Geopolityka

Okręt patrolowy „Ślązak” zwodowany technicznie. Ważny etap budowy

Dzisiaj w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni odbyło się wodowanie techniczne kadłuba okrętu patrolowego typu „Ślązak”.

Zgodnie z oficjalnym komunikatem „jednym z celów operacji wodowania było zweryfikowanie z rzeczywistością aktualnej masy okrętu poprzez próbę nośności oraz przygotowanie okrętu do montażu śrub napędowych”.

Wodowanie polegało na wyprowadzeniu okrętu z niecki podnośnika i zacumowaniu przy nabrzeżu południowym. Później nastąpiła zamiana podbudowy na tzw.: „drugi wariant dokowania”, kadłub zostanie odcumowany, obrócony i ponownie wprowadzony w nieckę podnośnika. W czasie całej operacji okręt zachowywał się bez zarzutu i co najważniejsze – pływa.

Dane o stanie kompletowania okrętu

Zgodnie z informacją udostępnioną przez Stocznię Marynarki Wojennej w czasie wodowania: mechanizmy w siłowniach na okręcie „Ślązak” są już zamontowane w 90% (w tym: silniki, przekładnia, turbina, zespoły prądotwórcze, pompy, sprężarki, linia wałów, fundamenty pod sprzęt artyleryjski), montaże konstrukcyjne systemów wykonano w 80% natomiast kadłub wykonano w 98%. Oblicza się, że obecna masa okrętu to około 1700 ton.

Co ważne w procesie budowy „Ślązaka” bierze już udział Grupa Organizacyjno – Przygotowawcza wyznaczona ze składu Dywizjonu Okrętów Bojowych (zgodnie z Regulaminem Służby na Okrętach Marynarki Wojennej). W skład tej grupy wchodzi obecnie 20 osób. Dodatkowo od listopada br. rozpoczęto szkolenia specjalistyczne organizowane przez dostawców urządzeń dla przyszłej załogi okrętowej. Wyznaczono również dowódcę okrętu, którym jest były dowódca okrętu rakietowego ORP „Grom” - kmdr ppor. Sebastiana Kała.

Czym będzie „Ślązak”?

Ślązak ma być okrętem patrolowym zbudowanym na bazie niedozbrojonej korwety Gawron. Różnica będzie polegała głównie na braku systemu wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych, rakiet przeciwokrętowych i przeciwlotniczych (poza przenośnymi zestawami Grom).

Obecnym zadaniem tego okrętu ma być:

  • Zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych;
  • Patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych;
  • Eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych;
  • Kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych;
  • Zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego;
  • Współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań;
  • Doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;
  • Udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Jednostka ma mieć wyporność standardową około 1800 t., długość całkowitą – 95,2 m, szerokość – 13,5 m, wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m, zanurzenie – 3,6 m. Autonomiczność działania określono na 30 dni.

Napęd mieszany składający się z dwóch silników głównych (o mocy 2 x 3240 kW) i turbiny o mocy szczytowej 25 000 kW ma pozwolić na pływanie z maksymalną prędkością ponad 30 węzłów. Zasięg wynosi 2000 Mm przy prędkości marszowej 18 węzłów i 4500 Mm przy prędkości ekonomicznej 14 węzłów. Elektrownia okrętowa posiada 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW. Wyposażeniem dodatkowym jest dziobowy pędnik azymutalny (zwiększający zwrotność oraz aktywne stabilizatory kołysani (poprawiający komfort pracy).

Okrętowy system dowodzenia zostanie dostarczony wraz z konsolami przez koncern THALES. Uzbrojeniem patrolowca będzie armata OTO Melara kalibru 76 mm, 2 armaty MARLIN – WS kalibru 30 mm, 4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM i 4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm.

Komentarze