Reklama

Geopolityka

USA nie wypożyczą Bułgarii F-16. Zarobi Bydgoszcz?

Bułgarskie MiGi-29
Bułgarskie MiGi-29
Autor. Chavdar Garchev (CC BY 2.0)

Stany Zjednoczone nie dostarczą Bułgarii używanych samolotów F-16 do tymczasowego użytkowania – donosi portal Bulgarianmilitary przytaczając wypowiedź Dymitara Stojanowa, pełniącego obowiązki ministra obrony Bułgarii. Co ciekawe, niedługo po publikacji tego tekstu władze Bułgarii oficjalnie poinformowały o przyjęciu dostawy silnika MiG-29 z Polski.

Reklama

Samoloty MiG-29 są potrzebne Bułgarom do czasu dostarczenia przez firmę Lockheed Martin zakupionych przez Sofię fabrycznie nowych F-16. W 2019 Bułgaria zakupiła osiem takich maszyn w najlepszej wersji Block 70/72 (tzw. F-16V). Z uwagi na opóźnienia spowodowany między innymi epidemią COVID-19 dostawy tych maszyn opóźnią się aż do 2026 roku, mimo że pierwotnie samoloty miały się pojawić w Bułgarii w roku 2024. Bułgarzy zostają tym samym w niewygodnej sytuacji, z 11 przestarzałymi MiGami-29, z których zdolnych do lotu jest co najwyżej kilka, a i to jest wątpliwe. Tymczasem Amerykanie „zalecają" im używanie do 2026 roku tych właśnie samolotów do zabezpieczenia bułgarskiej przestrzeni powietrznej.

Reklama

W tej sytuacji Bułgaria wysłała do USA prośbę o wypożyczenie jej pewnej liczby F-16, co można oceniać jako rozsądne biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej Sojuszu Północnoatlantyckiego i fakt, że Bułgaria za nowe samoloty już zapłaciła, a w dodatku domówiła w ubiegłym roku kolejne osiem maszyn najnowszego wariantu.

Czytaj też

Pomimo tych inwestycji dostawy pierwszej ósemki mają zacząć się w roku 2026, a kolejnej – w 2027. Można więc zakładać, że pełną gotowość operacyjną bułgarska eskadra osiągnie około 2030 roku. Problemy te pokazują jak trudno jest dzisiaj pozyskać w krótkim czasie samoloty F-16, których linia produkcyjna dopiero w ubiegłym roku wznowiła produkcję.

Reklama

Potrzeba utrzymania MiGów-29 w służbie może być korzysttna z punktu widzenia polskiego przemysłu lotniczego, który jako jedyny w NATO posiada zdolności do prowadzenia zaawansowanych prac przy samolotach tego typu w zakładach WZL Nr 2.

Czytaj też

Już po publikacji artykułu bułgarskie ministerstwo obrony poinformowało o odebraniu dostaw silników dla MiG-29 z Polski.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. jski

    A chcesz wiedzieć, dlaczego Błaszczak nie spieszył się z zakupem kolejnych F-16? Po co kupować koreańskie FA50?

    1. PPPM

      Mógłbyś uchylić rąbka tajemnicy dlaczego?

    2. Koczkodan

      Bo kupił F-35?

    3. kopacz033

      Polska nie kupuje bo ma zamiar kupic kf 21, a FA 50 ma sluzyc tylko i wylacznie jako samoloty treningowe nic po za tym. F16 Polska nie kupi bo za duza kolejka, USA maja makysmalnie produkowac je przez 6lat nie dluzej, pozniej f16 przejdzie na emeryture zastepujac fabryki do wiekszej produkcji NGAD . USA maja zamiar kupic wiecej niz 200sztuk tylko to jest tajne i wiecej sie nie dowiemy. Jest ona tansza konstrukcja jak F35 ale wiecej kasy poszlo w rozowoj NGAD by obinzyc cene produkcji czyli chodzi o rozwoj z czego kadlub produkowac i podzesoply do nich. Drogie wynalazki do skonstruowania ale do obnizenia ceny, pozwalaja na to programy ktore zostaly stworzone na podstawie tych programow ktore posiadaja je zespoly Formuly 1. Dlatego Amerykanie weszli do F1 by zapoznac sie z jej retoryka i mozliwosciami technicznymi by moc taniej produkowac.

  2. Furlong

    Tak to jest gdy zwleka się z zakupami do ostatniej chwili. Jakoś poważne kraje nie mają takich problemów jak Polska czy Bułgaria, gdzie samoloty służą do czasu aż zaczynają spadać lub funkcjonują jako makiety. Później następują gwaltowne próby i desperacka improwizacja taka jak kupowanie prawie myśliwców za ciężkie pieniądze, albo silników po przejściach.

    1. Odyseusz

      Poważne kraje, np.: UK, zmuszone wycofać wszystkie Harriery na kilka lat przed wprowadzeniem następcy - opóźnionego f35. USA, które wycofują przestarzałe F-15 bez zastąpienia, a nawet "nowe", 25-letnie F-22, na długo zanim NGAD wykluł się z powijaków. Japonia, eksploatująca F-4 do roku 2021....

    2. Davien3

      @Odyseusz a po kiego Anglikom przestarzałe harriery jak wycofali okrety na których bazowały?? Jakos RAF zastepujacy F-35 Tornada nie wycofal ich przed dostaniem Lightningów II F-15 C/D w USA zastepowane sa przez F-15EX i F-35 wiec tez ci nie wyszło, prototyp NGAD juz powstaje a F-22 jakos ciagle słuza wiec skończ te kiepskie manipulacje

  3. Kaszana

    Co niektórzy pieką z zachwytu że fa50 tak szybko beda dostarczane.zobaczcie jaka kolejka jezt na f16 a jaka na fa50. My jesteśmy pierwsi ,do tego duzo zamówilusny, jesteśmy kluczowym klientem.

  4. Darek S.

    Bułgarzy powinni zaprosić Turcję do ochrony swoich granic. Turcy i Grecy biliby się o taką możliwość, a Bułgarzy mogliby coś przy tym ugrać.

Reklama