Jak donoszą media, w Malezji rozpoczyna się przetarg na pozyskanie nowych kołowych transporterów opancerzonych w układzie 6 x 6. W postępowaniu udział brać ma aż pięciu oferentów. Według nieoficjalnych informacji jednym z nich ma być kołowy transporter opancerzony VBTP-MSR Guarani opracowany na potrzeby brazylijskiej armii.
Nowe pojazdy mają zastąpić obecnie eksploatowane przez malezyjską armię 186 egzemplarzy kołowych wozów wsparcia ogniowego SIMBAS (w tym 162 w wersji bojowej i 24 w wersji w wersji wozu zabezpieczenia technicznego) w układzie 6 x 6 oraz 316 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych Condor w układzie 4 x 4. Te odpowiednio belgijskiej i niemieckiej produkcji wozy bojowe zostały zaprojektowane w latach 70. ubiegłego wieku. Od czterech dekad znajdują się na uzbrojeniu pododdziałów piechoty zmotoryzowanej malezyjskich wojsk lądowych. Rozważano w ostatnich latach modernizacje obu tych pojazdów, jednak ostatecznie wszystko wskazuje na to, że plany te zostały zarzucone na rzecz zastąpienia ich nowym KTO 6 x 6.
Czytaj też
Jeśli chodzi o konstrukcje i spółki mające startować w tym przetargu, to wśród nich wymienia się wspomniany już VBTP-MSR Guarani oferowanym przez włoski koncern Iveco Defence Vehicles, K806 proponowany przez południowokoreański koncern Hyundai Rotem, Anoa 2 (zmodernizowany i produkowany na licencji francuski VAB) od indonezyjskiej spółki PT Pindad, LAV II od kanadyjskiej spółki General Dynamics Land Systems - Canada oraz PARS 6 x 6 od tureckiej spółki FNSS. Łącznie pozyskanych ma zostać ok. 400 egzemplarzy tych wozów. Jest bardzo prawdopodobne, że będą one produkowane na mocy licencji w kraju przez lokalną spółkę DefTech. Uzyskanie kontraktu przez każdego z wymienionych oferentów stanowiłoby znaczący sukces eksportowy, otwierający potencjalnie kolejne na tym rynku.
Czytaj też
Co warte podkreślenia, malezyjska armia dekadę wcześniej pozyskała inny kołowy transporter opancerzony w układzie 8 x 8. Mowa konkretnie o AV8 Gempita. Został on opracowany przez DefTech we współpracy z turecką spółką FNSS w oparciu o konstrukcję PARS 8 x 8. Do 2020 roku dostarczonych zostało łącznie 257 egzemplarzy tych wozów. Bez wątpienia ta pomyślna współpraca zwiększa szanse mniejszego PARS 6 x 6 w obecnym przetargu. W przypadku Anoa 2 rozważano już w 2012 roku pozyskanie 32 egzemplarzy tych wozów, jednak ostatecznie plany nie zostały zrealizowane. Zarówno K806 jak i LAV II nie doczekały się natomiast dotąd odbiorców eksportowych. Z kolei wspomniany Guarani został w liczbie 28 egzemplarzy zakupiony w ostatnich latach przez filipińską armię.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie