Nowy F-15EX w służbie USAF

12 marca 2021, 18:32
Zrzut ekranu 2021-03-12 o 18.02.37
Fot. USAF
Reklama

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych odebrały pierwszy egzemplarz myśliwca generacji 4+ F-15EX. Maszyna odleciała z przyzakładowego lotniska w St. Louis do bazy w Eglin na Florydzie.

Samolot wylądował w bazie Egin 11 marca. Jest jeden z pierwszych ośmiu zamówionych dotychczas egemplarzy za sumę 1,2 mld USD. To pierwszy zakup F-15 przez amerykańskie siły zbrojne od niemal 20 lat, czyli od czasu, kiedy rozpoczęła się produkcja F-22A Raptor. W ciągu ostatnich kilkunastu lat jednak konstrukcja znalazła wielu klientów zagranicznych w tym Singapur (F-15SG), Arabię Saudyjską (F-15SA), Izrael (F-15IA) i Katar (F-15QA). Dzięki temu linia produkcyjna „orłów" została utrzymana, a sama konstrukcja podlegała przez lata dalszym udoskonaleniom.

Reklama
Reklama

Teraz USAF rozważa pozyskanie nawet 144 samolotów tego typu, które zastąpią starzejące się F-15C/D w bazach na Florydzie i w Oregonie. Zamówienie to może okazać się nawet większe, jeżeli Pentagon zdecyduje się na wymianę na F-15EX także nieco nowszych F-15E Strike Eagle. Zakup ten jest nie tyle wynikiem problemów programu F-35, ale wiąże się przede wszystkim z przedwczesnym zamknięciem programu F-22A Raptor i potrzebą dysponowania ciężkimi myśliwcami (pomimo daleko idącej modernizacji istniejące F-15 są coraz bardziej zużyte).

Część ekspertów wskazuje, że pomimo prowadzonych zakupów F-15EX nie będzie w stanie przełamywać nowoczesnych systemów antydostępowych pod koniec tej dekady, a wtedy właśnie mogłyby być one dostępne w dużej liczbie. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych argumentują jednak, że nowe F-15 świetnie sprawdzą się za to w walce defensywnej nad terytorium USA i w jego pobliżu. Maszyny te i tak będą miały dużą przewagę nad mniej wymagającymi przeciwnikami, takimi jak np. siły zbrojne Wenezueli. Zwolennicy F-15EX wskazują też na jego zdolność do przenoszenia licznych, nawet 22, pocisków powietrze-powietrze, a także przyszłych ciężkich pocisków hipersonicznych. Nowe Orły będą więc potrzebnym wsparciem dla myśliwców piątej generacji - nielicznych F-22A i lżejszych F-35.

image
Fot. USAF 
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 79
Reklama
Aha
niedziela, 14 marca 2021, 14:05

Jak podaje prasa izraelska, kraj ten ostrzy sobie zeby, na wycofywane i zastepowane przez EX, dwuniejscow F15D! Dlatego koncentruje sie na nabyciu dodatkowych F35 a nie F35EX!

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 19:43

A skad te"rewelacje?? Bo izrael ie dość ze kupuje nowe F-15IA to jeszcze modernizuje swoje F-15 do tego standardu. A nie chcą F-15EX bo maja lepszą maszynę jak F-15IA

Ekspert
środa, 17 marca 2021, 13:24

F-15IA nie jest lepszy od F-15EX. Doucz się.

Davien
środa, 17 marca 2021, 19:07

Ekspert wrócił:)) Dziecko, F-15IA to odmiana F-15EX zachowujaca wszystkie własciwości F-15E bez okrojonych możliwosci uderzeniowych:) Wiec tak, jest lepszy ale zarazem znacznie drozszy od F-15EX

Ekspert
czwartek, 18 marca 2021, 13:46

Nie dziecko. F-15IA to odmiana, a raczej modyfikacja F-15E. Doucz się, bo jak zwykle błyszczysz niewiedzą.

Fanklub Daviena i GB
sobota, 13 marca 2021, 11:49

Jak to brzmi: F-22 są "świetne", ale jednak F-22 zakończono produkować a wznowiono F-15... F-35 są "świetne" ale USAF nawołuje o rozpoczęcie produkcji "zmodernizowanego F-16"... B-1 i B-2 są "świetne", ale zostaną zezłomowane przed B-52, które będą latać dalej... :D

sd
niedziela, 14 marca 2021, 21:38

Jak Amerykanie zobaczyli jakim złomem są Su-57 i J-20 (nie mogli uwierzyć że 30 lat po F-22 komuniści dalej nie dają rady stworzyć podobnej klasy maszyny) to stwierdzili że po co inwestować w większą ilość myśliwców V generacji skoro zmodernizowane F-15, F-18 zupełnie wystarczą.

KrzysiekS
niedziela, 14 marca 2021, 13:28

Fanklub Daviena i GB Po co mają w USA wznawiać produkcję F22 jak maja prototyp oblatany lepszego samolotu. Po wypowiedzi gen. Marka Kelly'ego USA pytanie tylko o koszty i jak długo poleży on w przechowalni czy nie nazbyt długo.

juzwyjasniam
sobota, 13 marca 2021, 23:49

problemem nie jest jakość a koszt

Gruszwik
sobota, 13 marca 2021, 20:58

Bo widzisz tak jest zbudowany świat zachodu. Budują następcę f-22 i następcę b-2. To po co mają wznawiać ich produkcję? F-15 ciągle produkują tak jak i f-16 więc nie mijaj się z prawdą. To nie Rosja, która nie jest w stanie wyprodukować niczego nowoczesnego, to od nowa wznawia produkcję samolotu zaprojektowanego 50 lat temu. Pół wieku temu... Z emerytury ściągali staruszków, żeby na starych maszynach spawali kadłub. Ci młodzi wówczas 40 letni pracownicy teraz mieli ponad 70 lat. Su-57 ich przerasta co widać po tej prowizorycznej wersji. Docelowa, ta zaprojektowana już z literką "s" ma być w ciągu 10 lat. Czyli znowu epoka w lotnictwie myśliwskim dopadnie projekt su-57. Dramat.

Grom
sobota, 13 marca 2021, 19:09

Przecież to jest identyczna narracja jak twoja. Rosyjskie jest najlepsze a du-57 to już wogle. A prawda jest taka że Rosja chce opchnac się -57 gdzie się da a nikt tego nie chce.

SWAT
sobota, 13 marca 2021, 11:11

Dodatkowo te samoloty mogą współpracować z systemami Złota Horda,Daleki strzał,lojalny skrzydłowy. Samoloty 5 i 6 generacji mają raczej penetrować zamknięte strefy dostępu,samoloty mniej do tego przystosowane mogą z nimi współpracować z wykorzystaniem tych systemów.

Monkey
sobota, 13 marca 2021, 08:43

Czyli era samolotów generacji 4+ jeszcze się nie kończy. Nawet w USA.

Drakkar
niedziela, 14 marca 2021, 14:10

Skoro pierwszy lot Tempesta jest planowany na 2025 r., a FCAS na 2030 r. (a przynajmniej był, dopóki nie zaczęły się tradycyjne spory na linii Airbus<-->Dassault), to można śmiało powiedzieć, że potrwa jeszcze nie mniej niż 15 lat.

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 19:44

A NGAD juz lata wiec jak widać....

Monkey
niedziela, 14 marca 2021, 23:31

@Davien: Widać??? Na razie tylko słychać, a i to nie NGAD, a o NGAD. Jak na razie jest tylko ustna deklaracja USAF i animacje.

Davien
środa, 17 marca 2021, 19:09

Monkey lata, podawano juz to nawet więc polecam sprawdzić zanim cos napiszesz:)

poniedziałek, 15 marca 2021, 18:36

20 września 2020r. świat obiegła informacja podana przez Defense News ze oblatany został prototyp myśliwca 6. generacji NGDA.

kd
piątek, 12 marca 2021, 22:25

W latach 80-tych zmodernizowane F-4 były lepsze od Migów-29. Miały lepsze radary (te w Migach były tak prymitywne że nawet nie miały trybów TWS czy RAID), lepsze rakiety BVR, nieporównywalnie większe możliwości ataków na cele naziemne, lepszy udźwig. Praktycznie tylko w walce manewrowej na bliskim zasięgu Migi-29 były lepsze od zmodernizowanych F-4, ale małe szanse żeby do niej doszło bo Migi zostałyby wcześniej wystrzelane przez Sparrowy z Phantomów. I dziś mamy powtórkę tej sytuacji. Zmodernizowane F-15, F-16, F-18 są lepsze od Su-57 i J-20. Bo choć mają gorszy RCS i zwrotność to biją na głowę na głowę komunistyczne wynalazki elektroniką i uzbrojeniem.

sobota, 13 marca 2021, 14:19

F-4 był także lepszy od F-16. Piloci nie chcieli sie przesiadac z F-4 na gorszy według nich F-16, taka prawda.

Davien
środa, 17 marca 2021, 19:10

Od pierwszych F-16A na pewno. Falcon był wtedy lekkim mysliwcem bez mozliwosci walki BVS, choć z lepszym radarem od F-4.

Dawo
sobota, 13 marca 2021, 12:53

Super Hornet ma wieksze RCS od J-20 i przedseryjnych Su-57? Nie byłbym tego pewien.

Davien
sobota, 13 marca 2021, 15:56

Miał, to dopiero w wersji ASH bl III miało byc wprowadzona silna obnizka RCS i zasobnik stealth na uzbrojenie ale zarzucono te plany .

Dawo
sobota, 13 marca 2021, 17:32

Nie zarzucono. USN ich nie chce. Sam płatowiec SH juz posiada elementy redukujące RCS jak choćby kształt osłon podwozia, wloty powietrza czy system dystrybucji ciepła.

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 19:45

Zarzucono, bo w kupowanych własnie F-18E i ich moderkach nie ma tych elemetów co miały byc w ASH bl III. Zreszta US Navy rezygnuje juz z zakupów F-18 w ogóle.

Ernst Stavro Blofeld
poniedziałek, 15 marca 2021, 19:12

Tak jest ale według ciebie.

Toronto
piątek, 12 marca 2021, 22:22

Niech podziękują Obamie za zamknięcie F-22

Fanklub Daviena i GB
sobota, 13 marca 2021, 12:17

Ale F-22 to mit! To de facto prototyp, który nie spełnia wymogów współczesnych walk powietrznych. Największą jego wadą jest zabytkowa awionika z lat 90, zbudowana w "przełomowej" zintegrowanej a nie modułowej wersji. Była tak "przełomowa", że nigdy nikt tego nie powtórzył, bo okazało się, że nie da się jej modernizować modułami, tylko na zasadzie "wszystko albo nic" (dlatego świat poszedł w zupełnie innym kierunku - Gripen NG w skrajną "modułowość", gdzie awionikę można prawie że modernizować na bieżąco w polowych warunkach), więc w F-22 nie zmodernizowano nic. Z uwagi na procesory (całe 4 szt.!) z lat 90, które Apple przestało w Mac-ach stosować w 2001, w F-22 nie da się zastosować IRST, HMCS itp. bo awionika jest zbyt wolna. Koszt opracowania nowej był zaporowy i de facto poza wprowadzeniem trybu bombardowania wg wskazań radaru i ograniczonego (z powodu braku AIM-120C5 i AIM-9L) minimalnego (np. bez HOBS w przypadku AIM-9X) dostosowania F-22 do AIM-120D i AIM-9X F-22 nie był modernizowany. Na pierwszych seriach nie wprowadzono nawet tego i do walk naprawdę nadaje się najwyżej 63 szt. nowszych F-22 a reszta jest skanibalizowana na części lub wykorzystywana w roli treningowej. Produkcja też była słabo rozwinięta - była to manufaktura trapiona ciągłymi problemami, źle zorganizowana, gdzie większość rzeczy robiono ręcznie i to tak, że z jednej maszyny nie pasują do drugiej i każda była ręcznie indywidualnie pasowana... Łatwiej i taniej byłoby uruchomić produkcję nowej maszyny na bazie F-22 niż zmodernizować ten zabytek... Wbrew pozorom F-35 też ma zabytkową awionikę, na zabytkowych procesorach a jego zachwalany przez Daviena system "widzenia przez ściany" bazuje na rozwiązaniach, które może ucieszyłyby graczy komputerowych 15 lat temu, ale obecnie ze swoją żałosną rozdzielczością 4K budzi pretensje pilotów, że wcześniej cele widzą własnymi oczami niż tym systemem... Na tym tle Su-57 ze swoją awioniką, w której pilot jest opcjonalny i Su-57 może walczyć zupełnie bez pilota, a z pilotem Su-57 pilotuje a pilot zajmuje się walką lub awionika podpowiada pilotowi najlepsze manewry i uzbrojenie i przewiduje manewry, przez co w odpowiedni sposób uruchamia strój przeciwprzeciążeniowy zanim pojawia się przeciążenie, dzięki czemu pilot może chwilowo znieść do 12g a nie 9g jak w maszynach zachodnich, ogromną gamą uzbrojenia (vs. AIM-120 i bomby grawitacyjne w F-35) to prawdziwy XXI w. W USA jest dramat, bo nie mają współczesnych dobrych maszyn, dlatego wznawiają produkcję starych. F-22 ma naprawdę dobry płatowiec (poza knotem w postaci nieprzemyślanie małych komór na uzbrojenie, przez co nie będzie się dało tam wstawić porządnych rakiet BVR), ale zmarnowano to fatalnym projektem awioniki i już się tego zmienić nie da. A F-35 jest bublem pod każdym względem, już na etapie fatalnego projektu płatowca, a jak uczy historia, jak płatowiec był dobry, to silniki czy awionikę można było zmodernizować i wychodziła dobra maszyna (np. F-16 miał problemy i z silnikami i z awioniką), a jak coś było bublem na etapie płatowca, to bublem pozostało! :D

sd
niedziela, 14 marca 2021, 21:42

I dlatego walka 1 F-22 vs 6 Su-57 skończy się zwycięstwem Raptora.

Wnuk Błochina
niedziela, 14 marca 2021, 14:05

A co ta przełomowa sztuczna inteligencja podpowiadała pilotowi tego su 57 który się rozbił? Bo podobno to był błąd pilota, czyli rozumiem że ten przełom polega na inteligencji która nie potrafi ostrzec pilota przed tym że robi błąd mogący kosztować utratę maszyny.? Jeśli w tym su 57 jest więcej tej nie mającej analoga technologii to uwierz ze ten według ciebie wystrugany ręcznie z drewna f22 nie będzie miał problemu żeby go rozwalić.

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 19:47

W tym co się rozbił rozleciał się Fly by Wire, żaden bład pilota. Co ciekawsz drugi Su-57 prawie zaliczył dzwona poczas ladowania, uratowała go jedynie decyzja pilota który nie chciał się katapultowac i jakos posadził felona.

Maras2
niedziela, 14 marca 2021, 20:53

A gdzie ty to wyczytałes? Na chinskim forum?

Davien
środa, 17 marca 2021, 19:11

Agencja TASS, wypowiedzi pilota Su-57 i wojskowych z Rosji, wystarczy?

Th
niedziela, 14 marca 2021, 11:18

Takiego nagromadzenia bzdur w każdym dosłownie zdaniu to prawdziwe mistrzostwo świata. Awionika samolotu F-22 przewyższa wszystkie nowe konstrukcje generacji 4+ zarówno w zadaniach wykrywania przeciwnika z dużych odległości jak ich skutecznego zwalczania. Po raz pierwszy w samolocie zastosowano koncepcję "Pave Pillar" bazującą na wysoce zintegrowanych, modułowych systemach które można łatwo rekonfigurować. Systemy te charakteryzują się łatwością w obsłudze, samouodpornieniu na powstałe uszkodzenia poprzez odpowiednie omijanie uszkodzonych modułów. Na wszystko to składa się wiele współpracujących ze sobą komputerów - bardzo szybkich wbrew temu co usiłujesz tutaj insynuować, połączonych światłowodowymi sieciami przesyłu danych. Zintegrowany procesor CIP wykonuje całość obróbki sygnałów, przetwarzania danych i wszystkich innych operacji cyfrowych przy pomocy specjalnego oprogramowania. W każdym F-22 są dwa uklady CIP które wykorzystują do 66 procesorów PowerPC. Do tego pozostawono miejsce na CIP nr 3 w razie konieczności rozbudowy CPU w samolocie co wraz z modernizacją samolotu ma obecnie miejsce. Na wstępie produkcji 19 z 66 miejsc w CIP 1 i 22 z 66 miejsc w CIP 2 nie były używane i można je było wykorzystać do przyszłego wzrostu wydajności. Wydajność przetwarzania procesora CIP wynosiła 700 mln instrukcji na sekundę (MIPS) z możliwością dalszej rozbudowy do 2000 MIPS. W obróbce sygnałów osiągał 20 miliardów operacji na sekundę (BOPS lub GFLOPS) z możliwością rozbudowy do 50 mld/s. CIP samolotu YF-22 kiedy powstał w latach 80-tych dysponował mocą obliczeniową wynoszącą 450 mln instrukcji na sekundę przy przetwarzaniu danych i 7200 mln operacji na sekundę przy przetwarzaniu sygnałów (DSP). Jednocześnie procesor wykonywał 10.5 mld operacji zmiennoprzecinkowych przy obróbce sygnałów. Procesory PowerPC G4 z których głównie sklada się CPU F-22 posiadają rozbudowane bloki funkcjonalne dla instrukcji stało- i zmiennoprzecinkowych AltiVec klasy SIMD głównie do obróbki sygnałów z 128-bitową wektorową jednostką przetwarzania danych. CPU F-22 zawiera do 132 procesorów i960 o częstotliwości taktowania 100 Mhz i procesorów PowerPC g3 i g4 o mocy od 500 do 800 MHZ. CPU wykonany w technologii AltiVec, to połączenie elementów tradycyjnego procesora skalarnego (wykonującego rozkazy krok za krokiem) z niezależnym modułem, przetwarzającym instrukcje wektorowo (równolegle). Podobne rozwiązania  stosowane były jedynie w superkomputerach Cray. Żaden ówczesny komputer wydajnością nie dorównywał CPU Raptora. Powyższe rozwiązanie pozwalało na przetwarzanie nawet i 50 instrukcji w jednym cyklu zegarowym! Jest to szczególnie przydatne w systemach wieloprocesorowych do znacznego zwiększenia wydajności i dlatego CIP wykorzystuje procesory PowerPC z Altivec ignorancie. Człowieku piszesz po raz kolejny o tematach o których nie masz pojęcia. Jaką wydajność mają rosyjskie układy? W Rosji najnowsze i zmodernizowane uzbrojenie pracuje na układach elektronicznych komputerów serii Elbrus-90, Bagiet-23, RAMEK. Samolot MiG-29SMT pracuje na układzie Intela:  "In Migue – 29SMT installed two new Intel 486DX33/40 board computers designed to control the new avionics ". Jakoś mu całkowicie wystarczy moc obliczeniowa 40 milionów instrukcji na sekundę (MIPS). Awionika w F-22 jest modernizowana w ramach poszczególnych etapów modernizacji samolotu i nadal należy do najbardziej zaawansowanych systemów elektronicznych na wyposażeniu samolotu myśliwskiego. Począwszy od transzy produkcyjnej nr 5 w F-22 wraz z instalacją radaru w wersji AN/APG-77(v)1 myśliwce otrzymały możliwość kierunkowego wykrywania emisji. System AN/ALR-94 składa się z 30 anten w architekturze rozproszonej zabudowanych na kadłubie F-22. System ten jest uważany za najbardziej zaawansowane urządzenie elektroniczne na samolocie myśliwskim. Ten pasywny detektor wykrywa z odległości ponad 280 mil (ponad 450 km) wszelkie źródła emisji fal elektromagnetycznych pełniąc rolę urządzenia SIGINT ( signals intelligence) do rozpoznania elektromagnetycznego. Jest to dokładnie to samo czym dysponuje samolot zwiadu elektronicznego RC-135, a rozwinięcie tego systemu zostało wdrożone w pakiecie walki elektronicznej AN/ASQ-239 (Barracuda) samolotu F-35. System może z dużą precyzją rozpoznać typ radaru, odległość, określić współrzędne celu. Zlicza dla pilota odległość z jakiej radar przeciwnika może wykryć F-22 i dane wyświetla na ekranie monitora. Może on współpracować z APG-77 poprzez "deliveirng" informacji, która umożliwia radiolokatorowi do śledzenia celów wykorzystując wąską wiązkę elektromagnetyczną, która z kolei umożliwia wykorzystanie pocisków powietrze-powietrze. Nie awionika była początkowo przeszkodą w integracji HMCS tylko jego zbyt duże rozmiary. Testy wykazały, że pilot F-22 noszący hełm z JHMCS może obijać się nim o owiewkę kabiny. Rozwiązaniem jest zastosowanie systemu celowania typu Scorpion HMCS firmy Thales. Podobnie jak JHMCS jest montowany na standardowych hełmach lotniczych ale jest mniejszy gdyż jego głównym komponentem jest wyświetlacz w postaci monokla. To tyle z pańskich bajek kolego Fan Klub. System AN/AAR-56 MLD od samego początku był przystosowany do integracji z IRST w przyszłości (było zarezerwowane miejsce i system chłodzenia). YF-22 posiadał moduł IRST ale w seryjnie produkowanych egzemplarzach samolotu ze względów oszczędnościowych z nich zrezygnowano. Systemy IRST na Zachodzie po pierwsze służą przede wszystkim do atakowanie celów naziemnych i po prostu zastępują klasyczne zasobniki celownicze na samolotach stealth i LO aby nie zwiększać ich SPO. Dlatego F-22 w ogle nie posiadał takiego urządzenia bo jest skonfigurowany jako myśliwiec przewagi powietrznej gdzie najbardziej zaawansowany na samolocie myśliwskim radar AESA APG-77 oraz równie zaawansowany pasywny RWR AN/ALR-94 są dużo bardziej skuteczne. Awionika F-35 to już zupełny kosmos o którym rosyjskie "nowe" samoloty z awioniką z lat 90-tych mogą zapomnieć przez następne 50 lat. Jak widać stopień zaawansowania F-22 przekracza już horyzonty co niektórych miłośników rosyjskiej technologii.

Susek
niedziela, 14 marca 2021, 10:58

Piszesz o rosyjskim su-57, którego nie ma... Procesory ma z poprzedniej epoki. Najnowszy rosyjski procesor, który jeszcze nie wszedł do produkcji ma wydajność słabego chińskiego smartfona. Su jest tak dopracowany, że po starcie od razu runął na ziemię. Nikt tego nie chce z Indiami na czele, bo każdy wie, że to niewypał i będzie zdatny do lotu w wersji za 15 lat, gdy będzie się nazywał su-61... F-22 wygrywa wszystkie walki powietrzne bo przeciwnik nie jest w stanie go namierzyć. I tle w temacie. Tak samo f-35, który ciągle ma nowe oprogramowanie. Rosyjskie su klepane ręcznie w ilości jedna sztuka rocznie jest zwykłą manufakturą. A w rosyjskim wydaniu oznacza to totalny bubel.

Th
sobota, 13 marca 2021, 18:09

Jeszcze takich bzdur nie czytałem. Awionika samolotu F-22 przewyższa wszystkie nowe konstrukcje generacji 4+ zarówno w zadaniach wykrywania przeciwnika z dużych odległości jak ich skutecznego zwalczania. Po raz pierwszy w samolocie zastosowano koncepcję "Pave Pillar" bazującą na wysoce zintegrowanych, modułowych systemach które można łatwo rekonfigurować. Systemy te charakteryzują się łatwością w obsłudze, samouodpornieniu na powstałe uszkodzenia poprzez odpowiednie omijanie uszkodzonych modułów. Na wszystko to składa się wiele współpracujących ze sobą komputerów - bardzo szybkich wbrew temu co usiłujesz tutaj insynuować, połączonych światłowodowymi sieciami przesyłu danych. Zintegrowany procesor CIP wykonuje całość obróbki sygnałów, przetwarzania danych i wszystkich innych operacji cyfrowych przy pomocy specjalnego oprogramowania. W każdym F-22 są dwa uklady CIP które wykorzystują do 66 procesorów PowerPC. Obecnie 19 z 66 miejsc w CIP 1 i 22 z 66 miejsc w CIP 2 nie są używane i można je wykorzystać do przyszłego wzrostu wydajności. Wydajność przetwarzania procesora CIP wynosi 700 mln instrukcji na sekundę (MIPS) z możliwością dalszej rozbudowy do 2000 MIPS. W obróbce sygnałów osiąga 20 miliardów operacji na sekundę (BOPS lub GFLOPS) z możliwością rozbudowy do 50 mld/s. CIP samolotu F-22 kiedy powstał w latach 80-tych dysponował mocą obliczeniową wynoszącą 450 mln instrukcji na sekundę przy przetwarzaniu danych i 7200 mln operacji na sekundę przy przetwarzaniu sygnałów (DSP). Jednocześnie procesor wykonywał 10.5 mld operacji zmiennoprzecinkowych przy obróbce sygnałów. Procesory PowerPC G4 z których sklada się CPU F-22 posiadają rozbudowane bloki funkcjonalne dla instrukcji stało- i zmiennoprzecinkowych AltiVec klasy SIMD głównie do obróbki sygnałów. CPU wykonany w technologii AltiVec, to połączenie elementów tradycyjnego procesora skalarnego (wykonującego rozkazy krok za krokiem) z niezależnym modułem, przetwarzającym instrukcje wektorowo (równolegle). Podobne rozwiązania  stosowane były jedynie w superkomputerach Cray. Powyższe rozwiązanie pozwala na przetwarzanie nawet i 50 instrukcji w jednym cyklu zegarowym! Jest to szczególnie przydatne w systemach wieloprocesorowych do znacznego zwiększenia wydajności i dlatego CIP wykorzystuje procesory PowerPC z Altivec ignorancie. Człowieku nie bierz się za tematy o których nie masz pojęcia. Jaką wydajność mają rosyjskie układy? W Rosji najnowsze i zmodernizowane uzbrojenie pracuje na układach elektronicznych komputerów serii Elbrus-90, Bagiet-23, RAMEK. Samolot MiG-29SMT pracuje na układzie Intela:  "In Migue – 29SMT installed two new Intel 486DX33/40 board computers designed to control the new avionics ". Jakoś mu całkowicie wystarczy moc obliczeniowa 40 milionów instrukcji na sekundę (MIPS). Awionika w F-22 jest modernizowana w ramach poszczególnych etapów modernizacji samolotu i nadal należy do najbardziej zaawansowanych systemów elektronicznych na wyposażeniu samolotu myśliwskiego. Począwszy od transzy produkcyjnej nr 5 w F-22 wraz z instalacją radaru w wersji AN/APG-77(v)1 myśliwce otrzymały możliwość kierunkowego wykrywania emisji. System AN/ALR-94 składa się z 30 anten w architekturze rozproszonej zabudowanych na kadłubie F-22. System ten jest uważany za najbardziej zaawansowane urządzenie elektroniczne na samolocie myśliwskim. Ten pasywny detektor wykrywa z odległości ponad 280 mil (ponad 450 km) wszelkie źródła emisji fal elektromagnetycznych pełniąc rolę urządzenia SIGINT ( signals intelligence) do rozpoznania elektromagnetycznego. Jest to dokładnie to samo czym dysponuje samolot zwiadu elektronicznego RC-135, a rozwinięcie tego systemu zostało wdrożone w pakiecie walki elektronicznej AN/ASQ-239 (Barracuda) samolotu F-35. System może z dużą precyzją rozpoznać typ radaru, odległość, określić współrzędne celu. Zlicza dla pilota odległość z jakiej radar przeciwnika może wykryć F-22 i dane wyświetla na ekranie monitora. Może on współpracować z APG-77 poprzez "deliveirng" informacji, która umożliwia radiolokatorowi do śledzenia celów wykorzystując wąską wiązkę elektromagnetyczną, która z kolei umożliwia wykorzystanie pocisków powietrze-powietrze. Nie awionika była początkowo przeszkodą w integracji HMCS tylko jego zbyt duże rozmiary. Testy wykazały, że pilot F-22 noszący hełm z JHMCS może obijać się nim o owiewkę kabiny. Rozwiązaniem jest zastosowanie systemu celowania typu Scorpion HMCS firmy Thales. Podobnie jak JHMCS jest montowany na standardowych hełmach lotniczych ale jest mniejszy gdyż jego głównym komponentem jest wyświetlacz w postaci monokla. To tyle z pańskich bajek kolego Fan Klub. System AN/AAR-56 MLD od samego początku był przystosowany do integracji z IRST w przyszłości (było zarezerwowane miejsce i system chłodzenia). YF-22 posiadał moduł IRST ale w seryjnie produkowanych egzemplarzach samolotu ze względów oszczędnościowych z nich zrezygnowano. Systemy IRST na Zachodzie po pierwsze służą przede wszystkim do atakowanie celów naziemnych i po prostu zastępują klasyczne zasobniki celownicze na samolotach stealth i LO aby nie zwiększać ich SPO. Dlatego F-22 w ogle nie posiadał takiego urządzenia bo jest skonfigurowany jako myśliwiec przewagi powietrznej gdzie najbardziej zaawansowany na samolocie myśliwskim radar AESA APG-77 oraz równie zaawansowany RWR AN/ALR-94 są dużo bardziej skuteczne. Awionika F-35 to juz zupełny kosmos o którym rosyjskie samoloty mogą zapomnieć przez następne 50 lat. Jak widać stopień zaawansowania F-22 przekracza już horyzonty co niektórych miłośników rosyjskiej technologii.

Fan Th vel Jaca vel JW vel z netu
czwartek, 18 marca 2021, 13:48

I widzisz Th vel Jaca vel z netiuvel JW, nie raz ci pisałem, że te twoje gotowce o F-35 nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. No i okazało się, że miałem rację, gdyz F-35 to chyba największy bubel w historii awiacji.

Fan Th vel Jaca vel JW
poniedziałek, 15 marca 2021, 13:52

@Th to @Jaca, ale takze @JW vel @abc (technologii) vel @z netu. Tutaj wklejam dowod. Defence 24, artykul „Su-35S z pociskami o zasięgu ponad 200 km”: Th, wtorek, 6 października 2020, 14:49: „Z wykształcenia jestem inżynierem elektronikiem ze specjalnością awionika lotnicza po szkole w Dęblinie panie felon. Jeszcze raz postaram się w prostszy i krótszy sposób wytłumaczyć najważniejszą różnicę pomiędzy antenami PESA i AESA bo wyraźnie pan nie zrozumiał o czym piszę. Z pominięciem budowy bo nie chce się powtarzać, a opisałem dość szczegółowo ten temat. Nie błysnąłeś wystarczającym poziomem wiedzy technicznej, wykazując kompletną ignorancję w temacie znajomości zasad pracy radarów pokładowych choć wywnioskowałem, że za takiego znawcę się uważasz”. A tak na Defence 24, pod tytulem „Raptory na spotkanie rosyjskim Delfinom”. 10 kwietnia 2020, o godzinie 10:30 Jaca napisal tak: „Ja jestem inżynierem po studiach z zakresu awioniki na Wyższej Szkole Oficerskiej Sił powietrznych w Dęblinie. Dla mnie jesteś cienki Bolek, zwykły niedouczony amator-laik z tematu lotnictwa”. Jakie to szczescie ze mamy na forum dwoch ekspertow z dziedziny radarow AESA po szkole w Deblinie. A z nich sa tacy eksperci, ze JW wypisywal, ze F-22 w komorach wewnetrznych przenosi 8 AIM-120, takze w komorach bocznych, dedykowanych tylko i wylacznie dla AIM-9. Dlugo by jeszcez wymieniac, ale szkoda czasu.

Fan Th vel Jaca vel JW
poniedziałek, 15 marca 2021, 13:51

Bzdur nie czytałeś? To poczytaj swoje komentarze o badaniach F-35 przez CAGI, o dramatycznych manewrach powietrznych, o tym, jak Low Speed Pass mogą wykonywać tylko samoloty super manewrowe. Poczytaj swoje bzdury o tym, jak według ciebie "Pedal Turn" to "pedał orczyka". Dobre, piszesz, że większych bzdur nie czytałeś...

to4013
sobota, 13 marca 2021, 17:59

Su-57 to jest właśnie to. Konstrukcja przełomowa i na miarę przyszłości . Podobno robił zdjęcia kamerą 4K jak perseverance lądował na Marsie

Dawo
sobota, 13 marca 2021, 17:37

Ten jedyny Su-57 poki co nie lata. Problemy z niepasującymi częściami, zapożyczyłeś z własnego podworka- o tym nawet rosyjscy dowódcy mowią.

niedziela, 14 marca 2021, 15:58

Problemy z niepasującymi częściami były i są w starszych Su-34 czego rosyjscy lotnicy nigdy nie ukrywali a wręcz przeciwnie.

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 19:49

Su-34 to przeróbka Su-30 ale Su-57 to całkiem nowa maszyna. I juz brak czesci zamiennych? czy znowu posypał się FBW i nie wiecie co z tym zrobic bo drugi Su-57 prawie się rozbił podczas swojego pierwszego lądowania po przekazaniu wojsku.

niedziela, 14 marca 2021, 21:48

To Su-57 to Polska maszyna że mam coś na ten temat wiedzieć? Ale widzę że ty wiesz wszystko na temat Su-57 , ciekawe........

Predator
piątek, 12 marca 2021, 22:09

To totalny skandal że USAF woli stare pryki F-15 zamiast super ultra hiper nowoczesnych F-35!!!!!!!! co maja super ultra hiper sensory są niewidzialne ale pilot widzi przez ściany w dodatku w trybie bestia z podczepionym uzbrojeniem o wartości przewyższającej wartość samego F-35 w przypadku F-15 podobnie ta cudowna maszyna może pokonać w pojedynkę lotnictwo dowolnego z krajów 3 świata oprócz tych krajów które mają wojsko a ich defiladowe ilość zapewnią sojusznikom USA bezpieczeństwo przed atakiem Orków uzbrojonych w dzidy i topory. Brawo !!!

Woland
sobota, 13 marca 2021, 13:55

Ale uspokój się i sprawdź sobie, jakie zadania wykonują/ mają wykonywać F35 i F15. To raz. A dwa, USA wprost wskazuje, że chce mieć 2 producentów samolotów bojowych i podtrzymuje Boeinga. To jest pełni jawne. Rosja zresztą tez tak robi i trzyma nikomu niepotrzebne zakłady MiG.

Predator
sobota, 13 marca 2021, 20:38

W USA tylko Boeing jest w stanie produkować myśliwce które nie są bublami, wiec to raczej podtrzymują LM

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 09:41

W USA bubli nie produkuja to domena MiG-a i Suchoja:)

Predator
wtorek, 16 marca 2021, 20:47

Tak sobie tłumacz.

Whiro
sobota, 13 marca 2021, 12:54

Twój problem jest taki że nie pojmujesz że różnorakie systemy muszą być elastyczne i różnorodne dla uzyskania sukcesu. Dlatego też Rosja ma mig 29,31, 35 su 25,27,34, 35 ,57. Różnorodność to wszechstronność. Ty niestety z czystej uszczypiwosci lub po prostu z indolencji tego nie łapiesz i wypisujesz te banialuki o f35.

Predator
sobota, 13 marca 2021, 20:37

Różnorodnie i elastycznie to były kiedyś kiedy były B-52 B-1 F-111 F-15 F-16 A-10 obecnie jest dramat bo resursy się kończą a pisanie że F-35 zapewnia różnorodność albo elastyczność jest co najmniej dziwne skoro znafcy zapewniali ze jest do wszystkiego a wychodzi że jest awaryjnym bublem.

Wiki
niedziela, 14 marca 2021, 12:03

Komu wychodzi, że jest bublem? Jedyny problem z F-35, sa koszty jego użytkowania.

wtorek, 16 marca 2021, 14:25

Koszty to jednak jeden z najmniejszych problemów z F-35.

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 09:41

Bublem to jest Su-57: z dwóch jeden rozbity, drugi prawie się rozbił podczas pierwszego lotu po przekazaniu wojsku, to nam daje rekord wszechczasów. Ale jak widac w Rosji nawet kiepskiej podróbki F-22 zrobic nie umieja.

Predator
środa, 17 marca 2021, 22:25

Generalnie to ruscy najlepiej żeby nic nowego nie robili ale robią nazłość i coś robią czasem lepsze czasem gorsze ale konsekwentnie do przodu i jakoś wielkich wtop u nich nie ma nawet tego Su kiedyś dopracują czy się to komuś podoba czy nie. Gorzej z zachodem który się militarnie kurczy i o to się należy martwić a nie o sprzęt przeciwnika.

Maras2
piątek, 12 marca 2021, 21:11

Co na to Rosja? Ano nieśmiało pojawia sie informacja o modernizacji Su-35S o komponenty z Su-57. Biorąc pod uwage że silnika jeszcze nie ma w produkcji to na ta moderkę im z 5 lat zejdzie. Chyba teraz ich nie stac na to bo ida modernizacje Su-30 , 34, Tu-22, Tu-160 ... Ale jak to zrobia to wyjdzie im powązny konkurent dla F-15EX.

LOL
sobota, 13 marca 2021, 09:07

A od kiedy klon Su-27 może być konkurentem dla F-15? Pod każdym względem Orzeł zawsze deklasował to (po)sowieckie badziewie.

dim
sobota, 13 marca 2021, 08:07

Może wyjdzie im, ale w ilości egzemplarzy... ?

Davien
sobota, 13 marca 2021, 12:51

Nawet w tym im się nie uda: Maja 98 Su-35S a USA może kupić nawet więcej niz 144 F-15EX jak sie zdecyduja część f-15E nimi zastapić( to nowość bo miały być wymieniane tylko F-15C/D)

Fanklub Daviena i GB
sobota, 13 marca 2021, 20:33

Jak USA kupi obiecane 1763 szt. F-35 to już... nic nie kupi! To obliczone: koszty nabycia i eksploatacji 1763 szt. F-35 pochłoną wszystkie możliwe środki na lotnictwo USA i USAF nie będzie stać już nawet na kawę dla pilotów... Dlatego już wiadomo, że USA kupi jakieś 600 szt. F-35 a nie 1763 szt. To i tak więcej niż 500 szt. zanim zamkną produkcję, co prorokowałem parę lat temu, ale może jeszcze wyjdzie na moje... :D

Fan nkwd
niedziela, 14 marca 2021, 14:17

Jeśli zrobią 600 sztuk f35, do tego 150 nowego f15 i później ngad to będą mieć w powietrzu z f22 ok tysiąca nowoczesnych myśliwców, przeciw którym Rosja będzie mogła wystawić ok 300 swoich nowoczesnych. Już nie pisze ze w gen 4+ Rosja ma dwa razy mniej samolotów niż samo USA. Czarno to dla was widzę...

Dawo
niedziela, 14 marca 2021, 12:07

Pewnie wyjdzie na Twoje. Ja obstawiam, że dostaną około 1000 F-35. Założenie zakupu ponad 1700 samolotów, było od samego początku dyskusyjne. Po co USA taka ilość, tak nowoczesnego sprzętu? Nawet ten 1000 sztuk bez maszyn IV generacji wystarczy na najsilniejsze armie jak Chiny czy Indie (jakby co).

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 09:43

Nie dość ze kupia to starczy im i na cała resztę, to nie Rosja gdzie "nowy" Tu-160M musiał byc skłądany z części pozostałych u Tupolewa po dawnej produkcji Tu-160 bo na nowy kasy zabrakło:)

Maras2
niedziela, 14 marca 2021, 22:09

Znowu bzdury piszesz (ile można ???). Rosja odtwarza mozliwosci produkcyjne Tu-160 i juz dawno zapowiadali ze beda na początku wykorzystwac to co jest a dopiero pozniej beda budowac nowe. Ale ty oczywiscie wiesz swoje. Zal mi ciebie.

Davien
piątek, 12 marca 2021, 22:42

Maras, Su-35 ni jest nawet obecnie rywalem dla F-15E a tobie sie marzy rywalizacja z F-15EX?? Aha, jaka moderka o komponenty z Su-57, jak ten lata na awionice i radarze z Su-35. Silniki izdielje 30 powstaja sciśle pod Su-57 ale że maja tam zastapic AL-41F1 to pewnei i jakoś do Su-35 je dopasuja:)

Maras2
niedziela, 14 marca 2021, 21:04

Nieprawda , Su-57 ma praktycznie zamontowane wszystkie systemy które powinien miec. Owszem ciągle jest to testowane i poprawiane (i pewnie bedzie to robione ciagle - patrz F-35). Do Su-35 miałyby byc wprowadzone dopasowane odmiany radaru i silników. Przy radarze pewnie nie bedzie wiekszych kłopotów ale z silnikami juz gorzej. Zamontowanie wersji dla Su-57 wymagałoby przekonstruowania Su-35. Pisze o tym bo nieoficjalnie rosyjscy wojskowi o tym zaczynają mówic

Davien
poniedziałek, 15 marca 2021, 10:27

Nie pani maras, nie ma. Nie ma radaru N036 Biełka który istnieje w kilku niedokończonych egzemparzach a zamontowany był do testów jedynie na trzech niekompletnych prototypach, Nie ma silnikó izdieljew 30, jak wszystko idealnie pójdzie( dobry żart:))) to bedą za jakieś 3-4 lata, nie ma docelowej awioniki bo ta była dopiero testowana na T-50-9 Obecne Su-57 lataja z silnikami, awionika i radarem z Su-35S. Natomiast wersja Su-57 z dopracowanym silnikiem, radarem i awioniką jest nazywana juz w Rosji Super Suchoj i pojawi sie najwcześneij koło 2025r. Aha zapomniałem dodac ze jeszce maja kadłub zmieniać. A czy izdielje 30 będzie pasowac do Su-35... Pewnie tak, po niewielkich przeróbkach,w końcu Su-57 lata na silnkach z Su-35.

Wiki
sobota, 13 marca 2021, 12:58

Su-57 na razie nie lata. Od czasu dostarczenia jedynego "seryjnego" do jednostki, ani razu nie wystartował. Samo ladowanie w bazie, tez nie obyło się bez problemów. Według spoterow samolot miał tuż przed przyziemieniem wykonać nagły przechyl na lewe skrzydło. Rosyjscy forumowicze wylewają słowa uznania dla pilota, ze zachował zimna krew i nie katapultował się.

Maras2
niedziela, 14 marca 2021, 21:30

Jak nie lata? Skąd to wiesz? Pod koniec lutego latal wraz z Su-35 i prototypem (chyba 010).

Davien
sobota, 13 marca 2021, 15:59

Czyzby dalej kłopoty z Fly by Wire? Pierwszy spadł własnie z tego powodu.

Dawo
niedziela, 14 marca 2021, 07:56

Dopiero teraz doczytałem, że rosyjskie odmiany Su-35 nie posiadaly FbW. Rosjanie nie mieli do tej pory tej technologii!!!!

niedziela, 14 marca 2021, 14:14

Rosjanie pierwsi pracowali nad FBW i pierwsi zbudowali samolot wyposażony w taki system i było to w latach 30 XX wieku. ANT-20 wyposażony w 2 systemy sterowania klasyczny oraz protoplastę FBW.

Davien
środa, 17 marca 2021, 19:17

ANT-20 nie miał protoplasty FBW . Pierwsza maszyną z FBW był kanadyjski Arrow, Rosja nei miała maszyn z FBW chyba aż do Su-35/57, Su-27 miały jedynie kanał pionowy FBW.

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 09:45

Miały ale jedynie w tzw kanale pionowym. Pełnego FBW na pewno nie miały Su-27, czy Su-35/30 to nie wiem. Ale dzięki za info.

sobota, 13 marca 2021, 17:17

Nie wiesz z jakiego powodu rozbił się ten samolot. Więc przestań bredzić.

Davienici są niesamowici
niedziela, 14 marca 2021, 22:56

Jak to nie wie. On w nim leciał.

Davien
niedziela, 14 marca 2021, 19:51

Sami Rosjanie podawali ze nawalił totalnie Fly by Wire a pilot twierdził ze nie miał zadnej konroli nad samolotem który spadł niesterowany z ponad 8km.

Maras2
niedziela, 14 marca 2021, 22:23

Dlatego wersje Super Sukhoi maja miec zdwojone sterowanie eletryczno-mechaniczne. Jak zawiedzie elektryka to zostanie mechanika czyli powrót do korzeni. I na tym samolot bedzie mógł wrócic na lotnisko

Davien
środa, 17 marca 2021, 19:19

Maras, czyli jak widać dalej nie potrafią zrobić FBW jak należy jak ma mieć sterowanie mechaniczne to nie może byc niestateczny aerodynamicznie. Układy elektroniczne na nowoczesnych maszynach masz wieokrotnie zdublowane.

poniedziałek, 15 marca 2021, 15:16

Dublowane układy sterowania w maszynach bojowych i nie tylko to raczej norma obecnie.

Tweets Defence24