Bojowe Mastery dla Turkmenistanu i Azerbejdżanu? [KOMENTARZ]

30 maja 2020, 09:44
800px-Leonardo,_M-346FA_(35640670416)
Fot. M. Szopa/Defence24

Turkmenistan będzie pierwszy użytkownikiem samolotów Leonardo Aircraft M-346FA  - wynika z analizy raportu na temat włoskiego eksportu broni i sprzętu wojskowego w roku 2019. Dokument przestawiony parlamentowi Włoch przez MSZ wskazuje, iż Turkmenistan jest drugim po Egipcie importerem włoskiego uzbrojenia, którego wartość wyniosła w ubiegłym roku ponad 446 mln euro.

Na początku sierpnia 2019 roku dyrektor generalny koncernu Leonardo Alessandro Profumo, poinformował o podpisaniu umowy na sprzedaż 6 egzemplarzy samolotu M-346FA niesprecyzowanemu bliżej "międzynarodowemu odbiorcy". Był to pierwszy kontrakt na nową, bojową wersję samolotu szkolno-treningowego M-346 Master, używanego również przez Polskę. Jednak o ile polska wersja może przenosić jedynie uzbrojenie ćwiczebne i symulować działanie radaru, to M-346FA posiada nowoczesny radar Grifo-346 i możliwość przenoszenia kierowanych pocisków powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.

Jak wynika z analizy raportu „Relazione sulle operazioni autorizzate e svolte per ilo kontrolo dell'esportazione, importazione e transito dei materiali di armamento (anno 2019)” (wł. Sprawozdanie z operacji autoryzowanych i przeprowadzonych w celu kontroli eksportu, importu i tranzytu materiałów zbrojeniowych w roku 2019), przedstawionego włoskiemu senatowi 19 maja 2020 roku, Turkmenistan jest drugim po Egipcie odbiorcą włoskiego sprzętu wojskowego i lotniczego. W ciągu dwóch lat niemal podwoił wartość zamówień we Włoszech, których wartość w 2017 roku wynosiła 247 mln euro, natomiast w 2019 roku już 446,1 mln euro.

image
Prezydent Turkmenistanu Gurbanguła Berdimuhamedow w kabinie M-346. Fot. MFA.GOV.TM

Porównanie wartości zamówień koncernu Leonardo z zezwoleniami dotyczącymi eksportu uzbrojenia wskazują z dużym prawdopodobieństwem, że Turkmenistan zamówił sześć wspomnianych wcześniej lekkich samolotów bojowych M-346FA Master oraz osiem śmigłowców AW139. Zbieżność tą wskazują m.in. eksperci rosyjskiego think tanku Centre for Analysis of Strategies and Technologies (CAST). Jeśli chodzi o śmigłowce, to informacja ta nie powinna być zaskoczeniem, gdyż od 2011 roku AW139 wykorzystywane są przez służby graniczne, siły zbrojne i agencje bezpieczeństwa publicznego Turkmenistanu.

W kwestii samolotów M-346, najprawdopodobniej jedna maszyna M-346, choć niekoniecznie w wersji FA, została zaprezentowana w tym kraju w maju 2018 roku. W nagraniach z 3 maja 2018 roku, pochodzących z „niespodziewanej kontroli gotowości sił zbrojnych” widać jak prezydent Turkmenistanu wizytuje samoloty C-27J i M-346 prezentowane wówczas w tym kraju przez koncern Leonardo. Obie maszyny nie nosiły oznaczeń przynależności państwowej i prawdopodobnie dostarczono je w celu testów i ewaluacji potencjalnemu klientowi. Musiała ona wypaść pozytywnie, co zakończyło się zawarciem umowy latem 2019 roku.

Sześć M-346FA może stanowić wstęp do większych zakupów. Turkmenistan posiada znaczną liczbę mocno przestarzałych maszyn takich jak MiG-23 czy Su-22, które wycofano z użycia. W jednostkach operacyjnych pozostały niezbyt liczne samoloty bojowe MiG-29 i Su-25. W warunkach lokalnych M-346FA będzie mógł pełnić zarówno rolę myśliwca jak też maszyny wsparcia, dzięki uzbrojeniu w pociski kierowane do zwalczania zarówno celów naziemnych jak i powietrznych. Jednak nie tylko Turkmenistan zdecydował się na zakup włoskich samolotów. 

M-346FA. Na pierwszym planie radara Grifo-346. Pod maszyną szeroka gama uzbrojenia. Fot. J.Sabak
M-346FA. Na pierwszym planie radar Grifo-346. Pod maszyną szeroka gama uzbrojenia. Fot. J.Sabak

Zarówno Turkmenistan jak i Azerbejdżan tradycyjnie kupowały uzbrojenie w Rosji, natomiast w ostatnim czasie zwracają się ku nowym dostawcom uzbrojenia. Silną pozycję w tym regionie świata zyskały w ostatniej dekadzie Włochy, Turcja i Izrael. Państwa te prowadzą bardzo niezależną politykę w zakresie sprzedaży uzbrojenia, które jest często wzajemnie kompatybilne, jak pokazuje przykład M-346FA. Maszyna dostosowana jest do przenoszenia tureckich bomb naprowadzanych laserowo Teber i rakiet powietrze-ziemia firmy Roketsan, izraelskich pocisków powietrze-powietrze I-Derby i zasobników celowniczo-obserwacyjnych RecceLite czy Litening. Wszystko to równolegle z uzbrojeniem produkcji MBDA czy Raytheon.

Sytuacja ta może mieć ciekawe efekty polityczne dla regionu, ale też dla stosunków Włoch z Rosją czy USA. Z jednej strony włoski sprzęt wypiera w rejonie Morza Kaspijskiego i Kaukazu sprzęt rosyjski, ułatwiając wyjście tych państw spod zależności od przemysłu zbrojeniowego oraz wpływów Kremla i ograniczając jego dochody.

Z drugiej strony zakupy europejskiego uzbrojenia ograniczają ekspansję w tym regionie chińskiego eksportu broni. Ale widać również rosnące wydatki zbrojeniowe w tej części Azji. Może to wskazywać na wykruszanie się sprzętu pochodzenia jeszcze sowieckiego, który podobnie jak w Polsce, trzeba zastąpić nowoczesnym wyposażeniem, albo na dalsze narastanie napięć militarnych w tym rejonie.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 95
Reklama
bobo
niedziela, 31 maja 2020, 22:34

15 razy biedniejszy od Polski Turkmenistan kupił 6 śmigłowców. To tak gdyby Polska kupiła 90...

Qwerty
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 12:41

my wydajemy na autostrady

BUBA
niedziela, 31 maja 2020, 17:24

Na potrzeby WOT powinna byc przynajmniej jedna eskadra bojowych Master-ow i do tego dwie eskadry bojowych Sokolow.

Gnom
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 10:13

A po co WOT jakiekolwiek lotnictwo bojowe (to nie wojska operacyjne), wyjaśnisz?

Lońka Szymański
sobota, 27 czerwca 2020, 21:54

na tej samej zasdzie na której dostali karabinki GROT. Więc jak myślicielu-krytykancie? Specjalisto internetowo-katalogowy?

Gucio77
niedziela, 31 maja 2020, 15:55

Jak wejdą pociski artyleryjskie z silnikami Ramjet, to po mrzonkach o użyciu lotnictwa. Pocisk o prędkości Mach 3+ i donośności 150 km, panowie piloci nawet nóg z fotela nie podniosą za nim będzie game over. Do tego Iskandery. Pytanie ile mamy baz lotniczych w okolicach Wrocławia ?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
niedziela, 31 maja 2020, 22:34

Pociski artyleryjskie z napędem ramjet mają znikomą siłę wybuchu i bombka lotnicza pod tym względem jest nie zastąpiona. pociski artyleryjskie ramjet to są dobre na pasterzy z kałachem w górach gdzie sprzęt daleko nie wjedzie albo jako broń propagandowa.

12345
niedziela, 31 maja 2020, 12:18

My musimy oprócz F-35, które wejdą za Migi-29, dokupić 2 eskadry F-16V, które weszłyby za Su-22. Tyle wystarczy.

MateuszS
niedziela, 31 maja 2020, 12:41

F35 wejdą raczej za suczki ( są zdolne przełamać obronę przeciwnika). Pozatym po wprowadzeniu f35 zostanie eskadra migow ( tych zmodernizowanych).

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
niedziela, 31 maja 2020, 22:50

Nie tylko F-35 są zdolne przełamywać obronę F-16 też jak i wiekszość obecnie produkowanych na zachodzie myśliwców, Że wejdą za Su i co do mig to się zgodzę

Davien
niedziela, 31 maja 2020, 13:04

F-35 sa mysliwcami wielozadaniowymi jak F-16 wiec moga wykonywac dowolne działania. A z MiG-ów obecnie lata 5 maszyn a i to juz sypia się na nowo.

Pytajnik
wtorek, 2 czerwca 2020, 08:41

A ja mam pytanie odnośnie twoich niedawnych wypocin, jak to możliwe, że M346 może przenosić SOM B1?

Davien
czwartek, 4 czerwca 2020, 19:05

SOM-B1 nie bardzo bo sa za ciezkie, ale SOM-J na upartego zamiast zbiorników paliwa. Aha te pociski nie sa zintegrowane z M-346FA

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
niedziela, 31 maja 2020, 22:37

nie ubliżaj F-16!! F-16 to przynajmniej jest lekki i ma dobra prędkość wznoszenia.

Davien
czwartek, 4 czerwca 2020, 19:09

A zauwazyłeś biedaku że F35 ma taki ciag bez dopalacza jak F-16 z dopalaczem? Ale jak widac prawda poteznei zabolała ze takiego szału dostałes:)

vvv
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 10:22

lekki ale ma duzy udzwig :) i 9 pylonów pod uzbrojenie

Herr Wolf
niedziela, 31 maja 2020, 15:06

F35 jak i f16 f18 f117 nigdy nie będą myśliwcami !!!!

Marek
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 11:35

F-16 zanim został samolotem wielozadaniowym był właśnie klasycznym, lekkim jak na standardy amerykańskie myśliwcem. Tak samo, jak Tigershark. Ten ostatni nie odniósł sukcesu właśnie dlatego, że Reagan zniósł restrykcje na F-16. Poczytaj to i owo zanim zaczniesz pisać.

Lońka Szymański
sobota, 27 czerwca 2020, 21:57

"F-16 zanim został samolotem wielozadaniowym był właśnie klasycznym, lekkim jak na standardy amerykańskie myśliwcem. Tak samo, jak Tigershark. Ten ostatni nie odniósł sukcesu właśnie dlatego, że Reagan zniósł restrykcje na F-16. Poczytaj to i owo zanim zaczniesz pisać." - dosłownie. Najpierw poczytać potem polemizować a nie odwrotnie. Celna uwaga i mocny pocisk Panie Marku :)

GB
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 11:30

Wow... Ciekawe co piloci MiG-29, MiG-23, MiG-21 które były zestrzeliwane bez problemu przez F-16...

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
niedziela, 31 maja 2020, 22:40

a co będzie ?

Davien
niedziela, 31 maja 2020, 17:55

Czyli w takim razie w Rosji nie ma ani jednego mysliwca bo nawet MiG-31 przerabiają na wielozadaniowe:))

Vix
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 01:10

A w Afryce bija murzynów. Co innego rozszerzyć możliwości myśliwca jak w przypadku F-15, a co innego udawać że SU-22 czy f-16 to myśliwiec.

Davien
czwartek, 4 czerwca 2020, 19:10

Wow to Rosja niezle udaje ze Su-27/30/35 czy MIG-29 to mysliwce ze sie tylu nabrało:)

GB
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 11:29

No taki F-16 bardzo ładnie zestrzeliwał MiG-29...

Tomek pl
niedziela, 31 maja 2020, 12:39

Nie wystarczy potrzebujemy ok 180 -200 maszyn przy gotowości bojowej 80% to jakieś 12 eskadr. 3 f35 6 f16 i 2-3 f15pl lub eurofighter

Davien
niedziela, 31 maja 2020, 13:06

A po kiego nam F-15 czy EF , znacznie drozsze i gorsze od F-35. Jak juz chcesz tyle maszyn to dokupic F-35 lub F-16.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
niedziela, 31 maja 2020, 22:42

F-15 czy EF to myśliwce przewagi powietrznej Davien ty tego nie zrozumiesz więc ci nie będę tłumaczył na czym polega różnica

alejaja
wtorek, 2 czerwca 2020, 08:56

Uroiliście sobie jakieś "przewagi powietrzne", piszecie te dyrdymały dla radosnej gawiedzi, w czym niby ten F15 czy EF jest lepszy od F35? Wiem , pewnie jest ładniejszy i fajnie się nazywa, no i jeszcze ta "przewaga powietrzna" hehehe. Ludzie (dzieci?) to nie jest wybór modelu do sklejania w skali 1/72 tylko realnej maszyny do wykonywania realnych zadań.

ryba
wtorek, 2 czerwca 2020, 05:36

tylko czy na przewagapowietrzna bedzie potrzebna ? jesli wojna miaa by byc obronna to przewage załatwia patrioty.

vvv
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 10:24

jezeli mialbym sie kłocić to wolalbym f-15 niz EF z racji tego iz EF jest lekko większy niż f-16 a jednak f-15 to wielkie bydle o poteznym udzwigu i mogącym uniesc kilknascie aim-120 i pelnic role mobilnej wyrzutni dla celow wskazywanych przez f-35

Davien
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 17:02

F-15C zabiera 8 AIM-120, albo 4x Sparrow i 4x Sidewinder.Pomerdało ci sie z F-15AE czyli modernizacja F-15E a to nie ejst mysliwiec przewagi powietrznej ale wielozadaniowy. Modernizacja F-15C czyli F-152040C nigdy nei powstała, a same maszyny ma zastapić F-15X, czyli kolejna wersja F-15E

Tomek Pl
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 20:23

Jeśli kupilibyśmy f15pl to wlaśnie byłby taki f15x boing opracował go dla usa a klijentom z zagranicy bedzie sprzedać z inicjałami danego kraju. Tego typu myśliwiec z kilkunastoma podwieszonymi aim120 nie traci swojej zwinności w powietrzu jak f16 I f35 które obciążone uzbrojeniem I paliwem staja się niezdolne do walki n.a. bliskim dystansie

Davien
niedziela, 7 czerwca 2020, 10:02

Nie, z inicjałami danego kraju sa sprzedawane kolejne wersje F-15AE jak F-15SA/QA i IA. F-15X/EX czyli robiona wyłacznei dla ANG wersja F-18QA nie ejst dopuszczona do eksportu, Boeing dopiero się stara bo USAF nie chce tej maszyny za żadną cene. A F-35 pokazały ze bez problemu radza sobie z najnowszymi F-15.

rED
niedziela, 31 maja 2020, 11:14

Litwa, Łotwa i Estonia spokojnie mogły by wystawić wspólną eskadrę.

poniedziałek, 1 czerwca 2020, 09:38

Mają łącznie coś ok 6 mln ludzi. I minimalne zdolności inwestycyjne w sprzęt tak drogo jak samoloty.

Ostrozny
niedziela, 31 maja 2020, 08:56

Jakby mu dołożyli opancerzenie kabiny to mógłby służyć jako samolot bliskiego wsparcia lub jako tańsza wersja samolotu w drugiej lini?

Lońka Szymański
sobota, 27 czerwca 2020, 22:07

"Opancerzenie kabiny" , jak mądrze piszesz, nie załatwia problemu. Kabina nie jest tu tematem numer jeden. Problem jest nieco szerszy i należy głęboko zmodyfikować strukturę wewnętrzną płatowca aby ten mógł być samolotem wsparcia. Punkty nerwalgiczne także należy osłonić. Chyba nie wyobrażasz sobie samolotu z "pancerną kabiną" który resztę podzespołów ma "na wierzchu". Reasumując: proszę poczytaj trochę o konstrukcji płatowca na współczesnym polu walki oraz zaznajom się podstawowymi definicjami w konstruowaniu samolotów a potem stawaj do dyskusji i pisz o "opancerzeniu kabiny". Jak na razie nie błysnąłeś wiedzą i tylko się ośmieszasz jak Davien.

Lechu
sobota, 30 maja 2020, 21:50

Powinni je kupić dla naszego WOT. Bez przetargu oczywiście.

Szok
niedziela, 31 maja 2020, 08:25

Nie, no fachowiec z ciebie... samoloty dla wot czyli dla lekkiej piechoty.

poniedziałek, 1 czerwca 2020, 09:40

Nie ma też artylerii poza 60mm moździerzami, ale kupiono im drony znakomicie współpracujące z artyleryjskim Topazem. WOT nie ćwiczy również współpracy z artylerią.

Lelum wypolerum
niedziela, 31 maja 2020, 05:47

Ja jestem za Gwardia Narodowa w USA ma swoje lotnictwo to czemu nie mogło by mieć i polskie WOT.

Tomek pl
niedziela, 31 maja 2020, 10:01

W pierwszej kolejności niech wojska regularne dostawą f35 i f16 i może z 2 eskadry f15 lub eurofighter i jeśli wtedy będą fundusze to jestem za. Ale puki co to szkoda pieniędzy na zabawki dla wot

As
sobota, 30 maja 2020, 15:52

Jako kraj biedniejszy od wymienionych moglibyśmy pomyśleć o podobnym rozwiązaniu. To dobry samolot zrobiony z rosyjskiej konstrukcji.

job
niedziela, 31 maja 2020, 07:53

z braku możliwości powrotu na lotnisko i wylądowanie gdzieś u niemca to dobre rozwiązanie . Tanie latanie odstraszanie i szkolenie . Może swoje zrobi ? i tak do kasacji i tak .

Lelum wypolerum
niedziela, 31 maja 2020, 06:06

As niestety ale Jak-130 różni się od M-346 budową płatowca a to jest już duża różnica.

Lońka Szymański
sobota, 27 czerwca 2020, 22:10

ale niestety koleżanka o nicku "As" wie wszystko lepiej i nie zareaguje na Twoje uwagi Panie "Lelum wypolerum". Tak się właśnie tworzy klimat komentarzy pod każdym artykułem gdzie wielu klika wypociny nie podparte faktami a potem jakość dyskusji ma niski poziom merytoryczny.

sfdlskfldkglkdf
sobota, 30 maja 2020, 21:26

Coś ci się chyba pomyliło PKB Polski ok 600mld USD, PKB Turkmenistanu ok 40 mld USD.

Orthodox
sobota, 30 maja 2020, 18:24

Zasobność portfela oczywiście ma znaczenie, ale bardziej sytuacja geopolityczna i potencjał militarny ewentualnego przeciwnika.

Zaciekawiony
sobota, 30 maja 2020, 15:23

Ciekawe czy są Włosi w stanie zrobić wersję którą mogła by się poruszać z prędkością szybszą od dźwięku? Wtedy był by to naprawde interesujący lekki samolot bojowy w naprawdę przystępnej cenie. Co prawda o znacznie mniejszym udźwigu od maszych szesnastek.

Gnom
sobota, 30 maja 2020, 21:34

Oczywiście, tylko kwestia czasu i sensu ekonomicznego. Taka odmiana Jaka-130 (z niego wywodzi się M-346) nazywa się L-15 i jest produkowana przez Chiny. Płatowiec jednak się różni i musi być mocniejszy. Silniki F-124 mogłyby być łatwiej zastąpione przez F-125 (F-124 z dopalaniem) jednak zważ, że M-346 ma ograniczenie do 1,2Ma nie tylko z powodu wytrzymałości struktury. To byłyby naprawdę duże zmiany.

Milutki
sobota, 30 maja 2020, 13:21

Państwa Azji Środkowej nie potrzebują wspierać rosyjskiego uzbrojenia, obe potrzebują dywersyfikować źródła dostaw uzbrojenia i to właśnie robią.

Pass
sobota, 30 maja 2020, 13:06

Stare szkolne POLSKIE Iskry mają większy potencjał BOJOWY. Stare ale jare

Lońka Szymański
sobota, 27 czerwca 2020, 22:16

Tak uważa wielu naszych pilotów na emeryturze. "Wystarczy lepszy radar i kilka innych smaczków". ALe młoda gawiedź, szerko komentująca tutaj pod każdym artykułem, ma nikłe pojęcie o tym czym jest polska Iskra a jeszcze mniejsze grono miało styczność z tym płatowcem od strony praktycznej. Już lepszym była by I-22 Iryda. Aczkolwiek znając obecne realia żaden z tych projektów juz nigdy się nie rozwinie.

Gruzin
sobota, 30 maja 2020, 12:38

Radar grifo to AESA ale tez inna cena

Edek
sobota, 30 maja 2020, 15:31

Dla nas AESA w lotnictwie to ciągle cud nad cudy.....niestety.

Navigator
sobota, 30 maja 2020, 12:36

Mastery w wersji FA za suczki? Deblin szkoli nowy narybek i na pewno byloby im łatwiej

MateuszS
sobota, 30 maja 2020, 22:33

Raczej żeby odwalać robotę szkoleń ( szkoleń dla obsługi wszystkiego co strzela do samolotów. To odciąży f16/f35 od tej roli. Do tego trochę uzbrojenia i jakąś marginalną rolę mogą odgrywać. Zważywszy, że nie położył bym ręki, że MIG 29 (nasz) wygra walkę powietrzną, a nasze Suczki też potworami wsparcia nie są...

ccc
sobota, 30 maja 2020, 12:25

A My posiadamy za to kilkanaście "Bielików" niezdolnych nawet w pełni symulować uzbrojenia i kto Nam co zrobi ? Szkolimy na nich 6 pilotów wojskowych rocznie, a miała być międzynarodowa szkoła latania w Dęblinie ! Należy wiedzieć, że współcześnie już nikt nie lata na drzwiach od stodoły ... a tym bardziej na nich nie walczy !

Orthodox
sobota, 30 maja 2020, 14:08

Na dziś to nadal tylko 8 szt z pierwszego kontraktu.

J.
sobota, 30 maja 2020, 13:22

Nie od razu Kraków zbudowano. A swoja drogą to widzę to tak. Docelowo: 3 eskadry f35 tj 16 x 3 48 samolotów. 3 eskadry f16 tj 48 samolotów zmodernizowanych do wersji V. I właśnie 3 eskadry M346 FA tj 48 samolotów oraz jedna eskadra ćwiczebna 16 samolotów M 346 stacjonujących w Dęblinie.

Kamil
sobota, 30 maja 2020, 19:56

Nie wiem czym tu się wszyscy podniecają bojowymi masterami Widziałeś za ile Turkmenistan zapłacił za 6 sztuk? ok. 50 mln euro za sztukę za samolot poddźwiękowy to słabo. Jest wiele lepszych naddźwiękowych samolotów w lepszej cenie np. Grippen, Tejas, FA 50 czy L-15.

MateuszS
sobota, 30 maja 2020, 22:37

Grippen. Ah ten grippen. W Szwajcarii przegrał porównanie z 30 letnim F18. I wszystko jasne. Przestańcie chwalić grippena. To samolot tani, mały, słabo wyposażony. Chociaż lepiej w tym świetle porównać grippena do Mastera niż do f16...

Orthodox
niedziela, 31 maja 2020, 20:33

Po pierwsze, to w szwajcarskich próbach brał udział najnowszy wówczas wariant Horneta. Co do Grippena, to oczywiście jest on słabszy od ,,pełnoprawnych" samolotów wielozadaniowych typu amerykańskie efy, Rafale, czy Eurofighter, ale na głowę bije bojowe wersje samolotów szkolnych, czy lekkie myśliwce w stylu Tejasa.

Orthodox
sobota, 30 maja 2020, 18:19

Dobrze będzie jak domówią czwartą eskadrę szesnastek dla zachowania status kwo.

Popieram
niedziela, 31 maja 2020, 09:10

Zgadzam się. Nawet używane F16, w jakiejś wersji "dedykowanej" do ataków naziemnych, bedą lepsze.

Tomek pl
sobota, 30 maja 2020, 15:21

Docelowo 3 eskadry f35 6 eskadr f16v uzupełnione f16blok70 i 2-3 eskadry f15pl lub eurofighter

hehehe
wtorek, 2 czerwca 2020, 08:47

zapomniałeś jeszcze dodać lotniskowiec na Bałtyku i tak z tysiąc Abramsów hehehe

sobota, 30 maja 2020, 14:14

Śmigłami

Chinek Malinek
sobota, 30 maja 2020, 12:14

Turkmenistan to gaz ziemny dla chin z Baku wiadomo.Rosjanie blokowali sprzedaż gazu bo za drogi przesył Także ich drogi sie rozeszły a to właśnie rykoszet. WYMIANA ZŁOMU

Seba
niedziela, 31 maja 2020, 10:12

Baku to stolica Azerbejdżanu który ma bogate złoża ropy.Stolica Turkmenistanu to Aszchabad.Turkmenistan to kraj przebogaty w gaz ziemny.

Arek
sobota, 30 maja 2020, 12:13

Polska powinna kupić 1197 i pół egzemplarza

2zddk
sobota, 30 maja 2020, 16:22

Arek jak zawsze w punkt i merytorycznie.

oPOrtunista
sobota, 30 maja 2020, 12:26

Dobra liczba, te pół egzemplarza to na części zamienne.

KAR
sobota, 30 maja 2020, 12:25

Dokładnie Panie Arku :)

Olo
sobota, 30 maja 2020, 15:32

Ka bym jednak trochę zaszalal bo wstaliśmy z kolan i nas stać...czyli jednak kupilbym 1456.

Wesolek
niedziela, 31 maja 2020, 09:10

No ale jeszcze te pół potrzebne, a może nawet 2/3??

koniecznie
sobota, 30 maja 2020, 19:53

Z czego 164 przystosowanych do bazowania na lotniskowcu.

Olo
sobota, 30 maja 2020, 21:29

Koniecznie. No i oczywiście za jakieś 2 lub 3 lata dokupilbym że 354 dla WOT.

Pjoter
sobota, 30 maja 2020, 11:59

Szkoda ze my tak nie myslimy zawsze mozna zdemontowac uzbrojenie i uczyc mlodych pilotow a w razie czego jest uzbrojony bedzie walczyl a nie służył za cel

Gnom
sobota, 27 czerwca 2020, 22:21

ychy ... masz rację. Będzie identycznie jak z P.Z.L. p.7a w 1939 roku.

abc
sobota, 30 maja 2020, 11:53

To, że polskie mastery nie mają uzbrojenia to wg mnie kompromitacja. Nie mamy silnej armii, ale powinniśmy dbać o to co mamy. Dlaczego Mastery nie są uzbrojone? Nie da się tam podłączyć chociaż działka, bomb, pocisków niekierowanych?

Ktoś
sobota, 30 maja 2020, 13:46

Zapewne kwestia ceny. Uznano, że nie ma sensu kupować droższych maszyn do treningu. Nieco inną sytuację ma kraj mający 3 eskadry dość starych maszyn, a inną kraj, który aktualnie ma mieć 5 nowoczesnych.

Niko
sobota, 30 maja 2020, 12:45

Nie da się ponieważ są to AJT – Advanced Jet Trainer ( samoloty zaawansowanego szkolenia) mogące jedynie symulować atak . Su 22 powinny zostać wymienione w 1:1 na bojowe mastery.

Kasander
sobota, 30 maja 2020, 15:10

Mastery w wersji bojowej przeciwko Rosji ? Nie przesadzajmy. Tylko samolot bojowy pełna gębą. Dla nas przede wszystkim F-16V .

Darek
sobota, 30 maja 2020, 19:23

F16V jest teraz drozszy od F35, a to zupenie inna generacja. Ja raczej bym rozmawial z Kanada o odkupieniu od nich czlonkowstwa krajow, ktore produkuja F-35 bo lewicowy rzad Trudeu dostal w spadku czlonkowstwo producentow F-35 od poprzedniego prawicowego rzadu Kanady, a teraz nie chce wydac pieniedzy na armie i kupil 30 letnie F-18 wycofane przez Australijczykow.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
niedziela, 31 maja 2020, 22:46

koszty utrzymania F-35 będą na pewno dużo większe od F-16 a cena nowego F-16 jest sztucznie nakręcona aby się sprzedawał F-35 a sprzedawać się musi i to w dużych ilościach i za wszelką cenę inaczej LM i podwykonawcy upadają tym samym przemysł zbrojeniowy USA upada.

Gnom
sobota, 27 czerwca 2020, 22:23

To fajnie że upada. Polska kupi te wszystkie fabryki i zaczniemy być potentatem na arenie miedzynarodowej. Będziemy jeździć bez wiz do USA do pracy.

Kasander
sobota, 30 maja 2020, 23:50

W dłuższej perspektywie czasowej udział w produkcji F-35 byłby super, ale teraz nie mam czasu na takie przedsięwzięcie. Wymiana Suk jest potrzebna na wczoraj. Nowe 16-tki dostalibyśmy zapewne szybciej niż F-35.

Gnom
sobota, 27 czerwca 2020, 22:26

" [...] ale teraz nie mam czasu na takie przedsięwzięcie [...] " - skor, jak piszesz, nie masz czasu na takie przedsięwzięcie to może ja Cię zastąpię. Do Suk wstawi się nowe komputery i będzie jak znalazł. i nawet się trzeci fotel z tyłu wstawi żebyś polatał trochę w podróże służbowe.

rezerwa 79
sobota, 30 maja 2020, 14:18

Na f16 jak już

Orthodox
sobota, 30 maja 2020, 14:04

Suki powinny być wymienione na pełnoprawne samoloty bojowe, z odpowiednim udźwigiem, a nie na atrapy. Optymalnie powinny to być szesnastki.

Gnom
sobota, 27 czerwca 2020, 22:28

a nie lepiej wymienić Su-22 na inne samoloty na przykład na A-10 Thunderbolt? Przecież mam y takie udane stosunki z Hameryką to może udałoby się ze 30 sztuk przytulić po znajomości w cenie nowego płatowca? Dobry ma pomysł?

Werter
sobota, 30 maja 2020, 21:30

Powinny być wymienione na Warmate z dopalaczem. To jest przyszłość. Małe zwinne i piekielne zabójcze. Tak jak nasze tankietki TKS.

Kasander
sobota, 30 maja 2020, 23:42

Zgoda. Ale obok a nie zamiast.

asf
sobota, 30 maja 2020, 12:52

Dokładnie!

Tweets Defence24