Damen buduje okręt dla Niderlandów w Rumunii

4 czerwca 2021, 13:14
Image-1-HNLMS-Den-Helder-Combat-Support-Ship
Fot. Grupa stoczniowa Damen
Reklama

W rumuńskiej stoczni Damen Shipyards Galati w Gałaczu odbyła się ceremonia położenia stępki pod okręt wsparcia bojowego CSS (Combat Support Ship), który został zamówiony przez niderlandzką marynarkę wojenną. Jest to kolejny element szeroko zakrojonej współpracy pomiędzy niderlandzkim i rumuńskim przemysłem stoczniowym.

Uroczystość położenia stępki pod okręt wsparcia bojowego CSS (Combat Support Ship) „Den Helder” odbyła się 2 czerwca br. w stoczni Damen Shipyards Galati w Gałaczu. Jest to efekt umowy, jaka została zawarta z grupą stoczniową Damen przez niderlandzką agencję ds. uzbrojenia DMO (Defence Material Organisation) w lutym 2020 roku. W ramach podpisanego wtedy kontraktu ma powstać jednostka pływająca o długości 188 m i wyporności 22400 ton, która wspomoże obecnie wykorzystywany okręt wsparcia działań połączonych JSS (Joint Support Ship) HNLMS „Karel Doorman”. Nowy CSS będzie mógł współdziałać w osłonie fregat, jak również samodzielnie realizować zadania pokojowe i kryzysowe, takie jak zwalczanie piractwa i przemytu.

Budowa jego kadłuba ma być realizowana w stoczni Damena w Gałaczu, natomiast wyposażenie bojowe zostanie zainstalowane i zintegrowane w Niderlandach, w zakładach stoczniowych Damen Shipyards Den Helder w Den Helder. Zgodnie z umową okręt CSS ma zostać zwodowany w 2023 roku, oddany w drugim kwartale 2024 r. i być gotowy do służby operacyjnej rok później. Będzie to duże wyzwanie, ponieważ ta prawie 190-metrowa jednostka pływająca do przewozu paliwa i amunicji będzie miała standardową załogę liczącą tylko 75 osób (z miejscem dla dodatkowych 85 pasażerów).

Ze względu na tak napięty harmonogram, cięcie stali dla tej jednostki rozpoczęło się już w grudniu 2020 roku. W ten sposób, w momencie położenia stępki wszystkie elementy konstrukcyjne do budowy okrętu CSS w Rumunii są już gotowe. Trwa również proces uruchamiania całej sieci dostaw wyposażenia. Przedstawiciele Damena chwalą się, że w rok po podpisania kontraktu zawarto już 116 umów zakupu, z czego 82 z dostawcami holenderskimi (głównie z prowincji Rijnmond i Zeeland).

Obecnie koszt całego projektu szacuje się na 375 milionów euro. Doceniając jego wagę, w uroczystości położenia stępki okrętu CSS wziął udział osobiście dyrektor agencji DMO wiceadmirał Arie Jan de Waard i dowódca niderlandzkiej marynarki wojennej – wiceadmirał Rob Kramer. Jest to ceremonia symboliczna, ponieważ na nowoczesnych okrętach nie ma już konkretnego odpowiednika stępki, ciągnącej się wzdłuż kadłuba. Zachowano jednak tradycję i tak jak dawniej, obaj niderlandzcy admirałowie położyli pod blokiem stępki monetę. Nie był to jednak pieniądz metalowy z czasów obecnych, ale moneta pochodząca dokładnie z 1822 roku.

Był to bowiem rok bardzo ważny dla niderlandzkiej marynarki wojennej ze względu na plany i inicjatywy podejmowane w odniesieniu do fortów z czasów napoleońskich oraz z powodu przekazania nowym właścicielom suchego doku w Den Helder.

Budowa okrętu CSS w Rumunii to kolejny dowód jak skutecznie realizowana jest współpraca tego państwa z niderlandzką grupą stoczniową Damen. Grupa ta kieruje w sumie 35 stoczniami i 20 firmami funkcjonującymi w 20 państwach. Dzięki temu pracę ma ponad 12000 osób.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Reklama
Nikki
sobota, 5 czerwca 2021, 17:12

Szkoda, że u nas nikt nie podjął tematu, mimo, iż chętni dawali sygnały. Taki klimat :-(

WJ
sobota, 5 czerwca 2021, 12:16

Stocznia Damen we Vlissingen zbudowała przed II WŚ Orła a w Amsterdamie Sępa.

Przemysław Antoniewicz
sobota, 5 czerwca 2021, 09:38

Szkoda, że nasz MON i resorty gospodarcze nie potrafiły dotąd zawrzeć podobnych kontraktów koprodukcyjnych podnoszących możliwości technologiczne naszych stoczni. Tylko w taki sposób możliwe jest dojście do kompetencji umożliwiających zdobycie kompetencji do budowy własnych okrętów. Swego czasu była mowa o propozycji Szwedów koprodukcji sekcji kadłubowych okrętów podwodnych. W tym miejscu warto przypomnieć, że przed wojną krajowy przemysł uczestniczył w budowie i wyposażeniu okrętów typu Orzeł, Grom, Gryf.

13.12.1981
sobota, 5 czerwca 2021, 11:47

nasz mon nie znosi prywatnych firm. a na prywatne firmy zbrojeniowe z zagranicy, to już zgrzytają zębami.

Oto różnica
sobota, 5 czerwca 2021, 07:10

Rumunia może a pis upa Polska nie może.

AXM
sobota, 5 czerwca 2021, 05:39

W polskiej stoczni Szczecińskiej została położona stępka pod prom szefa rządu 4 lata temu za 14 milionów a dzisiaj słyszymy że - sr.. na tą stępkę kot :)

Policjant
piątek, 4 czerwca 2021, 17:50

W Polsce też "rozwijają " się stocznie. Kadłub obecnie pływającego ORP Ślązak powstawał na pochylni 19 lat i pomalowany był dopiero antykorozyjna minia. Tak więc teraz chodzą słuchy że po roku pływania ten pseudo- okręt ma iść do remontu. Jak ta technika poszła do przodu!!!!!

Boczek
sobota, 5 czerwca 2021, 21:12

...jak każdy okręt po roku pływania.

tyle w temacie
piątek, 4 czerwca 2021, 17:43

Czas najwyższy zacząć używać języka Polskiego !!! Włoszczyzna to nie Włochy - Włochy to nie Italia. Podobnie w Przypadku HOLENDRÓW, a nie niderlandczyków !!!

Boczek
sobota, 5 czerwca 2021, 21:14

A co masz przeciw mieszkańcom Niderlandów mieszkającym na południu kraju? To nie są Holendrzy.

Tweets Defence24