- Wiadomości
Samoloty Gulfstream dla polskich VIP zakontraktowane. "Gotowość w 2017 roku"
Ponad 20 lat czekaliśmy na to, żeby samoloty dla najważniejszych osób w państwie były zakontraktowane. Teraz stało się to faktem - oświadczył sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki, po podpisaniu przez szefa IU gen. Adama Dudę umowy zakupu dwóch maszyn Gulfstream G550 za sumę 440,57 mln zł. Samoloty posłużą do przewozów VIP, wypełniając pilną potrzebę w tym zakresie. Obie maszyny mają zostać dostarczone latem 2017 roku do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie.
Ponad 20 lat czekaliśmy na to, żeby samoloty dla najważniejszych osób w państwie były zakontraktowane. Teraz stało się to faktem. W tej sprawie nie może stać się nic więcej ponad to, że trafią do Polski kilka miesięcy wcześniej niż to planowaliśmy.
Przedmiotem umowy zawartej z firmą Gulfstream Aviation jest nie tylko dostawa dwóch samolotów Gulfstream G550, zdolnych do przewozów międzykontynentalnych 14 pasażerów a w krótszych trasach 16 osób plus załogi. Wart ponad 440 mln zł kontrakt obejmuje również szkolenie personelu latającego (pilotów), personelu technicznego, pokładowego oraz personelu obsługi i eksploatacji wyposażenia ratunkowego. Zakres umowy zawiera też dostarczenie pakietu logistycznego (wyposażenia do zabezpieczenia samolotu na ziemi, materiałów eksploatacyjnych, zestawów narzędzi i przyrządów do obsługi oraz zestawu części). Kontrakt zapewni więc wysoką autonomię w użytkowaniu „małych” samolotów VIP.
Zgodnie z ustalonym harmonogramem dostawa samolotów zostanie zrealizowana do sierpnia 2017 roku, natomiast jesienią maszyny powinny osiągnąć gotowość operacyjną. Oznacza to nie tylko sprawność samych samolotów, ale również posiadanie w pełni przeszkolonego personelu. Maszyny będą obsługiwane przez personel naziemny i pilotów 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Niebawem rozpocznie się ich szkolenie.
Czytaj też: Gulfstream G550 czyli samolot dla VIP z najwyższej półki. "Przełamanie impasu"
Otrzymujemy bardzo dobry sprzęt, bardzo dobre samoloty. (…) Niektórzy już dziś piszą, że to są Mercedesy wśród samolotów. Rzeczywiście to jest dobry sprzęt, ale to jest pewien standard jeśli chodzi o przewóz najważniejszych osób w państwie. To jest standard, który należy się również polskiemu rządowi. Liczymy, że te samoloty przez najbliższe kilkadziesiąt lat będą służyły w Polsce.
Same samoloty G550 to jedne z najnowocześniejszych maszyn tego typu na świecie, wyposażone w „szklany kokpit” z wyświetlaczem przeziernym HUD i system poszerzonej rzeczywistości EVS (Enhanted Visual System). Wspiera on pilota w trudnych warunkach, nakładając na obraz widziany przez pilota odczyty z umieszczonej pod nosem maszyny kamery termowizyjnej. Maszyny będą też wyposażone w wojskowy system identyfikacji swój-obcy w standardzie NATO IFF Mark XIIA.
Nowoczesne silniki i wysokie parametry lotne zapewniają G550 zasięg ponad 12 tys. km, co umożliwia z 14 pasażerami np. lot z Warszawy na Florydę, bez międzylądowań. W polskim wariancie samoloty będą skonfigurowane dla 16 pasażerów, którzy mają do dyspozycji kabinę długości 13,39 m, szerokości maksymalnej 2,24 m i wysokości 1,88 metra. Wyposażenie poza toaletą czy przestrzenią umożliwiającą przygotowanie posiłków, obejmuje m. in. łączność satelitarną, rozbudowany zestaw ratownictwa medycznego.
Warto dodać, że maszyny typu Gulfstream G550 są wykorzystywane do przewozu VIP przez kilka krajów świata, w tym Stany Zjednoczone. G550 noszą w US Air Force oznaczenie C-37B i służą m.in. do transportu prezydenta podczas podróży po kraju, co czyni z maszyny "Air Force One". Wariant C-37C jest natomiast wykorzystywany przez US Navy.
Umowa jest wynikiem postępowania rozpisanego przez Inspektorat Uzbrojenia we wrześniu 2016 roku, w którym konkurentem amerykańskich maszyn były francuskie samoloty Dassault Falcon 7X. Oferta ta została jednak odrzucona ze względu na przekroczenie wymaganego terminu dostawy, który MON ustalił na nie później niż listopad 2017 roku. Propozycja firmy Dassault była też droższa od oferty Gulfstream Aerospace gdyż jej wartość przekraczała 454 mln zł.
Finansowanie zakupu "małych" i "średnich" samolotów VIP odbywa się ze specjalnej rezerwy, ustanowionej uchwałą Rady Ministrów. Obejmuje ona kwotę 1,7 mld zł w latach 2016-2021, powyżej limitu wydatków na obronę na poziomie 2% PKB zgodnie z ustawą o przebudowie, modernizacji technicznej i finansowaniu Sił Zbrojnych. W wypadku niewykorzystania środków finansowych zaplanowanych na dany rok, pozostaną one w puli do wydatkowania na zakup maszyn dla VIP w latach następnych.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu