Reklama

Nowy pojazd armii francuskiej zaprezentowano publicznie podczas defilady wojskowej z okazji Święta Narodowego 14 lipca 2017 r. VBMR Griffon to kołowy, wielozadaniowy transporter mający zastąpić w siłach francuskich pojazdy VAB w ramach programu modernizacji wojsk lądowych Republiki, jaki nosi kryptonim Scorpion. Maszyna w układzie 6x6 przeznaczona jest do przewozu drużyny ośmiu żołnierzy piechoty, wyposażonych we francuski system "żołnierza przyszłości" typu FELIN, pojazd ma dwuosobową załogę. W trakcie defilady prezentowano jeden z dwóch egzemplarzy prototypowych, przechodzących obecnie serię prób wojskowych pod nadzorem Direction Générale de l’Armement. Cztery kolejne prototypy mają trafić do badań w najbliższym czasie.

Czytaj też: Eurosatory 2016 - Francja ujawnia transporter Griffon.

Armia podała, że przeprowadzono już próby balistyczne i odporności na wybuchy, nie ujawniono jednak stopnia ochrony oferowanej przez pojazd, jest to informacja tajna. Griffon ma już za sobą również próby mobilności. Obecnie trwają testy związane z użytkowaniem pojazdów w klimacie gorącym i w temperaturach ujemnych.

Ogółem armia francuska chce kupić 1722 pojazdy tego rodzaju w wersji 6x6 produkowane przez konsorcjum firm Nexter, Thales i Renault Trucks Defense. W okresie późniejszym planowany jest też zakup 400 transporterów w wersji 4x4. To samo konsorcjum producenckie prowadzi też prace nad Jaguarem, pojazdem bojowym, którego ok. 70% komponentów będzie pochodziło z Griffona.

Fot. www.defense.gouv.fr

Masa bojowa Griffona wynosi około 24 ton, jego kadłub składa się z dwóch warstw materiałów, w tym z aluminiowej powłoki. W razie potrzeby pojazd może być szybko wyposażony w modularne opancerzenie chroniące przed trafieniami pocisków wystrzeliwanych z ręcznych wyrzutni przeciwpancernych.

Czytaj też: Francuski pancerz dla Belgii.

Na uzbrojeniu Griffona znajdzie się zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z karabinem maszynowym 7,62 mm, 12,7 mm bądź też granatnikiem 40 mm. Wyposażenie uzupełniają wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Pojazd był projektowany od podstaw z myślą o integracji z systemami łączności i zarządzania polem walki, jakie wchodzą w skład programu Scorpion.

Obok pojazdów tego typu, Francuzi w ramach programu Scorpion zamierzają wprowadzić do eksploatacji również wspomniane bojowe wozy rozpoznawcze Jaguar z armatami 40 mm na amunicję teleskopową CTA oraz wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP, modyfikacji poddane zostaną też czołgi podstawowe Leclerc

Czytaj też: Program Scorpion - uniwersalne pojazdy kołowe dla armii Francji.

Przewidywana jest produkcja 11 wersji pojazdu Griffon, w tym transportera piechoty, pojazdu dowodzenia, wozu naprowadzania artyleryjskiego, ambulansu polowego oraz wozu zabezpieczenia saperskiego.

Fot. www.defense.gouv.fr

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. krajan

    Zastanawiajace jakie byly zalozenia i kierunki przeznaczenia w jakich zadaniach bedzie ten woz bral udzial Ta piekna szyba pannoramiczna napewno ochroni zaloge przed pociskami z ciezkiego karabinu nie mowiac o pocisku z lekiej armaty np 23mm Dla mnie wyglada jak defiladowy lub do walk ulicznych z imigrantami

    1. Rafal

      Mysle, ze francuska armia naprawde liczy sie z twoim zdaniem.

    2. ito

      To nie BWP, to transporter. Coś jak amerykańskie MRAPy. Ma wygodnie jeździć, a jego desant do walki ma zapinkalać własną trakcją.

  2. ito

    Aluminiowa powłoka w pojeździe bojowym budzi mój niepokój. Z brytyjskich doświadczeń (okrętowych co prawda, ale zasady na lądzie raczej się nie zmieniają) wynika, że aluminium pali się wręcz doskonale. Doświadczenia te w budownictwie okrętowym uwzględniano jakieś pięć lat. Konstruktorzy pojazdów lądowych bardzo starannie je zignorowali.

  3. 33MM

    Wizualnie dobry - ciekawe z jego oprzyrządowaniem i skutecznością , bardzo wysoki jak na takie małe autko ?

    1. Marek

      Tam, gdzie trzeba niższych mają VBCI.

  4. Ad_summam

    24t toż to więcej niż rosiek. Musi być silniej opancerzony.

    1. Marek

      Wygląda na krzyżówkę MRAPa z KTO więc musi swoje ważyć.

  5. Jaro_747

    Wysoki bo pewnie ma dno typu V, a skoro to transporter a nie BWP to wysokość nie jest wielkim problemem, ważniejsza jest odporność na wybuchy min i IED.

  6. Smuteczek

    Wyglada na okropnie wysoki

    1. CB

      Szerokość 2,5m, a wysokość około 3m.

  7. Rtv

    Przypomina trochę Borsuka z Siemanowic Śląskich