Siły zbrojne
Brazylijczycy pracują nad modernizacją Gripena. "Kontrakt zakłada partnerstwo przemysłowe"
W zakładach lotniczych Saab w Linköping rozpoczęto prace rozwojowe nad gruntownie zmodyfikowaną wersją myśliwca wielozadaniowego Gripen NG. Obok szwedzkich specjalistów, biorą w nich udział również przedstawiciele brazylijskiego sektora lotniczego. Ich zaangażowanie ma bezpośredni związek z zamówieniem realizowanym na rzecz brazylijskich sił powietrznych.
Współpraca między szwedzkimi i brazylijskimi ekspertami lotniczymi to efekt partnerstwa wynegocjowanego w ramach zamówienia na dostawę 36 samolotów Gripen NG na użytek lotnictwa wojskowego Brazylii. Strona brazylijska uzyskała wpływ na realizację zamówienia oraz perspektywę długoterminowej i korzystnej współpracy po jego wykonaniu.
Poza możliwością dostosowania sprzętu do własnych oczekiwań, założono stworzenie w Brazylii autonomicznej linii produkcyjnej Gripena, z której ma zejść 15 zamówionych egzemplarzy samolotu. W dalszej perspektywie, fabryka będzie mogła obsługiwać również zamówienia pochodzące z pobliskich państw – wolę pozyskania egzemplarzy produkowanych w Brazylii wyraziła między innymi Argentyna.
Do 2022 roku, nad projektem ostatecznej wersji myśliwca ma pracować w Szwecji ponad 350 specjalistów brazylijskiego sektora lotniczego. Będą to przede wszystkim przedstawiciele liczących się firm lotniczych, jak Embraer, Akaer i Mectron. Ich zaangażowanie będzie obejmowało prace rozwojowe nad prototypem samolotu, zarządzanie projektem, opracowanie modelu szkoleniowego z użyciem symulatorów oraz certyfikowanie opracowanych rozwiązań technologicznych. Strona brazylijska będzie miała także udział w rozwoju dwumiejscowej wersji myśliwca oraz opracowaniu studium wykonalności dla modyfikacji Gripena zdolnej do operowania z pokładu lotniskowca.
Zakłada się, że jeszcze w 2016 roku Saab ukończy prace nad pierwszym prototypem myśliwca dedykowanego dla brazylijskich sił powietrznych. Przy zachowaniu przewidywanych terminów, pierwsze gotowe egzemplarze zejdą z taśmy produkcyjnej w Linköping w 2019 roku. Całość zamówienia ma zostać zrealizowana do 2024 roku.
(MK)
k
Szansą jest włączenie się do szwedzkiego programu samolotu V generacji.
Brasil PP
W dniu opublikowania artykułu w Defence24 na temat Gripenów zakupionych przez Brazylię wymiar sprawiedliwości tego kraju ponownie rozpoczął śledztwo dotyczące zakupu tych samolotów. W pierwszym śledztwie, przeprowadzonym w 2015 roku podważano potrzebę modernizacji kokpitu. Obecna wersja posiada trzy-częściowy kokpit. Zgodnie z podpisaną umową ma on zostać przeprojektowany i montowany jako jeden display. Projekt ma wykonać brazylijska firma AEL Sistemas kontrolowana przez Elbit. Rozwiązanie to zostało zaproponowane w końcowej fazie negocjacji. W AEL pracuje grono byłych oficerów Brazylijskich Sił Powietrznych jak również członkowie rodzin oficerów w służbie czynnej. W ramach innego śledztwa dotyczącego afery korupcyjnej związanej z publikacja Dekretów Prezydenckich odnaleziono draft dokumentu skierowanego do ówczesnego Prezydenta Brazylii Luiz Inacio Lula da Silva w którym jeden z miejscowych lobbystów Mauro Marcondes przedstawia propozycje zainwestowania 200 mln USD w rodzinnym mieście Luli – Sao Bernardo do Compo – przez Szwedów. Firma Marcondes e Mautoni wpłaciła na konto LFT Marketing należącej do Luis Claudio Lula da Silva – syna ex-prezydenta - 2,4 mln BRL. Depozyt ten prawdopodobnie może dotyczyć innej afery korupcyjnej. Ponadto w celu uściślenia artykułu: 01. W brazylijskich materiałach/artykułach nigdzie nie ma wzmianki o produkcji 15 egzemplarzy w Brazylii. Jest mowa o „inteiramente finalizados” lub „montados” co oznacza wyłącznie końcowy montaż. 02. Jak na razie w Szwecji jest obecnych 49 brazylijskich specjalistów. W programie ma wziąć udział, jak podają różne źródła miejscowe, od 250 do 300 brazylijskich specjalistów. Nie oznacza to jednak, że będą oni „pracować w Szwecji”. 03. Wola pozyskania egzemplarzy produkowanych w Brazylii została wyrażona przez Argentynę w dokumencie strikte politycznym „Deklaracji Demokracji i Pokoju” podpisanym przez Ministrów Obrony obu krajów 7 kwietnia 2015 roku. Miało to miejsce jeszcze za czasów ex-prezydent Argentyny Cristina Kirchner. Ewentualna wola sprzedaży/zakupu tych samolotów nie zależy od żadnego z tych Państw. Choć po wygraniu w Argentynie wyborów prezydenckich przez Mauricio Macri ta opcja staje się bardziej realna. Należy jednak zapytać czy Argentyna w chwili obecnej nadal będzie zainteresowana zakupem tego samolotu. Choć głównym oponentem w tej sprawie będzie Wielka Brytania.
Pavelsky
".....Choć głównym oponentem w tej sprawie będzie Wielka Brytania." A wg. tutejszych Znafcuf tematu Gripen to "samolocik policyjny";-) Więc skąd ten protest UK?
TRĄBKA
Polsce jako krajowi frontowemu potrzebne są samoloty o zdolnościach STOL a nawet wręcz umiejętnościach VTOL potrafiące wylądować wszędzie nawet na boisku z tyłu za szkołą czy na polanie leśnej ...rozbudowane infrastruktury lotnisk całe spektrum dodatków do nich ..powoduje że stają sie ułomnością a wręcz kosztownym i nie efektywnym dodatkiem do działań wojennych ..a dywagacje który lepszy samolot dla nas mija się z celem ..dla nas jako krajowi który pokrywany jest w 100% przez środki bojowe npla ( a npla mamy z ekstra klasy z samej kopuły ) w czasie wojny totalnej lub nazwijmy wojny dwóch różnych układów ..systemy wojskowe oraz środki wojenne i sprzęt ..powinny charakteryzować się szybką dynamiką przemieszczania i gotowości do działań i odwetu ale z minimalizacją zabezpieczeń i infrastruktury .. Samoloty jakie powinniśmy mieć to takie samoloty które nie potrzebują stałych lotnisk a działające z miejsc gdzie sztab operacyjny wypracował im miejsce (na polanie leśnej ,na pastwisku czy miedzy zabudowaniami ) a samoloty typu F-16, GRIPENY itp mają racje bytu dla krajów gdzie umiejscowione są w miarę daleko od npla i mają czas do uruchomienia i przemieszczenia sie w bezpieczne miejsca lub odwetu ..w przypadku naszych samolotów bojowych przy wojnie totalnej 70 % zostanie zniszczonych na lotniskach 15-20% to nieloty ( mówiąc poprawnie mają przerwe techniczną lub są w remontach czyli niezdolne do działań )...a tylko może 20 % naszej bojowej floty powietrznej przetrwa ale znając realia wyda im rozkaz by się wycofali na głębokie zaplecze by ratować resztki lotnictwa wojskowego ....
tarzan
Proponujesz przywrócić produkcję An-2???
gola
gripen ng i a26 to jest najlepsze dzla polski
Qba
W czym lepsze od Rafale i Scorpene?
gosc
I popatrzcie tylko. Brazylia kupuje tylko 36 samolotow Gripen i dostaje w zamian prawo i mozliwosci do ich produkcji. Polska kupila wiecej bo 48 F-16 i co z tego dostala w zamian w ramach offsetu? Wielkie G.
...
Jakie prawo produkcji ? Linia montażowa dla 15 maszyn - świetny interes
Hammer
Najlepsze rozwiązanie dla nas to współpraca Saabem i Gripen NG dla Polski Brazylijczykom gratuluje. Oby dalej do przodu.
...
no tak najlepszym rozwiązaniem ma być policyjny samolocik i to dla kraju frontowego - gratuluję logicznego myślenia
pilot
Gdybyśmy kupili Gripena to w ramach offsetu można by było wynegocjować dokumentację techniczną pełnego serwisu płatowca w kraju z prawami do samodzielnej modernizacji po okresie gwarancyjnym . A nawet linię montażową z produkcją niektórych elementów płatowca . Serwisanci ze Szwecji mają bliżej niż z USA .
...
tja jasne ... marzenia po drugie głównym kryterium wyboru powinny być możliwości samolotu a nie offset - jeśli to weźmie się pod uwagę to Gripen nie ma i nie będzie miał szans
raz2
Szwedzi proponowali nam produkcję Gripenów w Polsce ! _____bo polskie potrzeby to około 160 samolotów wielozadaniowych !!!! wszystko w temacie :)
Antex
Brazylia jest krajem w którym konsekwentnie od 50 lat lotnictwo sie rozwija. Zresztą Szwecja tak samo (pierwsze szwedzkie myśliwce i bombowce Saaba powstały dopiero kilkanascie lat po polskich PZL) ... a u nas od 50 lat konsekwentnie się niszczy (TS-16 Grot, I-22 Iryda, Kobra 2000, PZL-230 Skorpion, Grot-2). Ale czego się można spodziewać w kraju w którym nikt za nic nie ponosi odpowiedzialności? A całkowite zniszczenie przemyslu lotniczego nazywa się "transformacją". Ech Stalin albo Hitler posłaliby takich gospodarczych sabotażystów "pod stienku". I dlatego w końcu kupujemy Jaka-130 ...
bolo
Ale to Stalin do spółki z Hitlerem zablokowali rozwój polskiego przemysłu obronnego. Po wojnie moglismy tylko klepać sowieckie technologie a gdy zaczęlismy sie troche wychylać jak z Grotem to od razu Moskwa sprowadziła nas do poziomu gleby. Gdyby Szwedzi zaznali ruskiego buta to dziś technologicznie byliby w stanie robić może trabanty.
gregor
Ten "całkowicie zniszczony" przemysł lotniczy zatrudnia dwadzieścia kilka tys ludzi i ma sprzedaż na poziomie powyżej 2mld $ rocznie. Czyli wielokrotnie więcej niż kilkanaście lat temu, przed jego "całkowitym zniszczeniem"...
Robert HH
Mitteleuropa :)
devlin
nasz MON powinien sie rowniez podlaczyc
Realista33
Możesz uściślić w jakim celu ?
olaf
Jak to? To takie super wg. niektórych Gripeny i to w wersji NG trzeba jeszcze modernizować?
Podbipięta
...do brazylijskiej specyfikacji
hiena
...bo wer. NG NIE jest jeszcze w produkcji a w przygotowaniu !!! Po drugie Brazylia chce w tym samolocie kilka swoich rozwiązań jak i dostosowanie Gripena do lotniskowca. Czy to aż tak trudne do zrozumienia!?
wurth
Zapewne chodzi o to by Brazylia mogła swobodnie montować własne części lub zamienniki dedykowanych przez Saaba, by w przyszłości bez problemu je sprzedać np. Argentynie ( na D24 był artykuł że UK nie zgadza sie na sprzedaż Argentynie Gripenów). Było to spowodowane tym że niektóre komponenty Gripena pochodziły z UK.
prawnik
kurcze a embraer zaczynał od licencyjnej produkcji odpowiednika naszego orlika ( chyba pilatusa ) a teraz ....potęga lotnicza a my w ciemnej d..
Jonasz
Doczytaj, z łaski swojej, od czego i kiedy Embraer zaczynał.