Podczas targów Eurosatory 2016 Francuzi prezentują po raz pierwszy kołowy transporter opancerzony Griffon, który ma zastąpić pojazdy VAB w ramach programu modernizacji wojsk lądowych Republiki pod kryptonimem Scorpion. Maszyna w układzie 6x6 przeznaczona jest do przewozu drużyny ośmiu żołnierzy piechoty, wyposażonych we francuski system "żołnierza przyszłości" typu FELIN wraz z dwuosobową załogą.
Masa bojowa Griffona wynosi około 24 ton, natomiast jego uzbrojenie może stanowić zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z karabinem maszynowym 7,62 mm, 12,7 mm bądź też granatnikiem 40 mm. Wyposażenie uzupełniają wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Pojazd był projektowany od podstaw z myślą o integracji z systemami łączności i zarządzania polem walki, jakie wchodzą w skład programu Scorpion.
W konstrukcji Griffona uwzględniono m.in. konieczność wzmocnienia ochrony przeciwminowej, posiada też modułowe osłony balistyczne. Obok pojazdów tego typu, Francuzi w ramach programu Scorpion zamierzają wprowadzić do eksploatacji również bojowe wozy rozpoznawcze Jaguar z armatami 40 mm na amunicję teleskopową CTA oraz wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP, a czołgi podstawowe Leclerc będą zmodernizowane. W przyszłej strukturze francuskich wojsk lądowych znajdą się także eksploatowane już obecnie, cięższe od Griffona, kołowe BWP VBCI uzbrojone w armaty automatyczne.
Program pojazdów kołowych w ramach projektu Scorpion jest realizowany przez konsorcjum z udziałem Nexter (obecnie część holdingu KNDS), Renault Trucks Defense i Thales.
Czytaj więcej: Program Scorpion: Uniwersalne pojazdy kołowe dla armii Francji
pwsz
Idealny dla naszej Obrony Terytorialnej. Autosan mógł by kupić licencję.
SAS
Nauczcie się w końcu, że wszystko co nie jest decydujące i nie daje znaczącej przewagi na polu walki ma być opracowywane i produkowane w Polsce, bo gospodarka jest tu i teraz, a wojny na 99,9% długo nie będzie.