- Wiadomości
Fiński transporter prezentowany Bułgarii. "Próby pływania"
Patria w końcu czerwca zorganizowała na terenie bułgarskiego ośrodka szkolenia poligonowego w Tulbeto demonstrację możliwości swojego kołowego transportera opancerzonego AMV, w tym pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Podobne zdolności posiadają polskie KTO Rosomak, czyli zmodyfikowane AMV budowane na licencji.
Po raz pierwszy przeprowadzony w Bułgarii pokaz zgromadził dużą liczbę przedstawicieli wojska, parlamentu oraz dziennikarzy. Zaprezentowano wersję KTO AMV wyposażoną w wieżę Kongsberg Protector MCT-30 (z 30 mm armatą automatyczną MK 44 Bushmaster) jak i inne oferowane modele tego wozu.
Jak podkreślali przedstawiciele Patria, ofertę AMV cechuje efektywność i możliwości transferu technologii. W ich opinii potwierdzają to umowy mowy zawarte w Polsce (gdzie zmodernizowana odmiana transportera produkowana jest na licencji jako KTO Rosomak), Słowenii, Chorwacji i Południowej Afryce.
Podobną propozycję firma kieruje również do Bułgarii. W tym wypadku oprócz transferu technologii i zapewnienia stworzenia nowych miejsc pracy istotnym czynnikiem może być też wpięcie w system dostaw fińskiej spółki oraz promocja własnych rozwiązań jak podzespoły lub elementy dla oferowanych przez nią produktów.
Oprócz Patrii w demonstracji uczestniczyły firmy Nammo, Pearson Engineering, Saab, Systematic, Crypto i Trakka Systems. One również zaprezentowały szeroką gamę własnych produktów począwszy od amunicji, systemów kamuflaży, samoobrony, rozwiązań z obszaru C4ISR i szyfrowania sieci komunikacyjnych aż po systemy zobrazowania czy wsparcia działań. Bułgaria jest zainteresowana pozyskaniem sprzętu (w tym wozów bojowych) dla swoich batalionów zmechanizowanych.
Przypomnijmy, ze KTO AMV powstał jak koncepcja rozwojowa znanych transporterów serii XA-180 (produkowanych pierwotnie przez Sisu-AUTO AB) w układzie 6x6. Sprzedano ich prawie 1400, zmodernizowana wersja eksportowa została oznaczona jako XA-220. Podczas gdy XA-202 posiadał dopuszczalną masę całkowitą 22,5 t i stosunek mocy do masy na poziomie 13.4 KM/tonę, to nowy AMV - odpowiednio 27 t i 21.5 KM/tonę. Zapewnia przy tym o wiele lepsze możliwości użytkowe jak i rozwojowe. Firma posiada więc w ofercie produkt dostosowany do nowych wymagań wielu klientów na świecie a proces rozwoju finalnie się opłacił.
Uzyskane zdolności pokonywani przeszkód wodnych przez AMV m.in. były rezultatem spełnienia polskich wymagań a ich kolejne udoskonalenia również wynikały z doświadczeń w tym zakresie uzyskanych z długiej eksploatacji wariantu tego wozu w polskiej armii. Finowie opracowali nowy AMV2 - Havoc, który wizualnie przypomina Rosomaka i był wcześniej oferowany w programie pozyskania nowego transportera pływającego Marine Personnel Carrier dla USMC w konsorcjum z koncernem Lockheed Martin. Jest to większy pojazd o DMC do 32 t kg, w którym zmieniono wiele elementów – od napędu po nową tylną rampę desantową.
W ten sposób powstała też jedna z najnowszych wersji o DMC 28 t kg i III poziomie zapewnianej osłony wg STANAG 4569 z zachowaną zdolnością pływania przy stanie morza na poziomie 3. Oferowana jest również wersja XP o DMC 32 t kg i ładowności do 15 t kg czy model wydłużony AMV 8X8 L. Ostatnio zaprezentowano AMV z wieżą Lockheed Martina z CTAI 40 mm CTAS oraz systemem osłony AmSafe Bridport RPG net.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133