- Ważne
- Wiadomości
Najnowsza wersja F-16 dla Słowaków. Dostawy do 2023 roku
Słowacja podpisała umowy dotyczące zakupu 14 samolotów F-16 Block 70/72 Viper. Dokumenty czekają jednak na zatwierdzenie przez Ministerstwo Finansów. Jeżeli zostaną ostatecznie zaakceptowane, to będzie to największy kontrakt zbrojeniowy w historii Bratysławy, a słowackie siły powietrzne staną się pierwszym użytkownikiem najnowszej wersji F-16 w Europie.

Umowy, podpisane między Ministerstwem Obrony Słowacji a rządem USA 30 listopada br. (a dokładnie trzy LOA), zakładają że Słowacy zapłacą za 14 amerykańskich samolotów, uzbrojenie lotnicze wsparcie logistyczne oraz szkolenie 1,8 mld USD. Zgodnie z ich zapisami, wszystkie maszyny mają zostać dostarczone do końca 2023 roku.
Głos w sprawie zabrał kilka godzin później premier kraju, Peter Pellegrini. Jak poinformował on w oficjalnym oświadczeniu, umowa między Słowacją a USA pozostaje nieważna. Dokumenty zaakceptować musi bowiem minister finansów.
Co ciekawe, w opublikowanym w piątek oświadczeniu resort obrony podkreśla, że podpis pod dokumentami złożono na podstawie decyzji słowackiego rządu. Nie wiadomo co jest bezpośrednim powodem "spięcia" między premierem a ministrem. Za najbardziej prawdopodobną przyczynę wskazuje się wewnątrzkoalicyjną walkę o władzę.
Przypomnijmy, że słowacki rząd decyzję o zakupie amerykańskich myśliwców F-16 w celu zastąpienia maszyn MiG-29 podjął jeszcze w lipcu br. Została ona ogłoszona w pierwszym dniu szczytu NATO, w trakcie którego Donald Trump krytykował kraje europejskie za zbyt niskie wydatki na obronę. Słowackie władze podjęły więc decyzję zgodną z wcześniejszą rekomendacją resortu obrony, którego szef podkreślał, że oferta rządowa USA była najlepsza pod kątem zdolności operacyjnych, ale także jakości i ceny.
Czytaj też: Słowacja wybrała: najnowsze F-16 za MiGi-29
Słowacy zakupią najnowszą wersję samolotów F-16, czyli Block 70/72. Zgodnie z wnioskiem FMS, ujawnionym na początku kwietnia br., będzie to 14 maszyn wyposażonych m.in. w radar AESA Northrop Grumman AN/APG-83 SABRE (ang. Scalable Agile Beam Radar). Głównym wykonawcą będzie koncern Lockheed Martin, który już dostarcza na Słowację śmigłowce wielozadaniowe UH-60 Black Hawk.
Wybrane przez Bratysławę F-16 Block 70/72 (Super Viper) to najnowsza wersja tej maszyny oparta na F-16IN, opracowana z myślą o Indiach i posiadająca szczególne rozwiązania, takie jak wbudowany sensor podczerwieni IRST. Maszyny przeznaczone dla Słowacji wyposażone będą w nowe silniki General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100 oraz radar AESA Northrop Grumman AN/APG-83 SABRE (ang. Scalable Agile Beam Radar) na bazie stacji radiolokacyjnej AN/APG-81 stosowanej w F-35.
Czytaj też: Wielka modernizacja greckich F-16 [ANALIZA]
Inne wybrane rozwiązania to m.in. modułowy komputer misji oraz terminal Link-16 (MIDS-JTRS), celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System, zasobniki nawigacyjno-celownicze AN/AAQ-33 Sniper oraz system nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS. Zdolności defensywne maszyn mają zapewniać systemy AN/ALQ-213 EWMS i AN/ALQ-211 AIDEWS oraz standardowe wyrzutniki flar i dipoli AN/ALE-47. Wraz z maszynami mają być pozyskane m.in. pociski powietrze-powietrze AIM-120C7 i AIM-9X oraz bomby kierowane Paveway II i JDAM.
Słowackie F-16 będą w tym czasie najnowocześniejszymi maszynami tego typu w Europie, którym niemal dorównać będą mogły jedynie zmodernizowane do standardu F-16V samoloty greckie. Podstawowa różnica między F-16 Block 70/72, a F-16V polega przede wszystkim na tym, że pierwsze powstają od podstaw, natomiast drugie stanowią pakiet modernizacyjny dla wcześniejszych modeli F-16.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]