Reklama

Siły zbrojne

Brytyjskie "oczy i uszy" nad Bałtykiem. Razem z USA i Holandią

Fot. Royal Air Force
Fot. Royal Air Force

Samoloty rozpoznania i walki elektronicznej RC-135W Rivet Joint z 51. Eskadry RAF biorą udział w kierowanych przez US Air Force ćwiczeniach sojuszniczych NATO. Ich celem było potwierdzenie możliwości projekcji siły na Morzu Bałtyckim, czyli obszarze, który według przeciwnika jest chroniony za pomocą technologii antydostępowych. Drugim elementem ćwiczeń było potwierdzenie umiejętności obrony własnej infrastruktury.

Ćwiczenia, realizowane wspólnie przez US Navy, US Air Force, Royal Air Force oraz Royal Netherlands Air Force są częścią szerszej demonstracji w ramach Joint All-Domain Command and Control Demonstration, która ma na celu potwierdzenie możliwości realizacji wraz z sojusznikami US National Defense Strategy, czyli amerykańskiej strategii obronnej. W tych działaniach biorą obecnie udział również siły zbrojne Polski, Szwecji i innych państw z basenu Morza Bałtyckiego. Współpraca ma niwelować znaczenie systemów antydostępowych (A2/AD) znajdujących się m. in. w Obwodzie Kaliningradzkim i zagwarantować możliwość obrony własnej infrastruktury oraz realizację działań operacyjnych na całym obszarze.

Samoloty brytyjskiej 51. Eskadry należą do komponentu Intelligence Surveillance Target Acquisition and Reconnaissance Force (ISTAR Force) i odpowiedzialne są za zbieranie oraz przetwarzanie informacji pochodzących z systemów SIGINT/ELINT. Wielka Brytania poprzez udział w tego typu działaniach nie tylko podkreśla swoją ścisłą współpracę z USA, ale też chce podkreślić, że Brexit nie wpływa na zobowiązania Londynu wobec sojuszników NATO, a przynajmniej tych, znajdujących się na północnych i wschodnich rubieżach sojuszu. Nie bez znaczenia jest również możliwość przetestowania współdziałania w zakresie operacji w wielu domenach realizowanych przez różne siły sojusznicze.

Biorące udział w działaniach brytyjskie RC-135W Rivet Joint to największe maszyny rozpoznawcze RAF, bazujące na płatowcu Boeing 707. Samolot wyposażony jest w radar obserwacji bocznej oraz system rozpoznania radioelektronicznego w zakresie lokalizacji i identyfikacji źródeł emisji promieniowania elektromagnetycznego, w tym radiolokacyjnych, elektronicznych i komunikacyjnych. Wielka Brytania zakupiła dekadę temu 3 samoloty RC-135W aby zastąpić nimi wycofywane w ze służby 2011 roku samoloty Nimrod R1. Wraz z RC-135W brytyjskie siły powietrzne eksploatowały również 5 mniejszych samolotów ISTAR typu Sentinel R1, które weszły do służby w 2008 roku, jednak niedawno zostały wycofane ze służby.

Reklama
Reklama

Reklama
Reklama

Komentarze