Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Wielka Brytania: Miliard na pojazdy wielozadaniowe

Fot. David Vergun/US Army.
Fot. David Vergun/US Army.

Departament Stanu USA wyraził zgodę na sprzedaż w ramach programu FMS nawet 2 747 pojazdów JLTV Wielkiej Brytanii. Maksymalna wartość potencjalnego kontraktu wynosić będzie ponad 1 mld USD. 

Władze UK zgłosiły zapotrzebowanie na zakup nawet 2 747 wozów Joint Light Tactical Vehicles - JLTV. Jak informują Amerykanie, do Brytyjczyków razem z pojazdami trafiłyby również m.in. zapasowe opony, sprzęt do przeprawiania się przez przeszkody wodne, zestawy naprawcze czy usuwalny (dodatkowy) pancerz. Zgoda zakłada również zapewnienie UK odpowiedniego wsparcia logistycznego i technicznego. 

Amerykanie podkreślają, że maksymalna wartość umowy wynieść może nawet 1,035 mld USD. Głównym realizatorem potencjalnego kontraktu będzie firma Oshkosh Defense. Na razie nie ma informacji o ewentualnym offsecie. Należy też pamiętać, że opublikowanie notyfikacji przez agencję DSCA nie jest równoznaczne z podpisaniem kontraktu.

Lekkie pojazdy taktyczne firmy Oshkosh będą w przyszłości następcą znacznej części obecnie eksploatowanych w USA pojazdów terenowych Humvee. Docelowo zamówionych ma być około 55 tysięcy pojazdów za około 30 miliardów dolarów (49,1 tysięcy JLTV dla US Army i 5,5 tysięcy dla US Marine Corps), które planuje się dostarczyć do 2040 r. (produkcja dla piechoty morskiej miałaby się zakończyć do 2022 r.).

Pojazdy będą dostarczane USA w kilku wersjach 2- i 4-miejscowych m.in. transportowo/logistycznej - JLTV-T, wielozadaniowej -  JLTV-UTL, specjalnych - JLTV-GP i wsparcia - JLTV-CCWC. W ich konstrukcji połączono wysoką mobilność taktyczno-operacyjną z wymaganą odpornością balistyczną i przeciwminową. 

Na razie nie są znane szczegóły wyposażenia wozów JLTV w brytyjskiej konfiguracji. Jeżeli zamówienie zostanie zrealizowane, może ona różnić się od amerykańskiej. Wiadomo natomiast, że pojazdy budowane na zapotrzebowanie sił zbrojnych USA będą m.in. wyposażone w cyfrowy system łączności wewnętrznej i przesyłania informacji Fonet polskiej firmy WB Electronics. Jest on produkowany na licencji w Stanach Zjednoczonych przez koncern elektroniczny Harris.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. signum temporis

    To w ojczyźnie Land Rovera nie potrafią już wyprodukować samochodu terenowego?

    1. say69mat

      Brytyjski Jaguar Land Rover jest zarządzany przez hinduski koncern Tata.

  2. akh

    Zadziwiające. Cena jednostkowa tych wysoce nowoczesnych, opancerzonych pojazdów wraz z całym opisywanym bogatym pakietem wychodzi ok 1,4mln PLN za sztukę, podczas, gdy dla WP w ramach programu Mustang samochody na bazie cywilnego pickupa proponowano bagatela za ponad 2 mln. sztuka. Jakieś wnioski?

    1. Azza

      Jest gdzieś oficjalna informacja o cenie mustanga? Te 2,5mln to jakaś bzdurna plota.

    2. KajaK

      Brytyjczycy nie chcą produkować ich w swoich fabrykach, bo są mądrzy i wiedzą, że to jest nieopłacalne. Gdybyśmy kupowali normalnie, to cena byłaby dużo niższa.

    3. Każdy to wie

      kolega dobrze wie ze ostateczna cena nie przekroczy 60-70 % wspomnianej kwoty Zawsze tak jest czyli wyjdzie nie więcej niz 1 mln PLN za sztukę z pełnym pakietem serwisowym. Offset to wyciąganie pieniędzy podatników przez związki zawodowe - KAŻDY TO WIE.

  3. KAR

    Brytyjczycy powinni też pomyśleć o naszych samolotach ISKRA - w najnowszej wersji z doczepionymi mostami czołgowymi "Daglezja". Inaczej nie mają szans na współczesnym polu walki!

  4. jurgen

    a my powinniśmy tłuc w Polsce po taniości Humvee w tysiącach szt. dla naszej armii i dla okolicznych. Licencja pewnie byłaby już mocno tania. Plus wystarać się o przekazanie z zapasów amerykańskich sporej liczby Humvee i używać choćby na nośniki dla Popradów (może nawet pod Noteć 35mm).

  5. ccc

    Nie ma to jak nasze rolnicze Honkery ! Dziwię się, że ich nie wybrali, a są o wiele lepsze i tańsze ! No i transfer "technologi" by mieli bez problemu ...