Siły zbrojne
200 łodzi rozpoznawczych dla polskiej armii
Inspektorat Uzbrojenia opublikował ogłoszenie o przetargu w ramach procedury otwartej na dostawę w latach 2017-2019 dwustu czterech łodzi rozpoznawczych ŁRM dla polskiej armii.
Jest to już kolejna dostawa łodzi rozpoznawczych dla Sił Zbrojnych RP. W ostatnim postępowaniu przetarg wygrała spółka SPORTIS S.A. z Bojano koło Gdyni - polski producent łodzi hybrydowych typu RIB, która mając własne biura konstrukcyjne i zaplecze produkcyjne mogła zaoferować własne konstrukcje pływające. Podmiotem, który odpadł w przetargu była spółka IMS GRIFFIN z centralą w Warszawie, która reprezentowała w Polsce między innymi firmę Zodiac - znanego na całym świecie producenta różnego typu łodzi pneumatycznych i hybrydowych,
Zgodnie z umową zawartą 2 kwietnia 2015 r., spółka SPORTIS S.A. przekazała pododdziałom rozpoznawczym Sił Zbrojnych RP do końca listopada 2015 r. trzysta łodzi przeznaczonych do działań na wodach osłoniętych, małych zatokach, jeziorach, rzekach i kanałach. Wszystkie one mogą być napędzane z wykorzystaniem silnika zaburtowego o mocy do 15 kW lub za pomocą wioseł (jako napęd podstawowy).
W obecnym przetargu założone, że łodzie rozpoznawcze mają być wykonane „zgodnie z dokumentacją produkcyjną producenta uwzględniającą wymagania normy obronnej nr NO-19-A205:2013 „Łodzie wojskowe - Wymagania ogólne” rozdziała 4 „Wymagania dotyczące łodzi o konstrukcji elastycznej (pneumatycznych)” oraz polskie normy PN-EN ISO 6185-2:2005 „Łodzie pneumatyczne Część 2: Łodzie z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy od 4,5 kW do 15 KW””.
Podczas wyboru będą brane pod uwagę cztery elementy:
- Cena – z wagą 60;
- Masa kompletnej łodzi w pokrowcu – z wagą 20;
- Termin gwarancji – z wagą 12;
- Termin wykonania zamówienia w latach 2018-2019 - z wagą 8.
Oferty mają być składane do 8 maja 2017 r. Zamówienie ma być zrealizowane maksymalnie do 31 października 2019 r.
Wymagania dla łodzi rozpoznawczych ŁRM
Zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia Inspektorat Uzbrojenia ponownie chce nabyć łodzie rozpoznawcze które powinny zapewnić bezpieczną przeprawę ludzi i sprzętu, na wodach osłoniętych, małych zatokach, małych jeziorach, rzekach i kanałach, przy:
- użyciu wioseł albo silnika zaburtowego o mocy do 15 kW z krótką kolumną „S” (15 cali) ) i masie nie większej niż 50 kg;
- sile wiatru do 4 w skali Beauforta;
- regularnych falach o maksymalnej wysokości do 0,3 m;
- nieregularnych falach o maksymalnej wysokości do 0,5 m, na przykład od przepływających statków;
Łódź powinna być odporna:
- na działanie podwyższonej temperatury: + 60°C graniczna + 70 °C;
- na działanie obniżonej temperatury otoczenia: wody - 4°C i powietrza -30°C (graniczna temperatura powietrza -40°C);
- na działanie wody morskiej, materiałów pędnych i smarów (używanych w czasie jej eksploatacji np. z wykorzystaniem silnika zaburtowego) oraz środków do likwidacji skażeń;
- na udary mechaniczne o szczytowym przyśpieszeniu udaru do 60 m/s2 i czasie trwania 0,2 s, powstające przy zrzucie na ziemię ze spadochronem
- na opady atmosferyczne (deszcz, śnieg, grad);
- na kondensacyjne osady atmosferyczne (rosa, szron, lód);
Łódź w stanie napełnionym przy ciśnieniu roboczym ma mieć długość od 3650 mm do 4200 mm i szerokość od 1350 mm do 1750 mm, natomiast po złożeniu powinna się zmieścić w pokrowcu o wymiarach nie większych niż 1300 x 850 x 500 mm (długość x szerokość x wysokość). Ciężar kompletnej łodzi po złożeniu w opakowaniu transportowym ma być mniejszy niż 100 kg (w poprzednim postępowaniu wymagano, by ten ciężar był mniejszy niż 80 kg). Opakowanie transportowe powinno umożliwiać przenoszenie jednego kompletu łodzi w pokrowcu przez dwie osoby.
Założono, że konstrukcja łodzi powinna posiadać nie mniej niż sześć komór wypornościowych a dno ma być wyposażone w nadmuchiwaną stępkę (kil). Spodnia i boczna, zewnętrzna część pontonu powinna być odporna na ścieranie wynikające z tarcia o podłoże w czasie dobijania łodzi do brzegu, dla co najmniej dwustu cykli najazdu.
ŁRM-y powinny być wyposażone w system napełnienia i opróżniania komór powietrzem, przy czym czas napełnienia łodzi do ciśnienia roboczego pompką nożną (znajdująca się w wyposażeniu łodzi) nie powinien być większy niż 8 minut. Czas wypuszczenia powietrza z łodzi napełnionej do ciśnienia roboczego i jej zwinięcie nie powinien być większy niż 2 minuty.
Dopuszczalny spadek ciśnienia w którejkolwiek komorze (przy napełnieniu do ciśnienia roboczego łodzi nieobciążonej) w ciągu 24 h nie może być większy niż 20%, a łódź powinna mieć możliwość pływania i przebywania na wodzie przez co najmniej 8 godzin bez uzupełniania powietrza. Trwałość złączy powinna umożliwiać ciągłe pływanie nie mniej niż 12 godzin w okresie silnego nasłonecznienia. Przy uszkodzeniu największej komory wypornościowej, wyporność napompowanej łodzi powinna być nie mniejsza niż 500 kg.
ŁRM ma mieć dno płaskie, usztywnione podczas eksploatacji (pływania) zwijaną lub składaną podłogą, będącą na ukompletowaniu łodzi. Nadmuchiwane burty mają mieć trwały znak wolnej burty umieszczony po obu stronach łodzi. Cały ponton, malowane części łodzi oraz jej wyposażenia powinny być w kolorze RAL 7012 półmat (wcześniej był to kolor RAL 7015, półmat).
Każda z łodzi ma być zdolna do przenoszenia 750 kg ładunku, obsada łodzi ma być nie mniejsza niż 5 osób, natomiast maksymalny ładunek nie może być mniejszy niż 250 kg (w tym silnik zaburtowy oraz kanister metalowy 20 l z paliwem). Przy czym stateczność ŁRM na wodzie ma być zawsze zapełniona przy dopuszczalnym obciążeniu.
Wyposażenie łodzi rozpoznawczej ŁRM
W skład wyposażenia łodzi rozpoznawczej ma wejść m.in.: lina asekuracyjna, lina z uchwytem do mocowania zbiornik paliwa, uchwyt do zamocowania linki zabezpieczającej silnik, uchwyty transportowe (po dwa komplety na każdej burcie), dwie ławki miękkie (z których pierwsza ma być trwale wklejona w jedną z burt, a druga - mocowana doraźnie w zależności od potrzeb), cztery dulki obrotowe z czterema zewnętrznymi uchwytami wiosła (trzymakami), pawęż (wykonana z wodoodpornej sklejki służąca do mocowania silnika zaburtowego o mocy do 15 kW) wraz z wewnętrzną, metalową osłoną pawęży i mocowaniem, dwa zakończenie burt pneumatycznych (w części rufowej) oraz zawory o zaawansowanej konstrukcji z dodatkową przykrywką zapewniające łatwe napełnianie i opróżnianie komór (np. double-lock).
Wyposażeniem dodatkowym ma być: podłoga zwijana lub składana, miękkie siedzisko sternika napełniane powietrzem, cztery składane, dzielone wiosła, jedna lina holownicza Ø 8 mm o długości 12 m, jedna lina cumująca dziobowa Ø 8 mm o długości 3 m i jedna - rufowa Ø 8 mm o długości 2 m, rzutka ratunkowa z liną Ø 8 mm o długości 15 m, pompka nożna o ciśnieniu nie mniejszym niż 0,3 at. z manometrem, opakowanie transportowe łodzi o podwyższonej wytrzymałości oraz pokrowce na wiosła.
W komplecie mają się również znaleźć, umieszczone w wodoszczelnych opakowaniach wielokrotnego użytku: części zapasowe i materiały naprawkowe, niezbędne do naprawienia łodzi w warunkach polowych (w tym klej do klejenia na zimno). Ich standardowym miejscem ma być kieszeń na burcie lub rękaw jednej z ławek.
sternik
gdzie to będzie zrzucane ze spadochronami? Na blota Prypeci? bo chyba nie na Kalinigrad? taki skromny desant 500 łodzi x 6 osób = 3 tys. ludzi
Edward
opl istnieje tylko teoretycznie, helikopterow nie ma, marynarka sypie sie ze starosci ale......mamy pontony? nawet ich nie mamy bo to dopiero poczatek przetargu a ten znajac realia bedzie sie ciagnal x lat a na koncu i tak zostanie uwalony.
As
No i akurat w ten zakup bez opóźnień wierzę. Będą kwiaty, orkiestra i bardzo długie przemówienie polityków, a później wszyscy na część artystyczną i ryby.
PRS
Pokrowiec transportowy to tak naprawdę powinno być sztywne pudło/kontener które po nadmuchaniu pontonu miało by możliwość być umieszczone przed pawężą tworząc ,,ławeczkę" sternika oraz pojemnik na zbiornik paliwa, złożone wiosła, dodatkowy szpej , etc. Oczywiście powinno posiadać łatwodostępne, odkręcane odpowietrzniki. Liny cumownicze powinny być długości równej długości łodzi + 10%. Lina holownicza powinna być fi 10 i polipropylenowa. Pawęż powinna posiadać zawias (w części górnej) i otwór (w części dolnej) do zamontowania prostego jarzma steru szybrowego gdy ponton będzie używany bez zamontowanego silnika. Sama płetwa steru powinna być jedną z demontowalnych ,,ławeczek", a rumpel częścią jednego z wioseł (tak samo ,,przedłużka" do rumpla sinika) Widać że ktoś z IU pływał/żeglował tylko wirtualnie. Nie wyobrażam sobie by żołnierze przenosili na dłuższym odcinku 100 kg ciężar + prawie 50 kg silnik + 20 kg paliwa + broń i amunicję + swój szpej. Sam ponton to dla 4 ludzi po 25 kg... Jeżeli sztywny pojemnik transportowy miałby możliwość domontowania kółek (jak kosz na śmieci) było by łatwiej i szybciej.
db
A po kiego ster w 4 metrowym pontonie? Grudziądzkiego ŁRM-a obraca sie w miejscu za pomoca dwóch wioseł idących przeciwbieżnie..
MONdrala
Trzeba się cieszyć, że poradzili sobie z "dialogiem technicznym". Może nie ma wszystkiego, ale jest zamówienie! W końcu ;-)
dropik
200 dla WOT i 4 dla WL :D
Kóma
I kto się naśmiewa z naszej marynarki wojennej, że nie ma na czym pływać ?
kkk
A armatę jaką będą miały
czarek
BRAWO! wreszcie wszystko ruszylo! Kto nie chce tego widziec to ma zla wole albo jest slepy. A oczekiwanie tego ze Homar Narew Wisla juz jutro beda dostarczone to poprostu niedorzecznosc! To nie sa bulki!
kama
Modernizacja marynarki wojennej idzie na całego widzę :)
olo
Wisła,Narew,Homar,większa ilość ciężkich ppk i dokupienie 100 Leo do modernizacji a nie łodzie.
Azza
Tak i nie będziesz w stanie wykorzystać tego potencjału bo rozpoznanie będzie co najwyżej mogło w kąpielówkach pływać.
Marek1
Woowwww ... nareszcie realizacja kolejnego absolutnie priorytetowego projektu niezbędnego dla WP. Teraz tylko pamiętać trzeba, że najpierw potrzeba 50 przekrojów i 25 symulatorów.
teodor
Akurat zamiast śmigłowców
pacodegen
napiszcie, jak sportis spartolił łódki, jaki chłam dostarczył, bedzie pełna informacja, bo tak to ślizganie po temacie. Idzie o to by armia nie kupiła znowu chłamu, ale po wymaganiach widać, że może tym razem będzie OK, a nie chińszczyzna