Czy tureckie maszyny Hurkus-C i T129 ATAK trafią na Filipiny?

2 maja 2021, 10:02
Hurcus-C
Fot. SSB/TAI
Reklama

Dyrektor generalny koncernu Turkish Aerospace Industries, Temel Kotil poinformował, że koncern ma klienta eksportowego na 12 turbośmigłowych samolotów rozpoznawczo-bojowych TAI Hurkus-C. Odbiorca nie zostanie ujawniony do momentu zawarcia umowy, jednak wśród najprawdopodobniejszych odbiorców wymienia się Katar i Filipiny, które są również zainteresowane śmigłowcami T129B ATAK tego samego producenta.

„Nie możemy ujawnić kraju, ponieważ umowa nie została jeszcze podpisana, ale niebawem zostanie zawarta” - powiedział dyrektor generalny TAI w wywiadzie dla CNN Türk 25 maja, odnosząc się do sprzedaży 12 samolotów Hurkus-C. Maszyna ta powstała na bazie szkolno-treningowego samolotu Hurkus znajdującego się już na wyposażeniu tureckich sił powietrznych.

Oprócz tych samych możliwości szkoleniowych Hurkus-C może realizować zadania patrolowe, rozpoznawcze oraz atakować precyzyjne cele w warunkach konfliktu asymetrycznego lub działań o niskim natężeniu. W tym celu pod kadłubem umieszczono głowicę optoelektroniczną działającą w świetle widzialnym i w podczerwieni, wyposażoną też w laserowy dalmierz i wskaźnik celów dla amunicji kierowanej.

Uzbrojenie o masie 1500 kg które może przenosić ten lekki samolot obejmuje szeroką gamę bomb kierowanych MAMC/L, ale też cięższe szybujące bomby kierowane KGK-82. Głowica pozwala też naprowadzać rakiety Cirit kalibru 70 mm i znacznie cięższe pociski przeciwpancerne UMTAS firmy Roketsan. Do tego należy dodać pełną gamę niekierowanych bomb i rakiet oraz zasobniki artyleryjskie z karabinami maszynowymi i działkami lotniczymi.

Turecka konstrukcja konkuruje z takimi lekkimi samolotami bojowymi jak brazylijskie Embraer Super Tucano, który ma już za sobą chrzest bojowy w Afganistanie. Zapotrzebowanie na tanie samoloty patrolowe i przeciwpartyzanckie, zdolne do precyzyjnego ataku na cele naziemne, jest obecnie duże, szczególnie w Azji i na Bliskim Wschodzie.

Na tych rynkach Turcja posiada dobre kontaktu. Hurkus-C był m.in. prezentowany przedstawicielom sił zbrojnych Kataru, a Filipiny wyrażały nie tylko zainteresowanie ta maszyna, ale też zamówiły śmigłowce T129 ATAK, również produkowane przez koncern TAI. Na drodze tej transakcji stała możliwość zablokowania przez USA sprzedaży silników LHTEC CTS800 napędzających tureckie maszyny. Jednak jak zapewnił dyrektor Temel Kotil w tym samym wywiadzie, udało się uzyskać zezwolenie ze strony amerykańskiej administracji i kontrakt będzie można zrealizować.

Reklama
link: https://sklep.defence24.pl/produkt/wojny-zastepcze/
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 23
Reklama
LMed
niedziela, 2 maja 2021, 15:27

No cóż, produkowanie sprzętu na który nie ma popytu zewnętrznego to katastrofa ekonomiczna jest.

rozczochrany
niedziela, 2 maja 2021, 14:11

Polska miała kiedyś potężniejszy przemysł niz Turcja. Gdyby podczas rozmów o zmianie ustroju nie zapadła decyzja o celowym zniszczeniu polskiego przemysłu, to Polska była by teraz silnym krajem z którym wszyscy by sie liczyli, jak z Turcją.

Honker Haker
poniedziałek, 3 maja 2021, 14:31

Polska miała kiedyś terytorium od Bałtyku po Morze Czarne. Skończyło się na Bugu i Odrze. To też spisek?

jt
poniedziałek, 3 maja 2021, 22:04

Tak, to był spisek - w Jałcie. Nie wiesz o tym?

Gnom
środa, 5 maja 2021, 08:12

To nie Jałta Kolego! Jąlta to tylko drobny problem, który rzutuje na nasze dziś. To przede wszystkim różnego rodzaju rokosze i konfederacje, szczególnie magnaterii i zapraszanie obcych do walki po swojej stronie. II RP nie sięgała do Morza Czarnego.

bender
wtorek, 4 maja 2021, 13:29

A przed nim był spisek Ribbentrop-Mołotow w Berlinie, a jeszcze wcześniej spisek z I, II, i III. rozbiorem. Ciekawa rzecz, różne czasy, różne spiski, a Rosja zawsze bierze w nich udział.

Zz
poniedziałek, 3 maja 2021, 10:28

Generalnie światowego Izraela nie interesie produkcja przemysłowa, o ile nie jest mu niezbędna

Aster
niedziela, 2 maja 2021, 18:00

Nie bylo celeowj decyzji o zniszczeniu Polskiego przemyslu ! , po prostu po przemianie systemowej i upadku komunizmu , nasz przemysl musial zostac sprywatyzowany (zeby obywatele nie placili za niego) , a problem byl ze nie bylo wystarczajoco duzo majetnych ludzi w Polsce zeby go wykupic bogaci ludzie z zagranicy wykupili , i przerobili zeby przynosil dochody , nie win rzadu , win komunizm !

Stefan 1
poniedziałek, 3 maja 2021, 10:05

Naprawdę w to wierzysz?

wert
niedziela, 2 maja 2021, 19:56

trzeba chyba lobotomii aby dojść do takich "wniosków"! Jeżeli potrafisz samodzielnie myśleć zastanów się nad drogą rozwoju Korei Płd i znajdź różnice w stosunku do polskiej. Tylko tyle

Dubliner
poniedziałek, 3 maja 2021, 02:03

No Polecam poczytac o Korei.Janusz

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 2 maja 2021, 13:20

USA niech nabierze rozumu, bo już przez te ich sankcje nikt nie będzie stosował żadnych amerykańskich komponentów i znowu będzie płacz jakiegoś Trumpka, że "handel światowy odbywa się nieuczciwie" i "kraje stosują nielegalny bojkot amerykańskich wyrobów" i znowu będzie płacz o amerykański deficyt handlowy... Amerykanie mają szczęście, że Hurkus-C Turcja zaczęła projektować w 2006, bo teraz nie popełniłaby takiego błędu jak zastosowanie amerykańskiego (de facto to kanadyjskiego) silnika...

Ivanius
niedziela, 2 maja 2021, 21:31

Turcja ma licencję produkcji F16 od 1986r. Mają długie doświadczenie w mysliwcach. Eksportowali do Egiptu i Korei

Faszysta
niedziela, 2 maja 2021, 12:47

Turek potrafi!

niedziela, 2 maja 2021, 16:31

Taaaa szczególnie debiut bojowy Ataka wypadł wręcz wybuchowo, taaa potrafi.

poniedziałek, 3 maja 2021, 10:24

Może i wybuchowy, ale potrafią i robią więcej niż my. Wystarczyło im przysłowiowe 30 lat żeby zbudować prężny przemysł zbrojeniowy, a nam żeby nasz pozamiatać. Oni robią biznes a my prężymy muskuły

wtorek, 4 maja 2021, 11:48

Po co wydawać miliardy na coś co w pierwszym spotkaniu z przeciwnikiem nad jakim teoretycznie ma druzgocącą przewagę w każdym elemencie spuszcza mi tą warta miliardy zabawkę na ziemię? Dla durnej satysfakcji ze zbudowałem coś co lata na pokazach i defiladach? A już całkowitą porażka byłoby to że jak twierdzi plotka ten cud to spadł po spotkaniu z Syryjskim Mi-24.

Gnom
środa, 5 maja 2021, 12:55

A co nie zauważył i go staranował?

czwartek, 6 maja 2021, 16:47

Aha Mi-24 to ma na rozkładzie i F-4.

czwartek, 6 maja 2021, 16:44

Proponuję poszukać na tym portalu artykułu o straceniu tej maszyn i obejrzenie filmiki ze strącenia. Ogłaszam konkurs na rozpoznanie maszyny jaka pojawia się w kadrze tuż po upadku turecko-włoskiego cudu. Właśnie chciałbym przypomnieć że ten turecki cud techniki wojskowej wcale taki turecki nie jest.

Gnom
piątek, 7 maja 2021, 08:31

Widziałem i to nie tylko na tym portalu. Ewidentnie T-129 strącił pocisk rakietowy idący od dołu. Kto go odpalił nie wiem. Natomiast wiem, że zarówno T-129 może zestrzelić takiego rodzaju pociskiem Mi-24 jak i w druga stronę, tym bardziej, że ruscy na Mi-24 używali do tego celu R-60M (jest w ruskich instrukcjach uzbrojenia Mi-24 z 1987 r. chodzących po necie i na zdjęciach), a od lat 90 także podobno R-73.

sobota, 8 maja 2021, 00:53

To jeszcze odpowiedz na pytanie konkursowe i dodatkowo na pytanie co ta maszyna z pytania konkursowego tam robiła?

Davien
środa, 5 maja 2021, 08:01

Jak na razie każde spotkanie z F-16 kończyło sie dla rosyjskich maszyn na ziemi, podobnie z F-15. Wiec istotnie, po kiego wydajecie w Rosji miliardy na ten złom:)) A juz ta bajka z Mi-24 to lepsza od bredni z Su-24 i USS Donald Cook:))

środa, 5 maja 2021, 11:08

Powiedz to synku Pakistańczykom. Powiedz lepiej co ty bierzesz synku bo odlot masz nieziemski.

Tweets Defence24