AS 2021: Super Tucano dla Ukrainy?

23 czerwca 2021, 07:11
Embraer Super Tucano
Fot. J.Sabak
Reklama

Brazylijski koncern lotniczy Embraer bardzo aktywnie promował samolot szkolno-bojowy EMB-314/A-29 Super Toucano podczas wystawy Arms and Security 2021 w Kijowie. Maszyna jest poważnym kandydatem na następcę L-39 Albatros w roli podstawowych maszyn szkolnenia wstępnego w siłach powietrznych Ukrainy.

Pomimo tego, że Super Tucano był obecny w Kijowie jedynie w postaci niewielkiego modelu na stoisku Embraera, to trudno było nie zauważyć obecności brazylijskiego producenta który został strategicznym partnerem Międzynarodowego Salonu Lotniczego „AVIASVIT-XXI” odbywającego się de fato w ramach 17. edycji Arms and Security. Informował o tym ogromny baner widoczny dla każdego wchodzącego na imprezę. Był to z pewnością mniej kosztowny ale równie skuteczny sposób przyciągnięcia uwagi.

Pozycja brazylijskiego koncernu jest dość silna, a walka prowadzona jest o program którego szacowana wartość to około 1,3 mld dolarów. Tyle zgodnie z przyjętym przez Radę Wojskową Dowództwa Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Ukrainy w 2020 roku dokumentem pod tytułem „Wizja Sił Powietrznych 2035” Kijów musi przeznaczyć na zastąpienie w szkoleniu wstępnym i podstawowym samolotów L-39 Albatros nowoczesnymi maszynami turbośmigłowymi. Faworytem wydaje się EMB-314 (A-29) Super Tucano.

Delegacja ministerstwa obrony i sił powietrznych Ukrainy odwiedziła zakłady Embraer w 2019 roku aby zapoznać się z tymi maszynami i prowadzić rozmowy na temat ich możliwości. Nie tylko w zakresie szkolenia, ale również ewentualnego wykorzystania w roli wsparcia powietrznego podczas konfliktu asymetrycznego, gdyż Super Tucano jest w stanie zabrać ponad 1,5 tony uzbrojenia na 5 pylonach. Obejmuje ono nie tylko bomby, rakiety i broń lufową, ale również bomby i pociski kierowane, w tym również rakiety powietrze-powietrze.

Jednak podstawowa rola to dla ukraińskiego lotnictwa szkolenie pilotów, którzy z maszyny turbośmigłowej mają przesiadać się na nowoczesny, odrzutowy samolot szkolenia zaawansowanego a z niego na maszyny bojowe. Obecnie zarówno szkolenie wstępne jak i zawansowane realizowane jest na odziedziczonych po ZSRR samolotach odrzutowych L-39 Albatros, które pomimo remontów i modernizacji nie spełniają wymagań. Wśród ich następców w szkoleniu zaawansowanym wymienia się Leonardo Aircraft M346 Master lub Hongdu L-15. Pierwsze lepiej pasowałyby do pozyskania maszyn zachodnich, ale chińskie maszyny będą znacznie tańsze i napędzane prawdopodobnie ukraińskimi silnikami. W szkoleniu podstawowym faworytem jest właśnie brazylijski Embraer EMB-314 Super Tucano. Rozważane są jednak też dwie alternatywne opcje koreański KAI KT-1 Woongbi oraz amerykański Beechcraft AT-6 Wolverine.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
Reklama
Chriss
środa, 23 czerwca 2021, 17:16

Przypomina mi się jak Bułgarzy złożyli zapytanie odnośnie naszego Orlika. Nie tylko nie było oficjalnej odpowiedzi ze strony polskiej, ale nawet pies z kulawą nogą się nie pofatygował, aby do Bułgarów zadzwonić. Bułgarzy obecnie latają na o wiele lepszych PC-9...

zorro
środa, 23 czerwca 2021, 21:58

Orlik nie ma skrzydeł do przenoszenia uzbrojenia.

Funklub Daviena i GB
środa, 23 czerwca 2021, 16:19

Fantastyczny cel dla Pancyra-SM1M, wyposażonego w działo laserowe oparte o czynnik ciała stałego.

Alaris
czwartek, 24 czerwca 2021, 14:25

Nieistniejący pojazd ma zestrzelić tucano? Zostańcie lepiej na etapie nieudolnego Su-57 może coś z niego kiedyś wyjdzie.

środa, 23 czerwca 2021, 22:39

A czy w tajdze już wyrosło drzewo , z którego mają wystrugać model tego Pancyra?

Kasander
środa, 23 czerwca 2021, 20:20

No,no... Pancyr prawdziwa gwiazda śmierci !

Davien
środa, 23 czerwca 2021, 13:25

A-29 Super Tucano dobrze sprawdziłyby się u nas do obrony kanału na Mierzei Wiślanej, do zwalczania pirackich jednostek próbujących sforsować kanał bez pozwolenia strony polskiej. W naszych warunkach klimatycznych stosowanie A-10 Warthog trochę mija się z celem.

rezerwa 77r.
czwartek, 23 września 2021, 22:27

cóż muszę cię poprzeć , to tez moje spostrzeżenie

ja
czwartek, 24 czerwca 2021, 11:09

A nie wystarczy zamknąć śluzy?

Mikroszkop
środa, 23 czerwca 2021, 22:00

A-10 idą na złom.

Benek
środa, 23 czerwca 2021, 20:35

Piraci na Bałtyku w 2021r Davien odpłynąłeś

Xyz
środa, 23 czerwca 2021, 23:16

Obrona kanału, Bałtyk polska przecież to była ironia....

środa, 23 czerwca 2021, 17:50

Super tucano byl by dombrym nastepca orlika w przyszlosci

Benek
środa, 23 czerwca 2021, 12:03

Orlika wśród nich nie ma? podobno taki dobry - najlepszy na świecie.

abc
środa, 23 czerwca 2021, 10:49

Szkoda, że nie mamy już przemysłu lotniczego. Moglibyśmy wtedy zaoferować PZL-130 Orlika Ech. Oczywiście nie winie za to wyłącznie PiS. Cała klasa polityczna jest winna że sprzedaliśmy Świdnik, Mielec i innych za jakieś 600 mln złotych. Od tego czasu za same śmigłowce wyłożyliśmy 3 mld złotych o samolotach nie wspominając. A taki zmodernizowany Sokół z ukraińskimi silnikami mógłby stać się takim przebojem jak w przemyśle samochodowym stała się Dacia. Prosty śmigłowiec z dobrym stosunkiem możliwości do ceny.

ppp
środa, 23 czerwca 2021, 10:38

Orlika nie chcą? A tak na poważnie - po stronie ukraińskiej cały program modernizacji sił powietrznych wydaje się być poważnie niedoszacowany, podobnie jak nasz pierwotny PMT.

tyle w temacie
środa, 23 czerwca 2021, 09:56

Przy ukraińskiej mizerii finansowej i korupcji "Tucano" nie ma szans bo cała kasa pójdzie niebawem na bojowe samoloty wielozadaniowe, a L-39 będą dalej tłuczone do bólu !

tyle w temacie
środa, 23 czerwca 2021, 09:52

Aż się prosi aby naszego PZL-130 "Orlik" produkować w wersji bojowej !

abc
środa, 23 czerwca 2021, 14:28

Od lat nie ma już "naszego" PZL-130 Orlika, nie mamy(jako Polska)- nic do powiedzenie w sprawie jego rozwoju, promocji czy sprzedaży. On jest tak samo "nasz" jak VW produkowany w Poznaniu.

Tweets Defence24