• Analiza
  • Wiadomości

AMPV - niemiecka propozycja pojazdu wielozadaniowego

Niemieckie konsorcjum firm Rheinmetall (w tym przypadku Rheinmetall MAN Military Vehicles) i Krauss-Maffei Wegmann opracowało wielozadaniowy pojazd wojskowy Armoured Multi-Purpose Vehicle (AMPV). Wspólnie z ROSOMAK S.A. jest dostosowany do wymagań SZ RP i oferowany w ramach programu Pegaz oraz jako nowy pojazd patrolowy dla wojsk lądowych.

  • fot. D.Sadza/Defence24
    fot. D.Sadza/Defence24
  • fot. D.Sadza/Defence24
    fot. D.Sadza/Defence24
  • fot. D.Sadza/Defence24
    fot. D.Sadza/Defence24

AMPV znajduje się w segmencie pojazdów o masie do 10 ton i ma w założeniu dawać 5-osobowej załodze możliwości efektywnego działania w warunkach współczesnego konfliktu zbrojnego. Według deklaracji producentów wozu głównym wyzwaniem podczas jego projektowania było zorientowanie na zagrożenia i potrzeby wynikające z prowadzonych w ramach NATO i innych operacji, misji wojskowych. 

Główne założenia konstrukcyjne pojazdu

Założeniem obu niemieckich firm jest stworzenie całej rodziny pojazdów bazujących na obecnym podwoziu i charakteryzujących się wysokimi parametrami w zakresie mobilności i zapewnianej ochrony.  AMPV posiada samonośny stalowy kadłub typu monocoque z kompozytowym dopancerzeniem, specjalnie zaprojektowaną ramę przednią, niezależne podwójne wahacze zawieszenia i automatyczne zarzadzanie dyferencjałami.

W wersji podstawowej pojazd zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 3 i przeciwminową 4a/3b wg STANAG 4569 (docelowo 4b). Producenci deklarują zapewnienie ochrony przed IED o ekwiwalencie 100 kg TNT wybuchającego w odległości 5 m od pojazdu (docelowo o ekwiwalencie 150 kg TNT). AMPV jest również dostosowany do instalacji systemu ochrony NBC. Zarówno poziom jak i konfiguracja dodatkowego opancerzenia mogą być indywidualnie dobierane. Dodatkowo pojazd można wyposażyć w system ostrzegania i stawiania zapłon dymnych (aktualnie przebadano na nim system ROSY) czy aktywny system ochrony.

fot. D.Sadza/Defence24

Do napędu pojazdu zastosowano 6 cylindrowy, 3,2 litrowy silnik diesla dający moc 272 KM przy 4000 obr/min firmy Steyr Motors – typ M16 SCI. Silnik posiada maksymalny moment obrotowy 610 Nm przy 1800 obr/min, zapewnia możliwość użycia różnego rodzaju paliwa i spełnia normę Euro III. Niezależne zawieszenie o podwójnych wahaczach charakteryzuje się dużym skokiem (do +/- 150 mm) specjalnie zaprojektowanych sprężyn systemu tłumienia. Opony o rozmiarze 385/80 R20 wyposażone są w system run-flat.

Ładowność pojazdu w wersji podstawowej to 2200 kg. Może być zmieniana w zależności od wersji i przeznaczenia wozu a co za tym idzie jego wyposażenia i możliwości bojowych.

Maksymalna prędkość pojazdu na drodze to 110 km/h a zasięg wynosi do 700 km. Pojazd jest zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu powyżej 60% i przechyłu bocznego 40%. Głębokość brodzenia bez przygotowania wynosi 850 mm, AMPV pokonuje przeszkody pionowe o wysokości do 400 mm i rowy o szerokości 750 mm.

Wymiary pojazdu (długość – 5660 mm, szer. 2300 mm, wys. 2180 mm – bez uzbrojenia) umożliwiają jego transport średnimi samolotami typu C-160, C-130 i A400M, ciężkimi oraz na zawiesiu zewnętrznym pod ciężkimi śmigłowcami typu CH-47 czy CH-53.

Uzbrojenie może się składać z różnych zdanie sterowanych modułów uzbrojenia lub wieżyczek obsługiwanych przez operatora z 7,62 mm, 12,7 mm karabinami maszynowymi czy 40 mm granatnikami automatycznymi. Istnieje również możliwość bocznego montażu uzbrojenia lub zamontowania wieżyczki z działkiem automatycznym.

Dodatkowo przewidziano instalację kolejnych włazów, kamer obserwacyjnych, systemów zabezpieczeń, głowic optoelektronicznych i innych elementów – zgodnie z życzeniem potencjalnego klienta.

Producent pojazdu wraz z ROSOMAK S.A. obecnie dostosowuje pojazd w celu spełnienia polskich wymagań. M.in. zmienia konfigurację wnętrza pod zabudowę wymaganego wyposażenia i uzbrojenia oraz ilości przenoszonego sprzętu i środków zabezpieczenia logistycznego.

Marek Dąbrowski

Na łamach Defence24.pl opublikowano galerię zdjęć AMPV z pokazu zorganizowanego w Sulejówku.

Reklama