Przemysł Zbrojeniowy
AS 2019: Ataman 3 dla ukraińskiej piechoty morskiej?
Prywatna spółka Practika zaprezentowała podczas wystawy Arms and Security 2019 transporter kołowy Ataman 3 w układzie 6x6. Najnowsza wersja tego pojazdu powstała w oparciu o wymagania ukraińskiej piechoty morskiej i jest uważana za głównego kandydata na następcę pojazdów BTR-80 wykorzystywanych przez tą formację.
Pojazd Ataman 3 jest kołowym transporterem opancerzonym w układzie 6x6, który wyewoluował z rodziny Atamanów w układzie 8x8 budowanych na podwoziu BTR-60. Pierwsza wersja Atamana 6x6 była prezentowana na kijowskiej wystawie w 2016 roku i od tego czasu przeszła znaczną ewolucję. Producent przekonuje, że tegoroczny Ataman 3 może skutecznie konkurować z pojazdami renomowanych producentów zachodnich. Trudno ocenić to w oparciu o jedyny istniejący prototyp, jednak maszyna faktycznie znacznie się zmieniła.
Kołowy transporter opancerzony Ataman 3 6x6 powstał w ramach ewolucji, opartej o wytyczne sił zbrojnych, ze szczególnym uwzględnieniem ukraińskiej piechoty morskiej. Pojazd posiada klasyczny dziś układ z silnikiem z przodu i umieszczonym za nim przedziałem bojowym dla 6 żołnierzy desantu, wyposażonym w rampę tylną. Producent podkreśla wielokrotnie, że to rozwiązanie o wiele lepsze, niż układ rosyjski z drzwiami bocznymi dla desantu i przedziałem silnikowym z tyłu a bojowym w środku. Na lokalnym rynku jest to o tyle istotne, że w siłach zbrojnych Ukrainy nadal przeważają pojazdy BTR-70/80.
Drugi silnie promowany atut, to wyższy poziom opancerzenia i wyposażenia ochronnego. Zapewnia ono odporność na detonacje na poziomie STANAG 4569 4a/4b, czyli chroni przed wybuchem 8 kg trotylu pod kadłubem lub dowolnym kołem pojazdu. Ochrona balistyczna to w wersji podstawowej poziom 2, czyli odporność na ostrzał z broni ręcznej, ale z wykorzystaniem dodatkowego opancerzenie ceramicznego ma osiągać poziom 4, czyli odporność na ostrzał pociskami przeciwpancernymi kalibru 14,5 mm.
Transporter wyposażono w wieżę bezzałogową Spisa, obsługiwaną przez operatora zajmującego miejsce w przedziale bojowym. Masa wieży bez amunicji to zaledwie 1200 kg, a uzbrojenie obejmuje 30 mm armatę automatyczną ZTM-1 (licencyjne 2A72) z 300 nabojami, karabin maszynowy 7,62 mm z 2000 nabojów oraz dwie wyrzutnie pocisków kierowanych Barier-W. Dodatkowe uzbrojenie może stanowić granatnik automatyczny KBA-117 (AGS-17) lub karabin maszynowy kalibru 12,7/14,5 mm. Wieża posiada zautomatyzowany system kierowania ogniem z dzienno-nocnym celownikiem, stabilizacją i autotrackerem.
W takiej konfiguracji pojazd ma masę całkowitą 23 ton, długość 7,22 m i wysokość 2,9 przy szerokości kadłuba 2,29 m. Napęd stanowi dwunastolitrowy silnik Deutz o mocy 558 KM wyposażony w przekładnię automatyczną Allison. Jest to napęd o mocy ponad dwukrotnie większej niż dotychczasowy, o pojemności 7,2 litra. Pozwala to na osiągnięcie prędkości 100 km/h na lądzie i 8 km/h w wodzie, dzięki użyciu pędników. Ta ostania cecha jest szczególnie istotna w przypadku pojazdu przeznaczonego dla piechoty morskiej.
Spółka Praktika podkreśla, że prezentowany na kijowskiej wystawie pojazd Ataman 3 6x6 jest prototypem, w pełni gotowym do rozpoczęcia testów państwowych, które niezbędne są dla ewentualnego wprowadzenia tych maszyn do służby. Równocześnie poinformowano, że dostawy seryjnych pojazdów nie będą możliwe wcześniej niż w 2021l, a być może dopiero w 2022 roku.
Davien
Nie, standardowo Ataman ma 2-ke , do 4-ki jest możliwe wzmocnienie dodatkowym pancerzem.
Klakier
A co wy chcecie porównywać do Rosomaka..... Jak Rosomaka to my klepiemy na licencji.Ukaraińcy z lepszym czy gorszym efektem robią coś a u nas wszystko kupowane u wielkiego brata z półki bo sami nie jesteśmy w stanie nic poradzić.
ryba
chcemy porównac możliwości obu pojazdów a nie ich sposoby wytwarzania :)
bender
Masz na myśli ukraiński dwunastolitrowy silnik Deutz, czy ukraińską przekładnię automatyczną Allison? Na zdjęciu jest też głowica optoelektroniczna, do której na bank kupują co najmniej komponenty, jest jakiś system ostrzegania przed opromieniowaniem laserem, w środku powinien być też jakiś system ppoż. Blachy pancerne nie imponują ochroną, a pływające podwozie terenowe to i AMZ potrafi sklecić. Nadal Ataman jest o niebo bezpieczniejszy od dowolnego BTRa.
bender
Wychodzi na to, że Rosomak jest większy więc przewozi więcej desantu, jeździ i pływa troszkę szybciej, zapewnia lepszą ochronę, a z ZSSW-30 i Rosomak BMS będzie też miał lepszą siłę ognia i świadomość sytuacyjną. Za to Ataman 3 jest o niebo lepszy od BTR-80, których używają teraz. Ciekawa ta wieża Spisa, tylko co roku wygląda zupełnie inaczej. Czyli jeszcze ją budują.
Davien
Nie pisałem nic o ZSSW-30 bo porównywałem istniejącego Rosomaka do Atamana. A co do pływania to nie jest to AAV-7 czy chińskie odpowiedniki wiec będzie tak sobie. Ale c z niego jeszcze wyjdzie to dowiemy się jak w końcu jakis na próby trafi bo na razie to wielkie gdybanie. Aha Irakijczycy byli akurat ogólnie bardzo zadowoleni z ukraińskich BTR-ów, wg nich doskonale się sprawdziły w walce z ISIS. Zwri tez pan uwage ze padnieta była cała chyba jedna seria wiec moze być numer z nieodpowiednia stala albu czyms takim. Potem sie juz nie powtórzyło.
Tanio i efektywnie
wierza 1,2 tony ?to się da na BWP postawic i mięć TANIO nową jakość a tu i 30 mm i 2 sztuki Barierów.... (zwiekszą mase ale nie do 2,5 tony) Reszta BWp jest okey (możesilnik zmienić jesli stary się"rozjedzie" to i pobokach mozna dodac opancerzenie. BWP ma tak niska sylwetke że nawet bez opancerzenia trudno trafic z boku gdy jest w ruchu. Taka moderka i jest pojazd dla terytorialsów do szybkiego przemieszczania sie w trudnym terenie. Wiele niekosztuje a na gąskach jadą
Marek
30 mm ZTM-1 to licencyjna 2A72. 2A72 to zmodernizowana 2A42. Czyli ruskie działko na amunicję 30x165. Nie powiedziałbym, że w porównaniu z zachodnimi konstrukcjami 30x173 jest ono szczególnie efektywne. Gorsza penetracja pocisków przeciwpancernych, znacznie mniejszy zasięg i znacznie większy odrzut. Nie zachwycałbym się też tak bardzo Barierami na wieży. Jeśli to wszystko razem pospinane działa podobnie jak wieże w ukraińskich czołgach wystawionych na ostatnich zawodach, to serdecznie dziękuję za taką technikę.
Era
Masz rację. Ja tam nadal zachwycam się brakiem jakiegokolwiek ppk na wieży Roska. Ale za to Rosiek jest lepszy pod każdym względem. Jest po prostu najlepszy na świecie a i najpiękniejszy. Po prostu CUDO.
Marek
Ciekawe czy zachwycał byś się czymś takim? "Pierwsze niepochlebne opinie o transporterze płynęły rzecz jasna z Iraku. Irakijczycy mieli wiele zastrzeżeń do armaty ZTM-1 (zacinała się) oraz do jakości pancerza (występowały pęknięcia w strukturze kadłuba). 42 transportery BTR-4E załadowane w ładowni statku „Se Pacifica” „błąkały się” po Zatoce Perskiej przez kilka miesięcy, żeby z początkiem stycznia 2014 r. wrócić na Ukrainę". "Za zaletę niewątpliwie można uznać moduł bojowy, który JEŚLI JUŻ PRACUJE, dysponuje niezłym systemem ognia, szczególnie kiedy został wyposażony w nowoczesne ukraińskie środki przeciwpancerne (ppk Barier)." https://www.defence24.pl/ukrainskie-transportery-przeciwko-rosji-i-daesh Można zrobić wieżę z 30mm i z PPK. Można dodać do niej jeszcze nie wiadomo co. Ale jeśli to, co tam wepchałeś ma działać jak powinno. Nie "JEŚLI JUŻ PRACUJE, tylko ma pracować jak należy.
vvv
plywajacy rosomak ma 2ke z boku i 4ke z przodu
Saszko z Bogdańca
Na pierwszy rzut oka wygląda jak typowy cyrk zza wschodniej granicy... troszkę nowych trendów, na zdjęciu podobny do pojazdów z Zachodu itd... resztę się dorobi na papierze i w mediach. Coś jak u nas nieśmiertelne ZSU-23 z Tarnowa i kuchnie polowe...
Leopardzik
Ciezka bestia tylko 4 węzły w wodzie
Czesio
Więcej niż 4 węzły mądralo.
Michel Kulka
Jak to się ma do osiągów rośka?!
Marek
A co chcesz porównywać? Rosiek jeździ z taką samą prędkością. W pływaniu jest szybszy o 2km/h. DMC sześciokołowego Rosomaka jest niższe o jedną tonę. Na ośmiu kółkach o cztery tony wyższe. Chyba nie o takie porównanie ci chodzi? Ataman 3, to pojazd dedykowany dla piechoty morskiej i dlatego należałoby go porównywać z innymi konstrukcjami tego typu. Osiągi ma gorsze od sześciokołowego VBTP-MR z Brazylii. Ale one nie są dedykowane dla morskich piechociarzy.
michalspajder
Niezbyt ciezki i z zautomatyzowana wieza.Mam nadzieje,ze nasi konstruktorzy poczuja sie teraz zawstydzeni i wreszcie dokoncza adaptacje ZSSW30 na Rosomaku chociaz...
Pett@pett
Myślę, że interesujące dla czytelników mogłoby być choć pobieżne porównanie do borsuka.
dim
Ale co Pan porówna, gdy tam jeszcze nic nie ma ? Np razie widzę dopiero prymitywne pudełko - coś jakby gołe ścianki konstrukcyjne wieży. Możemy porównać pociski: boruk ma pocisk model Spajk Teoretyczny, nie wiadomo dokładnie jaki. Ataman ma 7,5 km i penetrację pancerza 800 mm. Działko, jeśli ma to być 2A72, to znane nam jest z Mi-28 i nie jest ono przystosowane do amunicji programowalnej. Co byłobyt dziwnym, więc jeśli mylę się, niech ktoś sprostuje. Ważne, że jest to wszystko broń ukraińska. Czyli wydane na nią pieniądze praktycznie w całości wracają zaraz w krwiobieg gospodarki kraju. Nie są wywożone na kampanie wyborcze prezydentów kraju trzeciego i ich złote odrzutowce. - jasne, że nieco przekolorowałem, ale sens jest właściwy.
rED
Do Borsuka? Chcesz kołowy z gąsienicowym porównywać? :D
Walery
Po co? Przecież to inny typ pojazdu.
chris
jeżeli chodzi o innowacyjność Ukraina wybija się zdecydowanie na lidera Europy Środkowo-Wschodniej. Wojna zresztą zawsze sprzyjała rozwojowi myśli technicznej i stworzyła min bombą atomową, silniki rakietowe i odrzutowe.
dim
A jeśli dobrze spisze się na testach, awansują go do hetmana :) Ale czy nie trochę za powoli pływa, jak na tak mocny silnik ?
Ok bajdur
Ciekawe o ile tańszy od Rosomaka? Bo co do odporności, to słabo wypada.