Związkowcy zbrojeniówki krytycznie o zakupie Abramsów

21 lipca 2021, 08:32
EWA5ozMwU23GA1SHKLYG-cropped
Fot. ZM "Bumar-Łabędy" S.A.
Reklama

Związkowcy z Solidarności branży zbrojeniowej w liście do prezydenta Andrzeja Dudy skrytykowali rządowe plany zakupu amerykańskich czołgów Abrams. Liderzy regionalnych i branżowych struktur "S" ze Śląska zwrócili też uwagę na "chaos i stagnację", jakie ich zdaniem panują w przemyśle obronnym.

O zamiarze zakupu czołgów M1A2 Abrams SEPv3 poinformowali 14 lipca br. w Wesołej wicepremier Jarosław Kaczyński i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podczas spotkania z żołnierzami 1. Warszawskiej Brygady Pancernej. 250 amerykańskich czołgów ma kosztować ok. 23 mld zł.

W poniedziałek biuro prasowe śląsko-dąbrowskiej Solidarności opublikowało list otwarty, wysłany w tej sprawie przez związkowców do prezydenta Andrzeja Dudy. Dokument został podpisany przez szefa śląsko-dąbrowskiej Solidarności Dominika Kolorza, przewodniczącego Regionalnej Sekcji Przemysłu Zbrojeniowego "S" Krzysztofa Strzelbickiego, szefa związku zakładzie Bumar Łabędy Zdzisława Goliszewskiego oraz przewodniczącego Solidarności w Obrum Ryszarda Szynkiewicza.

"Nie było nawet sygnału, że rząd rozważa zakup dla polskiego wojska innych czołgów niż wykorzystywane obecnie. Tymczasem w praktyce zakup Abramsów, pomijając już horrendalną cenę, niesie ze sobą szereg negatywnych, a wręcz katastrofalnych skutków" – czytamy w związkowym piśmie. W ocenie związkowców Abramsy byłyby trzecim rodzajem czołgu wykorzystywanym przez polską armię. Obecnie Siły Zbrojne RP dysponują T-72/PT-91, produkowanymi przed laty na podstawie licencji w Bumarze oraz niemieckimi Leopardami 2A4, 2A5 i 2PL.

"Większość nowoczesnych armii na świecie bazuje na jednym typie czołgu i sukcesywnie rozwija go oraz dostosowuje do własnych potrzeb" – argumentują autorzy wystąpienia do prezydenta Dudy. Podkreślają, że każdy typ czołgu wymaga odmiennego doposażenia i uzbrojenia. Równoczesna eksploatacja trzech rodzajów czołgów będzie — ich zdaniem — niezwykle kosztowna.

Według związkowców z "S" zakup Abramsów będzie oznaczał powolną likwidację Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy i Obrum. Zajmują się remontami, modyfikacjami PT-91 (oraz T-72) i części Leopardów (w wersjach 2A4 i zmodernizowanych do wersji 2PL, za czołgi w wersji 2A5 odpowiadają Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania). To z kolei — jak napisano w liście do głowy państwa — oznaczać będzie likwidację tysięcy miejsc pracy na Śląsku oraz utratę wysoko wykwalifikowanej kadry fachowców i inżynierów.

Liderzy regionalnych oraz branżowych struktur Solidarności wyrazili również zaniepokojenie pominięciem — jak napisali — sektora zbrojeniowego w programie Polityka Przemysłowa Polski. Dokument zaprezentowany w czerwcu przez ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina ma określać priorytetowe kierunki rozwoju krajowego przemysłu w najbliższych latach.

Związkowcy podkreślili, że w rozwiniętych krajach przemysł zbrojeniowy jest motorem napędowym i źródłem innowacji oraz nowych technologii wykorzystywanych później w przemyśle cywilnym. Ponadto branża obronna stanowi jeden z filarów bezpieczeństwa i niezależności państwa.

"Całkowite pominięcie zbrojeniówki w Polityce Przemysłowej Polski każe przypuszczać, że albo autorzy programu zupełnie lekceważą tę w gruncie rzeczy oczywistą wiedzę na temat fundamentalnego znaczenia przemysłu zbrojeniowego dla całej gospodarki, albo celowo dążą do marginalizacji rodzimych przedsiębiorstw tego sektora" – czytamy w piśmie przesłanym do Andrzeja Dudy.

Do wystąpienia dołączona została lista działań, które — w ocenie związkowców — są niezbędne dla rozwoju rodzimej branży obronnej. Wśród nich wskazano m.in. zmianę polityki dotyczącej prototypów oraz udostępniania dokumentacji technicznej w przetargach, zwiększenie finansowania badań i rozwoju w sektorze zbrojeniowym oraz dokapitalizowanie rodzimych firm w celu poprawy ich infrastruktury technicznej.

Wicepremier Jarosław Kaczyński i szef MON Mariusz Błaszczak poinformowali w ubiegłym tygodniu o planie zakupu 250 czołgów Abrams w najnowszej wersji M1A2 SEP v3. Wozy te mają zostać pozyskane od Stanów Zjednoczonych w trybie FMS i wejść na wyposażenie 18 Dywizji Zmechanizowanej. Dziś dysponuje ona Leopardami 2A5, 2A4 i 2PL w 1 Brygadzie Pancernej w Wesołej (czołgi przeniesione z żagańskiej 34 BKPanc., która dziś ma T-72) oraz wozami T-72 w dwóch kolejnych batalionach pancernych. Łączny koszt programu pozyskania Abramsów, uwzględniającego też amunicję, infrastrukturę, wozy wsparcia itd., szacowany jest na 23,3 mld zł. Środki te mają pochodzić spoza budżetu MON, wprowadzono w tym celu specjalną uchwałę Rady Ministrów.

PAP/Defence24.pl

image
Reklama
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 133
Reklama
Wojciech
niedziela, 22 sierpnia 2021, 16:45

Długo się zastanawiali. Na 1 września już powinna być zapowiedziana ogólnopolska akcja strajkowa.

Dariusz
niedziela, 22 sierpnia 2021, 14:18

Wiecie dlaczego Korea Południowa ma takie sukcesy? Bo nie ma związków zawodowych.

Wojciech
niedziela, 22 sierpnia 2021, 16:46

Oczywiście, że ma i to bardzo mocne. Największe to FKTU i KCTU.

Gustlik
piątek, 6 sierpnia 2021, 07:24

Odpływ fachowców z BUMARU trwa systematycznie od wielu lat. I przez tych wiele lat Związki w zasadzie nic nie robią aby temu zapobiec. A teraz protestują jak zawsze "na niby".

sdfghjk
niedziela, 22 sierpnia 2021, 16:47

Związki zawodowe nie są od zatrzymywania ludzi idących do innej pracy tylko od pilnowania żeby tym co jeszcze zostali nie działa sie krzywda.

WSK74
piątek, 23 lipca 2021, 11:50

wybór to nasz ostatni, to wybór z konsekwencjami na kolejne 40 lat. Swoją drogą za chwilę okaże się, że Jelcze nie dadzą rady i potrzebne Oskoshe. A to się dobrze składa, bo mamy umowę na serwis................ Ale jest szansa na polski kamuflaż spektralny z Lubawy. Dalej WZT, albo BUMAR dostaną autoryzację na demontaż i montaż po naprawie w USA i będzie transatlantycki łańcuszek dostaw. I to dalej nie jest pytanie, czy lepszym czołgiem jest Leopard, Abrams czy cokolwiek innego np. z wodorowym napędem.

Jabadabadu
czwartek, 22 lipca 2021, 14:18

Jeżeli "związkowcy ze zbrojeniówki" są przeciwo czemukolwiek, to oznacza, ze jest to dobry wybór - z praktyki z ostatnich 30 lat.

Sternik
niedziela, 22 sierpnia 2021, 16:49

Gdyby nie związki to Bumaru już by nie było tak samo jak PZL-Wola

Antoni
piątek, 23 lipca 2021, 21:03

Dobijanie resztek naszego przemyslu

rocho
czwartek, 22 lipca 2021, 13:23

przy kosztach utrzymania Bumaru - 5 miliardów za remont 16 czy 18 leopardów PL, to te 250 szt Abramsów za 23,3mld to taniocha. Bumar można zaorać, jest o wiele lepszy zakład - Cegielski - i potrafi.

Wojciech
niedziela, 22 sierpnia 2021, 16:50

Cegielski nie ma żadnej technologii. Nie mają też odpowiedniego zaplecza. Żadnych poligonów ani nic.

LMed
czwartek, 22 lipca 2021, 12:10

Nie da się tego czytać. Bumar jest własności państwa, to niech państwo robi sobie z nim co chce. Jeśli państwo woli kupować gotowce z półki, to trzeba Bumar zaorać. Nie każdy "narodek" musi mieć od razu fabrykę czołgów (nawet jak miał ją w przeszłości).

Wojciech
niedziela, 22 sierpnia 2021, 16:51

Akurat nasz "narodek" musi mieć własne czołgi. Tak samo jak Turcy czy Francuzi.

Extern
czwartek, 22 lipca 2021, 18:29

My akurat musimy mieć. Na tych naszych równinach i z takimi sąsiadami, potrzebujemy takich ilości czołgów że kupując, remontując i modernizując je za granicą pójdziemy z torbami. Oczywiście nie musi to być koniecznie Bumar, ale znacznie łatwiej jest naprawić istniejący zakład niż wybudować nowy. Potrzeba tylko sporo odwagi aby sytuację uzdrowić, o co u polityków demokratycznych co tydzień zerkających na najnowsze sondaże niestety trudno.

były porucznik zmechu
czwartek, 22 lipca 2021, 11:43

Abramsy nie rozwiązują problemu czołgu i nie niszczą "zbrojeniówki". One są kołem ratunkowym dla armii, i czasem na odbudowę naszej zbrojeniówki. Zamiast pisać listy i petycje, może się "panowie" liderzy wezmą do roboty, gdyż to co się dzieje w ich zakładach jest żałosne. Rząd nie musi dyskutować i zapowiadać. Rząd ma wykorzystać nasze możliwości produkcyjne, a w przypadku ich braku - kupić i tak zrobiono. W przypadku zagrożenia, atakujący nie będzie dyskutował z naszymi związkami czy mu wolno, tylko wystrzela naszych. Tak więc zamilczcie, albo miejcie pretensje do tych, którzy tę zbrojeniówkę wyprzedawali.

niedziela, 22 sierpnia 2021, 17:09

Brawo .Bardzo trafne spostrzeżenie.

Ass
czwartek, 22 lipca 2021, 10:18

A co związkowcy i ich upartyjniony zarząd mają do zaoferowania wzamian, żeby negować zakup?

Extern
czwartek, 22 lipca 2021, 18:33

Regularnie na MSPO pokazują przecież co mają, mogli by więcej jakby w końcu zapadła jakaś polityczna decyzja z kim z zagranicy rząd chce w końcu te czołgi robić i ile na to przez dekadę lub dwie przeznaczy. Bez takiego wsparcia to Obrum już próbował przedstawiać Andersa i został za tą samowolę przez ministerstwo ukarany.

Arturo
środa, 21 lipca 2021, 23:40

Rozumiem, że według związkowców czołgi same będą się remontować. Dobrze wiedzieć, że już taka technologia istnieje.

Logistyk
środa, 21 lipca 2021, 20:21

Jednym ruchem, jedną decyzją można było uczynić by wilk był syty i owca cała. Debaty na temat nowego czołgu trwają już kilka lat, zmarnowanych zresztą. -Trzeba było podjąć decyzję o modernizacji PT91 do najnowszego standardu. -Trzeba było podjąć decyzję o modernizacji Leopardów A5 -Podjąć decyzję o współpracy z Koreą na produkcję nowego czołgu w naszych zakładach. Z czasem gdy już pojawiłyby się nowe czołgi można byłoby wycofywać najpierw T72, Później PT 91 i Leo A5. Dzisiaj po tylu latach pozornych działań mamy chaos, niezadowolenie, niesamowicie wysokie koszty Abramsa i całej logistycznej otoczki z nim związanej.

rED
czwartek, 22 lipca 2021, 10:39

Produkcja nowego czołgu to jakieś 10. Bo w brew opowieścią K2PL to tylko pomysł. A co do kosztów to policz sobie ile Bumar wziął za remonty i modyfikacje T-72 i od razu wszystko ci się w głowie poukłada.

kłopot
czwartek, 22 lipca 2021, 18:43

K2PL póki co to tylko czysty PR

Mario
środa, 21 lipca 2021, 19:50

Związkowcy ,związkowcy niech się biorą za robotę,ja na tych ludziach się zawiodłem i inni ludzie też oni tylko myślą o sobie o podwyżkach i nic więcej a gdzie są Leopardy które sprawiają gdzie T-72 które miały być zrobione a oni zrobili tylko parę sztuk no 11 i co trzymać taki zakład jeden z drugim jest sens? To lepiej niech się wezmą z 2k.pl z 500sztuk i Abramsy a reszte zrobić w kraju i będzie robota dla wszystkich.Odwalić się od Abramsów!!!!!

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:00

Przecież oni nie są w stanie ogarnąć K2

czwartek, 22 lipca 2021, 03:34

zgadzam sie w 100% maja problem z modernizacja czolgow , a co dopiero produkcja 3 generacji czolgu...

dfin
środa, 21 lipca 2021, 22:47

sami się zaorali, ale tak często się dzieje, gdy związkowcy sterują firmą - klient w końcu idzie gdzie indziej

WSK74
środa, 21 lipca 2021, 19:15

w przypadku BUMARU, musi być decyzja polityczna. Po pierwsze to spółka skarbu państwa, po drugie nie ma prywatnego rynku dla czołgów, więc klient z założenia jest jeden, nawet jeśli mówimy o eksporcie. Silnik, armata, systemy wiadomo zakup, co może BUMAR - zrobić kadłub i zintegrować resztę ? No to pojawia się pytanie o poziom naszego hutnictwa, względnie dostępność technologii. To jest zaawansowana przeróbka metalu i od tego trzeba zacząć. Ale finansowanie musi być państwowe, czy to się opłaca na skalę 700 szt. ? Mówimy o tym, że działo, sko, asop, silnik, przekładnię trzeba kupić za granicą ? Potencjalni partnerzy: Korea, Włochy, Turcja, Izrael, Ukraina ............... Niemcom/Francuzom możemy zaoferować ewentualnie spawanie, poligon i ew system łączności. Więc może na podwoziu od Kraba zacząć robić nowoczesne WZT, mosty i ewentualnie ciężkiego BWPa ?

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:00

Na spawaniu to akurat się w Bumarze nie znają

To
czwartek, 22 lipca 2021, 09:19

Gdyby nie zakaz Bundestagu to niemieckie firmy produkujące czołg wystarczał kontrakt na 700- 800 sztuk Leopardów dla jakiegoś państwa arabskiego. Francuzi w latach 90ych też mieli mieć 800 sztuk Leclerków.

Piotr ze Szwecji
środa, 21 lipca 2021, 18:52

Co mi się nie podoba, to protestowanie wobec uposażenia czołgistów WP w najlepsze i najnowsze czołgi na świecie. To co mi się podoba to zwrócenie uwagi na strategiczną rolę przemysłu zbrojeniowego w tworzeniu i w funkcjonowaniu przemysłu cywilnego. Jak widać oczywiste rzeczy nie są oczywiste, nie tylko dla rządu Morawieckiego, lecz także dla tych 1000 inżynierów i specjalistów ze Zbrojeniówki. Zamieszkanie w Polsce kładzie klapki na oczy może? Większego patriotyzmu oczekiwałbym po pracownikach Zbrojeniówki. Choćby mieli stracić pracę z tego powodu, winni się cieszyć tymi Abramsami dla WP. Także w przyszłości jakaś praca przy Abramsach może i im się upiec. Tak jak to było z Leopardami.

asf
środa, 21 lipca 2021, 15:26

Jest program Gepard (reaktywowany w 2019 roku), to niech pokażą że się do czegoś nadają. Niech pokażą, że są w stanie stworzyć nowoczesną konstrukcję, a nie cały czas próbują wojsku wcisnąć drogą modernizację T-72, które dla dobra naszych żołnierzy należałoby już dawno zezłomować!
Niestety jednak tempo modernizacji Leopardów do standardu 2PL i "modyfikacji" T-72 każe powątpiewać, że BUMAR nadaje się jeszcze do czegokolwiek...

Gts
środa, 21 lipca 2021, 19:46

A dostana 23 miliardy na to? Bo na razie nie pokazuja glownie dlatego, ze forsy dostaja na malowanie. Tak samo bylo z naszym Slazakiem, stocznia nie mogla nic pokazac, bo przez 20 lat dostawali kase na zabezpieczenie kadluba i nic poza tym. Druga sprawa, nie mamy kompetencj, ale mozna je latwo budowac w oparciu o kooperacje, zakup licencji i transfer technologii np tak jak przy zakupie "podwozia" K9 dla Kraba z Korei.

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:03

Akurat na Ślązaka poszło tyle kasy ile w zagranicznych stoczniach kosztuje fregata

Extern
czwartek, 22 lipca 2021, 18:18

Bo program się przeciągał ze względu na nieciągłość finansowania. Weź spróbuj wybudować sobie dom smarkając murarzom po dwa tysiące co dwa miesiące, sam zobaczysz ile finalnie będzie to trwało i ile finalnie wydasz. Od dawna wiadomo że taniej wychodzi szybko skończyć projekty na zasadzie wszystkie ręce na pokład i ciśniemy, niż ciągnąć je latami.

giobfu
środa, 21 lipca 2021, 22:51

bez żartów - w Ślązaka wpakowano tyle kasy, że szok. A na końcu wyszło....to co wyszło. Szkoda to komentować w ogóle. Wyraźnie widać, że pracowali tak by jak najdłużej pracować, a nie po to by powstał porządny okręt. Tak się kończy zabawa w "związkowanie".

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 22 lipca 2021, 10:59

W przypadku Ślązaka nie było żadnego związkowania, tylko świadome dążenie ze strony władz do tego, żeby nie zbudowano okrętu. Dla twojej informacji. Postój kadłuba, koło którego nic się nie robi kosztuje. I to nie mało. Gdyby kontrakt był z zagraniczną formą i politycy finansowaliby budowę okrętu tak jak finansowali budowę Ślązaka, to sąd zasądziłby takie odszkodowanie, żeby im buty od niego spadły.

Extern
czwartek, 22 lipca 2021, 18:22

Dokładnie tak, tylko krajowa firma spowodowała że przy tak nieciągłym finansowaniu w ogóle powstał jakiś kadłub . Gdyby Gawrona robiła zagraniczna stocznia to zamiast kadłuba rząd by dostał jedynie wezwanie na postępowanie przed sądem arbitrażowym za niedotrzymanie warunków kontraktu.

Zawisza_Zielony
środa, 21 lipca 2021, 17:20

A ktoś im dał na geparda 23 miliardy?

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:06

Dostali 5 mld na modernizację Leopardów i 3 mld na remonty T-72 a nawet tego nie zrobili.

asf
środa, 21 lipca 2021, 17:32

A ktoś dał HSW 23 miliardy na Borsuka?

MadMax
czwartek, 22 lipca 2021, 09:26

HSW nie dostała grubych milionów z budżetu na opracowanie Borsuka i wieży? HSW nie dostanie miliardów z budżetu na ich produkcję i zabezpieczenie cyklu życia? Wszystko co robi HSW jest opłacone z budżetu.

asf
czwartek, 22 lipca 2021, 13:58

A Bumar dostał niedawno dofinansowanie na stworzenie Geparda. To niech pokażą, że cos potrafią...

Józek
środa, 21 lipca 2021, 18:26

Nie ale dał kasę na wieżę i podwozie do Kraba. Z samej moderki Langusty by nie wyżyli. Do tego doszła kasa na RAKA i kasa z NCBiR na ZSSW30 i Borsuka. Najważniejsze w tym było finasowanie projektu Kraba. Później kontrakt na Kraby pozwolił na stabilne finasowanie firmy i rozwój. Bez tego projektu to też dziś nie byłoby HSW gdzie jest. A temat Geparda jest dawno nie aktualny.

ZOMO
środa, 21 lipca 2021, 20:50

Z tego co kojarzę to Bumar czy Obrum(nie pamietam dokładnie) pierwsze wzieły się za pracę przy wieży bezzałogowej, efekty były zerowy dlatego zlecono to HSW.

Chyżwar dawniej
czwartek, 22 lipca 2021, 11:00

Nie Obrum. Resztę dobrze kojarzysz.

asf
środa, 21 lipca 2021, 18:48

1) Bumar miał swoją szansę z podwoziem do KRABA, ale odstawili fuszerkę: pękały blachy i silnik się przegrzewał. Stracili tę szansę na własne życzenie!
2) HSW rozwijała RAKa za własne fundusze. Dopiero później zainteresowali tym Wojsko!

Józek
środa, 21 lipca 2021, 20:39

Dobrze ale na pozostałe projekty dostali wsparcie. OBRUM na podwozie nie dostała ani kasy na technologie ani na licencje. A na postsowieckiej technologii trudno tworzyć. Dobrze się skończyło jak skończyło. Natomiast przy rozsądnej polityce część pancerna jest do uratowania i rozwoju. Trzeba łączyć firmy i tworzyć projekty z odpowiednim finasowaniem. Od 6 lat z budżetu MON wydajemy na nowe projekty 10-20% z planowanego 1,2 miliarda. Naprawdę uważasz, że kraj który chce mieć w ramach NATO w Europie najwięcej czołgów (800 szt.) ma zrezygnować z własnego przemysłu pancernego? A może mniej prezesów, mniej zarządów i polityki a więcej projektów i pieniędzy. I współpraca z prywatnymi firmami. Akurat HSW wyszło to na dobre.

asf
środa, 21 lipca 2021, 22:52

Ależ ja popieram tworzenie polskiego przemysłu pancernego! Tylko opierajmy się na zakładach, które coś sobą reprezentują, jak np WZM, Cegielski, HSW i wiele innych. Ja po prostu nie wierzę, że Bumar jest jeszcze w stanie coś zbudować. Spójrz jakie mają tempo przy modernizacji Leon do standardu 2PL i modyfikacji T-72? Niech udowodnią przy Gepardzie, że coś jeszcze potrafią...

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 22 lipca 2021, 11:06

Leo 2 to nie bardzo jest ich wina. Nie ma takiej możliwości, żeby z wyeksploatowanego czołgu w ekspresowym tempie zrobić nowy, przy takim dostępie do części jaki mają. Poza tym Bumar to tylko miejsce. Żeby zrobić tam coś sensownego trzeba by było w zasadzie zbudować park maszynowy od nowa.

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:04

Ale niech na własny koszt zrobią Geparda

asf
czwartek, 22 lipca 2021, 13:56

A kto powiedział, że na własny koszt? Dostali dofinansowanie i niech się teraz wykażą...

Gts
środa, 21 lipca 2021, 19:48

Ale to wlasnie dzieki decyzji o zakupie K9 HSW byla w stsnie Kraba zrobic. Gdyby teraz zakupiono K2PL i zaprzegnieto Cegielskiego do dzialania z pewnoscia osogsnelibysmy sickes w zakresie produkcji. Ktos jednak musial wykonac rozkaz zza oceanu.

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:05

Cegielski nie ma żadnego doświadczenia w produkcji czołgów. Nawet Hyundai deklaruje ze produkcja K2PL mogłaby ruszyć najwcześniej za 10 lat.

asf
czwartek, 22 lipca 2021, 06:18

A czemu musiano podejmować decyzję o zakupie podwozia K9? I dlaczego jego produkcję po zakupie licencji z Korei umieszczono w HSW? Bo Bumar nie potrafił, a HSW już od lat budowało swoje kompetencje i zakup rzeczonego podwozia był już tylko wisienką na torcie!

asf
środa, 21 lipca 2021, 22:54

Ale decyzję o zakupie podwozia od K9, trzeba było podjąć bo Bumar nie potrafił zbudować podwozia.

Józek
środa, 21 lipca 2021, 16:00

Bumar i cała branża czołgowa nie dostała swojej szansy jak HSW. Im nie chodzi o klepanie dalej T 72 tylko w pierwsze kolejności wprowadzenie produkcji licencyjnej a dopiero następną generacje opracować z partnerem zagranicznym. Skokiem, które pozwoliło rozwijać się HSW był Krab (wieża i podwozie licencja). Z tego pojawiła się na inwestycje na finasowanie kolejnych programów. Już dawno OBRUM, BUMAR i WZM powinny być połączone w jedną firmę. Najlepiej pod Cegielskim, żeby tez mieli produkcję cywilną. Ale to powoduje, że kilku prezesów, kilka zarządów i przewodniczących związków straciłoby fuchy. Oprócz licencji na czołg powinna być licencja na całą gamę silników dla wojska. Cegielski ma doświadczenie w produkcji podzespołów do silników, WZM remonty. Jak połączysz wszystko w całość to masz szanse na rozwój. Czołgi do nich mosty, WZT, mosty następca wstęgi. Symulatory itp. Każda z tych firm ma swoją wartość dodaną. Silniki dla całego wojska, czołgowe, dla Borsuka, Rosomaka, ciężarówek (3-4 pojemności i moc). HSW ma doświadczenie w połączniu z WB w opracowaniu wież bezzałogowych. Szkoda to stracić. W wojsku były prowadzone badania nad nowym pancerzem i aktywnym systemem obrony. Ciągle brak dobrego finansowania. Tak, że nie ma co walić w ludzi. Brak sensownej polityki i finasowania.

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:09

Przecież Bumar dostał kasę na opracowanie podwozia do Kraba i zawalił. Dostał na modernizację Leopardów i też zawalił.

Extern
czwartek, 22 lipca 2021, 18:13

Podwozie do Kraba Bumar przecież opracował, nie jego wina że rząd na 10 lat zamroził program. Kto mógł w ogóle przypuszczać że ten program w ogóle wróci do żywych skoro jedyne dwa Kraby jakie zdążono wyprodukować już stały w muzeum a ministra który był ojcem i nazwiskiem tego programu z lawiną oszczerstw przyklejonych do nazwiska wywalono z urzędu. W tym czasie rząd z Bumaru nic nie zamawiał, przygotowane na podwozia Kraba blachy leżały na dworze i rdzewiały, fachowcy spawacze którzy wiedzieli jak spawać takie blachy przez te 10 lat posuchy poodchodzili z zakładu. Ale mimo wszystko w końcu przy tej drugiej turze Kraba Bumar to podwozie z poślizgiem co prawda ale opracował tak że jest ok, dziś Słowacy oferują je ze swoją wieżą od Zuzanny klientom exportowym.

Gts
środa, 21 lipca 2021, 19:52

Brawo dla tego pana. Dokladnie, kompetencje HSW powstaly w momencie umowy z Koreanczykamk na K9. To samo powinno sie powtorzyc przy okazji K2PL i budowac kompetencje w oparciu o Cegielskiego. Bumar musi dzisiaj zamknac temat poradzieckiej techniki, problem w tym ze zakupem abramsow, ktos zamknal przyszlosc przed bumarem, cegielskim poznanskimi zakladami motoryzacyjnymi i wieloma innym kooperantami ktorzy mogli zyc z umow z Niemcami i korranczykami. Mielibysmh dwa podstawowe czolgi Leoparda i k2, a czolg nastepnej generacji moglibysmu juz opracowyac sami lub tez z pomoca lub udzialem mysli niemieckiej czy koreanskiej. Pewne rzeczy przeciez moglibysmy importowac, bo nie wszystko oplaca sie produkowac.

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:10

Bumar sam zamknął sobie przyszłość zawalającego modernizację Leopardów.

środa, 21 lipca 2021, 22:58

HSW od lat budowało swoje kompetencje. Sami za własne fundusze opracowywali RAKA i dopiero później wojsko się tym zainteresowało. Zakup podwozia od K9 to była konieczność by projekt ruszył, bo Bumar nie potrafił zbudować podwozia.

Gras
środa, 21 lipca 2021, 18:28

A ja uważam ze wszystkie zakłady zbrojeniowe produkujące ciężki sprzęt pancerny powinny być połączone w jeden zakład. Pracy starczyło by dla każdego a tak rozgrywa się cicha wojna miedzy HSW Bumarem WZM I Cegielskim. Czuje ze szansa na licencyjna produkcje czołgu w Polskich zakładach mamy już utracona. Nie wiem czy słyszeliście ze HSW połączyło się z zakładami inżynieryjnymi z Deblina. Planują tam umieścić produkcje Borsuka by zwiększyć moce produkcyjne.

Piotr
środa, 21 lipca 2021, 17:14

Gratuluję wiedzy.

KrzysiekS
środa, 21 lipca 2021, 15:06

PGZ a zwłaszcza Bumar musi zrozumieć kilka rzeczy. Ten zakup to przymus. T-72 to już przeszłość i Bumar musi to w końcu zrozumieć. USA najprawdopodobniej spokojnie się zgodzi na bazę remontową w Polsce. Poza tym według informacji ten zakup nie anuluje programu WILK. Jeżeli niektóre zakłady PGZ podejdą do tego rozsądnie to mogą dużo zyskać. No ale nic za darmo dużo zależy również od tych zakładów i ludzi w nich pracujących.

edds
środa, 21 lipca 2021, 16:29

Jasne...nie anuluje...a kasę na Wilka skąd weźmiesz? z kolejnej emisji obligacji? bazę remontową dla Abramsów zrobisz z kolejnej emisji obligacji? obrona plot leży i kwiczy a zakup tych czołgów to najgorszy mozliwy wybór. Jak tak chcieli zrobić cos porządnego to na stole leżała opcja K2....wszyscy byliby zadowolneni....

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:12

Kasa na Wilka jest w budżecie MON. Zakup Abramsów to najlepszy wybór, bo nie możemy czekać 20 lat na K2PL.

Kamil
środa, 21 lipca 2021, 18:27

Dla osób nie mających wiedzy na ten temat: Polska emituje obligacje w celu pokrycia deficytu w budżecie od 1989 roku, a Wy łykacie pewien artykuł na ten temat jako nowość

Mariusz
środa, 21 lipca 2021, 14:33

Są tacy mądrzy, bo to nie oni siedzą w tych sowieckich wynalazkach po liftingu w oczekiwaniu na pewną śmierć.

WSK74
środa, 21 lipca 2021, 14:18

a się dziwić że protestują ? Najpierw czekali na decyzję o przeróbce reszty polskich T72 do PT91, potem miały być kontrakty eksportowe (Malezja wypaliła), ale potem już tylko remonty. Program Wilk, prototypy i ?Co do tego czy oni sobie radzą, czy nie radzą, to może nie jest takie proste, a może po prostu nie mają finansowania i nie stać ich na zamówienie materiałów i usług zewnętrznych na większą skalę ? A płatności zwykle w Polsce są opóźnione.... Ładnie wygląda tylko zapowiedź programu, najlepiej wielka suma na tekturowym czeku trzymanym przez ministra na przeciw kamer telewizji.... Trzeba sprawdzić, ile dostali, a ile wydali ....... Czepiamy się Bumaru, a konsekwentnie od dwudziestu lat władza robi wiele żeby zamknąć ten zakład, nawet ograniczenie modernizacji T72 o tym świadczy. W globalnym świecie czołowi dostawcy nie potrzebują konkurencji, ani w produkcji śmigłowców, ani czołgów.

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:13

Umowę na WZT dla Indii zawalili. Finansowanie mają, dostali grube miliardy na modernizację Leopardów i zawalili.

takijeden
środa, 21 lipca 2021, 14:13

Nie tylko panowie związkowcy nie rozumieją, że zakup KAŻDEGO nowoczesnego sprzętu dla WP jest KORZYSTNY dla polskiego przemysłu, gdyż zwiększa szansę, że tenże przemysł pozostanie choć trochę POLSKI, a nie przejdzie w całości na rzecz okupantów

pepe
środa, 21 lipca 2021, 17:06

100/100. Powinno się przypomnieć wszystkim ile programów zbrojeniowych w polskim przemyśle zostało przerwanych w dniu 01 września 1939. Jeśli chodzi tylko o lotnictwo: PZL.38-PZL.48-PZL.54; PZL.50-PZL.53; PZL.42-PZL.46., PZL.55., PZL.56. Zapewne ich kontynuacja wzbudzała zachwyt w zakładowych związkach zawodowych. Ale jak wyglądałaby obrona powietrzna we wrześniu '39, gdyby najpierw zakupić z półki z dwie setki Huriccaine'ów, a potem w tle rozwijać własną konstrukcję?

klopotek
czwartek, 22 lipca 2021, 18:51

200 Hurricanów nie robiłoby różnicy przeciwko 2500 Messersschmdtów 109

jam onufry
środa, 21 lipca 2021, 13:59

Nie mogą wywiązać sie z terminów na remont t72 i leoparda a płaczą..... Abramsy to konieczność a nie kaprys....

say69mat
środa, 21 lipca 2021, 13:42

@defence24.pl: Związkowcy zbrojeniówki krytycznie o zakupie Abramsów ... i to jest - paradoksalnie - jeden z nielicznych pozytywów perspektywy zakupu amerykańskich czołgów dla SZRP. Chłopaki muszą się redefiniować i ostatecznie przechrzcić ze swojskiej cyrylicy na cale i uncje ;))) A to wymaga pewnego wysiłku.

Pablo
środa, 21 lipca 2021, 13:40

Kadłuby do Kraba. Już wiecie na jakim etapie uwodorniły sie blachy ? Modernizacja A4 do 2PL oszałamiające 16 sztuk w 6 lat za 3,79 mld Pln. Taka fabryka to perła w koronie PGZ.

edds
środa, 21 lipca 2021, 16:34

Oj już dosyć tych bredni i kłamstw. Dobrze wiemy że te 4mld na modernizację Leo to nie tylko modernizacja ale i doprowadzenie do pełnej sprawności zajeżdżonych przez wojsko czołgów. Jak się przez 10 lat nic przy czołgach nie robiło to teraz trzeba wywalić miliardy na ich naprawy. Nie masz samochodu? kup sobie zobaczysz ile wywalisz na serwis po 10 latach nic nie robienia jak będziesz miał szczęście. Zatem, daruj sobie to żale. Przez te brak kompleksowych i terminowych remontów modernizacja Leo jest mocno okrojona. Z drugiej strony zakup Abramsów podważa argumentacje MON o ograniczeniu modernizacji z uwagi na masę czołgu bo mosty w Polsce nie wytrzymaja a tu nagle bach ....kolos 70ton.....

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:17

No więc skoro wzięli kasę na modernizację i remonty to powinni je wykonać w terminie,

ty sobie myślisz
czwartek, 22 lipca 2021, 08:26

że mieliśmy coś do gadania? W tym był właśnie haczyk nic z Leopardami nie mogliśmy zrobić - przekazane za jedno euro.Ale dostęp do remontów i modernizacji meli "przyjaciele" za Odry.

środa, 21 lipca 2021, 18:35

Umowa była podpisana w 2016 a pracę ruszyły dopiero w 2019 roku. Ty serio wierzysz w to co napisałeś ? 3 lata wozy stały na zakładzie rozebrane na części i aż 3 lata trwały te twoje naprawy ? Skoro tak to dlaczego od tego czasu wojsko otrzymało 16 sztuk, z czego 4 zrobione u Niemców ?

Jacek
czwartek, 22 lipca 2021, 10:42

Poczytaj to się dowiesz. Nie mogli się z Niemcami dogadać o szczegóły. I z czym wyskakujesz Niemcy zrobili tylko cztery w tym czasie co my 8.

Davien
środa, 21 lipca 2021, 18:27

Nie mosty ale zawieszenie Leo2A4 nie uniesie więcej niz 60 ton

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:15

Uniesie jeśli zrobić modernizację podwozia tak jak proponował KMW.

kłopotek
czwartek, 22 lipca 2021, 18:53

dokładnie, tylko KMW proponował im modernizację do wersji A7

.
środa, 21 lipca 2021, 16:53

Z kosztami masz rację. Ale argumentu o podwoziu do kraba i tego, że od dekad nie są w stanie niczego konkretnego Piza szpachlowaniem T-72 zrobić nie podważysz.

asd
środa, 21 lipca 2021, 13:38

Pośpiech w zakupie być może wskazuje na szykujący się konflikt z udziałem Polski, o którym wiedzą tylko nieliczni w rządzie i na który polska zbrojeniówka nie jest gotowa.

wer
środa, 21 lipca 2021, 16:35

Tak....rozjadą opozycję

zeneq
środa, 21 lipca 2021, 13:27

Zorientowali się że przesadzili, skoro nawet pani prezes Wawrzynkiewicz nie dała rady uporządkować tej stajni Augiasza. Teraz już trochę za późno.

Pjoter
środa, 21 lipca 2021, 15:00

Panią prezes widzialem jako matkę niszczyciela czołgów na bazie bwp1 w Poznaniu ale cóż

Boczek
środa, 21 lipca 2021, 13:22

Źle było robakowi w marchwi? Nie smakowały podwozia do Kraba, nie smakowała modernizacja Leo? Nie smakowała produkcja 50 H225M i serwis przez dziesięciolecia? No to teraz posiedzicie sobie w chrzanie.

kapusta
czwartek, 22 lipca 2021, 02:08

Piękne!

oli
środa, 21 lipca 2021, 13:13

W zbrojeniówce brak nowych programów. Po zakończeniu Borsuka nie ma nic. Brak prac nad modernizacją Krabów, Rosomaków, Langust. Nikt nie pracuje nad zautomatyzowanymi (bezzałogowymi) wieżami do sprzętu, który mamy. Brak zupełnie nowych prac rozwojowych nawet nie pracujemy nad autem terenowym. Co będzie z zakładami łucznika jak wyprodukują kolejne 60 tysięcy karabinów? Zupełnie nie próbujemy szukać zagranicznych rynków zbytu. Jesteśmy tu zdecydowanie słabsi od Bułgarii czy Rumuni. Przy takim podejściu nasz przemysł zbrojeniowy upadnie w ciągu 5-10 lat i pozostanie tylko HSW.

Extern
czwartek, 22 lipca 2021, 17:51

Chyba jest jeszcze prowadzony w Obrumie projekt Gepard. Gdyby Bumar go dostał do produkcji byłoby całkiem nieźle, bo to po zmianach wagowych w wymaganiach byłby prawie już czołg. A w każdym razie wszedł już w zakres wagowy T-72. Wobec odradzania się na świecie wizji lekkich czołgów które będą na pewno ewoluowały w stronę maszyn bezzałogowych, może dobrze byłoby tego programu nie zabić. Mimo tego że będą Abramsy.

eeda
środa, 21 lipca 2021, 16:52

Borsuk nawet nie wszedł w fazę produkcyjną.....zatem pisanie o zakończeniu programu to czysta fantazja. Żeby szukać rynków zbytu trzeb oferować nowoczesne produkty w doskonałej jakości, dodatkowo trzeba umieć zapewnić szybkie wsparcie producenta przy modernizacjach i naprawach....PRAWDZIWYCH MODERNIZACJACH a nie malowaniu na nowy kolorek.

rex
środa, 21 lipca 2021, 13:13

no Panowie związkowcy, wystarczy. To przede wszystkim wy rozwalacie przemysł zbrojeniowy, wydaje się wam że znacie sie na wszystkim a tak na prawdę nie znacie się na niczym. Zakup Abramsów to dobra decyzja , również z tego względu, że niektórym teraz zacznie palić się pod .... i może wreszcie wezmą się do konkretnej roboty.

malkontent2021
środa, 21 lipca 2021, 13:01

A co oni potrafią produkować i co produkują ? Chyba tylko strajkować potrafią na etatach z opłacanymi składkami ZUS !

Przemek
środa, 21 lipca 2021, 12:58

Polska zbrojeniówka z Obrum. I Bumar Łabędy na czele zapewniała że jest w stanie wyposażyć t72 w nowe systemy i utrzymać je w stanie sprawności. Jak pokazały dwa programy modernizacji leo 2A4 ( dostarczono 11) i remonty t 72 ( dostarczono 18 ) nie są w stanie szybko zmodernizowac leoparda 2 . Program okazał się klapą. Nie są w stanie zapewnić dostaw części i utrzymać w sprawności ani pt91 ani t72. Zakulisowe wypowiedzi wojskowych mówią jasno. Koszty utrzymania sprawności t72 i pt91 będą niewspułmiernie wysokie. Dlatego remonty t72 nie będą kontynuowane. Za 5 lat pozostaną tylko leopardy 2Pl 2A5 i Abramsy. Srodki które miały iść na t72 pujdą na Borsuki.Przypomnę HSW razem z Koreanczykami stwierdzili że wyżej wymienione zakłady nie są wstanie produkować ich podwozi do kraba. Tak samo Koreańczycy chcieli prowadzić program k2PL z zakładami Cegielskiego. Przyczyną tego jest ostatnie 20 lat zaniedbań . Wstrzymenie modernizacji t72 do standardu pt91 za PO i PSL. Ogólnie całkowite zaprzestanie kupowania części remontów i serwisu. Firmy które produkowały części musiały przestawić produkcję lub znikneły z rynku. Niejednokrotnie zmieniając profil produkcji i maszyny. Okazało się nagle ze czała logistyka posypała się . Oprucz 18 t72 jeszcze tylko 54 Twarde nadają się do urzytku. Koszt jednostkowy ich utrzymania będzie niewiele mniejszy niż utrzymanie Abramsa. Koszt wznowienia produkcji częsci okreslono na 5 mld zł. Decyzja była szłuszna. Musieli wybrać kierunek albo Niemiecki albo USA. Po postawie Niemiec odnośnie leo 2Pl kierunek mógł być tylko jeden. Przypominam WZM Poznań doprowadziły 51 z wszystkich posiadanych leo2A5 do stanu urzytkowego. Oferują podobne doposarzenie tych czołgów w Polskie systemy jak w Leo 2 PL i to za mniejsze pieniądze. Cały program Pl opiera się na ich wczesniejszym remoncie lub wymianie częsci leo 2A4. Tak to wygląda.

kłopot
czwartek, 22 lipca 2021, 18:56

W 2007 wstrzymali modernizację T72 do Pt91!???? Dobrze zrobili wtedy to była przestarzała konstrukcja.

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:21

A co tu ma postawa Niemiec do tego? Wywiązali się przecież z umowy i opracowali modernizację Leopardów 2PL.

jur
środa, 21 lipca 2021, 18:09

A skąd pochodzą części do ,,Leło,i jaki kraj je je produkuje podpowiedz!!!!

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:19

Z Niemiec, wystarczy je kupić

Pjoter
środa, 21 lipca 2021, 14:59

A ja dodam że to 30 lat a nie 20 zaniedbań i teraz ratują tylko zakupy z półki choć moim zdaniem podkreslam moim i nie bede polemizował f35 to błąd

El Che
środa, 21 lipca 2021, 12:44

I mają rację. Panowie za stagnację w przemyśle obronnym nie są ludzie tam pracujący czy związkowcy a ludzie decyzyjnie zaczynając od władz zakładów po tychbz rządu kończąc. To ich niekompetencja jest tego przyczyną

sgsg
środa, 21 lipca 2021, 12:43

niezwykle kosztowne to jest utrzymanie pracy tych związkowców gdzie dłubią płytkie modernizacje 20 sztuk rocznie jakby zamówili czołgi to za 10 lat by zeszły pierwsze w liczbie 10 na rok to zanim by ostatni był dostarczony to już by trzeba było kolejne mld na moderka u nich;d całe pokolenia by prace miało jak ze ślązakiem zresztą przy t72 to do dzis tak jest;d

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:22

Oni na modernizację 16 Leopardów potrzebowali 6 lat.

o dziwo
środa, 21 lipca 2021, 23:00

dokładnie, sami się zaorali, na własne życzenie

ponury knur
środa, 21 lipca 2021, 12:36

A jak tam porządki w magazynie?

Pjoter
środa, 21 lipca 2021, 12:33

Kroplówka została odcięta. Pacjent nie rokował.

wert
środa, 21 lipca 2021, 12:32

Bumar w podpisanych kontraktach dostaje ponad 5 mld PLN. Postępy prac są słabe. Takie bicie piany prowadzi tylko do przegranej nas wszystkich. Panowie związkowcy przedstawią fakty: co zrobili i za ile.

fryz5
środa, 21 lipca 2021, 12:18

Każdy wolałby żeby nowoczesne czołgi były produkowane w polskich zakładach i mam nadzieję, że program powstania polskiego czołgu nie zostanie zamknięty - to byłby duży błąd. Trzeba opracować polski silnik i to dla grupy pojazdów oraz armatę, no i rozwijać obecne projekty oraz inwestować w rozwój możliwości produkcyjnych, zaplecza sprzętowego i badawczego polskich zakładów - tu zgoda, ale to praca na lata. Natomiast obecnie Bumar, który dostał 5 mld zł na Leo2PL i remonty T72, i robi to rocznie w kilkunastu szt. powinien dostać kopa ze szpicy w wiadome miejsce. Jeżeli jednak wina nie leży po stronie Bumaru, tylko w braku części zamiennych do Leo i T72, to ktoś dał ciała podpisując umowę to raz, a dwa no to wychodzi że zakup Abramsów jest jak najbardziej celowy. Bo nie można zapominać, że celem nadrzędnym jest obrona RP i nasze chłopaki muszą mieć sprawdzony, nowoczesny sprzęt do walki, który będzie chronił ich życie i skutecznie zwalczał potencjalnego wroga. Na dalszych miejscach są inne sprawy.

asd
środa, 21 lipca 2021, 17:00

Współczesne pole walki dobitnie pokazuje role obrony powietrznej oraz dronów a nie czołgów....szczególnie 70tonowych kolosów. W sytuacji kiedy nie ma obrony plot te czogi to cele. Każde dziecko to wie.....

fryz5
środa, 21 lipca 2021, 18:51

Dziecko powinno się bawić zabawkami. Czołgi modernizują właśnie Francuzi, Brytyjczycy, Niemcy, Grecy właśnie ogłosili moderke swoich leo2a4, kupili Węgrzy, po zatwierdzeniu testów silników Turcy ruszają z produkcją Altaya, Koreańczycy planują zamówić kolejną partię K2, Rosjanie stale oddają do służby zmodernizowane T72BM3, na Ukrainie rząd popędza pracowników z Malyszewa żeby skończyli T84 na święto niepodległości Ukrainy i coby uruchomić produkcję ... i to pokazuje rolę czołgów. Teren zdobywają wojska lądowe z czołgami m.in.

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:23

A u nas modernizacja Leopardów leży i kwiczy.

NAVY
środa, 21 lipca 2021, 12:16

[...]Związkowcy podkreślili, że w rozwiniętych krajach przemysł zbrojeniowy [...] - szkopuł w tym,że my nie jesteśmy rozwiniętym krajem i takie rzeczy są na poziomie dziennym! Z jednej strony jestem bardzo za tym,że zakupiono owe czołgi ,ale zakup taki powinien być przemyślany,przeanalizowany i odpowiednio zabezpieczony dla naszego przemysłu . Jeżeli wydajemy tak dużą kasę ,to o nią powinni się bić ci,którzy chcą te pieniądze pozyskać ,a my powinniśmy korzystać i jak najwięcej dla siebie z tego wyciągnąć. Niestety w Polsce jest jak jest i lepiej nie bedzie.

ig.
środa, 21 lipca 2021, 12:10

A co nowego polski przemysł zbrojeniowy zaprezentował w kwestii czołgów w ostatnich 30 latach ? Poza makietą PL-01 na bazie CV-90 to nic. Utraciliśmy kompetencje nawet do produkcji PT-91. Uprzedzając łabędzi śpiew o koreańskim K1 to jest on jeszcze droższy od Abramsa, a doliczywszy opłaty licencyjne to cena będzie z marsa, a o eksporcie będziemy mogli tak pomażyć ja o eksporcie Kraba. Jak Leo 2 PL będą wdrażane w tym tempie co obecnie (16 wozów rocznie) to zajmie to .... 9 lat. Nie jestem fanem tej decyzji, uważam że są bardziej pilne potrzeby niż czołgi ale poniekąd ją rozumiem, a nasz przemysł lepiej niech nabierze wody w usta bo przez 30 lat nie zrobili NIC i to są konsekwencje.

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:24

Te 16 Leo zmodernizowali w ciągu 6 lat.

Infernoav
środa, 21 lipca 2021, 16:08

Kraba nie eksportujemy, gdyż sami go potrzebujemy. HSW jest zawalone zamówieniami na dekadę. Kraby, Raki, Borsuk, ZSSW-30.

Pk79
środa, 21 lipca 2021, 12:02

Prawda

KrzysiekS
środa, 21 lipca 2021, 11:53

Minoł rok od zawarcia umowy na "modernizację" T-72 (W zasadzie remont z drobnymi modyfikacjami) Bumar pokazał że nie tylko ma problemy z modernizacją Leo ale i T-72 (które kiedyś sam produkował). Jeżeli sam Bumar nie przejdzie realnej zmiany w funkcjonowaniu to w takim wymiarze jest kwestią czasu ogłoszenie jego upadłości. Zdaje sobie sprawę że nawet zamówienie czegokolwiek u poddostawców to czas niemniej jednak Potrzeba Realnego Planu np. decyzji odnośnie programu "WILK" zrobienie założeń (opracowania prototypu ...) w czasie, finansowania ale też i restrukturyzacji pod ten program w Bumarze czy innych zakładach chcących mieć zdolności co do produkcji czołgów (ale też mieć alternatywę cywilną ciężkiego sprzętu).

AndyP
środa, 21 lipca 2021, 11:52

Z tą likwidacją miejsc pracy (cyt. "oznaczać będzie likwidację tysięcy miejsc pracy na Śląsku oraz utratę wysoko wykwalifikowanej kadry fachowców i inżynierów") to lekka przesada. Najwyżej kilkaset. Bo firma która w ciągu roku jest w stanie wyremontować raptem kilkanaście czołgów na pewno nie zatrudnia tysięcy fachowców.

Pablito
środa, 21 lipca 2021, 11:48

Polska powinna mieć własną zbrojeniówkę - ale tam też trzeba by wprowadzić głęboką reformę i kuracje przeczyszczającą - bo zmodernizowanie/remont 12 leo (4 sztuki zrobili Niemcy) - co zajęło prawie 3 latka (a końca nie widać) - to trochę nie halo

realista
środa, 21 lipca 2021, 11:44

a to ci kabaret zwiazkowcy placza ze ich zamkna , noi bardzo dobrze, dosc marnowania pieniedzy na te pseudozaklady gdzie nie potrafia zrobic latwej modernizacji , ani nie wychodzi im to z t72 o leopardach juz nie wspomne , wiec jakie one maja zdolnosci technologiczne ??? nie maja zadnych absolutnie nic , dzisiaj produkt zwany t72 to szmelc nie majacy zadnej wartosci bojowej , nie mamy ani fabryki ktora produkuje silniki , nie robimy dobrej amunicji do nich zlikwidowana, czesci do remontow tez juz nie produkujemy , jedyne co mozemy zrobic to lacznosc , optoelektronika , moze pancerz , z leopardami tez nie daja rady co pokazuja smieszne ilosci oddawanych maszyn , strach pomyslec jakby dostali offset na lepszy czolg to juz wogole by wywiesili biala flage tak sa zacofani technologicznie jak i maszynowo przestanmy wreszcie zyc mitem 72 to trup ktorego raz na zawsze trzeba pochowac a inwestowac w te zaklady ktore faktycznie cos potrafia zrobic

Piotr
środa, 21 lipca 2021, 11:44

Poniekąd mają rację przynajmniej w jednym, dotyczy stagnacji w zbrojeniówce, która wynika z opieszałości rządzących w podejmowaniu decyzji co do rozwoju tej gałęzi przemysłu, projektowaniu i wdrażania nowego sprzętu do produkcji, z tym jednak że, nie wszystko nasz przemysł może produkować, bo nie jest w stanie, zaszłości są i to spore.

Jasiu
środa, 21 lipca 2021, 11:34

Panowie związkowcy, PGZ nie jest po to abyście mieli dobrze płatne stołki, tylko żeby produkowała dobry i tani sprzęt wojskowy dla wojska i innych służb mundurowych. Jeśli nie podoba wam się Abrams to weście się do roboty i zróbcie lepszy. Płacze i lamenty sobie darujcie bo one nikogo nie ruszają.

fefe
środa, 21 lipca 2021, 11:34

A Ci związkowcy z BUMAR-u to w ogóle coś potrafią oprócz wiecznego narzekania ? chyba nie. Jeśli mielibyśmy robić nasz mbt to tylko i wyłącznie HSW jako lider

timer
środa, 21 lipca 2021, 11:19

Panowie zw. szacun ale projekt Wilka tworzony był 20lat. Czas minął a i tak będzie serwisować więc bez histerii. Ten sam lament był z F16 ect

NOC
środa, 21 lipca 2021, 11:09

Są zwiazkowcy obudzili sie

Michał
środa, 21 lipca 2021, 11:06

Gdybyśmy potrafili wyremontować T72 czy PT91- to nie musielibyśmy kupować Abramsów. Dlaczego remont T72 się opóźnia?? Dlaczego dostawy Leo 2PL się opóźniają... Jakoś HSW potrafi zrobić i naprawić swoje produkty np Kraby i dostarczać je na czas... A my nie mamy czasu żeby do 2030 mieć wyremontowane T72, czyli upudrowane trupy. Chłopaki cieszcie się bo nowe pokolenie inżynierów i mechaników nauczy się remontować Abramsy i wtedy może będziemy mogli zbudować coś faktycznie nowego i ciekawego.

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:26

Krab opóźniony dobre 10 lat, z winy Bumaru.

wza
środa, 21 lipca 2021, 10:55

Wznówmy produkcję T-72, a potem z załogami fabrycznymi wyślijmy je na front. Kto za? Kto przeciw? Nie widzę. W końcu w czterech pancernych Gruzin w nagrodę za dobrą pracę też pojechał prosto na front.

Arek Zegarek
środa, 21 lipca 2021, 10:55

Ehhh tak źle i tak źle. W sumie Abrams w tej wersji to bardzo dobre czołgi może i najlepsze na świecie. Najlepszym rozwiązaniem byłoby już powoli kończyć z tym radzieckim złomem T72, a za jakiś czas też z PT91 Twardy. I skupić się na 2 rodzajach czołgów Leopard i Abrams. W przyszłości dokupić jeszcze ze 200 Abramsów i byłoby dobrze. Polska miałaby łącznie około 700 bardzo dobrych czołgów (Leopard i Abrams)

Adam
czwartek, 22 lipca 2021, 11:27

Problem w tym że modernizacja Leopardów leży

Smutny upadek Bumaru
środa, 21 lipca 2021, 10:48

No to może napiszmy list otwarty do związkowców Bumaru pt. Jak wam idzie z T-72 i Leo2PL? O jakich zdolnościach remontowych mowa? Itd. Itd....

Tweets Defence24