Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Lubawa przedstawia półroczne wyniki

Hełm AMP-1TP z przyłbicą, Fot. J.Sabak/Defence24.pl
Hełm AMP-1TP z przyłbicą, Fot. J.Sabak/Defence24.pl

Grupa Lubawa przedstawiła szacunkowe wyniki za I połowę 2017 r. Jak informuje, odnotowano 122 mln złotych przychodów oraz 3,6 mln zł zysku netto. Jednostkowo spółka Lubawa S.A. osiągnęła 10,4 mln zł przychodów oraz poniosła 3,4 mln zł straty.

Zestawiając jednostkowe szacunkowe wyniki samej Lubawy S.A. z latami 2015 i wcześniejszymi można powiedzieć, że są dość typowe. To rok 2016 był w I półroczu nietypowy, ze względu na duży kontrakt na namioty dla służb mundurowych, o którym informowaliśmy, że jest tematem jednorazowym. Kontrakt ten znacząco zwiększył przychody, a co za tym idzie pozwolił na osiągnięcie dodatniego wyniku już w I półroczu, a nie jak w latach ubiegłych dopiero w drugim.

Marcin Kubica, Prezes Lubawa S.A.

Na wynik jednostkowy miał też wpływ jeden z kontraktów na kamizelki dla służb mundurowych, które ze względu na wadliwą partię balistyki dostarczoną przez dostawcę, musiały być wykonane ponownie z użyciem surowca od innego dostawcy. Co więcej, wartość tego surowca oraz kara umowna za opóźnienie, którą obciążył kupujący Lubawę, wyniosły łącznie około 1,5 mln zł. – Wartość ta jest przedmiotem naszego roszczenia wobec pierwotnego dostawcy i jesteśmy w tej sprawie na drodze sądowej – dodaje Marcin Kubica.

Czytaj też: Kamizelki Lubawy dla specjalsów

W opublikowanym komunikacie przedstawiciele Grupy wyjaśniają, że z uwagi na specyfikę segmentu sprzętu specjalistycznego, za który odpowiada Lubawa S.A. główna część kontraktów jest realizowana przez firmę zazwyczaj w drugiej połowie roku, a szczególnie w IV kwartale. Dlatego też zysk jednostkowy osiągany jest zwykle dopiero po zakończeniu roku obrotowego. Spółka podkreśla również, że nie publikuje prognoz swoich wyników, co związane jest z brakiem regularności zamówień od głównego odbiorcy produktów Lubawy, czyli służb mundurowych. 

Czytaj też: Polskie kombinezony saperskie dla Egiptu

Na wyniki Grupy Lubawa wpływ miały również spółki Miranda i Litex działające odpowiednio w segmentach tkanin i materiałów reklamowych.

W bieżącym roku istotnie lepiej radzi sobie nasza spółka zależna Miranda – jest to efekt ciągłej poprawy efektywności w Spółce oraz kontraktu na siatki maskujące Berberys, o którym już informowaliśmy i którego część została zrealizowana, choć większość przypadnie na III kw.

Marcin Kubica, Prezes Lubawa S.A.

Nieco gorszą rentowność niż w roku ubiegłym, przy podobnej sprzedaży zanotował segment materiałów reklamowych, za który odpowiada spółka Litex.  – Jeśli chodzi o Litex to odczuwa on wzrost kosztów, były to w szczególności rosnąca presja płacowa oraz niekorzystne zmiany kursu walutowego i cen surowców – podkreśla prezes Marcin Kubica.

W ubiegłym roku spółka rozpoczęła prace nad strategią Grupy. Wstępnym założeniem ma być optymalizacja organizacji Grupy Lubawa, lepsze uporządkowanie działalności podmiotów wchodzących w jej skład oraz osiągnięcie większej synergii i efektów skali. Prezes Kubica podkreśla, że strategia zostanie zaprezentowana dopiero, jak będzie "w pełni gotowa", nie wyznaczono też terminu zakończenia prac. Są one realizowane z udziałem zarówno menedżerów Grupy jak i doradcy zewnętrznego. W efekcie ma powstać dokument stanowiący "solidny fundament rozwoju Grupy na najbliższe lata". 

Wciąż trwają, bardzo zaawansowane już, prace nad naszą nową strategią. Jesteśmy na etapie podejmowania pewnych decyzji strategicznych, jednak chcemy zaprezentować strategię dopiero jak będzie w pełni gotowa. Nie mamy wyznaczonego konkretnego terminu zakończenia prac. W tworzenie strategii jest zaangażowany spory zespół menadżerów Grupy Lubawa oraz doradca zewnętrzny, co wydłuża prace, ale też pozwala oczekiwać że efekt końcowy będzie stanowił solidny fundament rozwoju Grupy na najbliższe lata.

Marcin Kubica, Prezes Lubawa S.A.

Czytaj też: Lubawa przedstawia wyniki za 2016 rok. Wzrost sprzedaży i zysków

Jeszcze w marcu br. spółka informowała, że Grupa Lubawa odnotowała w czterech kwartałach 2016 roku wzrost skonsolidowanych przychodów o 14 proc. w stosunku do roku 2015, a zysk netto zwiększył się o ponad 8,6 mln zł, i wyniósł 11,2 mln zł, co stanowiło wzrost o więcej niż 300 proc. 

Prezes Lubawy S.A. Marcin Kubica podkreślał wtedy, że 2016 rok przyniósł poprawę sytuacji ekonomicznej „we wszystkich segmentach działalności” firmy. Grupie udało się uzyskać zwiększone zamówienia dotychczasowych kontrahentów, a także pozyskać nowych. Marcin Kubica zaznaczył także, że Lubawa jest zaangażowana w wiele „ciekawych, rozwojowych projektów”, co jest podstawą do optymistycznych prognoz na 2017 rok.

 

 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Żołnierze

    Dziękujemy Ci Lubawo za "wspaniałe" kamizelki jakimi od lat obdarzasz Wojsko Polskie!

    1. Aber

      O które ci konkretnie chodzi? Poza tym to chyba nie wina Lubawy, że wojsko nie kupuje ich nowszych zdecydowanie lepszych produktów?

  2. Dualram

    Niecały milion euro zysku netto. Tyle to prywatni przedsiębiorcy w pojedynkę wyciągają. Echhh żałosne...

    1. nikt

      Ale Lubawa to prywatny przedsiębiorca. Niestety nasze państwo cudowne nie wspiera prywatnych przedsiębiorców, a wręcz rzuca im kłody pod nogi to też tak wygląda. Na szczęście Lubawa często jest jedynym Polskim producentem, którego Maskpol nie ma szans doścignąć i stąd dostają zamówienia czasami :)

Reklama