- Wiadomości
Dwukrotnie więcej F-15 dla Izraela. Dostawy poza kolejnością?
Dwóch największych oponentów sprzedaży uzbrojenia Izraelowi – kongresmen Gregory W. Meeks z Komisji Spraw Zagranicznych i senator Benjamin Cardin – przestali oprotestowywać propozycję sprzedaży uzbrojenia do Izraela zaproponowaną na początku tego roku przez administrację prezydenta Bidena. Amerykanie mogą dzięki temu uzyskać przychód 18 mld USD i sprzedać aż 50 ciężkich samolotów wielozadaniowych F-15EX Eagle II.

Autor. TSGT KEVIN J. GRUENWALD (Public Domain)
Co ciekawe wcześniej Izrael chciał kupić tylko 25 nowych F-15, a obecnie w notyfikacji administracji prezydenckiej do Kongresu liczba ta wzrosła dwukrotnie. Oprócz tego sprzedanych miałoby zostać 30 pocisków powietrze-powietrze AMRAAM i zestawy JDAM, które służą do przerabiania klasycznych bomb w precyzyjne bomby szybujące.
Na drodze do tej korzystnej dla Stanów Zjednoczonych i ich przemysłu sprzedaży stały kwestie humanitarne w tym mordowanie cywilów w Strefie Gazy przez Siły Obrony Izraela. Członkowie amerykańskiego kongresu stwierdzili jednak teraz, że nowe samoloty i tak zostaną dostarczone dopiero za kilka lat (a zatem po prowadzonych obecnie działaniach). 50 F-15EX wraz z relatywnie skromnym pakietem uzbrojenia do nich będzie jedną z największych sprzedaży amerykańskiego uzbrojenia w historii. Warto dodać, że maszyny te na papierze są myśliwcami, a więc konstrukcjami typowo defensywnymi, ale realnie są to ciężkie maszyny zdolne także do działań ofensywnych w tym np. przenoszenia do 15 ton uzbrojenia. Czyni to z nich potencjalnie lepszy bombowiec niż wyspecjalizowane rosyjskie bombowce frontowe Su-34, które mogą zabrać „tylko” ton 14.
Zobacz też
Co ciekawe, Izraelczycy domagają się od początku dostaw swoich F-15 w jak najkrótszym czasie, kosztem terminów dostaw dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Biorąc pod uwagę obecne zdolności produkcyjne tych samolotów (umożliwiających dostarczenie 18 samolotów rocznie, trwają prace nad zwiększeniem produkcji do 24 maszyn rocznie co ma zostać osiągnięte do roku 2027) 25 F-15 „bez kolejki” oznaczałoby dla USAF 1-1,5 roku opóźnienia, ale w przypadku 50 opóźnienia mogą sięgnąć nawet do trzech lat. Tymczasem biorąc pod uwagę obecną transformację amerykańskiego lotnictwa wojskowego i wycofywanie maszyn pamiętających zimną wojnę, nowe samoloty są bardzo potrzebne.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS