Reklama
  • Wiadomości

64 mln zł na eszelon kolejowy dla wojska

„Przedmiotem pozyskania na potrzeby polskiego wojska jest 8 wagonów zwanych „specjalnymi”, przeznaczonych do przewozu żołnierzy (załóg przemieszczanego sprzętu wojskowego) w wojskowych transportach operacyjnych z ciężkim sprzętem wojskowym lub środkami zaopatrzenia. Są one niezbędne do zwiększenia zdolności operacyjnych transportu kolejowego Sił Zbrojnych RP” – napisał Bartosz Kownacki, w odpowiedzi na interpelację posła Radosława Lubczyka (Nowoczesna).

  • Fot. st. szer. Łukasz Kermel (17WBZ)
    Fot. st. szer. Łukasz Kermel (17WBZ)
  • Transport amerykańskich czołgów M1 Abrams | Fot. Staff Sgt. Corinna Baltos
    Transport amerykańskich czołgów M1 Abrams | Fot. Staff Sgt. Corinna Baltos
  • Wagon bezprzedziałowy zamówiony przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Fot. Intercity
    Wagon bezprzedziałowy zamówiony przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Fot. Intercity
  • Załadowany transport przed ćwiczeniami Borsuk | Fot. st. szer. Łukasz Kermel (17WBZ)
    Załadowany transport przed ćwiczeniami Borsuk | Fot. st. szer. Łukasz Kermel (17WBZ)

W listopadzie br. PKP Intercity ogłosiło rozpoczęcie postępowania na pozyskanie 8 nowych wagonów osobowych do przewozu osób na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Ogłoszenie o postępowaniu było kontynuacją procesu zakupowego, który zapoczątkowało zapytanie o informację z sierpnia 2017 roku. 

Czytaj także: PKP Intercity ogłasza postępowanie na wagony do przewozu żołnierzy

Jak wiadomo, Wojsko Polskie często wykorzystuje transport kolejowy do przemieszczania dużej liczby żołnierzy (zwartych pododdziałów), ciężkiego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz środków zaopatrzenia na duże odległości, przede wszystkim w ramach przemieszczenia operacyjnego, m.in. na ćwiczenia lub szkolenia poligonowe. Wykorzystywany jest on również przy dostarczaniu środków zaopatrzenia, a także przewozu sprzętu wojskowego do zakładów remontowych. Ministerstwo Obrony Narodowej ocenia, że „roczna liczba wojskowych transportów kolejowych, uruchamianych na potrzeby SZ RP w ruchu krajowym wynosi ok. 120 – 180 pociągów (3 000 – 4 000 wagonów). Natomiast w komunikacji międzynarodowej wojsko wykorzystuje ok. 3 – 8 transportów (50 – 160 wagonów)”.

W związku z brakiem na wyposażeniu spółek PKP wagonów platform do przewozu ciężkiego sprzętu wojskowego o masie powyżej 60 ton oraz ograniczeniami w zabezpieczeniu wagonów osobowych, Siły Zbrojne RP zgłosiły potrzebę pozyskania 70 wagonów platform o nośności do 70 ton oraz 6 wagonów pasażerskich i 2 wagonów dla wart i konwojów. Planowane do pozyskania wagony pasażerskie będą włączane do składów wojskowych transportów kolejowych, celem przewozu załóg przemieszczanego sprzętu wojskowego.

Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w MON

Czytaj także: Spółki kolejowe wspierają przerzut wojsk [ANALIZA]

Analizując odpowiedź Sekretarza Stanu w MON Bartosza Kownackiego na interpelację złożoną przez posła Radosława Lubczyka należy wnioskować, że ogłoszony w listopadzie przetarg jest pierwszym etapem pozyskania wojskowego eszelonu kolejowego, składającego się z minimum 70 wagonów (platform) transportowych oraz 8 wagonów osobowych. Zakup ten ma pozwolić na uzupełnienie braków oraz poprawienie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP w zakresie logistyki kolejowej. Ważne to jest również w aspekcie stworzenia większych możliwości szybkiego przerzutu Grup Bojowych NATO, sił VJTF czy jednostki amerykańskiej Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT), wyposażonych w ciężki sprzęt wojskowy, np. czołgi, transportery opancerzone. „Planowane zmiany mają na celu wdrożenie w życie postanowień szczytu NATO w Warszawie, w zakresie zapewnienia zdolności do przerzutu transportem lądowym sił wysokiej gotowości” – podkreśla Sekretarz Stanu w MON.

PKP
Transport amerykańskich czołgów M1 Abrams | Fot. Staff Sgt. Corinna Baltos

Kownacki zaznacza przy tym, że „poprawa zdolności transportowych jest realizowana również w obszarze transportu drogowego, jednak ze względu na ograniczenia infrastruktury drogowej (ograniczona nośność obiektów inżynieryjnych) ciężki sprzęt wojskowy planuje się przemieszczać głównie transportem kolejowym”.

"Pasażerskie" wagony PKP dla MON

Zgodnie z podanymi informacjami MON chce pozyskać w 2018 roku dwa wagony przedziałowe pełniące funkcję „konwojowe”, mają posiadać przedziały z czterema miejscami do leżenia każde, przedziałem kierownika z jednym miejscem do leżenia, stolikiem i sejfem; salę konferencyjną ze stołem, 14 krzesłami oraz stojakiem na broń; zabudowany dwupoziomowy regał wraz z sejfem na broń oraz aneks kuchenny, kabiny WC, klimatyzację oraz instalację rozgłoszeniową i system audio-wideo (z napędem DVD, czytnikami kart SD/MMC/IMS, portami USB, transmiterem FM, monitorami LCD i nagłośnieniem).

wagon
Wagon bezprzedziałowy zamówiony przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Fot. Intercity

Druga transza dostaw zaplanowana na 2019 rok i ma składać się z sześciu wagonów bezprzedziałowych, drugiej klasy do przewozu osób (żołnierzy). Mają być one wyposażone w 72 miejsca siedzące na fotelach (z gniazdkiem elektrycznym przy każdym fotelu), aneks kuchenny i dwie modułowe kabiny WC, klimatyzację oraz izolację cieplną, instalacje rozgłoszeniową oraz taki sam system audio-wizualny.

Czytaj także: "Konwojowe" wagony PKP dla MON

Bartosz Kownacki w odpowiedzi na interpelację podkreślał, że „na etapie planowania i uzgadniania wymagań dla przedmiotowych wagonów eksperci PKP Intercity podali, bazując na swoich doświadczeniach, że termin oczekiwania na dostawę wagonów osobowych od podpisania umowy dostawcą wynosi ok. 15-18 miesięcy. Biorąc pod uwagę, że PKP Intercity już w połowie 2017 r. rozpoczęło procedurę pozyskania wagonów, określony termin pozyskania jest realny do wykonania”.

wagony
Załadowany transport przed ćwiczeniami Borsuk | Fot. st. szer. Łukasz Kermel (17WBZ)

Pozyskanie przedmiotowych wagonów pasażerskich planowane jest w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP, który opracowano na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego. Jego celem jest zaspokajanie potrzeb Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych. Zgodnie z wyceną PKP Intercity koszt zakupu wagonów został oszacowany na 64 mln zł.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama