- Wiadomości
Dalsze opóźnienie w oddaniu patrolowca „Ślązak”
Inspektorat Uzbrojenia ujawnił, że okręt patrolowy „Ślązak” zostanie oddany dopiero na przełomie lat 2018 -2019, a więc ponad dwa lata po zakładanym w momencie podpisania umowy (co miało miejsce w 2013 roku) terminie. Dodatkowo kontrakt została już „finansowo” zrealizowany na poziomie 96 proc. Te 4 proc. ma więc pozwolić na przeprowadzenie prób, naprawę ewentualnych usterek i zdanie okrętu.

Nowe informacje na temat „Ślązaka” zostały ujawnione podczas połączonego posiedzenia sejmowych komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Obrony Narodowej w dniu 27 września 2017 r. Posiedzenie to było poświęcone procesowi restrukturyzacji Stoczni Marynarki Wojennej S.A., a więc automatycznie pojawiły się pytania o los przebywającego w tym zakładzie okrętu patrolowego „Ślązak”.
Odpowiadając na nie zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia płk Waldemar Bogusławski wyjaśnił, że nie tylko nie udało się dotrzymać pierwotnie zakładanego terminu oddania jednostki 30 listopada 2016 r., ale nie uda się również tego zrobić z nowym terminem, ustalonym na lipiec 2018 r.
Umowa powinna być zakończona 30 listopada 2016 r. Od tego momentu umowa jest po terminie i aktualny harmonogram przewidywał zakończenie budowy „Ślązaka” w lipcu 2018 r. Natomiast rok 2017 i postęp prac jest niezadowalający wprowadził kolejne opóźnienia. Na dzień dzisiejszy przewidujemy i oczekujemy zakończenie budowy „Ślązaka” na przełomie roku 2018-2019
Jeżeli chodzi o sam status „Ślązaka” to wyjaśniono, że jego właścicielem jest obecnie Ministerstwo Obrony Narodowej. Przypomniano, że jest to okręt „budowany w oparciu o umowę pierwotną z 2001 roku, zawartą pomiędzy Stocznią Marynarki Wojennej a Dowództwem Marynarki Wojennej. Do tej umowy zostało wprowadzonych 21 aneksów i 2 porozumienia częściowe”.
Czytaj więcej: Inspektorat Uzbrojenia ujawnia plan modernizacji Marynarki Wojennej [News Defence24.pl]
Krokiem milowym w tej umowie miał być rok 2013, w którym „na podstawie aneksu piętnastego dokonano zmiany, rozszerzając zakres doposażenia w platformę oraz odstępując od realizacji <<Gawrona>>. Zmiana konfiguracji na okręt patrolowy w wersji podstawowej „Ślązak”. W 2013 r., w celu realizacji tej umowy zawarto dwie dodatkowe umowy z firmami Thales oraz Enamor”.
Jeżeli chodzi o stan budowy „Ślązaka”, to na dzień dzisiejszy: „W zakresie odpowiedzialności Stoczni Marynarki Wojennej zrealizowano prace montażowe i przystąpiono do prób portowych, które rozpoczęto 16 sierpnia 2017 r. W zakresie odpowiedzialności dwóch pozostałych firm również zakończono prace montażowe i jesteśmy w trakcie uruchamiania systemów”.
Przedstawiciel Inspektoratu Uzbrojenia podkreślił: „Finansowo umowa jest zrealizowana na poziomie 96%. Co oznacza, że pozostały już niewielkie środki finansowe ale jednocześnie i niewielki zakres prac. Pozostały uruchomienia systemu, pozostały próby morskie i zdanie okrętu”.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS