Turcja eksportuje śmigłowce uderzeniowe. Zgoda USA

23 maja 2021, 10:51
T-129 ATAK, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
T-129 ATAK, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Reklama

Filipińskie siły zbrojne mogą jednak otrzymać nowe tureckie śmigłowce bojowe, co musi wiązać się z ostatecznym udzieleniem zgody przez Stany Zjednoczone. Właśnie dlatego cały kontrakt stał pod wielkim znakiem zapytania w perspektywie napiętych relacji na linii Ankara-Waszyngton. Amerykanie nie byli bowiem otwarci na współpracę własnych firm zbrojeniowych z tureckim producentem T129, a to przekładało się bezpośrednio na problem z silnikami do wspomnianego śmigłowca uderzeniowego.

Tureckie śmigłowce uderzeniowe mogą jednak trafić w najbliższym czasie do sił zbrojnych Filipin. Problemem w ich eksporcie miał być oczywiście sprzeciw Waszyngtonu, który blokował współpracę amerykańskich firm zbrojeniowych z ich tureckimi partnerami. Była to pochodna decyzji Ankary w zakresie zakupu rosyjskich systemów obrony przeciwlotniczej S-400 i późniejszych retorsji amerykańskich. Turcy mieli chociażby stracić możliwość pozyskania samolotów piątej generacji F-35.

Jednakże, jak zaznaczają tureccy urzędnicy, Stany Zjednoczone miały obecnie jednak zatwierdzić licencje eksportowe. Jest to kluczowe z racji dwóch silników LHTEC T800-4A, które napędzają T129 i są produkowane w ramach joint venture amerykańskiej firmy Honeywell i brytyjskiej firmy Rolls-Royce. Portal Middle East Eye, przywołuje się przy tym na wypowiedź Serdara Demira, prezesa ds. komunikacji korporacyjnej Turkish Aerospace Industries (TAI). Miał on zaznaczyć, że amerykańskie władze wydały już wszelkie wymagane dokumenty dotyczące sprzedaży. Tym samym TAI będzie mógł dokonać transakcji z Filipinami, które otrzymają sześć sztuk tureckich śmigłowców szturmowych.

Co najważniejsze dla Turków, sama decyzja miała nie obejmować potrzeby aprobaty ze strony amerykańskiego parlamentu, gdyż kwoty nie przekraczały ustawowych limitów. Wobec tego, o decyzji mógł zadecydować tylko Departament Stanu. Sprawa możliwego eksportu uderzeniowych T129 może mieć o wiele szersze konsekwencje geopolityczne. Przede wszystkim z perspektywy współczesnej rywalizacji Stanów Zjednoczonych i Chin o względem władz filipińskich, w obliczu rosnącej rywalizacji w rejonie Indopacyfiku. Co więcej, decyzja względem Filipin może dawać pewną nadzieję również Pakistańczykom.

Reklama
Link do produktu: https://sklep.defence24.pl/produkt/zasadzka-w-dzialaniach-lekkiej-piechoty/
Reklama

W 2018 r. władze w Islamabadzie zgodziły się na kontrakt o wartości 1,5 mld dolarów dla tureckiego TAI. Jednakże, w tym przypadku chodziło o zakup 30 śmigłowców T129 co zostało zablokowane przez amerykańskich kongresmanów. W marcu tureccy urzędnicy otrzymali od władz Pakistanu kolejne sześciomiesięczne przedłużenie czasu niezbędnego na uzyskanie zgody Stanów Zjednoczonych. Jednakże, trudno przypuszczać, że przy dzisiejszym układzie sił w Kongresie będzie to możliwe. Trzecim elementem jest pytanie na ile sygnały o możliwej zgodzie na sprzedaż silników, warunkującej eksport helikopterów uderzeniowych do filipińskich sił zbrojnych, może być również elementem zmian administracji prezydenta Bidena względem władz tureckich.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 58
Reklama
Darek S.
wtorek, 25 maja 2021, 01:56

TO JEST NAUCZKA DLA DEMOKRATYCZNYCH KRAJÓW, ABY NIE ZAOPATRYWAĆ SIĘ W PODZESPOŁY DO UZBROJENIA, W USA, BO BĘDĄ WAM BLOKOWAĆ EXPORT.

Monkey
poniedziałek, 24 maja 2021, 22:22

Filipiny ostatnio przeprowadzają ciekawe zakupy: A50, transportery i pojazdy wsparcia z Izraela, małe fregaty z Korei... A to kraj przezarty wręcz korupcja i mający niezbyt (delikatnie mówiąc) gramotnego prezydenta. A my, taki wzór demokracji, zmian i największy przyjaciel Ameryki słabo tu wyglądamy.

Alaris
wtorek, 25 maja 2021, 09:56

My kupiliśmy F-35, Patriot, kupujemy fregaty, drony i inny sprzęt. Zobacz ile oni kupili i dopiero komentuj

Monkey
wtorek, 25 maja 2021, 13:41

@Alaris: Zobacz gdzie jest nasza gospodarka, a gdzie jest ich... I porównaj, kto proporcjonalnie do możliwości robi lepsze zakupy.

trzcinq
wtorek, 25 maja 2021, 12:28

Co z tego realnie otrzymałeś? Pogadamy za lat 10

ccc
wtorek, 25 maja 2021, 12:20

Jakie fregaty ???

Ekonomia
poniedziałek, 24 maja 2021, 21:03

Silniki do dronów Turcji dostarcza Ukraina, Ameryka boi się lepszych silników do śmigłowców z Ukrainy.

Davien
niedziela, 30 maja 2021, 14:32

Jakby jeszcze Ukraina miała cos na poziomie LHTEC-800.... Bo nie ma nic zdolnego je zastapic:)) I jakos USA nie bało sie że w T929 beda stare ukraińskieTW-3

Pablito
poniedziałek, 24 maja 2021, 09:00

Dla nas zdecydowanie lepszy wybór niż z hameryki po zawyżonych kosztach

One17777
poniedziałek, 24 maja 2021, 07:18

Na co czekać kupować Apache są drogie zakup rakiet do nich tez żeby miały duży potencjał trzeba by było kupić Spike NLOS z zasieg 32 kil a Tureckie są tanie i za 1.5 można mieć około 20-30 wiec na co czekać

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 24 maja 2021, 14:45

Tylko skończony głupek kupiłby starsze śmigłowce budowane na podstawie licencji pozyskanej od firmy, mającej już nowszy i lepszy śmigłowiec a na dodatek chce uruchomić linię produkcyjną tych śmigłowców w fabryce, która jego własnym kraju.

Trzcinq
poniedziałek, 24 maja 2021, 06:56

I gdzie ten Davien że swoimi śmiesznymi teoriami. Polityka zawsze zwycięża. T129 dla Polski? Na pewno tansze od amerykańskich zabawek. Mi24 trzeba się pozbyć ale KRUK a jeszcze długo nie będzie o ile w ogóle. Może drony? @ito masz rację. Suwerenność eksploatacyjna to podstawa

poniedziałek, 24 maja 2021, 14:09

Jaki Davien?

wtorek, 25 maja 2021, 08:22

Taki jeden nieistotny

LMed
niedziela, 23 maja 2021, 20:30

Ale do elegancji Apacza trochę mu brakuje.

Herr Wolf
niedziela, 23 maja 2021, 18:35

Dlatego ani jednej akcji jakiegokolwiek przedsiębiorstwa nie wolno sprzedać USA!

Grom
poniedziałek, 24 maja 2021, 17:55

Tylko że to niebo akcje chodzi Wolf. Chodzi o to że producenci śmigłowców w Europie korzystają z komponentów produkowanych w USA bo często tak jest taniej lub w Europie niema odpowiedniej technologii . Amerykańskie podzespoły są niemal wszędzie w Europie zachodniej w produkcji militarnej. Np w a400m w czy nawet w pociskach Taurus albo w gripenie

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 25 maja 2021, 14:38

Trzeba wypinkować amerykańskie produkty do zera! :D

poniedziałek, 24 maja 2021, 11:56

Tobie nie wolno?

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 10:56

Jakby chcieli coś z tej Rosji kupić:))

czytelnik D24
poniedziałek, 24 maja 2021, 10:41

Niech opracują w 100% własny śmigłowiec to nie będą musieli pytać USA o zgodę.

kol
niedziela, 23 maja 2021, 16:40

Turcy umieją udobruchać Wielkiego Brata i za pewne zapłacili nieźle aby poprawić sobie relację. Super się czyta to jak Turcy konsekwentnie rozwijają swoje zdolności obronne i na dodatek prowadzą dość agresywną, ale skuteczną politykę zewnętrzną wobec państw ościennych. Panowie rodzi nam się zdrowe mocarstwo z silną armią, dobrze rozwiniętą gospodarką (kto był w Turcji ten wie),autorytarnym przywódcą, wzrostowym tempem demografii oraz dobrze prowadzoną polityką zagraniczną.

trzcinq wyjaśnia
poniedziałek, 24 maja 2021, 12:12

Koalicja antychińska stad normalizacha stosunków z Turcją Rosja i Europa a m. In. czyim kosztem to zgadnij! USA to nie jest wiarygodny sojusznik!!!!!!!!

trzcinq
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:08

USA potrzebuje sojusznikow i spokoju by skoncentrować sie na Azji.

kropla wody
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:04

Niestety u nas jest wszystko na odwrót chociaż też mamy autorytaryzm

Alaris
wtorek, 25 maja 2021, 09:58

Gdzie jest ten autorytaryzm i jak się obiawia?

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 25 maja 2021, 13:24

Może tym, że dziś prewencja nie pałuje tak, jak za rządów PO pałowała sklepikarzy i ich rodziny podczas likwidowania hali targowej Warszawie?

Roshedo
niedziela, 23 maja 2021, 14:05

To teraz my jeżeli nie chcemy modernizować Mi-24 do wersji ATE SuperHind ( co wydaje się naturalne i logiczne), bo ten śmigłowiec autentycznie nie ma analogów w maszynach zachodnich ( szturmowiec z funkcją transportu np. oddzialu piechoty, albo dywersantów),. To tanie tureckie latadło dostępne od zaraz jest naturalnym wyborem. Przy okazji sygnał dla Bidena co myślimy kiwaniu nas przy Nord Stream 2 -amerykanie będą musieli nas zacząć traktować poważniej , może nawet spuszcza z ceny za F-35.... Ale do tego trzeba mieć cojones Panowie Politycy...

zimny kubek
wtorek, 25 maja 2021, 07:44

Jankesi nigdy nie traktowali nas poważnie i nie będą. Oni załatwiają tu tylko interesy. Przykład Kurdów powinien dać ci do myślenia... A na razie nam przypisują rolę przedniego zderzaka tak jak w IIwś.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:05

Po co ci turecki gotowiec w postaci klona A129, skoro ci, którzy wymyślili ten śmigłowiec mają nowocześniejszego AW249, który jest maszyną o znacznie większych możliwościach i oferują nam linię produkcyjną w Świdniku?

Gnom
poniedziałek, 24 maja 2021, 22:47

Jak byś nie zauważył turecki odpowiednik (a może i więcej) dla AW-249 jest na podobnym etapie rozwoju.

Davien
piątek, 28 maja 2021, 18:55

Jakbys nie zauważył turecki T929 ma obecnie status makiety a będzie napędzany starymi silnikami TW3 z Ukrainy

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 25 maja 2021, 13:27

Jeśli nawet to co z tego? AW-249 klepano by w Świdniku. Turecki śmigłowiec będzie klepany nie u nas tylko w Turcji.

Gnom
środa, 26 maja 2021, 22:02

I dlatego wolałbym AW-249 niż pozostałą watahę z AH-64 na czele (a tureckim T-129 na końcu). Tym bardziej, że proponowano w 2017 roku naprawdę wiele. Ale czas minął a decyzji nie ma, a program AW-249 spokojnie idzie do celu.

LOLOK
poniedziałek, 24 maja 2021, 15:51

AW249 to ile juz jest ich wyprodukowanych ,,,,,,,,,,dopiero sa w projekcie

Monkey
poniedziałek, 24 maja 2021, 22:19

@LOLOK: A jak my kupowaliśmy będący dopiero w postepowaniu konkursowym radar dla Wisły czy będący w projekcie IBCS to było ok? AW249 ze względu na szeroką ofertę co do współpracy od Leonardo jest zdecydowanie wart poważnego rozważenia.

Dudal
niedziela, 23 maja 2021, 21:01

Przede wszystkim to do negocjacji trzeba mieć i pozycję i kadrę dyplomatyczną. Nie mamy ani jednego,ani drugiego. Amerykanie to pragmatycy.Ich sojusze,słusznie zresztą, oparte są na chłodnej kalkulacji zysków i strat. Najwyższy czas żeby to w Polsce zrozumiano.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 24 maja 2021, 13:52

To prawda. Dlatego kierując się chłodną kalkulacją zysków i strat należy wsiąść AW249. Niezależnie od tego, czy w USA rządzi Biden, czy ktokolwiek inny.

Davien
piątek, 28 maja 2021, 18:56

Akurat obecnie oferta Leonardo na AW249 i AW139 jest chyba najlepsza ze wszystkich.

Ryszard 56
niedziela, 23 maja 2021, 13:54

a kiedy My//??????????

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:07

Mam nadzieję, że nie aspirujemy do tego, czym jest Burkina Faso i dlatego nigdy. Włosi oferują nową linię produkcyjną AW249 w Świdniku i tego należy się trzymać.

Mekenyk
niedziela, 23 maja 2021, 18:52

Nigdy nie mamy przemysłu ani kasy na opracowanie śmigłowca zresztą nie tylko na to nas nie stać

ito
niedziela, 23 maja 2021, 13:49

Wniosek? Unikaj w swoich projektach amerykańskich zespołów. Gdyby ciągnęli silniki choćby z Francji dziś nie mieliby problemu.

lxkvclcxkzvl;kxcz
poniedziałek, 24 maja 2021, 10:12

To tak nie działa, Francja też stawia swoje warunki.

Ciekawy
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:09

Serio? Francuzi nie za bardzo się z Turkami ostatnio kochają, ponieważ Turcy wchodzą im w paradę.

mc.
poniedziałek, 24 maja 2021, 00:12

Naprawdę ??? Niemcy zakazały Koreańczykom sprzedaży K9 do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, bo te miały niemieckie silniki. Jeśli Francuzi uznaliby że ktoś tworzy dla nich konkurencję, to też wydadzą "zakaz".

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 23 maja 2021, 21:02

Cały czas ostrzegam, że USA to drogi i niewiarygodny dostawca! :D

poniedziałek, 24 maja 2021, 11:57

Z gazpromem ci się pomyliło.

Dudal
niedziela, 23 maja 2021, 20:59

Francja trzyma z Grecją. Odpowiedz sobie sam czy sprzedali by Turcji silniki do maszyn szturmowych lub licencję na ich produkcję. Na świecienie ma zbyt wielu producentów tego typu silników, tym bardziej będących po stronie NATO.

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 24 maja 2021, 12:42

Francja sprzedała technologie IR i licencje na Mistrale Rosji, więc nieważne z kim trzyma Francja, tylko czy klient płaci Francji, dlatego jest dużo bardziej wiarygodnym parterem niż USA! Do głowy przychodzi mi tylko jedna kompromitacja Francji: gdy podała Brytyjczykom jak zakłócać radar argentyńskich Exocetów... :-)))))))))))))))

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 19:54

To nawet by ich nie powachali, tak jak Francja wywaliła ich z prób opracowania z EUROSAM-em OPL.

Monkey
niedziela, 23 maja 2021, 19:11

@ito: Celna uwaga. Brytyjczycy też czasem mogą sie postawić, ale głównie chodzi o Falklandy. Na Niemców bym też uważał. Francuzi są znacznie bardziej elastyczni, to prawda.

poniedziałek, 24 maja 2021, 11:57

Rosja najbardziej elasyczna, co nie?

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 10:57

I dlatego pokazai Turkom srodkowy palec przy prosbie Erdogana o pomoc EUROSAM-u przy OPL?

Monkey
poniedziałek, 24 maja 2021, 22:14

@Davien: Przynajmniej pokazuja środkowy palec przed rozmowami i zakupem, a nie jak USA juz po. Czy Turcja obiecywała Amerykanom, że nic nie kupi od Rosji? Grecy mają, my nawet naprawialismy nasze samoloty VIP u nich. O handlu Europy Zachodniej z Rosja juz nie wspominam. I co, nałozyli Amerykanie sankcje na UE?

Davien
piątek, 28 maja 2021, 19:00

Ale nie panie Monkey, juz Erdogan był pewien ze będzie robił z EUROSAM-em, ale wjechał do Syrii i Francuzi ich wykopali. A Turcja kupujac w Rosji złamała sankcje USA i UE na rosyjska broń wiec słusznie ich wykopały wszystkie państwa z programu JSF. A teraz jeszzce dostali CAATSA i po zabawie. Grecy nie kupili S-300 w Rosji, kupił Cypr i teraz zobacz kto najgłośneij krzyczał na ten zakup i czemu to była Turcja:)

.
niedziela, 23 maja 2021, 18:37

Tak jak z silnikami do rakiet z Francji?

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 17:18

Jeżeli chodzi ci o silniki do naszych Feniksów to Roxe lzwyczajnie nie ma prawa ich sprzedac do rakiet z głowicą kasetową bo złamałby francuskie prawo i traktat międzynarodowy.

Tweets Defence24