Cegielski i Grupa WB dostarczą 40-metrowe mosty dla Leopardów?

10 grudnia 2020, 08:26
MS40-1280x720
Pojazd-układacz MPU-40 na ułożonym przęśle PM-40. Fot. OBRUM

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty, w prowadzonym do listopada 2019 roku postępowaniu, na pozyskanie mobilnego mostu składanego MLC-70/110 do pokonywania średnich przeszkód wodnych i terenowych. Zwycięską ofertę, która otrzymała 100 pkt., złożyło konsorcjum w składzie H.Cegielski-Poznań S.A. oraz WB Electronics S.A.

Oferta w/w konsorcjum wpłynęła w przewidzianym terminie (do 8 stycznia 2020 r.) jako jedyna, choć swoje zainteresowanie tym postępowaniem zgłaszała również Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. z OBRUM Sp. z o.o. Zgodnie z opublikowanymi informacjami z otwarcia oferty została ona wyceniona na 57 mln PLN brutto co oznacza, że nie przekroczyła ona planowanego budżetu w wysokości 76 mln PLN.

Przypomnijmy, że w/w postępowanie dotyczy realizacji pracy wdrożeniowej, w wyniku której ma powstać próbna partia obejmująca dwa komplety mobilnych mostów składanych MS-40 Daglezja-S do pokonywania przeszkód wodnych i terenowych o szerokości do 40 metrów. Nośność mostów ma umożliwić przerzut pojazdów gąsienicowych w klasie MLC 70 (czyli o masie do ok. 63,5 t) oraz kołowych w klasie MLC 110 (w tym zestawów niskopodwoziowych z przewożonym pojazdem). Mosty te pozwolą przerzut czołgów podstawowych Leopard 2PL/Leopard 2A5 czy najnowszych wersji ich zachodnich odpowiedników takich jak Challenger 2, Leopard 2A6/A7 czy M1A2B/C Abrams.

Reklama
Reklama

Partia próbna mostów MS-40 ma być wykonana w oparciu o dokumentację techniczną na wykonanie partii próbnej oraz przy uwzględnieniu zaleceń z badań kwalifikacyjnych. W zakresie tego systemu wcześniejsze etapy prac rozwojowych - od stworzenia koncepcji mostu do wykonania prototypu i jego przebadania – realizował (od czerwca 2008 r. do czerwca 2018 r.) gliwicki OBRUM Sp. z o.o., należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Ten sam ośrodek prowadził również prace nad innymi mostami - MS-20 Daglezja-S (są eksploatowane w Wojsku Polskim, dostawy prowadzono we współpracy z ZM-Bumar Łabędy) oraz MG-20 Daglezja-G.

Pierwszy zestaw partii próbnej MS-40 Daglezja-S ma powstać przy wykorzystaniu zbudowanego przez OBRUM prototypu oraz w oparciu o dokumentację techniczną na wykonanie partii próbnej a także przy uwzględnieniu wyników badań kwalifikacyjnych opracowanych w ramach pracy rozwojowej. Wykonawca opracuje również projekt dokumentacji technicznej do produkcji seryjnej. Zamówienie powinno zostać wykonane do końca października 2024 roku.

W skład zestawu mostu MS-40 wchodzi pięć pojazdów:
- pojazd-układacz MPU-40 będący urządzeniem załadowczo-wyładowczym (z żurawiem o wysięgu 12 m i udźwigu do 10 t.)
- pojazdy transportowe MPT-40 do przewozu segmentów przęsła,
a także samo przęsło PM-40 oraz wyposażenie niezbędne do jego montażu.

Podobnie, jak w przypadku mostu MS-20 do roli nośników wykorzystano ciągniki siodłowe Jelcz C662D.43 z napędem 6x6 oraz 3-osiowe naczepy.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 20
Reklama
Listek
piątek, 11 grudnia 2020, 22:16

Ciekawe czy Konstruktorów z Obrum za 3k brutto tez wykupią, bo inaczej to ze świeczką szukać tego co wie jak to może działać..

mick8791
sobota, 12 grudnia 2020, 03:41

Do tego Panie Listek służy dokumentacja techniczna na wykonanie partii próbnej, którą w ramach realizacji kontraktu otrzymają. Inżynier taki dokument rozumie bez problemu. A, że Ty masz z tym problem to już insza inszość...

ANDY
piątek, 11 grudnia 2020, 11:57

jestem rozczarowany że nie kupujemy amerykańskich ... albo niemieckich tylko jakieś polskie ...

Bdv
czwartek, 10 grudnia 2020, 18:03

63,5 t to chyba troche malo. Aby miec bezpieczny zapas to chyba z 75 powinno byc

m29
piątek, 11 grudnia 2020, 08:13

Miało być po taniości, a nie z zapasem.

w
czwartek, 10 grudnia 2020, 17:58

nareszcie cos rozsadnego

Monkey
czwartek, 10 grudnia 2020, 13:54

Bardzo dobra wiadomość, bo ani HCP ani WB nie przodują ostatnio w dostawach sprzętu dla WP. Nie z ich winy, a z winy MON zresztą. Oby cały projekt poszedł gładko i oby MON kupił trochę tego sprzętu.

mick8791
czwartek, 10 grudnia 2020, 15:36

WB nie przoduje? Wolne żarty! Dostarczają Topaz, Fonet, via Radmor radiostacje, Krab stoi na ich oprogramowaniu, SKO i automatyce. Rak to już w ogóle, bo oni są głównym wykonawcą automatyki i oprogramowania tej wieży. Wozy dowódcze na bazie Rosomaka to też w dużej mierze oni, modernizacja BWR. Do tego są również głównym wykonawcą m.in. automatyki, SKO, komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, oprogramowania w projekcie ZSSW-30 i Borsuk. A nie wymieniłem jeszcze wszystkiego... A co do HCP to oni próbują wejść na rynek zbrojeniowy. Kiedyś coś robili ale to były wieki temu.

Waldi
czwartek, 10 grudnia 2020, 23:21

Zastanawiające i być może warte wyjaśnienia jest jednak m.in. to, że od dawna słyszy się, iż wiele tego asortymentu o którym piszesz jest dostarczane do WP (i to często przez zakłady) w wyniku niekonkurencyjnych procedur pomimo że w wielu przypadkach na rynku występują podobne i niejednokrotnie lepsze rozwiązania. Być może to jest jedną z przyczyn spadku bezpośrednich zamówień przez resort, o których pisze @Monkey

Krzys
czwartek, 10 grudnia 2020, 13:41

Na ile sztuk się zdecydują?

Kocurro
czwartek, 10 grudnia 2020, 13:00

Abrams M1A2C 73.6 short tons (66.8 t) więc go ten most nie uniesie.

Bursztyn
czwartek, 10 grudnia 2020, 12:38

Z ciekawostek Obrum dostalo 120 mln pln na prototyp I KICHA

biały
piątek, 11 grudnia 2020, 18:28

znaczy co obrum nie udało wykonać się sprawnego prototypu ???

kibic
czwartek, 10 grudnia 2020, 11:21

O niedostatku mostów dla wojska słychać od bardzo dawna, więc pewnie potrzebne. Połączenie WB Electronics i Cegielskiego w jedno konsorcjum brzmi dla mnie egzotycznie. Trochę jak połączenie kowala z jubilerem, ale to ich sprawa. Ważne, że kompetencje i pieniądze będą w Polsce. Jakiś zastrzyk pieniędzy Cegielskiemu też nie zaszkodzi, bo warto utrzymać choćby część polskiej firmy, która powstała w połowie XIX wieku.

Łukasz
piątek, 11 grudnia 2020, 08:16

MON ma przede wszystkim sprawić, aby wojsko było nowoczesne. Jego rolą nie jest utrzymywanie nierentownych miejsc pracy.

biały
piątek, 11 grudnia 2020, 18:32

więzienia tez są nierentowne , jak i szpitale szkoły , wojsko tez nie jest rentowne ale jakoś nikt nie myśli o likwidacji ich , w niektórych przypadkach ważniejsze jest dopłacenie do pracowników i wyłożenie większych kosztów niż zarobek , przecież można by prywatne szpitale szkoły , prywatna armia tylko co było by lepsze dla społeczeństwa

Zbyh
czwartek, 10 grudnia 2020, 18:41

Co to znaczy utrzymać i po co?

bocian
piątek, 11 grudnia 2020, 10:47

Wyjaśnię koledze - Autosan ma autobusy które konkurują juz z solarisem manem itp. (CNG, LNG, Elektryk, Wodorowy) ale brakuje im kapitału obrotowego bo PGZ nie wie że jest to kapitałochłonna produkcja - więc po co to utrzymywać - do piachu ze spółką ..... Bumar Łabędy ? Ba ! to inna sprawa ..... 50 lat za Aselsanem, Rheinmetallem ale nic to - pompujemy kasę w coś co nie ma produktów i nie zanosi się że będzie miało ... ale jest z sektora zbrojeniowego - taka logika tego utrzymania :) po co ??? a bo ja wiem .......... ;)

LMed
niedziela, 13 grudnia 2020, 11:45

Autosan też mógłby właściwie te mosty robić. Dokumentacja jest przecież.

Michał
czwartek, 10 grudnia 2020, 10:58

akurat zdążą jak Leopardy PL będą w komplecie

Tweets Defence24