jeżeli JUŻ, no to w "rojach", to WTEDY to JEDYNIE do atakowania, oraz do likwidowania systemów strategicznych typu: S-300 / S-400...... ;-)))

Marek L.
piątek, 25 czerwca 2021, 02:42

WSZYSTKO jest do "przeciążenia" ---- no ale bądźmy my w końcu kiedyś REALISTAMI, a nie takimi "kanapowymi generałami".... Czołg NIGDY nie jedzie do ataku (czy też do obrony!) SAM jeden --- jest ich wtedy więcej, i o ile będą (a BĘDĄ!!), wyposażone w TEGO właśnie typu (już bardzo niedaleko!!) przyszłościowe systemy ASOP --- no to WTEDY, to żadne "przeciążenie" NIE nastąpi. Weź też tutaj pod uwagę, iż ten "rój bardzo ciężkiego śrutu" (TROPHY), lub pojedynczy ciężki i precyzyjny "rakietowy granat" (IRON FIST), to są one jednak ZNACZNIE tańsze, aniżeli nawet najtańsze drony ataku, czy też nawet najtańsze amunicje krążące. No a poza tym, to czołgi poruszały by się wtedy przeważnie w towarzystwie, i w asyście mobilnych systemów przeciwlotniczych krótkiego i bardzo krótkiego zasięgu, o możliwościach znacznie większych, niż tych ASOP'ów, możliwościach akurat dotyczących m.in. dronów ataku, oraz amunicji krążącej.......

Potrzeba
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 21:00

Drony nie są drogie - stać nas spokojnie na 100 tys. szt, jednorazowych granatników naramiennych na kilka razy tyle, a do tego jeszcze z 5-10 tys. PPK plus CLU.

wert
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 15:47

gdzie to osławione WB? W 2015 chwalili się w prasie(nawet bodajże na DF) że są czołówką światową na poziomie USA i izraelitów. Pozostali w epoce kamienna łupanego a nachalny PR nie zastąpił dobrego towaru. PGZ też w niczym nie jest lepszy. Powinniśmy miec dawno opracowane roje, typ Haroop, TB-2. Pozostaje finansować rozwój obcych firm. Wstyd

Dyskutant
środa, 23 czerwca 2021, 11:43

WB jest systematycznie dyskryminowana i niedopuszczana do przetargów przez obecny rząd, bo "... jest prywatna...". Nie przeszkadza to jednak naszemu rządowi kupować uzbrojenia zagranicą wyłącznie od firm prywatnych. Bez zamówień żadna firma nie będzie inwestować w rozwój nowych systemów uzbrojenia, które jak wiadomo są bardzo kosztowne.

wert
środa, 23 czerwca 2021, 15:54

ogólniki i bzdety bez pokrycia. Embargo MON na Fonet, embargo na ZSSW-30, embargo na FlyEye, embargo na Tytana. Niech "gwiadory" idą do ukrainców, może zrobią polski LUACC bo o Harpy?Harop to mogą tylko pomarzyć

mick8791
niedziela, 5 września 2021, 11:52

Misiu ależ oczywiście, że w MON jest embargo na WB! Przecież już był komunikat o tym, że PGZ ma opracować (ciekawe jak?) odpowiednik Fonet, który ma być obligatoryjnie montowany w wozach bojowych. Na razie kupują z bólem w d... Fonet, bo nie mają innego wyjścia. FlyEye natomiast nie kupują pomimo tego, że jest zintegrowany z używanym w artylerii Topazem. Zamiast tego kupują drona dla artylerii w PGZ przez co te jednostki pozostaną w dalszym ciągu głuche i ślepe! W ZSSW-30 WB jest tylko dlatego, że ten projekt rozpoczął się jeszcze przed "swiatłą erą PiS"! Nie da rady ich wyrzucić bez zatrzymania całego projektu.

zimny kubek
wtorek, 22 czerwca 2021, 10:24

A co misiewiczów i obajtków obchodzą polskie drony skoro są zajęci kolekcjonowaniem mieszkań i transferem pieniędzy na zagraniczne konta. Polska to chory kraj Europy i będzie jeszcze gorzej. Powoli wracamy do średniowiecza i cudownie będzie jak na mapie zostaniemy.

,,Pułkownik" Michał
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 21:03

Jeśli MON by kupował ma bieżąco sprzęt od WB to i Polska armia przodowałaby w niektórych innowacjach i WB miałby kasę na projektowanie nowych i coraz lepszych dronów.

Nemo
czwartek, 24 czerwca 2021, 10:11

Żeby kupić to trzeba mieć co kupić. Za PR i to dość orymitywny nikt rozumny nie zapłaci ani centa

mick8791
niedziela, 5 września 2021, 11:54

Misiu nawet w tak bogatym kraju jak USA to państwo finansuje prace BiR w dziedzinie obronności. Nawet w prywatnych firmach! Więc z łaski swojej nie pisz bzdur.

LMed
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 20:58

Nie. Pozostaje finansowanie polskich firm, tych efektywnych. Finansowanie obcych to wstyd, tu zgoda. Tyle, bo reszta nie przejdzie moderacji zwyczajnie (może słusznie)..

wert
środa, 23 czerwca 2021, 15:58

słowo klucz: EFEKTYWNYCH

czwartek, 24 czerwca 2021, 10:25

To nie wolno nic kupować z PGZ.

wert
czwartek, 24 czerwca 2021, 20:00

słusznie. Nie kupujmy żadnego Kraba z HSW, żadnej rakiety z Mesko, żadnego mat wybuchowego z Gamratu czy Pionek, żadnego Rosomaka a Borsuka wstawmy w pokrzywy. Gdzie tacy się rodzą? Sklerosis debilis?

Mr.Jacek
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 14:25

Koszt / Efekt. I tyle w temacie. Marines nie służą do obrony granic USA. Bez czołgów będą "lżejsi" a potencjał zwalczania broni pancernej i innej opancerzonej będzie takie sam jeśli nie lepszy --->>>działanie na większe odległości.

Dropik
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 12:54

to ostanie zdjęcie wygląda na fotomontaż

Marek L.
wtorek, 22 czerwca 2021, 13:39

To ostatnie zdjęcie, to jest całkowicie NORMALNE, i pokazuje odpalenie Hero-120 z kontenerowej wyrzutni UVision, na 8 dronów.

Marek L.
wtorek, 22 czerwca 2021, 10:45

Jest to całkowicie NORMALNE zdjęcie odpalenia Hero-120 z kontenerowej wyrzutni UVision, na 8 dronów.

Marek L.
wtorek, 22 czerwca 2021, 02:34

Raczej NIE. To jest normalne zdjęcie odpalenia jednego Hero-120 z kontenerowej wyrzutni UVision na 8 dronów.

LMed
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 12:49

To jest to. Może Mon kupi, może zleci, może nie?

Mr.Jacek
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 12:29

Wow~! Skopiowali Warmate-2 :) ?

pchor
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 11:50

To jest ten kierunek. Amunicja krążąca przeciwko czołgom i pojazdom opancerzonym. Głowica kumulacyjna rzędu 5 kg , top atak z detekcją obrazową celu samonaprowadzająca, wystrzeliwana z raków lub przenoszona w pojemnikach przez samoloty lub śmigłowce w pobliże celów (10-20 km od celu). Główny problem odporność na zakłócenie EM i impuls elekromagnetyczny wywołany taktycznym ładunkiem jądrowym (bombą / rakietą EM).

Steve
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 11:14

Dobrze, a co się stanie jeśli w ciągu 10 lat upowszechnią się systemy obrony aktywnej ze zdolnością niszczenia pocisków atakujących z góry? Być może wysoka efektywność amunicji krążącej jest tymczasowa?

Marek L.
środa, 23 czerwca 2021, 18:43

Bądź świadomy tego, iż producenci tych najnowszych systemów ASOP pracują nad tym TERAZ, "as we speak".... Piszę tu o tych OBECNYCH, wciąż i cały czas rozwijanych i ciągle ulepszanych najnowocześniejszych systemach ASOP.... Pracują ci producenci obecnie "pełną parą" nad obroną czołgów podstawowych, oraz IFV / APC, w pełnej "sferze" 360 stopni, czyli RÓWNIEŻ i przed atakami "pionowymi", takimi prosto z góry. Tak więc, absolutnie NIE skreślał bym tych nowoczesnych czołgów, ani teraz, ani też i za 20 lat.... Tego właśnie typu systemy ASOP będą gotowe, i w produkcji, za m.w. 2, 3 lata....

Marek L.
niedziela, 27 czerwca 2021, 03:14

PS. I tak, na przykład, wyrzutnie "rojów" tego bardzo ciężkiego "śrutu" twardych stalowych kul (systemy "TROPHY") mogą się już obecnie podnosić do kąta 80 stopni. I również, i bardzo podobnie, wyrzutnie tych ciężkich, silnych, i bardzo precyzyjnych "rakietowych granatów" (systemy "IRON FIST"), TEŻ mogą się już obecnie podnosić do kąta 80 stopni. Czyli, OBA te systemy ASOP są już w tej obecnej chwili przygotowane do tej swojej dodatkowej, i do tej swojej nowej roli.......

rmarcin555
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 16:28

@Steve. Broń się zmienia. tak było, jest i będzie. Szanowny pan spał na historii?

M
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 15:56

A co się stanie, jeśli wojna jęśli wojna będzie za 5 lat?

sff
środa, 23 czerwca 2021, 19:52

to będą wygrani i będą przegrani

kruk
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 11:05

Dokładnie tego potrzebujemy i możemy zrobić to sami.

Marek1
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 11:04

I TO jest jedyny właściwy kierunek dla WP. Ale NIC z tego - głupota i dyletanctwo polityków idzie tu w parze z betonowymi głowami naszej generalicji wychowanej w poznańskiej akademii broni pancernej.

Zniesmaczony MON
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 20:48

Zgadzam się. MON od lat sabotuje nasze zdolności ppanc. Wstrzymanie przez Błaszczaka realizacji zakupu opcji na 900 Warmate1 (przy śmiesznej cenie 100 000 PLN od sztuki) zdecydowanie osłabilo nasze wojsko. Są słabsze niż Harop, ale będąc dużo tańsze na swoim dystansie zrobiłyby dobrą robotę, a 900 sztuk mogłoby zdruzgotac niejeden atak wrogich pojazdów. No ale MON woli wydać aż 790 MILIONÓW na nieistniejącego wciąż nieuzbrojonego drona. Jakoś na sprzęt stricte niebojowy MON wydaje pieniądze bez żadnych oporów i opóźnień, ale żeby kupić np. granatnik ppanc to nieeeeee, to musi potrwać z 10-15 lat!!! Ale Bayraktary kupili błyskawicznie, w ciągu kilkunastu tygodni. Ciekaweeeeee

natfari
środa, 23 czerwca 2021, 07:46

Bayraktar ma faktycznie dzialac jako gap filler. Na pierwszej linii nie bedzie przydatny bo spadnie , ale moze opedzic kierunki drugorzutowe na wypadek gdyby Rosjanom udalo sie gdzies przedrzec jakims małym oddzialem czy próbowac cos zdesantowac na naszym wybrzeżu. W praktyce też nie wiemy ilo moglibysmy miec operatorów dronów typu WARMATE w WOT. Nie wiadomo tez jak zachoway sie w praktyce na Ukrainie czy w Libii . Moze nie były tak wspaniałe w relacji koszt efekt ? Głowica nie jest silna , nadaje sie na ganianie pasterzy z kałachami , nie do niszczenia sprzetu bojowego

???
wtorek, 22 czerwca 2021, 12:42

Ordynarna łapówka czy transfer technologii i zobaczymy wysyp naszych dronów??

rmarcin555
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 16:29

@Marek1. Nie narzekaj. Kupimy/wyprodukujemy 800 czołgów przecież. Albo i więcej.

Jahiramać
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 15:47

Co ty wiesz dyletancie

Tweets Defence24