Reklama
  • Wiadomości

Francja: prawie 100 transporterów Griffon dostarczonych

Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia poinformowała, że dostawa transporterów opancerzonych VBMR Griffon realizowana jest zgodnie z planem modernizacyjnym francuskiej armii. Do grudnia dostarczono Armée de terre 92 pojazdów tego typu.

Fot. Arquus Defense
Fot. Arquus Defense

Dostawa VBMR Griffon, po przejściu przez nie wszystkich testów poligonowych, rozpoczęła się w lipcu 2019 roku i ciągu niecałych sześciu miesięcy do francuskiej armii trafiło już 92 transporterów opancerzonych tego typu. Wypełnienie zobowiązań wynikających z podpisanych umów pokazuje duże tempo modernizacji francuskiej floty transporterów opancerzonych w wojskach lądowych oraz potencjał produkcyjny stworzonego w tym celu konsorcjum  Nextera, Thalesa i Arquus.

VBMR (Véhicule Blindé Multirôles) Griffon to wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony w systemie 6x6 mogący przewozić ośmioosobową drużynę piechoty oraz załogę pojazdu, tj. dowódcę oraz kierowcę. Uzbrojenie pojazdu stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony w karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Moduł wyposażony jest również w wyrzutnię granatów dymnych typu Galix. Masa pojazdu wynosi ok. 24,5 tony i jest napędzany silnikiem o mocy 400 KM, co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 90 km/h.

Griffony dostarczane są francuskiej armii w ramach programu modernizacji wojsk lądowych Scorpion (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation), którego częścią jest również opracowanie i produkcja nowego opancerzonego wozu rozpoznawczego EBRC Jaguar. Zgodnie z założeniem posiada on 70% wspólnych komponentów z Griffonem.  

W ramach całego programu Scorpion Armée de terre otrzyma 1872 VMBR Griffon w różnych wersjach, m.in. kołowego transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, wozu kierowania ogniem artylerii, ambulansu oraz wozu wsparcia saperów. Ponadto planowane jest pozyskanie 358 Griffonów w wersji o napędzie w systemie 4x4. Pozyskanie tak dużej ilości pojazdów pozwoli na wymianę dotychczas używanych przez Francję transporterów opancerzonych GIAT VAB (Véhicule de l'Avant Blindé), które w służbie są od 40 lat.

Cały program Scorpion prowadzony jest przez konsorcjum firm zbrojeniowych Nexter, Thales i Arquus (dawniej Renault Trucks Defence). Nexter jako przedstawiciel grupy odpowiada za rozwój i produkcję konstrukcji pojazdu, w tym opancerzonego kadłuba, układ wnętrza oraz montaż pojazdów, który dokonywany jest w zakładach przemysłowych Roanne. Jednostkę napędową oraz układy napędowe Griffona (oraz Jaguara) projektuje firma Arquus. Firma ta również wdraża zdalnie sterowany system uzbrojenia, w który wyposażone będą pojazdy. Thales natomiast odpowiedzialny jest za wyposażenie teleinformatyczne pojazdów oraz systemy pola walki i komunikacji. W tym celu wykorzystywano francuski system SDR Contact.

Scorpion stanowi przykład umiejętnie prowadzonego programu masowej i generacyjnej wymiany podstawowego, starzejącego się uzbrojenia będącego na wyposażeniu sił zbrojnych na nowoczesne i przystosowane do wymagań współczesnego pola walki odpowiedniki przy jednoczesnym zachowaniu potencjału ilościowego i jakościowego. W ostatnim czasie oba wozy doczekały się pierwszego odbiorcy eksportowego, jakim jest Belgia, która podpisała umowę na dostawę 382 Griffonów i 60 Jaguarów dla rodzimych wojsk lądowych.

 (RS/MZ) 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama