Siły zbrojne
F-15EX otrzymał własne „imię”
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych poinformowały o nowej nazwie jaką nadano najnowszemu typowi pozyskiwanemu myśliwca przewagi powietrznej, F-15EX. Poprzednie platformy tej rodziny nosiły nazwy Eagle (F-15A/B/C/D) i Strike Eagle (myśliwce bombardujące F-15E).
Tymczasem F-15EX, którego planuje się pozyskać łącznie w 144 egzemplarzach ma otrzymać nazwę „Eagle II”. Podano ją w czasie oficjalnej ceremonii rolloutu pierwszego odebranego samolotu w bazie Eglin na Florydzie. Nowa nazwa to swego rodzaju nawiązanie do tradycji. Do tej pory nadawano amerykańskim samolotom nazwy po poprzednich słynnych konstrukcjach z numerem II, jednak zawsze chodziło o inną, zasłużoną w historii konstrukcję. Stąd np. F-35 ma miano Lightninga II na cześć dwukadłubowego myśliwca P-38 Lightning z drugiej wojny światowej, a F-5 Tiger II nazwany został "na cześć" pokładowego myśliwca F-11.
Samoloty F-15EX powstały poprzez dodanie licznych usprawnień i nowych rozwiązań do pamiętającego lata 70., uważanego w swoim czasie za najlepszego na świecie samolotu F-15E. Maszyny otrzymały m.in. nową otwartą architekturę systemów pokładowych, nowe systemy ostrzegania przez zagrożeniem, cyfrowe wyposażenie kabiny pilota, zaawansowany komputer misji ADCP-II i nowy system fly-by-wire. I są fabrycznie nowe, co biorąc pod uwagę średni wiek F-15 w USAF jest równie ważne jak wszystkie nowinki techniczne.
Przewidywane 144 maszyny mają zastępować w USAF dotychczas używane F-15C/D w stosunku 1:1. Z kolei w lotnictwie Gwardii Narodowej część Eagle zastąpią F-35A Lightning II a część F-15EX. Obecnie spekuluje się nad możliwością rozszerzenia zamówień na te samoloty i zrobienia z nich następców także ponad 200 F-15E Strike Eagle. Istnieje nawet opcja do podpisanego kontraktu przewidująca powiększenie zamówienie o właśnie 200 maszyn. Zwiększyłoby ono wartość całej inwestycji do 23 mld USD.
Szybkie przygotowanie F-15EX dla amerykańskich sił zbrojnych i z ak dużym zakresem zmian było możliwe dzięki utrzymaniu jego linii produkcyjnej i badań nad możliwościami usprawnienia tej maszyny. To z kolei umożliwiły duże zakupy maszyn przez klientów eksportowych, w tym w ostatnich latach Singapur, Arabię Saudyjską i Katar. Te dwa ostatnie kraje skorzystały teraz na pozostawaniu „wiernym marce” F-15. Ich samoloty F-15SA i F-15QA. T skorzystaj teraz z niektórych dodatkowych ulepszeń wypracowanych dla F-15EX.
Czytaj też: Nowy F-15EX w służbie USAF
Pierwsze zamówienie na F-15EX (osiem egzemplarzy) zostało złożone w lipcu ubiegłego roku a dostawy mają zakończyć się w roku fiskalnym 2023. Wszystkie samoloty maja trafić do bazy Eglin. Planuje się, że kolejne dostawy będą następowały szybciej wraz ze zwiększaniem produkcji seryjnej. W 2024 roku dostarczona ma być druga seria F-15EX, do bazy Gwardii Narodowej Kingsley Field w Oregonie. Z kolei w 2025 kolejne samoloty trafią w to samo miejsce , dzięki czemu będzie można przezbroić w ten typ całe142. Skrzydło Myśliwskie.
Przewiduje się, że F-15EX będą służyły do obrony terytorium Stanów Zjednoczonych a nie do działań poza granicami, gdzie mogłyby się natknąć na zaawansowane systemy antydostępowe przeciwnika i myśliwce 5. Generacji.
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104