Reklama

Geopolityka

Malezja z pierwszym samolotem patrolowym na bazie CN-235

Autor. MilborneOne - Praca własna, CC BY-SA 3.0

Malezja zwiększy swoje zdolności w zakresie prowadzenia morskich misji patrolowych. Amerykańska US Navy dostarczyła do tego państwa pierwszy, z trzech samolotów CN-235, który został przekształcony w maszynę rozpoznawczą przeznaczoną do tzw. lotów ISR. Kolejne zmodernizowane samoloty dla Malezji mają być ukończone jeszcze w tym roku.

Reklama

Stany Zjednoczone inwestując w rozwój malezyjskich sił zbrojnych nie ukrywają, że widzą w tym aspekcie możliwość zwiększenia bezpieczeństwa regionalnego, szczególnie względem strategicznych akwenów. Za przygotowanie maszyn CN-235 do nowych misji odpowiada US Naval Air Systems Command. Malezja użytkuje w sumie siedem samolotów CN-235, które są na co dzień przyporządkowane do 1. Eskadry Królewskich Malezyjskich Sił Powietrznych, z siedzibą w Kuching w stanie Sarawak. Maszyny patrolowe mają dołączyć do użytkowanych już trzech samolotów Beechcraft B200T King Air. Oprócz maszyn załogowych, Malezyjczycy mają wykorzystywać również bsp ScanEagle, przekazane im przez Stany Zjednoczone. W ubiegłych latach, misje patrolowe znajdowały się w agendzie pilotów malezyjskich C-130H lecz te samoloty nie były odpowiednio wyposażone.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Na nowych samolotach CN-235 instalowane są nowe głowice optoelektroniczne, służące do obserwacji jak również radar morski. Dzięki temu zwiększy się zakres aktywności rozpoznania chociażby w trudnych warunkach pogodowych. Co więcej, same samoloty otrzymują lepsze systemy transferu danych oraz łączności. Pozwala to na wpięcie patrolowych CN-235 w malezyjskie działania morskie z innymi komponentami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i obronność (straż wybrzeża, siły zbrojne). Program przygotowania maszyn do misji ISR rozpoczął się jeszcze w 2020 r. CN-235 to dwusilnikowy samolot transportowy średniego zasięgu, produkowany przez indonezyjską firmę lotniczą Perseroan Terbatas Dirgantara Indonesia i Construcciones Aeronáuticas SA z Hiszpanii.

Autor. US NAVAIR, navair.navy.mil

Zauważa się przy tym, że wykorzystanie amerykańskich rozwiązań technologicznych ma sprzyjać uzyskaniu większego poziomu interoperacyjności właśnie z siłami Stanów Zjednoczonych, które operują w regionie. Malezyjczycy są przy tym beneficjentem działań w ramach Building Partner Capacity, który zlokalizowany jest w ramach Defense Security Cooperation Agency (Departament Oborny Stanów Zjednoczonych). Zauważmy, że Amerykanie mają w tym przypadku ważną inicjatywę bezpieczeństwa morskiego IndoPacyfiku (MSI), a środki na wspieranie Malezji, ale też Indonezji, Filipin, Tajlandii, Wietnamu, Sri Lanki i Bangladeszu (oraz w szczególnych wypadkach Brunei, Singapuru i Tajwanu) są zaplanowane do 2025 r.

Czytaj też

Malezja pełni ważną rolę w regionie z racji potrzeby zwalczania procederu piractwa na strategicznych szlakach wodnych w IndoPacyfiku. Co więcej, malezyjska wyłączna strefa ekonomiczna jest również ważna z perspektywy rosnących aspiracji polityczno-wojskowych Chin.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama