W listopadzie br. PKP Intercity ogłosiło rozpoczęcie postępowania na pozyskanie 8 nowych wagonów osobowych do przewozu osób na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Ogłoszenie o postępowaniu było kontynuacją procesu zakupowego, który zapoczątkowało zapytanie o informację z sierpnia 2017 roku.
Czytaj także: PKP Intercity ogłasza postępowanie na wagony do przewozu żołnierzy
Jak wiadomo, Wojsko Polskie często wykorzystuje transport kolejowy do przemieszczania dużej liczby żołnierzy (zwartych pododdziałów), ciężkiego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz środków zaopatrzenia na duże odległości, przede wszystkim w ramach przemieszczenia operacyjnego, m.in. na ćwiczenia lub szkolenia poligonowe. Wykorzystywany jest on również przy dostarczaniu środków zaopatrzenia, a także przewozu sprzętu wojskowego do zakładów remontowych. Ministerstwo Obrony Narodowej ocenia, że „roczna liczba wojskowych transportów kolejowych, uruchamianych na potrzeby SZ RP w ruchu krajowym wynosi ok. 120 – 180 pociągów (3 000 – 4 000 wagonów). Natomiast w komunikacji międzynarodowej wojsko wykorzystuje ok. 3 – 8 transportów (50 – 160 wagonów)”.
W związku z brakiem na wyposażeniu spółek PKP wagonów platform do przewozu ciężkiego sprzętu wojskowego o masie powyżej 60 ton oraz ograniczeniami w zabezpieczeniu wagonów osobowych, Siły Zbrojne RP zgłosiły potrzebę pozyskania 70 wagonów platform o nośności do 70 ton oraz 6 wagonów pasażerskich i 2 wagonów dla wart i konwojów. Planowane do pozyskania wagony pasażerskie będą włączane do składów wojskowych transportów kolejowych, celem przewozu załóg przemieszczanego sprzętu wojskowego.
Czytaj także: Spółki kolejowe wspierają przerzut wojsk [ANALIZA]
Analizując odpowiedź Sekretarza Stanu w MON Bartosza Kownackiego na interpelację złożoną przez posła Radosława Lubczyka należy wnioskować, że ogłoszony w listopadzie przetarg jest pierwszym etapem pozyskania wojskowego eszelonu kolejowego, składającego się z minimum 70 wagonów (platform) transportowych oraz 8 wagonów osobowych. Zakup ten ma pozwolić na uzupełnienie braków oraz poprawienie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP w zakresie logistyki kolejowej. Ważne to jest również w aspekcie stworzenia większych możliwości szybkiego przerzutu Grup Bojowych NATO, sił VJTF czy jednostki amerykańskiej Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT), wyposażonych w ciężki sprzęt wojskowy, np. czołgi, transportery opancerzone. „Planowane zmiany mają na celu wdrożenie w życie postanowień szczytu NATO w Warszawie, w zakresie zapewnienia zdolności do przerzutu transportem lądowym sił wysokiej gotowości” – podkreśla Sekretarz Stanu w MON.
Kownacki zaznacza przy tym, że „poprawa zdolności transportowych jest realizowana również w obszarze transportu drogowego, jednak ze względu na ograniczenia infrastruktury drogowej (ograniczona nośność obiektów inżynieryjnych) ciężki sprzęt wojskowy planuje się przemieszczać głównie transportem kolejowym”.
"Pasażerskie" wagony PKP dla MON
Zgodnie z podanymi informacjami MON chce pozyskać w 2018 roku dwa wagony przedziałowe pełniące funkcję „konwojowe”, mają posiadać przedziały z czterema miejscami do leżenia każde, przedziałem kierownika z jednym miejscem do leżenia, stolikiem i sejfem; salę konferencyjną ze stołem, 14 krzesłami oraz stojakiem na broń; zabudowany dwupoziomowy regał wraz z sejfem na broń oraz aneks kuchenny, kabiny WC, klimatyzację oraz instalację rozgłoszeniową i system audio-wideo (z napędem DVD, czytnikami kart SD/MMC/IMS, portami USB, transmiterem FM, monitorami LCD i nagłośnieniem).
Druga transza dostaw zaplanowana na 2019 rok i ma składać się z sześciu wagonów bezprzedziałowych, drugiej klasy do przewozu osób (żołnierzy). Mają być one wyposażone w 72 miejsca siedzące na fotelach (z gniazdkiem elektrycznym przy każdym fotelu), aneks kuchenny i dwie modułowe kabiny WC, klimatyzację oraz izolację cieplną, instalacje rozgłoszeniową oraz taki sam system audio-wizualny.
Czytaj także: "Konwojowe" wagony PKP dla MON
Bartosz Kownacki w odpowiedzi na interpelację podkreślał, że „na etapie planowania i uzgadniania wymagań dla przedmiotowych wagonów eksperci PKP Intercity podali, bazując na swoich doświadczeniach, że termin oczekiwania na dostawę wagonów osobowych od podpisania umowy dostawcą wynosi ok. 15-18 miesięcy. Biorąc pod uwagę, że PKP Intercity już w połowie 2017 r. rozpoczęło procedurę pozyskania wagonów, określony termin pozyskania jest realny do wykonania”.
Pozyskanie przedmiotowych wagonów pasażerskich planowane jest w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP, który opracowano na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego. Jego celem jest zaspokajanie potrzeb Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych. Zgodnie z wyceną PKP Intercity koszt zakupu wagonów został oszacowany na 64 mln zł.
ito
Znaczy cywilne wagony, przeznaczone dokładnie do tego samego, ale w odniesieniu do cywilów, do transportu wojskowych się nie nadają. No i są dostępne od ręki bez kupowania. Nie, tak być nie może! Przetarg! możliwie drogi i skomplikowany, żeby było na czym wałki robić!
Wuc Naczelny
Np cywilne nie mają sejfów na broń i odpowiedneij ilości na bagaże typu plecak taktyczny. To zupełnie inny rozkład wagonu.
juno
A co się stało z wagonami typu KL? Jakoś kilka razy jeździłem w nich do Janikowa i nic się nie stało.
potder
a czy beda spelnialy wymog plywalnosci? mamy nadzieje zobaczyc je na najblizszej defiladzie w Warszawie z okazji Swieta Wojska Polskiego razem z atomowym niszczycielem min Kormoran plus przelot samolotow ViP w asyscie 1000 dronow i niewidzialnych smiglowcow - potencjalny przeciwnik widzac tempo i skale modernizacji naszej Armii padnie z wrazenia ... i ze smiechu!
cooky
modernizacja techniczna pełną gębą...
nikt ważny
Jedna uwaga inżynierska i operacyjna. W szkicu wagonów są klasyczne drzwi "wagonowe". Jak na wagon "wojskowy" to jest zwyczajnie głupie. Jak już ktoś planuje "wojskowe" i do tego "konwojowe" wagony to proponuję by miały drzwi rozsuwane i umieszczone centralnie tak jak to było swego czasu w wagonach tzw "pocztowych". Wtedy można zorientować siedzenia w kierunku drzwi z obu stron a "regały na plecaki" umiejscowić przy drzwiach centralnych. Aneks kuchenny blisko przedsionka z toaletą to również fatalny pomysł i w przypadku drzwi centralnych należy go umiejscowić razem ze 3 stojakami obok tych drzwi. Takie umiejscowienie elementów ma więcej uzasadnienia niż to co jest na szkicu: operacyjnie i "logistycznie". Skracają się drogi "załadunku" i "ewakuacji" jak i drogi do "zaopatrzenia". To tak z inżynierskiego (i wojskowego) punktu widzenia.
Mi
Słuszne uwagi
nikt ważny
Tytułem uzupełnienia do "drugiego" szkicu (w osobnym artykule): zmian położenia elementów wagonu w kolejności: wc, wc prysznic, przedziały sypialne, przedział dowódcy, aneks kuchenny, sala obrad. Tu drzwi "centralne" na wysokości aneksu kuchennego.
mp
Mądrego to miło poczytać.
Skoczek224
Nowoczesna armia nie korzysta z kolei z racji podatności na ataki, tylko przemieszcza się "rzutem kołowym", czego przykładem może być ostatni przejazd US army, którego byłem świadkiem. Dzięki dynamicznej blokadzie dróg poruszanie się poszczególnych kompani (co ok 20min.) odbywało się bezkolizyjnie.
Zawisza_Zielony
Nie ma śmigłowców ale za to są wagony!
tynyuukuikiukiki
jest S-300/Buk/Pancyr - nie ma śmigłowców