Reklama

Spółka Intercity rozpoczęła proces poszukiwania dostawcy ośmiu nowych, dotychczas nieeksploatowanych wagonów do przewozu osób, z których sześć ma być bezprzedziałowych a dwa - przedziałowe „do przewozu konwoju”. Każdy z nich ma mieć długość ze zderzakami 26,4 m oraz możliwość wjazdu do większości europejskich krajów (Austrii, Belgii, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Czech, Danii, Francji, Grecji, Holandii, Litwy, Luksemburga, Macedonii, Niemiec, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Szwecji, Turcji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch) z torami o szerokości 1435 mm. Spółka Intercity chce przy tym znać cenę taboru przystosowanego do jazdy z prędkościami: 160 km/h i do 200 km/h.

Wszystkie wagony bezprzedziałowe mają mieć m.in.:

  • możliwość przewiezienia 72 osób na fotelach do siedzenia (które mają być: łatwe do demontażu i ponownego montażu, posiadać możliwością regulacji pochylenia oparcia ze stolikami z tyłu oraz być wykonane z twardego materiału odpornego na brudzenie, ścieranie, zaplamienie i rozdarcie);
  • dwie pary foteli ze stolikiem przy końcu pojazdu - zwrócone oparciami do siebie – tzw. „miejsce kierownika”;
  • gniazda 230V do notebooków przy każdym fotelu;
  • nowego typu półki konstrukcji stalowej lub z tworzyw sztucznych uzgodnionych i zatwierdzonych poprzez zamawiającego, montaż nowych śmietniczek i wieszaków na odzież dla każdego pasażera;
  • regał (jeden lub dwa) na plecaki o objętości 0,2 m3 każdy dla miejsc siedzących;
  • rolety dzienne i nocne;
  • elektryczny licznik kilometrów oraz diagnostykę pokładową;
  • instalacje rozgłoszeniową ze wzmacniaczem w szafie elektrycznej i głośnikami we wszystkich pomieszczeniach wagonu;
  • drzwi czołowe (ognioodporne oraz urządzenia ich automatycznego napędu i sterowania), drzwi przejściowe (z materiału bezbarwnego) oraz drzwi odskokowo-przesuwalne z pełną automatyzacją sterowania i diagnostyki;
  • urządzenia zapewniające niezależne od zewnętrznych źródeł zasilanie urządzeń elektrycznych indywidualnie dla każdego wagonu na postoju - bez możliwości zasilania z zewnętrznych źródeł w dwóch wariantach (o mocy niezbędnej od zasilania oświetlenia, ogrzewania, klimatyzacji, szafy chłodniczej, gniazd 230V, toalet i pozostałych instalacji elektrycznych oraz o mocy tylko do zasilania oświetlenia, ogrzewania i lodówek);

Wagon bezprzedziałowy zamówiony przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Fot. Intercity

  • akumulatory zasadowe;
  • aneks kuchenny do podgrzewania posiłków m.in. ze stołem kuchennym, zlewozmywakiem z wodą zimną i ciepłą, szafą chłodniczą o pojemności 2000 dm3, podgrzewacz do posiłków zasilany elektrycznie (płyta grzewcza i mikrofala), dodatkowy zbiornik na bieżącą wodę o pojemności 600 l, warnik do gotowania 3x10 l oraz „wózek kelnerski”;
  • dwie modułowe kabiny WC z systemem zamkniętym układu WC oraz dwoma zbiornikami na wodę o pojemności ok. 600 l każdy;
  • klimatyzację oraz izolację cieplną i akustyczną w całym wagonie;
  • zezwolenie na dopuszczenia do eksploatacji każdego pojazdu kolejowego (pierwszego i kolejnych), zgodnego ze stosownymi TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności) oraz wymaganiami o transporcie kolejowym;
  • dodatkowe zezwolenia od właściwych organów bezpieczeństwa państw do eksploatacji każdego egzemplarza wagonu po sieciach niezgodnych z właściwymi TSI w krajach: Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Czechy, Dania, Francja, Grecja, Holandia, Litwa, Luksemburg, Macedonia, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy;
  • system audio-wizualny z napędem DVD, czytnikami kart SD/MMC/IMS, portami USB, transmiterem FM, monitorami LCD i nagłośnieniem.

Pozostałe dwa wagony „do przewozu konwoju” mają mieć m.in.:

  • sześć przedziałów z czterema miejscami do leżenia (przestrzeń pod dolnymi łóżkami nie powinna być zabudowana, „łóżka oraz półki nad górnymi łóżkami powinny być tak rozmieszczone, aby pomieścić pod dolnymi łóżkami i na półkach nad górnymi łóżkami łącznie 4 plecaki o objętości 0,2 m3 każdy”;
  • przedział kierownika z jednym miejscem do leżenia, stolikiem i sejfem;
  • aneks kuchenny do podgrzewania posiłków m.in. ze stołem i szafką kuchenną, zlewozmywakiem z wodą zimną i ciepłą, szafą chłodniczą o pojemności 1000 dm3, podgrzewacz do posiłków zasilany elektrycznie (płyta grzewcza i mikrofala), dodatkowy zbiornik na bieżącą wodę o pojemności 600 l oraz warnik do gotowania 1x10 l;
  • „jadalnię” ze stołem, 14 krzesłami oraz stojakiem na broń;
  • dwie modułowe kabiny WC z systemem zamkniętym układu WC, w tym jedna z nich z prysznicem z ciepłą i zimną wodą oraz dwoma zbiornikami na wodę o pojemności ok. 600 l każdy;
  • gniazda 230V do notebooków przy każdym fotelu;
  • rolety dzienne i nocne;

Wagon przedziałowy „do przewozu konwoju” zamówiony przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Fot. Intercity

  • klimatyzację oraz izolację cieplną i akustyczną w całym wagonie;
  • drzwi czołowe (ognioodporne oraz urządzenia ich automatycznego napędu i sterowania), drzwi przejściowe (z materiału bezbarwnego) oraz drzwi odskokowo-przesuwalne z pełną automatyzacją sterowania i diagnostyki;
  • akumulatory zasadowe;
  • urządzenia zapewniające niezależne od zewnętrznych źródeł zasilanie urządzeń elektrycznych indywidualnie dla każdego wagonu na postoju - bez możliwości zasilania z zewnętrznych źródeł w dwóch wariantach (o mocy niezbędnej od zasilania oświetlenia, ogrzewania, klimatyzacji, szafy chłodniczej, gniazd 230V, toalet i pozostałych instalacji elektrycznych oraz o mocy tylko do zasilania oświetlenia, ogrzewania i lodówek);
  • instalacje rozgłoszeniową ze wzmacniaczem w szafie elektrycznej i głośnikami we wszystkich pomieszczeniach wagonu;
  • osiem siedzeń odchylnych w korytarzu w przestrzeni ścian pomiędzy oknami;
  • zezwolenia takie same jak w przypadku wagonów bezprzedziałowych;
  • zabudowany „regał wraz z sejfem na broń dwupoziomowy zamykany o wymiarach 2 m x1,5 m x 2,08 m (szerokość x głębokość x wysokość)”;
  • system audio-wizualny z napędem DVD, czytnikami kart SD/MMC/IMS, portami USB, transmiterem FM, monitorami LCD i nagłośnieniem.

Termin składania informacji upływa 22 sierpnia 2017 r. Dostawy mają się rozpocząć w 2018 roku (po jednym z wagonów każdego rodzaju) i zakończyć w 2019 roku (pięć wagon bezprzedziałowych i jeden przedziałowy).

Dla kogo i po co Intercity kupuje wagony?

W wymaganiach opublikowanych przez spółkę Intercity nie wskazano wyraźnie, dla kogo ma być przeznaczony nowy tabor. Ostatecznie w wyjaśnieniach złożonych dla portalu Rynek Kolejowy, rzecznik prasowy PKP Intercity Agnieszka Serbeńska potwierdziła, że wagony te są przeznaczone do transportu żołnierzy oraz, że same wymagania zostały „sformułowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej”. Spółka poinformowała też na Twitterze: "Wśród zadań PKP Intercity są także zadania realizowane na rzecz Sił Zbrojnych i Sił Sojuszniczych".

Rzeczywiste przeznaczenie zamówionego taboru wcale nie jest takie jasne. Jeżeli bowiem rzeczywiście miałby on służyć do przewozu żołnierzy, to po co MON zastosował tak mylące sformułowania, jak „miejsce dla kierownika”, „przedział dla kierownika” czy „jadalnia”.

Nie wiadomo też jakie jest dokładne przeznaczenie tych wagonów. Tabor takiej wielkości nie poprawi znacząco możliwości transportowych wojska pozwalając jednorazowo na przewiezienie 432 żołnierzy (w wagonach bezprzedziałowych) i 50 żołnierzy (w dwóch wagonach przedziałowych) i to bez wyposażenia i broni.

O ile bowiem w przedziałach przewidziano miejsce na plecaki (i tylko plecaki o objętości 0,2 m3) to w „bezprzedziałowcach” mają być maksymalnie tylko dwa regały, na których nie ma szans by umieścić sprzęt wszystkich 72 osób. A należy pamiętać, że żołnierze nie są wyposażeni tylko w plecaki, ale również w hełmy, odzież ochronną, chlebaki, ładownice, kamizelki kuloodporne, itd.

Cały ten sprzęt nie zmieści się na pewno na półkach nad fotelami, ani na wieszakach. Dodatkowo doświadczenie pokazuje, że w nowoczesnych wagonach nie ma możliwości powieszenia na takich wieszakach nawet ubrań. Podobnie sprawa wygląda jeżeli chodzi o miejsce na broń. Nie ma go praktycznie w całym wagonie bezprzedziałowym. Jedynie w „przedziałowcu” przewidziano szafę pancerną o szerokości 2 m głębokości 1,5 m i wysokości 2,08 m, ale należy się zastanowić, czy rzeczywiście zmieści się tam całe uzbrojenie 24 żołnierzy (w przedziale „kierownika” ma być oddzielny sejf na broń).

Przygotowano z kolei dość duże wymagania, jeżeli chodzi o wyposażenie. „System audio-wizualny z napędem DVD, czytnikami kart SD/MMC/IMS, portami USB, transmiterem FM, monitorami LCD i nagłośnieniem” daleko wykracza poza potrzeby żołnierzy.

Pozostaje też jeszcze problem amortyzacji. Wagony ze względu na specyfikę i posiadane wyposażenie nie będą mogły na siebie zarabiać, a więc całe koszty zakupu, magazynowania, utrzymania i okresowych remontów (np. klimatyzacji) będzie ponosiło Ministerstwo Obrony Narodowej. W tej sytuacji automatycznie nasuwa się pytanie, czy potrzeby wojska w tej dziedzinie są rzeczywiście na tyle duże, by tłumaczyło to zakup wyspecjalizowanego taboru kolejowego.

Reklama
Reklama

Komentarze (28)

  1. Cezar

    Coraz dziwniejsze te zakupy...

    1. ksiądy Mazbach

      Wcale nie dziwne.Należy wydać na pierdoły tyle pieniędzy aby nie wystarczyło na to jest naprawdę potrzebne.

  2. jurgen

    Roczna liczba wojskowych transportów kolejowych uruchamianych na potrzeby Sił Zbrojnych RP w ruchu krajowym wynosi od 120 do 180 pociągów, składających się łącznie z około 4 tysięcy wagonów. To jak przy tych 4000 wagonów wynajmowanych, Wojsko będzie mieć 8 własnych, to chyba nie dużo.

  3. Takitam

    Następne będą opancerzone drezyny , z opcją pływania....

  4. Ciekawski

    Czy wagony będą odporne na skutki wybuchy bomby termobarycznej ?

    1. wodz

      A co z bronią elektromagnetyczną?

  5. Abc

    Specjalne wagony będą więc "specjalne" ceny. Ot taka drobna pomoc finansowa dla zaprzyjaźnionej spółki . I budżet znowu będzie wykonany.....

  6. R

    Te wagony są kiepsko zaprojektowane pod względem funkcjonalnym. Na przykład umieszczenie aneksów kuchennych tuż obok miejsc przeznaczonych dla dowódców spowoduje, że odgłosy pracy kucharza cały czas będą przeszkadzały dowódcy. A wystarczyło by umieszczenie części kuchennej za ścianką działową po drugiej stronie wagonu. Podobnie jak przy zakupach innego sprzętu poraża brak zastanowienia się nad tym, do czego ten sprzęt właściwie ma służyć i jak funkcjonować; połączony z tendencją do "zapychania" potrzeb najtańszym, byle jakim rozwiązaniem.

    1. tad

      Dowódca potrzebuje więcej kawy niż zwykły żołnierz, więc ktoś pomyślał.

  7. Zeb

    13 szt terenowek dla regulatorow, traktory, 12 szt terenowek dla regulatorow ruchu, wagony konwojowe z Lcd, 10 szt vw dla zandarmerii, 17 szt terenowek dla regulatorow, holownik, wozy drabiniaste dla gromu, terenowki , wgony bezprzedzialowe, statek zaopatrzeniowy, terenowki itd itd itd. Panie Prezydencie. Moze warto rozwazyc rozwiązanie MON i w ogole SZ. Wynajac 30 tys Blacwatersow ze sprzetem. Taniej ( faktura i mozna odpisac VAT) Efektywniej (brak emerytow z WP na etatach urzednikow, brak urzednikow, kierowcow, zasluzonych doradcow). Nowoczesniej (nie maja wagonów konwojowych i pojazdów regulacji ruchu ale maja lub wynajmuja od USArmy to co jest im potrzebne.

    1. były_trep

      100/100

  8. jsyl

    Te wagony są dla wojskowych oficjeli. W razie wojny, aby mogli brać wzór z Rydza-Śmigłego. Myślą, że zrobią mobilizację i nas cywili, takich jak ja, którzy nigdy nie byli w wojsku i my będziemy ryzykować losem naszych rodzin, a oni będą mieć pensje generalskie w czasie pokoju, a jak wojna to uciekać będą. Walczyć nie zamierzam, rodzinę pajuję i nicg walczą mundurowi.

  9. komuszy oficer

    A czy ktoś pamięta tzw. "Pociągi przyjaźni" ASG ? Starsi oficerowie po ASG wiedzą o co chodzi. Cywilom nie będę tłumaczył tych podróży po Polsce, bo i tak nie ":skapują" o co chodzi. Może to jest cel tego zakupu ????? Akademia Sztuki Wojennej może wraca do starych dobrych rozwiązań szkoleniowych ?????

  10. NAVY

    ...co w tym dziwnego ?

  11. racjus

    ??? Rozumiem w natłoku różnych programów można wybrać różne opcje ale to? Kiedy żołnierze jeżdżą BWP-1, kiedy nie ma żadnej OPL oni wybierają sobie..... wagony.

    1. ZZ

      Mysle ze jakby zamowili w intercity BWP to zrealizowliby je szybciej niz IU.

  12. say69mat

    @def24.pl: Spółka Intercity opublikowała zapytanie o informację w sprawie dostawy ośmiu nowych wagonów przeznaczonych do transportu w sumie około 500 ludzi z bronią i plecakami. Właściwego przeznaczenia nowego taboru w zapytaniu nie określono, ale wiadomo, że jego odbiorcą ma być Ministerstwo Obrony Narodowej. Zapytanie ma pozwolić oszacować wartość zamówienia oraz poznać stosowne rozwiązania. say69mat: Biorąc pod uwagę realia i potencjał transportu kolejowego w obszarze TDW, szykuje się nam remake ... 'złotego pociągu'???

    1. say69mat

      Ps.: Po pierwsze, na czas 'P', nasze Ministerstwo może wyczarterować dowolną liczbę wagonów służących do transportu żołnierzy i uzbrojenia od dowolnej s-ki 'pekape' v/s Ministerstwa T-sportu. Po drugie, na czas 'W', transport czegokolwiek koleją na terytorium naszego kraju, w warunkach dynamicznego konfliktu militarnego to jakaś ułomność planisty lub fanaberia intelektualna decydentów. Bądź ewidentnego braku elementarnej wyobraźni militarnej u jednych i d-ugich.

  13. sojer

    Ani luksusowe, ani specjalne. To już lepiej dzierżawić takie same pociągi na potrzeby transportu, skoro lokomotywy będą PKP.

  14. polski podatnik

    Przygotowania do kolejowej akcji Pekin. Nie wszyscy wejdą do Gulfstreamów i Boeingów. Drobnica pojedzie do Brukseli koleją.

  15. elew

    Proszę, proszę ile pojawiło się osób już bijących brawo z okrzykami zachwytu nad tym strategicznym zakupem naszego MON. Nie dziwne że nasza armia jest tak zacofana, tu się muszą zmienić całe pokolenia ludzi. Zainwestujcie w porządne szkoły i wiedzę a nie komentujecie i piejecie z zachwytu nad zakupami rodem z XIX wieku.

  16. Kolejorz

    Jak ten wagon pojedzie, kiedy zabraknie prądu ( wysadzone maszty energetyczne, bomby grafitowe) ? Czy w dyspozycji kolei (PKP, i innych ) i wojska jest wystarczająca ilość spalinowych lokomotyw ? nie tylko dociągania tych salonek. Może ktoś z czytających wie więcej na ten temat ?

    1. Tropiciel

      Są jeszcze trasy obsługiwane przez lokomotywy spalinowe. W samym Intercity jest z 40 spalinowych.

  17. ariel

    Cały sejm i senat (no może nie cały bo tylko większość rządowa) oraz trochę obsługi akurat wejdzie.

  18. PRS

    Przeznaczenie będzie jasne - wyjazd sztabu na poligon w salonce. Lepiej spać w takim wagonie z klimą, lodówką i TV niż w namiocie. Do salonki dwa wagony mieszczące akurat kompanię ochrony/wartowniczą z kucharzami, łącznikami, gońcami, etc. Trzeci wagon dla pismaków, redaktorzyn i lokalnych polityków (albo dla ,,króliczków" czy tam innego zespołu pieśni i tańca). Chcą pozyskać na razie dwa takie zestawy (np. na Drawsko i Nową Dębę). Sprawdzą się to się ,,domówi" jeszcze dwa na Orzysz i Wicko. Minusem projektu jest zbyt mała ilość kibli. W końcu jak wiadomo żołnierze na poligonie... grochówkę jadają. P.S. ,,Nie wiadomo też jakie jest dokładne przeznaczenie tych wagonów. Tabor takiej wielkości nie poprawi znacząco możliwości transportowych wojska pozwalając jednorazowo na przewiezienie 432 żołnierzy (w wagonach bezprzedziałowych) i 50 żołnierzy (w dwóch wagonach przedziałowych) i to bez wyposażenia i broni. O ile bowiem w przedziałach przewidziano miejsce na plecaki (i tylko plecaki o objętości 0,2 m3) to w „bezprzedziałowcach” mają być maksymalnie tylko dwa regały, na których nie ma szans by umieścić sprzęt wszystkich 72 osób" 1. W ,,bezprzedziałowcu" przewidziano 3 a nie dwa regały - literka D na schemacie 2. 0,2 m3 to 200 (DWIEŚCIE) litrów czyli odpowiednik dwóch wypełnionych zasobników razem z hełmami

  19. CB

    Czyżby szykował się pociąg "Amerika II"?

  20. PiotrEl

    Wódz będzie podróżował nimi po Kraju i "bliskiej zagranicy". Jeszcze "Szyłki" z przodu i z tyłu składu, no i worki z piaskiem....

  21. Azza

    Bomby na ulotki, wagony kolejowe czy części do SPG9 wszystko jest ważniejsze od dziesiąciorzędnych potrzeb armii w postaci śmigłowców.

    1. say69mat

      W realiach USA tego typu wagony mają jak największy sens. Służą do transportu żołnierzy i sprzętu bojowego z garnizonów i army depot's do Joint Military Base. Dysponującymi możliwością realizacji ciężkiego transportu lotniczego do rejonów operacji bojowych.

    2. PP

      Jeśli byś dokładnie czytał Defence24 to zauważyłbyś że amerykanie też mają bomby na ulotki. W naszym przypadku chodziło raczej o pociski a SPG9, było to dokładnie opisane, służyć mają do szkolenia.

  22. werter

    Komedii ciąg dalszy. Proponuję aby MON zakupił jeszcze tabor kołowy ciągnięty przez konie ze specjalnymi stelażami na kosy. Czy ktoś mógłby zadzwonić do MON i powiedzieć że mamy XXI wiek? może nie wiedzą....

    1. hvr

      Może nie wiesz, ale sprzęt ciężki o wiele łatwiej i taniej transportować pociągiem, ale taki transport trzeba ochraniać. Mają żołnierze biec za pociągiem? Przejazd na ćwiczenia, czy przebazowanie wymaga przewiezienia też ludzi.

    2. asd

      ale, że o co Tobie chodzi? uważasz, że jeśli żołnierze gdzieś jadą to mają dorożkami dojeżdżać? np. na ćwiczenia?

    3. PP

      Wg ciebie w XXI wieku pociągi nie jeżdżą? To nie gra komputerowa transporty wojskowe nie przemieszczają się wirtualnie.

  23. Apis.

    Jedyne nasuwające się przeznaczenie tego pociągu, to kryzysowy przewóz ważniejszych osób w państwie. Skoro nie będzie tam miejsca dla wyposażonych żołnierzy, jak zauważył autor, to innego wyjaśnienia nie widzę.

  24. Franek Dolas

    Jak to po co? Przecież nie do przewozu szeregowych, tylko dowódzwa i sztabu korpusu. Wiadomo że d-two Korpusu Pn-Wschodniego podniosło gotowość i liczy obecnie ok 450 ludzi. A więc jedno dowództwo i sztab korpusu albo dwa dowództwa dywizji.

  25. fanfanfan

    Brawo, kolejny zakup podnoszący obronność Ojczyzny... Kim Dong Il też takie miał!